رفتن به مطلب

► •*♥*•◄ زیباترین تصاویر نجومی هفته ► •*♥*•◄


ارسال های توصیه شده

زیباترین تصاویر نجومی هفته/ نترسید؛‌ این تصویر بیگانه فضایی نیست! مجله نشنال جغرافی گزیده ای در بهترین تصاویر نجومی هفته گذشته از تازه ترین عکس کهکشان آندرومدا تا عبور ایستگاه فضایی از مقابل خورشید در زمان کسوف را در قالب گزارشی دیدنی منتشر کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، جزایر رویایی، گرد و غبار کیهانی و مریخ لاجوردی از جمله زیباترین تصاویر نجومی است که مجله نشنال جغرافی دسته بندی و منتشر کرده است.

سیاهرگهای فیروزه ای

 

این تصویر را که ناسا منتشر کرده عکسی است که از ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده است. در این تصویر سیاهرگهای فیروزه ای جریانهای آبی عمیق در باهاماس دیده می شود. حدود 700 جزیره کوچک بخشی از رسوبات رسی کرانه های بزرگ و کوچک باهاماس را تشکیل می دهند.

 

609523_orig.jpg

 

مریخ لاجوردی

 

ماهوتهای لاجوردی بر روی یک پس زمینه مایل به سرخ مریخ ثمره تصویری است که کاوشگر مریخ گرد Mars Reconnaissance Orbiter ناسا در رنگهای جعلی گرفته است. این رنگ لاجوردی تمرکز ذرات گرد و غبار معلق در هوای مریخ را نشان می دهد.

 

در حالی زمستان مریخ به پایان خود نزدیک می شود لایه های عمیق تر فصلی دی اکسید کربن منجمد شروع به بخار شدن می کنند و گازهایی که از لایه های یخی خارج می شوند به سطح می آیند. ذرات سنگین تر در جهت بادهای سطحی نوعی حرکت گردابی را ایجاد می کنند در حالی که ذرات سبکتر به صورت معلق باقی می مانند.

 

609522_orig.jpg

 

سحابی مرداب

 

یک جریان تاریک از ذرات گرد و غبار از طریق گازهای نورانی سحابی مرداب در فاصله حدود 5 هزار سال نوری از زمین عبور می کند. این تصویر را تلسکوپ "ویستا" در رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی (اسو) گرفته است. هدف از تهیه این عکس ایجاد دقیق ترین نقشه ممکن از منطقه مرکزی راه شیری است.

 

از آنجا گرد و غبار در نور مرئی دیده نمی شوند ستاره شناسان برای رویت اجرام آسمانی در طیف مادون قرمز مطالعات خود را انجام می دهند. برای مثال در سحابی مرداب، تصاویر مادون قرمز در پنج سال گذشته انفجار تولد ستارگان جدید را نشان داده است.

 

609521_orig.jpg

 

گرداب سوزان

 

کهکشان آندرومدا همانند یک گرداب آتش در تازه ترین عکسی که از این کهکشان که همچنین با عنوان "مسیه 31" نیز شناخته می شود به نمایش درآمده است. این دقیقترین تصویری است که تاکنون از کهکشان همسایه گرفته شده است. این تصویر را تلسکوپ فضایی هرشل آژانس فضایی اروپا در طیف مادون قرمز گرفته است.

 

هرشل در طیف مادون قرمز حداقل پنج حلقه را که از گرد و غبارهای نسبتا سرد تشکیل شده اند نشان می دهد. در این حلقه ها ستارگان آندرومدا می توانند تشکیل شوند. یکی از این حلقه ها که در مرکز کهکشان می چرخد می تواند در طول برخورد اخیری که آندرومدا با کهکشان دیگری داشته است تشکیل شده باشد.

 

607900_orig.jpg

 

ایستگاه فضایی بین المللی در مقابل کسوف

 

نترسید! این شیء کوچکی که از مقابل خورشید در طول خورشیدگرفتگی هفته گذشته عبور می کند فضاپیمای بیگانگان فضایی جنگهای ستاره ای نیست بلکه ایستگاه فضایی بین المللی است.

 

در این عکس که در عمان گرفته شده است خورشید در فاصله 150 میلیون کیلومتری از زمین، ماه در فاصله 400 هزار کیلومتری و ایستگاه فضایی در فاصله 400 کیلومتری قرار دارد.

 

607210_orig.jpg

 

خورشیدگرفتگی در دود

 

به گزارش مهر،‌ دودهای یک دودکش در "نووسیبریسک" در روسیه که خورشیدگرفتگی جزئی 4 ژانویه 2011 را تاریک می کند. این خورشیدگرفتگی در بخش وسیعی از اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیای مرکزی دیده شد.

