رفتن به مطلب

مهم‌ترین رسوائی‌های امنیتی اینترنت در سال 2010


ارسال های توصیه شده

سال 2010 از نظر تعداد رسوایی‌ها و مشكلات امنیتی در فضای مجازی در نوع خود منحصر به فرد بود.

A0401514.jpg

 

در این سال دهها هزار سایت هك شدند، صدها كرم و بدافزار برای آلوده كردن وب سایت ها و سرویس های خدماتی اشخاص حقیقی و حقوقی عرضه شدند و نبرد سایبر دولت های متخاصم و رقیب هم در فضای مجازی ادامه یافت.

در سال 2010 علیرغم افزایش آگاهی های عمومی در برابر خطرات امنیتی در دنیای مجازی و افزایش تنوع نرم افزارها و خدمات امنیتی ، روزی نبود كه خبری در مورد نفوذ هكرها به بیمارستان ها، دانشگاه ها، بانك ها، سازمان های دفاعی منتشر نشود.

نتیجه این حملات سرقت اطلاعات حساس میلیون ها كاربر و به سرقت رفتن دهها گیگابایت اطلاعات حساس بود. كار به جایی رسید كه دولت آمریكا هم مصونیت افسانه ای خود را در برابر سرقت اطلاعات از دست داد و هكرهای چینی و روسی اطلاعات حساسی را از پنتاگون، ناسا به سرقت بردند.

استفاده گسترده از شبكه های اجتماعی و خدمات نوظهوری مانند كلودكامپیوتینگ فرصت های تازه ای را برای هكرها به وجود آورد تا بتوانند در سال 2010 بسیار بیشتر از سال 2009 خبر ساز شوند.

در ژانویه گذشته مقامات سه غول نفتی یعنی ExxonMobil، ConocoPhillips ، Marathon Oil تایید كردند كه قربانی حملات بدافزارهای پیچیده و خطرناكی شده اند كه از طریق ایمیل برای كاركنان این شركت ها ارسال شده و اطلاعات حساس و محرمانه ای را به سرقت برده اند.

در یك مورد یك نرم افزار جاسوس از سال 2008 موفق شده بود اطلاعات حساسی را از یكی از این شركت ها به سرقت ببرد و نرم افزارهای امنیتی و ضدویروس این شركت هم موفق به شناسایی این خطر نشده بودند. اطلاعات به سرقت رفته توسط این نرم افزار جاسوس مربوط به برنامه های توسعه و تحقیقات آن و همین طور ذخایر محرمانه نفت و گاز در نقاط مختلف جهان بود.

اما در سال 2010 دولت های غربی هم برای ایجاد اختلال در برنامه هسته ای صلح آمیز ایران از راه دیگری وارد عمل شدند. طراحی كرم پیچیده استاكس نت كه به اذعان كارشناسان طراحی و انتشار آن از توان افراد عادی خارج است، خبر مهمی بود كه در اواخر شهریور ماه توجه كارشناسان امنیتی را به خود جلب كرد.

این كرم با حمله به سیستم های Supervisory Control and Data Acquisitions یا (SCADA) كه برای كنترل و نظارت بر اطلاعات در كارخانه ها و مجموعه های عظیم صنعتی به كار می روند، تلاش كرده بود تا زیرساخت های حیاتی مخابراتی، ارتباطی و صنعتی نیروگاه بوشهر را از كار بیندازد. اما با هشیاری و دانش مناسب متخصصان امنیتی از فعالیت این كرم مخرب جلوگیری به عمل آمد و نقشه رژیم صهیونیستی و آمریكا برای زمین گیر كردن ایران از این طریق هم به جایی نرسید.

متخصصان امنیتی در بسیاری از شركت های غربی مانند سمانتك و سوفوس تایید كردند كه طراحی و انتشار این كرم جبهه جدیدی را در نبردهای سایبر گشوده و نشان می دهد كه دولت ها هم رسماً وارد این بازی خطرناك شده اند و برای متوقف كردن رقبای خود از هیچ اقدامی فروگذار نمی كنند.

به گفته آنها نتیجه این امر گسترش تروریسم دولتی در فضای مجازی و تشدید ناامنی در اینترنت است كه در نهایت به افزایش حملات به زیرساخت های اینترنت و به خطر افتادن حریم شخصی همه كاربران و امنیت تمامی مراجعان به فضای مجازی می انجامد.

دولت آمریكا كه به طور آشكار و پنهان از این اقدامات خرابكارانه حمایت كرده بود، بلافاصله نتیجه تلاش خود برای ناامن كردن اینترنت را مشاهده كرد. چین در تابستان گذشته حملات گسترده ای را به دهها سایت دولتی صورت داد و با سرقت ترافیك اینترنتی این سایت ها اطلاعات ذی قیمتی را در مورد پنتاگون، ناسا، كاخ سفید و چند وزارتخانه دولتی در این كشور جمع آوری كرد. گوگل و اینتل و چند شركت دیگر هم از این حملات در امان نماندند و علیرغم ادعاهای فراوان تسلیم هكرها شدند.

یكی دیگر از قربانیان هكری تابستان 2010، شركت مخابراتی AT&T بود كه به علت یك بی دقتی اطلاعات ایمیل بیش از 100 هزار نفر از مشتریان خود را افشا كرد.

در سالی كه گذشت هكرها به حمله و سوءاستفاده از فیس بوك و توییتر هم ادامه دادند و با انتشار كدهای آلوده و مخرب در این سایت ها، گول زدن كاربران با استفاده از تكنیك های مهندسی اجتماعی كماكان خبرساز بودند.

اما یكی از مهم ترین دستگیری ها در زمینه مسائل امنیت اینترنت در شهریور ماه اتفاق افتاد و اف بی آی موفق به دستگیری 37 عضو یك گروه هكری بین المللی شد كه در اروپای شرقی مستقر بودند و از تروجانی به نام زئوس برای نفوذ به حساب های بانكی استفاده می كردند. آنها از این طریق توانسته بودند میلیون ها دلار به جیب بزنند.

چندی بعد مقامات اسلوونی هم از دستگیری گروهی خبر دادند كه كیت های بوت نت باترفلای را به متقاضیان می فروختند و آنها از این كیت ها برای حملات آنلاین استفاده می كردند. باید منتظر ماند و دید در سال 2011 دنیای سایبر از نظر امنیتی شاهد چه فراز و فرودهایی خواهد بود.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...