رفتن به مطلب

مقالات اولین همایش معدن و علوم وابسته-آزاد طبس


ارسال های توصیه شده

نگرشی بر پتروژنز آندزیت های منطقه شمال بیرجند

 

با توجه به حضور گسترده ترکیبات آندزیتی در رژیم ژئودینامیکی فعال و نتایج سودمند بدست آمده از بررسی آن ها زمین شناسان توجه خاصی به بررسی این ترکیبات مبذول می دارند، در این پژوهش نیز آندزیت های پالئوژن مجموعه ی آتشفشان شمال بیرجند مورد بررسی قرار گرفته و ضمن بررسی پارامترهای پتروژنتیک آن ها، مقایسه ای نیز بین آن ها با مجموعه های آندزیتی شاخص صورت گرفته است. مجموعه نتایج حاکی از تعلق این سنگ ها به آندزیت های کوهزایی موجود در حواشی فعالی قاره ای می باشد. گرچه ماگمای کالکوآلکالن ضمن صعود تحت تأثیر آلایش گسترده ای قرار گرفته و این آلودگی باعث تغییر در میزان عناصر اصلی و فرعی آن ها گردیده است. بعلاوه شواهدی مانند زوناسیون معکوس بعضی فنوکریست های پیروکسن و وجود انکلوزین ها بازیک فرایند اختلاط ماگمایی نیز بدست آمده است.

 

نویسنده: اسمائیل اله پور – فوق لیسانس زمین شناسی (پترولوژی) از دانشگاه شهید بهشتی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مطالعه و بررسی کانی زایی مس در منطقه گزو

 

کانی زایی مس گزو در بخش جنوبی رشته کوه شتری در شهرستان طبس قرار دارد. وجود آثار معدنکاری قدیمی در منطقه نمایانگر اهمیت ذخیره از قدیم الیام می باشد. کانی سازی مس در ارتباط با نفوذ استوک های گرانودیوریتی متعلق به کرتاسه فوقانی است. مطالعات پتروژنتیکی سنگ های آذرین منطقه نشان دهنده موقعیت تکتونیکی زون های همگرا و تشکیل ماگماهای مربوط به زون فرورانش حاشیه قاره است که همواره با کانی سازی مس و مولیبدن با عیار مناسب می باشد. بعلاوه با توجه به زون آلتراسیون پتاسیک و زون گوسان در بخش فوقانی توده و زون پروپلتیک در اطراف، کانی سازی از نوع پورفیری می باشد.

 

نویسنده: سید محمد هاشمی – عضور هیئت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد طبس

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

اثر شیب و ضخامت لایه های زغالسنگ در هزینه های نگهداری جبهه کار طولانی مکانیزه

 

یکی از بزرگترین دلایل رشد و توسعه روش استخراج جبهه کار طولانی در چند سال گذشته شروع استفاده از وسایل نگهداری قدم زن Self Advancing بوده است. بطور کلی تنها وسیله نگهداری در جبهه کار طولانی مکانیزه که شرایط مناسب برای استفاده از ماشین الات پر تولید و پیوسته را مهیا می کنند، نگهدارنده های قدم زن می باشند. این نگهدارنده ها درشیب و ضخامت های مختلف به علت ظرفیت تاب آوری محدود آن ها، متفاوت بوده و هزینه نگهداری با توجه به این دو متغیر، در طول کارگاه استخراج ثابت متغیر خواهد بود.

در این مقاله به بررسی این دو متغیر و انتخاب تگهدارنده های مناسب و با استفاده از نرم افزارهای Table Curve، Data Fit میزان تأثیر آن ها در هزینه نگهداری می پردازد.

 

نویسنده: محمد نجفی – کارشناس ارشد مهندسی معدن – گرایش استخراج

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بررسی وضعیت زمین شناسی و ساختمانی ناحیه زغالدار پرورده

 

مجموعه رسوبات زغالدار ناحیه پروده واقع در جنوب شهرستان طبس شامل طبقاتی از شیل و ماسه سنگ با بین لایه هایی از سنگ آهک های فسیلدار است که در زمان تریاس پسین تا ژوراسیک بر جای گذاشیته شده اند. این نهشته ها به ترتیب شامل سازندهای نایبید، قدیر، آب حاجی، بادامو، هجدک، پروده و بغمشاه می باشند که عمده طبقات ضخیم و قابل استخراج زغالسنگ در بخش میانی سازند قدیر جای گرفته است. از نظر ساختمانی زخنمون های یاد شده در بخش شمال ناحیه محدود به گسل مهم رستم (از انشعابات گسل بزرگ نایبید) با امتداد شرقی-غربی می باشد که در فرادیواره خود تاقدیس های بزرگی را بوجود آورده است. گسل هایی با روندها و جابجایی های مختلف بصورت منظم یا پراکنده و نیز چین های کوچک و بزرگ در کل ناحیه دیده می شود. تحلیل های انجام شده برای ناحیه و بلوک طبس عملکرد دو سیستم تنش با راستای شرقی-غربی (تنش قدیمی) و راستای شمال شرقی-جنوب غربی (تنش جدید) را در ایجاد سیماهای شاختاری ناحیه نشان داده است.

