رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

شهرستان چادگان در محدوده‌ای به مختصات ۵۰ درجه و ۱۳ دقیقه تا ۵۰ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی و ۳۲ درجه و ۳۲ دقیقه تا ۳۲ درجه و ۵۸ دقیقه عرض شمالی واقع شده‌است. بنابراین از طولی معادل ۸/۳۸ دقیقه یا ۹/۵۸ کیلومتر و عرضی معادل ۵۸/۲۵ دقیقه یا ۱/۴۷ کیلومتر برخوردار می‌باشد. مرکز شهرستان در فاصله تقریبی ۱۱۵ کیلومتری غرب مرکز استان واقع گردیده‌است و با مساحت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از سمت شمال و شرق با شهرستان تیران و کرون، از سمت شمال غرب با شهرستان فریدن، از سمت غرب با شهرستان فریدونشهر و از سمت جنوب با استان چهار محال و بختیاری هم مرز می‌باشد.

 

میزان جمعیت

بنابر آخرین سرشماری مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران، جمعیت شهرستان چادگان در سال ۱۳۸۵ برابر با ۳۴۴۷۶ نفر بوده‌است.

 

سوغاتی

قالی وقالیچه‌های بختیاری در این منطقه ازدیرباز خواهان بسیار داشته و دارد و بهترین سوغات این منطقه می باشد.

لینک به دیدگاه

آرامگاه کاوه آهنگر

 

در دهی از توابع شهرستان فریدن در استان اصفهان كه با نام «مشهد آهنگران» یا «مشهد كاوه» خوانده می شود، آرامگاهی وجود دارد كه به «آرامگاه كاوه آهنگر» شهرت دارد. رزم آرا نیز در كتاب جغرافیای نظامی ایران اشاره می كند : گروهی از مردمان منطقه ی فریدن كه در روستاهای مشهد كاوه، جمالو ، اورگان و بردشاه زندگی می كنند، خود را فرزندان كاوه آهنگر می دانند. آرامگاهی هم در روستای مشهد كاوه در جنوب داران (فریدن) برپاست كه مردم محل آن را آرامگاه كاوه آهنگر می دانند.

 

بنای ساختمانِ آرامگاه نوساز و مربوط به دو دهه ی اخیر می باشد و برپایه ی گزارشِ افراد محلی بر آثار به جا مانده از یك بنای قدیمی تر تجدید بنا شده است.

 

در خارج از ضریح و در پای درو در میانه ی موزائیك ها، نشانه ای قرار داشت كه به گفته ی سرایدار، قبركاوه در این محل قرار گرفته بود و سنگ قبر قدیمی تر منسوب به كاوه در زمان بازدید ما در تاقچه ی پهلویی قرار داشت و به درخواست ما برای تصویر برداری موقتاً در محل اصلی خود قرار گرفت.

 

در روی سنگ عباراتی ظاهراً به خط فارسی یا عربی نوشته شده بود كه ناخوانا بود. در داخل ضریح سه قبر دیگر نیز وجود دارد. قبر میانی كه بلندتر و بزرگتر از بقیه است، بنا به گفته افراد محلی متعلق به پسر كاوه می باشد كه اگر این نظر درست باشد این قبر باید متعلق به كارن (قارن) پسر كاوه باشد كه در شاهنامه ی فردوسی از او به نام «کارن كاوگان» نام برده می شود.

 

مردم محل قبر سمت راست را متعلق به دختر كاوه می دانند.

 

از نوشته های نه چندان قدیمی روی سنگ قبر چنین برمی آید كه این قبر متعلق به دختر یكی از افراد سرشناس محلی بوده است و انتساب آن به دختر كاوه صحیح به نظر نمی رسد.

لینک به دیدگاه

برج کبوتر

b8t9xpe9eb.jpg

 

برج کبوتر در منطقه ای به نام دهکده زاینده رود در نزدیکی شهر چادگان اصفهان قرار دارد. از این مکانهای زیبا جهت نگهداری کبوترها استفاده می شده است.

 

امامزاده عبداله بن زید حسنی رزوه

این امامزاده که پدر بزرگوار حضرت عبدالعظیم می باشد، در شهر رزوه قرار دارد. شهر کوچک رزوه، در منطقه سردسیر کوهستانی واقع گردیده است. شهرداری شهر زیارتی رزوه، در سال ۱۳۷۹ تاسیس گردید. فاصله این شهر تا مرکزشهرستان 10 کیلومتر و تا مرکز استان 130 کیلومتر می باشد . این شهر در مسیر چادگان به داران واقع شده است.

لینک به دیدگاه

تپه تاریخی آشنا

 

تپه آشنا یکی از مناطق مهم باستانی استان اصفهان است. این تپه در مسیر رودخانه زاینده رود در 15 کیلومتری شهر چادگان، در روستای مشهدکاوه قرار گرفته است. از آنجا که این تپه باستانی در پشت سد زاینده رود قرار گرفته است، با بالا آمدن آب، از دسترس باستان شناسان خارج می شود. تپه آشنا در حد وسط دلتای رودخانه آراگون ( از سرشاخه‌های رودخانه زاینده‌رود) و رودخانه کم‌آب آشنا قرار گرفته است.

 

سد زاینده‌رود هنگام پرآبی تا 48 کیلومتر پشت خود را آبگیری می‌کند که این مساله به فرورفتن تپه آشنا در آب منجر می‌شود. اما در چند سال اخیر بخاطرکم ‌آبی رودخانه و سد زاینده رود، امکان بررسی و کاوش برای باستان‌شناسان در این منطقه فراهم شده است.

 

این تپه باستانی حدود 13 متر ارتفاع دارد و در آخرین نقطه آبگیری سد زاینده رود،بخشی از تپه همچنان به صورت جزیره‌ای بیرون از آب می‌ماند. سال 85 این تپه مورد بررسی باستان‌شناسان قرار گرفت.

 

سرپرست گروه بررسی و شناسایی تپه آشنا گفته است: «تپه‌ آشنا، تپه‌ای پیش از تاریخی است که سال 85با پایین رفتن آب موفق شدیم آن را تعیین حریم و گمانه زنی کنیم.

 

در این برنامه پژوهشی سفال‌هایی که به اواخر هزاره چهارم تعلق دارد کشف کردیم. در این تپه با جسد نوزادی متعلق به عصر آهن (۳ هزار سال پیش ) مواجه شدیم که با وجود غرق شدن تپه، هنوز سالم مانده بود .

 

داده‌های موجود از قبیل چندین ظرف سفالی در این منطقه، نشان از ارتباط تمدن شمال زاینده‌رود و منطقه مرودشت دارد. در لایه‌های پایین‌تر، نمونه سفال‌هایی به دست آمده که همانند سفال‌های منطقه سیلک کاشان است.»

 

در حفاری‌های اخیر اسکلت جمجمه‌های ۳۰۰۰ ساله که حدس زده می‌شود متعلق به دو جنین یا کودک باشد درون سبدهایی شبیه به پوست یا تنه درخت پیدا شد. باستان‌شناسان در حفاری‌های یک ماهه خود در این تپه به آثار باارزش و منحصر به فردی از گذشته برخورد کرده‌اند که قدمت برخی از آنها به بیش از ۳۰۰۰ سال می رسد. حفاری های غیرمجاز زیادی در این منطقه انجام شده است اما از مدت زمان و میزان به یغما بردن آثار موجود در آن اطلاعی در دست نیست.

 

باستان‌شناسان بر این باورند که تمدن‌های حاشیه زاینده‌رود، از کهن‌ترین تمدن‌های به وجود آمده در سرزمین ایران است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...