رفتن به مطلب

فهرست نهایی بهترین کتاب گاردین 2010


ارسال های توصیه شده

سه رمان و دو اثر غیر داستانی به دور نهایی جایزه بهترین کتاب گاردین سال 2010 راه یافتند.

 

به گزارش مهر به نقل گاردین، رمانهای "بچه‌ مارهای سیاه" از ندیفا محمد، "بوکسور، بیتل" نوشته نِد بیومن و "لطفاً در ساوانتو حضور به‌هم برسانید" نوشته میل چپمن و همچنین آثار غیر داستانی "در اشتباه بودن" درباره نقش اشتباهات در نتایج کار اندیشمندان و دانشمندان از کاترین شولتز و "رمانتیک مدرن" نوشته الکساندر هریس درباره نویسندگان و هنرمندان انگلیسی و تخیل در آثارشان از ویرجینیا وولف تا جان پایپر، کتابهایی هستند که به دور نهایی راه یافته‌اند.

 

نتیجه این جایزه در اول دسامبر (10 آذر) اعلام می‌شود و برنده، مبلغ 10 هزار پوندی را از آن خود خواهد کرد.

 

جایزه برترین کتاب گاردین از سال 1965 از سوی روزنامه گاردین راه‌اندازی شد و از سال 1999 این جایزه از انحصار کتابهای داستانی خارج شد و هر ساله به دیگر آثاری که از نظر ادبی حائز اهمیت باشند نیز اعطا می‌شود.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

«میشل پاور» نویسنده کودک و نوجوان موفق شد جایزه ادبیات کودک و نوجوان گاردین 2010 را به کارنامه فرهنگی خود ثبت کند.

 

به گزارش فارس به نقل از بی بی سی، «میشل پاور» نویسنده آفریقایی این جایزه را امسال به خاطر نگارش رمان «شبح شکارچی» از آن خود کرده است.

 

«شبح شکارچی» تازه‌ترین اثر این نویسنده و ششمین کتاب از مجموعه داستان‌های هیجان‌انگیز و دنباله‌دار وی محسوب می‌شود که به تازگی وارد بازار کتاب شده است.

 

به گفته «ژولیا اکشر» رئیس هیئت داوران این دوره از جایزه گاردین، اثر «میشل پاور» با حداکثر آرا از سوی این هیئت انتخاب و معرفی شده است.

 

وی «شبح شکارچی» جدیدترین کتاب «پاور» را دستاوری قوی و منسجم از سالها فعالیت ادبی این نویسنده دانست و وی را شایسته دریافت این جایزه اعلام کرد.

 

«میشل پاور» پیش از این کتاب، رمان‌هایی چون «عصر حجر»، «داستان یک پسر»، «دوست او» و «گرگ» را به رشته تحریر درآورده است.

 

جایزه کتاب کودک و نوجوان گاردین هر سال با انتخاب بهترین آثار مکتوب در حوزه کودک و نوجوان برگزار می‌شود. نویسندگان آثار کودک و نوجوان تنها یک بار می‌توانند این جایزه را به نام خود ثبت کنند.

 

امسال «میشل پاور» نویسنده‌ای از آفریقای جنوبی با نگارش رمان «شکارچی شبح» موفق به کسب این جایزه از سوی دبیرخانه این جایزه شد.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

رمان «سی» نوشته پل مکارتی محبوب‌ترین گزینه برای بردن جایزه «من بوکر» سال 2010 است که روز سه‌شنبه در لندن اهدا می‌شود.

 

به گزارش خبرآنلاین، دست‌اندرکاران دنیای کتاب ساعاتی مانده به اعلام برنده این جایزه از بخت بالای رمان پل مکارتی صحبت می‌کنند. جایزه بوکر موجب شهرت بسیار برای نویسندگان و فروش چندصد هزار جلدی کتاب برنده این جایزه می‌شود.

 

«سی» «c» داستان زندگی کوتاه سرژ کارفاکس از طریق فراز و نشیب‌های قرن بیستم اروپا است. این کتاب که با «اولیس» نوشته جیمز جویس مقایسه شده یکی از شش نامزد جایزه 80 هزار دلاری من بوکر 2010 است.

 

یکی دیگر نامزدهای این جایزه «طوطی و الیور در آمریکا» نوشته پیتر کری استرالیایی است که در صورت برنده شدن به رکورد سه بار بردن بوکر می‌رسد.

 

کری در سال 2001 با «تاریخ حقیقی گنگ کلی» و در سال 1988 با «اسکار لوسیندا» برنده این جایزه شده است. او به همراه جی.ام. کوتزی اهل آفریقای جنوبی و برنده نوبل ادبیات تنها نویسندگانی هستند که دو بار برنده معتبرترین جایزه بریتانیا شده‌اند.

 

دیمن گالگو از آفریقای جنوبی با «در اتاقی غریب»، هوارد یاکوبسن از بریتانیا با «مسئله فلینکر»، آندرا لوی از بریتانیا با «آواز بلند» و اما دونو ایرلندی با «اتاق» دیگر نامزدهای جایزه بوکر هستند.

 

جایزه سال 2009 بنیاد من بوکر به هیلاری منتل با رمان «تالار گرگ» رسید که دادگاه هنری هشتم را از دید توماس کرونول روایت می‌کرد.

 

از دیگر برندگان این جایزه که به نویسندگان انگلیسی زبان بریتانیا، کشورهای مشترک‌المنافع و ایرلند می‌رسد می‌توان به وی.اس. نایپل (برنده نوبل ادبیات) و ویلیام گلدینگ اشاره کرد.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

«جان فیلیپ ریمتسما» محقق ادبی به عنوان برنده جایزه ادبی «شیلر» سال 2010 شهر «منهایم» معرفی شد. این ادیب تاکنون کتاب‌های متعددی را به رشته تحریر درآورده و چندین جایزه ادبی نیز دریافت کرده است.

 

به گزارش ایبنا به نقل از خبرگزاری آلمان، هیات داوران در توضیح انتخاب «ریمتسما» اعلام کرد: این ادیب 57 ساله به شخصیت روشنفکران برجسته متعهد، مستقل و صاحب سبک یک هویت معتبر وقابل اطمینان می‌بخشد.

 

این جایزه که از سال 1978 هر چهار سال یک‌بار اهدا می‌شود، در فوریه 2011 در خانه نمایش تاتر ملی شهر «منهایم» به «ریمتسما» تقدیم می‌شود.

 

«ریمتسما» متولد 26 نوامبر 1952 در شهر «بن»، مقاله نویس و ناشر سیاسی نیز هست که در رشته‌های زبان‌شناسی و فلسفه تحصیل کرده و تا سال 2007 به عنوان پروفسور ادبیات مدرن آلمانی در دانشگاه هامبورگ تدریس می‌کرد. وی اکنون ریاست بنیاد «آرنو اشمیت» را بر عهده دارد و موسس و مدیر انستیتوی هامبورگ برای تحقیقات اجتماعی است.

 

این ادیب تاکنون کتاب‌های متعددی را به رشته تحریر درآورده و چندین جایزه ادبی نیز دریافت کرده است. از جمله آثار وی می توان به «اعتماد و زور» در سال 2008 و «درباره آرنو اشمیت» در سال 2006 است

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...