رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

شهرستان خميني شهر بامساحت 175/5كيلومترمربع وارتفاع 1595 متردرمركزاستان اصفهان درشمال غربي اصفهان درفاصله12كيلومتري شهراصفهان واقع شده است ازدو بخش كوهستاني (درشمال) و منطقه دشت(درجنوب)تشكيل شده است.

 

تاریخچه شهر

نام اين شهر از روزگار باستان تا سال 1338 هـ . ش «سده» بوده و روزگاري نيز آن را ماربين مي گفته اند. از 1338 هـ . ش «همايون شهر» ناميده شد و از اوايل پيروزي انقلاب اسلامي، به خميني شهر تغيير نام پيدا کرد. واژه «سده» در فرهنگ نفيسي و برهان قاطع به معني آتش شعله كننده و شعله بلند و تازيانه دار آمده است. سده واژه اي فارسي است كه در پهلوي به صورت «ست»و «سد» آمده است.

 

نام «سده» نامي درست، به جا و زيبا بوده است. زيرا اين محل از سه ده به نام هاي: خوزان، فروشان،(فريشان/پريشان) و ورنوسفادران (بن اصفهان) به وجود آمده است كه در اثر گسترش روستاهاي سه گانه امروزه تبديل به يك شهر شده است.

 

تاريخ خميني شهر با توجه به نزديکي اش به اصفهان ( 8 كيلومتر) متأثر از تاريخ آن شهر تا حدود زيادي همانند آن است. در كوي خوزان شهر خميني شهر، دژ دفاعي مهمي به نام كهن دژ وجود داشته كه خرابه هاي آن هم چنان باقي است و گفته اند كهن دژ، پايتخت پادشاهان كياني و ساساني بوده است.

 

در دوران اسلامي اين ناحيه از اهميت زيادي برخوردار بوده است. وجود مسجد جامع بزرگ كوي خوزان، شهر بودن آن را در گذشته تأييد مي کند. چرا که مسجد جامع از ويژگي هاي شهرهاي اسلامي است و روستاها فاقد آن بوده اند.

لینک به دیدگاه

آب و هوا

تحت تاثير موقعيت جغرافيا يي و نفوذ توده هاي غربي و زاينده رود داراي اب وهواي خشك با تابستانهاي گرم و زمستانهاي نيمه سرد مي باشد به طوري كه حداكثر دما درتيرماه 40 درجه سانتي گراد و حداقل دما در دي ماه 11- درجه سانتيي گراد بوده است. بطور متوسط در هرروز 500 كالري حرارت تابش خورشيد را دريافت مي نمايد (هرسانتي متر مربع ) متوسط بارندگي ساليانه شهرستانحدود 119 ميليمتر است كه بيشترين ميزان بارندگي در زمستان وبهار مي بارد.

 

در زمستان و بهار تقريبا بصورت منظم داراي وزش باد بويژه در طول روز است و بطور متوسط بين 6/5 تا 12 كيلومتر برساعت وزش باد دارد. جهت وزش باد غالبا از جنوب غربي و غرب به سمت شمال شرقي وشرق شهرستان مي باشد.

 

میزان جمعیت

براساس آخرين سرشماري نفوس و مسكن (1375) شهرستان خميني شهر داراي 486/243 نفر جمعيت بوده است. لازم به ياداوري است كه شهرستان خميني شهر از سال 1357 بصورت قانوني به شهرستان تبديل شد و اولين سرشماري رسمي شهرستان در 1365 انجام گرفت، به همين علت در تحليل هاي نهايي سعي شده، امارهاي جمعيتي سالهاي 1365 و75 مورد توجه قرار گيرد.

 

حدود جغرافيايي شهرستان در سال 35 داراي 63537 نفر جمعيت بوده است و در سال 75 به 243486 نفر رسيده است كه تقريبا ظرف 40 سال 4 برابر شده است در صورتيكه در همين مدت جمعيت استان اصفهان و كشور سه برابر شده است.

 

سطح تحصیلات عمومی

نسبت با سوادان شهرستان از نسبت كشور و استان بالاتر بوده است . در سالهاي اخير نسبت باسوادان در بين مردان و زنان متناسب بوده است . از جمعيت لازم التعليم حدود 90 درصد به مدرسه رفته اند و بايد براي 10 درصد باقيمانده برنامه ريزي و تبليغ نمود. ازميزان دانش اموزان كاسته شده، مخصوصا در مقطع ابتدايي و راهنمايي و برعكس بر تعداد دانش اموزان مقطع متوسطه افزوده شده است . با توجه به افزايش تعداد دانش اموزان دختر اهميت علم و سواد در خانواده ها بويژه براي دختران مشهود گرديده است .

 

زبان و گویش

مردم این شهرستان به دو گویش فارسی و گویش ولایتی سخن می گویند.

 

محصولات کشاورزی

این شهر دارای باغات گلابی می باشد و میوه ای بومی دارد که نامش سیبری است و بسیار آبدار و شیرین می باشد و اغلب این میوۀ خاص را نمی شناسند و به اسامی دیگری آن را می نامند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...