رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

درین قسمت به بررسی آسیبهای ارایج در تابلو های نقاشی اعم از تابلو های چوبی یا پارچه ای (روی بوم) و نحوه مرمت هر یک میپردازیم .

لینک به دیدگاه

نحوه مرمت تابلوهای نقاشی:

شیوه مرمت تابلوها چه بر روی چوب چه بر پارچه بسیار پیچیده و دقیق است .این نقاشی ها بسیار مهمند چون از روزگاران گذشته اطلاعات زیادی به ما میدهند.این تابلوها باید طوری مرمت شوند که جنبه زیبایی شناسانه طرح خدشه دار نشود .تابلو سطحی یکنواخت و تخت نیست ولایه های مختلفی دارد .پس در مرمت این آثار باید این نکته را مد نظر داشت.

 

 

رایج ترین آسیب های وارده بر تابلوهایی که بر چوب نقاشی شده:

ترک خوردگی ،ورآمدگی و پوسته پوسته شدن و البته حشرات میباشد.

رایج ترین آسیب های وارده بر نقاشی هاییی که بر بوم و پارچه نقاشی شده اند:

 

پارگی،سوراخ شدن،قارچ زدگی،سستی و عدم استحکام .

لینک به دیدگاه

الف)بررسی ترک خوردگی در آسیب های وارد بر تابلوهای نقاشی چوبی:

در ترک خوردگی محیط بسیار موثر است.اگر رطوبت و دما ثابت باشد ترک خوردگی در کار نخواهد بود چون چوب با محیط اطرافش به تعادل میرسد ولی بالا رفتن دمای محیط وجب خشک شدن اثر وکم شدن عمر آثار میشود.همچنین میزان رطوبت تخریب سطح رنگی را نیز فراهم میکند.درواقع رطوبت عاملی است که از دما مهمتر است.

برای جلوگیری از آسیب به اثار نحوه استقرار آنها نیز بسیار مهم است مثلا اگر اثر کنار پنجره یا در باشد و دائم در معرض تغییرات محیطی باشد حتما آسیب بیشتری خواهد دید.

عامل دیگر حمل ونقل است مخصوصا نقاشی هایی که روی تخته چوبهای بزرگ کشیده میشودو در کوچکترین حرکت باعث کش آمدن سطح نقاشی شده و باعث ترک میشود که با تعبیه کلاف در پشت تابلوها انها را تقویت میکنیم.کلاف ها دو نقش مهم دارند:اول اینکه استحکام مکانیکی تکیه گاه را بیشتر میکندودوم اینکه از تاب برداشتن و پیچ خوردن تابلوها جلوگیری میکند.

فقط فاصله کلاف ها باید با فواصل مناسب باشد.

عامل دیگر نفوذ حشرات مثل سوسک های چوبخوار است که باعث ایجاد سوراخ و گاها ترک میگردد.

 

راه درمان:

 

برای پر کردن ترک از ماده پرکننده مناسبی استفاده میکنیم مثل مواد بتونه ای که میتوان ملاتی از گچ و سریشم و روغن برزک یکی از آنها باشد.ولی چون رنگ ماده به کار رفته با رنگ های تابلوها فرق میکند تا آنجا ممکن است باید تابلو را در قسمت های بتونه شده به رنگ های تابلو نقاشی کنیم.

لینک به دیدگاه

ب)حشرات:

درین نوع از آسیب اول فورا محل تابلو را عوض میکنیم تا بیشتر آلوده نشود.سپس با بخوردهی با کمک دی سلفور کربن تابلو را ضدعفونی میکنیم. سپس سوراخ های ایجاد شده توسط نفوذ حشرات را با موم پر میکنیم.