 

نویسنده: محمد ناظمی – کارشناس ارشد زمین شناسی – گرایش تکتونیک و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد طبس

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

نقش بازاریابی در پیشرفت صنایع معدنی

 

با توجه به اینکه در اکثر صنایع، کشور ما کشوری مصرفی است و همیشه بازار مصرفی برای محصولات خاجی بوده توجه ناچیزی به تولید و فرآوری محصولات مصرفی داده شده است و هیچ اقدامی جهت بدست گیری بازارهای جهانی نشده است و تقریباً فروش نصیب کشورهای دیگر می شودو ما مجبوریم همان محصول را با قیمت زیاد خریداری کنیم. پس در قسمت صنایع معدنی باید تمام تلاش ما بر این باشد تا بتوانیم کارخانجات جدید فرآوری احداث کنیم و این بهترین راه برای پیشرفت صنایع معدنی ماست.

 

نویسنده: پوریا مولائی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بررسی وضعیت شبکه زه کشی در کوه های زاگرس

 

در این نوشتار به بررسی الگوی شبکه زه کشی در رشته کوه های زاگرس پرداخته شده است. با توجه به شرایط غیر عادی شبکه زه کشی و مطالعه وضعیت زمین شناسی – تکتونیکی و تاریخچه تکامل ساختاری این کوه زایی، رودخانه های این رشته کوه ها از نوع تعقیبی (Subsequent) و پیشین (Antecedent) مشخص شده اند.

 

نویسنده: شهلا مغزی نجف آبادی – کارشناس ارشد زمین شناسی گرایش تکتونیک

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

کاربردهای بیوتکنولوژی در صنعت استحصال فلزات

 

بیوتکنولوژی بعنوان فنونی که از میکروارگانیزم ها برای دسترسی به بعضی از اهداف صنعتی، بهداشتی و یا زیست محیطی استفاده می کند، تعریف شده است. یکی از کاربردهای بیوتکنولوژی در صنعت فراوری مواد معدنی و استحصال قلزات تحت عنوان بیوهیدرومتالورژی (بیولیچینگ) می باشد. اساس بیولیچینگ بر اکسیداسیون و انحلال فلزان به کمک میکروارگانیزم ها در محیط های آبی بنا نهاده شده است. نیاز روز افزون به مواد اولیه و کاهش ذخایر معدنی پرعیار، توجه به بازیابی مواد معدنی و فلزات از ضایعات جانبی صنایع و جلوگیری از هدر رفتن مواد اولیه، ضرورت مصرف بهینه ئانرژی و رعایت دقیق معیارهای زیست محیطی، باعث رشد فزاینده بیوتکنولوژی در صنعت استحصال فلزات گشته است. از فرایند فروشویی میکروبی امروزه در سطح مسیعی در مقیاس صنعتی به منظور فراوری طلا، اورانیوم، نیکل، کبالت، روی و زغال استفاده می شود.

 

نویسنده: محمد مسینایی – کارشناس ارشد مهندسی معدن – فرآوری مواد معدنی، دانشگاه تهران

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مکانیزاسیون روش استخراج جبهه کار طولانی

 

روش استخراج جبهه کار طولانی یکی از روش های متداول و کارآمد بویژه در استخراج زغالسنگ می باشد. در کشور ما این زوش بصورت غیرمکانیزه و با ابتدایی ترین تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد و به تازگی اولین معدن مکانیزه زغالسنگ کشور که بزرگترین معدن زغالسنگ کشور نیز خواهد بود در منطقه پروده طبس در حال احداث می باشدو عمده تولید این معدن نیز به روش استخراج جبهه کار طولانی حاصل می آید.

اجراء و عناصر اصلی روش استخراج جبهه کار طولانی شامل سه سیستم استخراج، باربری و نگهداری می باشند که در اجرای مکانیزه عملیات از ماشین زغالبر، رنده و یا شیرر بعنان سیستم استخراج، از ناو زنجیری و یا ناو زره دار بعنوان سیستم باربری و از پایه های فلزی و یا انواع مختلف نگهداری های قدرتی بعنوان سیستم نگهداری بهره گرفته می شود. بررسی و گزینش تجهیزات بکاررونده در هر عملیات یا سیستم می بایست بر اساس قابلیت انطباق آن ها با سایر تجهیزات عملیاتی و انجام کلی عملیات سه گانه صورت گیرد. جهت بهره وری مناسب از روش مکانیزه، اطمینان از وجود شرایط فنی مناسب جهت مکانیزاسیون و دقت در طراحی عملیات و انتخاب تجهیزات ضرورت دارند و در این میان طراحی عملیات نگهداری از اهمیت خاصی برخوردار است. در واقع کلید موفقیت عملیات در روش استخراج جبهه کار طولانی کنترل صحیح سقف و اجرای مناسب عملیات نگهداری است. چنانچه مکانیزاسیون معادن بخصوص اجرای مکانیزه روش استخراج جبهه کار طولانی بدون بررسی جامع فنی و ارزیابی مشکلات اعمال گردد می تواند ایمنی و درنهایت توجیه پذیری فنی اقتصادی معدنکاری را کاهش دهد. از این رو اطمینان از وجود ظرایط فنی اقتصادی لازم می بایست در مرحله طراحی مورد توجه قرار گیرد. این مقاله با طرح مباحث فوق سعی در بیان ویژگی های کلی تجهیزات بکار رونده در روش استخراج جبهه کار طولانی مکانیزه و برداشتن گامی در راستای اعمال صحیح مکانیزاسیون بویژه در معادن زغالسنگ دارد.