 

609520_orig.jpg

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

زیباترین تصاویر نجومی هفته / تماشای غروب آفتاب از ایستگاه فضایی

 

مجله نشنال جغرافی همانند همیشه به معرفی زیباترین تصاویر نجومی هفته گذشته پرداخت که در میان آنها می توان به عکسهایی چون "نورهای باقیمانده ابرنواختر" و تصاویر ماهواره ای ناسا از آتش سوزی تکزاس اشاره کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، در تصاویر نجومی این هفته مجله نشنال جغرافی می توان عکسهایی دیدنی از آسمان توفانی بر فراز "ناسا"، حفره ای در سطح ماه و تصویر ماهواره ای از آتش سوزی تکزاس را مشاهده کرد.

 

زباله ها را بیرون بگذار

 

این تصویری از یک ناو حمل زباله های ایستگاه فضایی بین المللی است. عکس این ناو بدون خلبان که Progress 41 نام دارد در 22 آوریل از پنجره ایستگاه فضایی گرفته شده است.

 

این ناو قرار است در فاصله مطمئنی از ایستگاه فضایی به دور آن حرکت کند. به این ترتیب فضانوردان ایستگاه می توانند آزمایشات فنی لازم را بر روی آن انجام دهند. زمانی که آزمایشات کامل شد، این وسیله فضایی حمل زباله به صورت کنترل از راه دور به سوی اتمسفر زمین هدایت می شود و هنگام ورود به اتمسفر می سوزد.

 

wol_error.gifجهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 595x397 می باشد.642064_orig.jpg

 

زخمهایی بر روی تکزاس

 

این لکه های قرمز تیره زخمهایی را نشان می دهد که ماهواره ناسا در رنگهای مصنوعی در 18 آوریل از آتش سوزی تکزاس گرفته است.

 

این تصویر، فضایی را بین "آتش سوزی "سوون سان" (راست بالای تصویر) و آتش سوزی "کوه کوپر" در شمال غربی این ایالت نشان می دهد. این دو آتش سوزی بیش از 113 هزار و 312 هکتار از زمینهای منطقه را به خاکستر تبدیل کردند.

 

wol_error.gifجهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 595x397 می باشد.642067_orig.jpg

 

آسمان توفانی

 

این تصویر که 26 آوریل گرفته شده است ابرهای تیره نزدیک به ساختمان Vehicle Assembly ناسا در مرکز فضایی کندی در فلوریدا را نشان می دهد. قرار بود شاتل اندیور 29 آوریل از این مرکز پرتاب شود و آخرین ماموریت خود را انجام دهد. زمان پرتاب این شاتل به تعویق افتاده است.

 

wol_error.gifجهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 595x397 می باشد.642066_orig.jpg

 

چشم اندازی از سومالی

 

تصویری از مناظر مختلف منطقه "جدو" در جنوب غربی سومالی. این تصویر که فضایی به وسعت 400 کیلومتر از موگادیشو و 800 کیلومتر از شمال نایروبی در کنیا را نشان می دهد توسط یک ماهواره ژاپنی گرفته شده است.

 

wol_error.gifجهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 595x397 می باشد.642065_orig.jpg

 

گودال انفجاری

 

مدارگرد Lunar Reconnaissance ناسا به تازگی این نمای نزدیک را از یک گودال سطح ماه گرفته است. دهانه این گودال 1 کیلومتر پهنا دارد. این عکس، انفجار موادی را نشان می دهد که از داخل گودال به سطح ماه برخورد می کنند. دو لکه تیره کوچکتر نیز در اثر برخورد مواد حاصل از انفجار ایجاد شده اند.

 

642063_orig.jpg

 

خارج از افق

 

این عکس، لایه های اتمسفر زمین را در امتداد خط افق بر فراز آمریکای جنوبی نشان می دهد که در آن غروب خورشید با عبور از نور سفید به آبی پررنگ بسیار تماشایی است. این تصویر را یک فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی در 12 آوریل گرفته است.

 

wol_error.gifجهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 595x397 می باشد.642062_orig.jpg

 

اصلیت ابرنواختر

 

در سال 1572 مردم زمین نور درخشان یک ابرنواختر را دیدند. اکنون از ترکیب شدتهای مختلف پرتوهای ایکس که از اطلاعات رصدخانه فضایی پرتوهای ایکس چاندار جمع آوری شده اند تصویر جدیدی از باقیمانده های آن انفجار تهیه شده است که اشاره ای به اصلیت همان انفجار کیهانی سال 1572 دارد.

 

این جرم آسمانی با عنوان "باقیمانده ابرنواختر تایچو" نامیده می شود. یک توپ از ابرهای گرد و غبار (رنگ زرد) در میان یک موج انفجاری پر انرژی (رنگ آبی) محاصره شده است.

 

به اعتقاد ستاره شناسان این ابرنواختر در اثر انفجار یک کوتوله سفید به وجود آمده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...