 

پ)ورامدگی وپوسته پوسته شدن:

این نوع آسیب باید سریع مرمت شود چون باعث ریخته شدن رنگ میشود.سطح ورآمده به هیچ وجه نباید با انگشت فشار داده شود یا زیاد جابه جا شود.در مرمت این نوع از آسیب از شیوه ای معروف به نام انتقال استفاده میشود.یعنی اول از ژلاتین رقیق به عنوان چسب استفاده میکنیم سپس تکه هایی از کاغذ نرم ولطیف توت بر قسمت های ورآمده میچسبانیم.جهت تثبیت چسب مخصوصی از موم طبیعی و رزین یا محلول رقیق شده ژلاتین را به آرامی در محل ورآمدگی تزریق کرده با فشار ملایم سطح را صاف و تخت میکنیم.این عمل باید بسیار ملایم و سریع انجام شود چون چسب یاد شده سریع میگیرد و سخت میشود.

لینک به دیدگاه

نقاشی های روی بوم و پارچه:

 

 

در دوره رنسانس این نوع نقاشی بسیار رایج شد .مزیت های آن سبکی،قابلیت،لوله شدن و انعطاف پذیری این آثار است.دما و رطوبت در مورد این آثار بسیار مخرب است .همچنین این آثار در برابر ضربه نیز بسیار آسیب پذیرند.با بالا رفتن سن بوم مقاومت آن کاسته شده وجهت جلوگیری از آسیب های بیشتر آنرا نوار گیری و یا آستر گیری میکنند.

یکی از عوامل اصلی در تخریب این آثار جذب اینیدرید سولفور از محیط و تبدیل آن به اسید سولفوریک به کمک کاتالیزور آهن میباشد (که همان پونز های نگهدارنده بوم میباشند)برای جلوگیری ازین آسیب میتوانیم از پونزهای مسی به جای پونز های آهنی استفاده کنیم.

 

آسیب های رایج در این نوع آثار:

 

پارگی،سوراخ شدن و قارچ زدگی میباشد که به روش های درمان این آسیب ها میپردازیم.

لینک به دیدگاه

روشهای درمان:

 

الف)ایجاد پارگی در سطح بوم:

در درمان این از آسیب دولبه پاره شده را از پشت دقیقا روی هم قرار میدهیم .سپس با کمک نوار چسب دولبه را موقتا به هم میچسبانیم .این عمل را از سمت جلو هم تکرار میکنیم .مجددا تابلو را برگردانده از پشت در ناحیه پاره شده تکه کرباسی میچسبانیم.باید دقت شود کرباس انتخاب شده از نظر بافت و ضخامت و ...شبیه به بوم باشد.چسب مناسب جهت چسباندن دائمی این آثار رزین های اپوکسی یا امولوسیون استات پلی وینیل است .این قبیل چسب ها برای گیرش و سخت شدن نیاز به حرارت ندارند و در هوای سرد هم بدون وارد کردن فشار زیاد سفت میشوند.این ویژگی مهمی است که در سایر چشب ها از جمله چسب های موم رزین وجود ندارد.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...
Salam babte matalebe maremati besiar sepasgozaram

lotfan agar emkan dare dar rabete ba zedeoofonie asar ba amvaje electromeghnatisi (gama ham matalebi bezarid

خواهش میکنم امیدوارم مفید بوده باشه .....حتما این کار و انجام میدم ولی این تاپیک روندی رو طی میکنه نمیخوام اون روند شکسته بشه حتما توی قسمت ضد عفونی کردن آثار و مقابله با آفات این مطلب رو میذارم....:icon_gol:

لینک به دیدگاه
یک پیشنهاد !!!!!!!!!!!!

