رفتن به مطلب

سالانه ۴۲۰ زن هنگام زایمان در ایران می‌میرند


Doctor_Shovan مهمان

ارسال های توصیه شده

Doctor_Shovan مهمان

نماینده صندوق ملل متحد گفت: سالانه ۴۲۰ زن هنگام زایمان در ایران می‌میرند یعنی روزی بیش از یک مادر در ایران فوت می‌کنند.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، مهمت هولچی‌‌اوز در هفتمین کنگره سلامت خانواده که در سالن‌ همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد افزود: این کنگره درباره موضوعات اصلی مربوط به تحکیم خانواده و حفظ سلامتی برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: موضوعاتی از بلوغ، بهداشت جنسی در زمینه فاصله‌گذاری میان فرزندان، تغذیه با شیر مادر و بهداشت سالمندان مطرح است و دانشگاهیان، پزشکان و سیاستگذاران را گرد هم آورده‌ایم تا به بحث و گفت‌وگو درباره این مسائل بپردازند.

نماینده صندوق ملل متحد اضافه کرد: همه آگاهیم که رابطه پیچیده و چند وجهی میان سلامت تک تک افراد و سلامت خانواده وجود دارد و استانداردهای سلامت خانواده به شدت در سلامت خانواده و چگونگی حفظ سلامت افراد تأثیر‌گذار است و در نتیجه به جای توجه به فرد توجه به خانواده در بسیاری از برنامه‌های بهداشتی در نظر گرفته می‌شود.

هولچی‌اوز گفت: سلامت خانواده حوزه میان‌بخشی بوده گر چه مسائلی مانند تنظیم خانواده، مادری ایمن یا سلامت باروری را شامل می‌شود فراتر از این مسائل را نیز در بر می‌گیرد.

وی افزود: سلامت خانواده نه فقط به سلامت مادران، کودکان، نوجوانان، زنان، سالمندان، افراد نیازمند مراقبت‌های بهداشتی خاص و جمعیت محروم از مراقبت‌های بهداشتی سر و کار دارد بلکه با یک رفتار جمعیت منجمله نقص‌ها و مسئولیت‌های مردم و زنان در خانواده ارتباط پیدا می‌کند.

نماینده صندوق ملل متحد اضافه کرد: طی ۳۰ گذشته صندوق جمعیت ملل متحد به تدریج همکاری‌های محکمی را در حوزه سلامت خانواده به ویژه سلامت باروری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شکل داد.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

وی گفت: این همکاری نتایج درخشانی به بار آورده است که به وضوح در شاخص‌های سلامت باروری کشور منعکس می‌شود از سال ۱۹۹۰ نرخ مرگ و میر مادران و نرخ مرگ و میر شیرخواران به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است. وسعت پوشش مراقبت‌های پیش از تولد و زایمان‌های ایمن در مراکز و بیمارستان‌های مادران تقریباً به سطح جهانی رسیده است و در عین حال نرخ شیوع پیشگیری از بارداری با تمام روش‌ها به میزان ۷۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

هولکی‌اوز اضافه کرد: امروزه جهان دستاوردهای اساسی و مهم ایران را در زمینه سلامت باروری به رسمیت می‌شناسد و این دستاوردها و موفقیت در برنامه تنظیم خانواده و نیز کاهش چشمگیر مادران و کودکان را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: همه اطلاع دارید که تخمین‌های جهانی در رابطه با نرخ مرگ و میر مادران در ایران ۳۰ در ۱۰۰ هزار تولد نوزاد است و تخمینی که از سوی وزارت بهداشت نیز پذیرفته شده است.

وی گفت: این دستاورد بسیار تأثیر‌گذار است و ایران از هم اکنون به هدف پنجم از اهداف هزاره دوم دست پیدا کرده است. با وجود کاهش مرگ و میر مادران به میزان سه چهارم تا سال ۲۰۱۵ است. هنوز هر سال ۴۲۰ زن در ایران می‌میرند یعنی روزی پیش از یک مادر فوت می‌کند.

نماینده صندوق ملل متحد اضافه کرد: نماینده فراموش کنیم علی‌رغم موفقیت‌های ما هنوز چالش‌‌هایی مانند نیاز به بهبود کیفیت مراقبت‌های بهداشتی، از میان برداشتن ناهمگونی در وضعیت سلامت مناطق مختلف، کاهش مرگ و میر جنین و نوزاد و برخورد با مشکلات جدید سلامت خانواده باقی است.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

هولکی‌اوز اضافه کرد: صندوق جمعیت ملل متحد با وزارت بهداشت برای رفع این چالش‌ها همکاری تنگاتنگی دارد که در قالب پروژه‌های مشترک با هدف بهبود کیفیت برنامه‌ها و مسائل سلامت باروری تصمیم‌ چشم‌انداز‌های آینده برای بهداشت باروری نوجوانان در فعالیت برای آموزش و بهداشت و همچنین ایجاد سیستم ابهام یافته پایش و ارزش‌یابی خدمات سلامت باروری، از حمایت‌های مالی و فنی dhf صورت می‌گیرد.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان
چقدر زیاد:ws44:

نوعش هم مشخص شده؟طبیعی یا سزارین؟

 

:icon_gol:

 

سلام دوست عزیزم. آیا مشخص شده که درصد مرگ و میر در چه مناطقی از کشورمان بالاست؟

 

:icon_gol:

 

هیچکدام از اینا رو که شما دو دوست عزیز سوال کردین پیدا نکردم . این امار مرگ ومیر مادران عبارت است از تعداد مرگ و میر مادر در ضمن بار داری تا 42 روز بعد از تولد در 100 هزار نفر

ایران در سال 2008 در بین 181 کشور رتبه 56 رو داشته امارش هم 27.8 در 100هزار نفر بوده یعنی تقریبا همین 30 که واسه امسال گفتن ولی نسبت به سال 1990 که مرگ میر تقربا 64 در 100 هزار بود رشد خوبی داشته

امریکا با نرخ حدود 17 مرگ ومیر در 100 هزار در رتبه 9 هست ونسبتش طبق یه گزارشی در 20 سال کذشته دوبرار شده

ایتالیا اوله

عمان و لبنان و کویت هنوز از ما جلو تر بودند البته شاید دلیلش کوچکی کشور وانا و دسترسی سریعتر به امکانات هست

متوسط جهانی این نرخ حدود حدود 250 در 100هزار درسال 2008 بوده

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...