 

اول بیا انواع مرمت و توضیح بده بعد در مورد مرمت چیزهای متفاوت بحث میکنیم

انواع مرمت توی تاپیک دیگه توضیح داده شده ...

http://www.noandishaan.com/forums/showthread.php?t=40194

کلا مطالب دسته بندی شده توی تاپیکهای مختلف چون اگه همه تو یک تاپیک توضیح داده میشد هم خسته کننده میشد هم مطالب گم میشد...اینجوری حالت فصل بندی داره یه سرچ توی عناوین بخش مرمت بزنی مطالب دیگه رو هم میبینی:icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

آسیب های وارده بر بوم-روشهای درمان

 

ب)سوراخ شدن سطح بوم:

 

این روش هم تا حدودی شبیه به پارگی میباشد.اگر اندازه سوراخ کوچک بود تکه ای کرباس خام را به اندازه کمی بزرگتر از محل سوراخ شدگی میچسبانیم .اگر اندازه سوراخ بزرگ بود از تکه کرباس آهار زده ای استفاده میکنیم که بافت و وزنی مشابه کرباس اصلی داشته باشد.

بعد از چسباندن کرباس در صورت لزوم از جلو سوراخ را با بتونه پر میکنند و آن را مشابه رنگ زمینه اثر ،رنگ آمیزی میکنند.به این روش که روشی برای ترمیم سوراخ های بزرگ روی بوم است اصطلاحا جوف گذتری میگویند.

لینک به دیدگاه

پ)آستر گیری:

 

این عمل در مواقعی انجام میشود که یک اثر نقاشی به گونه ای سست شده باشد کع تکیه گاه عملکرد خود را ازدست داده باشد . این روش مشابه روشی است که در قسمت مرمت تابلوهای چوبی با عنوان روش انتقال شرح داده شد.

تکنیک آستر گیری یک کار بسیار فنی و تخصصی است و در موارد غیرضروری نباید از آن استفاده شود.امروزه این عمل بسیار باب شده و به مدد پیشرفت تکنولوژِی های مختلف پیشرفت زیادی کرده است.در ضمن اگر این روش مورد استفاده قرار نمیگرفت امروزه بسیاری از آثار قرن های گذشته که سالم هستند وجود نداشتند.

در دهه های اخیر اکثر نقاشی های دوران گذشته آستر گیری شده اند.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

ت)نوارگیری:

عمل نوارگیری در مواقعی انجام میشود که به کلیت بوم خسارت زیادی وارد نشده باشد و فقط قسمت های حاشیه آن به دلیل اتصالات و کش آمدن اتصالات استحکام خود را ازدست داده باشد.جهت نوارگیری بدین ترتیب عمل میکنیم:

کرباسی را به صورت نواری میبریم . که باید از لحاظ بافت و وزن شبیه بوم یا کرباس اصلی باشد،سپس با کمک یک چسب قوی این نوارها را به حاشیه اثر میچسبانیم .در یان زمینه نیز استفاده از یک رزین اپوکسی در موقع گیرش و سخت شدن اولا نیاز به حرارت و گرما ندارنند و ثانیا دچار انقباض نمیشوند و نتیجتا روی بوم چروک نخواهد شد.

لینک به دیدگاه

ث)قارچ زدگی:

 

به جز آسیب های شرح داده شده برای نقاشی های روی بوم آسیب های دیگری هم وجود دارد که یکی از استثنایی ترین آنها قارچ زدگی نقاشی میباشد .قارچ زدگی در مواردی پیش میاید که جهت آستر گیری از سیریش استفاده شود و دراین صورت اگر تابلو در مجاورت گرما و رطوبت قرار گیرد احتمال دارد کپک بزند.این پدیده در قسمت های روشن و تاریک اثر بیشتر نمایان است که بیانگر فعالیت قارچ ها یا همان قارچ زدگی میباشد.پدیده قارچ زدگی اگر به موقع تشخیص و رفع نشود خسارات جبران ناپذیری بر تابلوی نقاشی وارد خواهد کرد.درمواقع قارچ زدگی با پنبه نرمی سطح تابلو را به آرامی و با دقت پاک میکنیم سپس مدتی آنرا در معض جریان هوا و همچنین نور خورشید قرار میدهیم و در نهایت شیشه قاب تابلو را آغشته به فرمالین کرده در جای خود قرار میدهیم.اگر میزان قارچ زدگی زیاد باشد با تشخیص متخصص امر سطح نقاشی را نیز با فرمالین آغشته میکنیم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...