 

نویسنده: رضا محمودی – فوق لیسانس مهندسی معدن از دانشگاه تهران، شرکت بین المللی مهندسی ایران (ایریتک)

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

پی جوئی طلا و آنتیموان در منطقه شوراب

 

از آنجا که پایه و اساس تمدن بشری به مواد بدست آمده از زمین گذاشته شده است، می توان گفت بقا، رشد و تکامل تمدن هر ملتی بدون شناخت کافی از مسائل زمین شناسی و پتانسیل های معدنی کشورش انمانپذیر نمی باشد. این مقاله حاصل مطالعات پی جوئی طلا و آنتیموان در منطقه شوراب واقع در 70 کیلومتری جنوب شهرستان فردوس است. بدلیل وجود معادن متروکه سرب و روی که حدود 30 سال پیش تعطیل شده است و وجود اندیس های معدنی در نقشه 250000/1 بشرویه، منطقه مذکور برای مطالعات اکتشافی مورد نظر قرار گرفته است. کارهای انجام شده شامل تهیه یک نقشه زمین شناسی معدنی با مقیاس 20000/1 بر اساس عکس های هوایی با همین مقیاس، مطالعات کانی شناسی نوری، مینرالوگرافی و اشعه ایکس بر روی نمونه های برای بررسی های سنگ شناسی و زمین شناسی اقتصادی، حفر ترانشه و چاهک اکتشافی، مطالعات ژئوشیمیایی محیط سنگی و ماحصل کار نتیجه گیری و پیشنهادات می باشد.

بررسی ها نشان می دهد که وجود رگچه های آنتیموان در سطح زمین در گسل ها (نمونه ای حتی با عیار 37/22 درصد)، پیدا شدن نمونه های با عیار ppm 4/12 طلا و ppm 650 نقره و وجود کانی های کربناته مس (مالاکیت و آزوریت) در منطقه از نظر اکتشافی بسیار غنی و مناسب می باشد.

 

نویسندگان:

محمد حسین زرین کوب – استادیار دانشکده علوم دانشگاه بیرجند

حمید گرانیان – کارشناس ارشد اکتشاف معدن و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد طبس

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

روش های تعیین ویژگی های سنگ ساختمانی و تعیین نوع کاربری آن ها با استفاده از خواص فیزیکی و مکانیکی

 

استفاده از سنگ های ساختمانی و بخصوص تزئینی در ساختمان ها و بناهای عمومی در سال های اخیر رونق زیادی یافته، اما متأسفانه ایتفاده از این سنگ ها فقط جنبه زیباسازی داشته است و کمتر به خصوصیات فنی این سنگ ها و نوع کاربری آن ها مورد توجه قرار گرفته است. تنوع این سنگ ها باعث شده است که تنها جنبه انتخاب سنگ، رنگ و احتمالاً قیمت آن باشد. به همین دلیل شاهد آن هستیم که این عدم انتخاب صحیح باعث شده است که سنگ های مورد استفاده بعد از مدتی ظاهر زیبای خود را از داست داده و در بعضی مواقع (بخصوص در سنگ نما) از محل خود جابجا و کنده می شوند.

برای تعیین کیفیت یک سنگ و تععین نوع کاربری آن باید مشخصات فیزیکی و مکانیکی سنگ اندازه گیری شده و هر سنگ شناسنامه فنی داشته باشد. با استفاده از این مشخصات فنی می توان بهترین نوع کاربری سنگ را تعیین کرد. در این مقاله پارامترهای فیزیکی و مکانیکی لازم برای تعییم نوع کاربری سنگ و روش های بدست آوردن این پارامترها ارائه شده است، که با استفاده از این پارامترها و جداول ارائه شده می توان بهترین نوع کاربری سنگ را مشخص نمود.

 

نویسنده: سید امیر اسعد فاطمی – فارغ التحصیل مکانیک سنگ، بخش مهندسی معدن، دانشگاه تربیت مدرس

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بهینه سازی آرایش چال های انفجاری معدن زغالسنگ قشلاق

 

مقاله حاضر نتیجه یک طرح تحقیقاتی (اجرائی) بر روی یکی از معادن زیرزمینی برگزیده استان گلستان به منظور حرکت در اصل بهینه سازی آرایش چال ها در سینه کارهای پیشروی و آتشباری این معدن است.

با مراجعه به معدن قشلاق وابسته به شرکت سیمان شرق اطلاعات مربوطه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بنابراین جهت بهینه سازی چال ها و کاهش مواد ناریه مصرفی و درنهایت افزایش پیشروی در سینه کار، طراحی اولیه در سه سینه کار معدن صورت پذیرفته است. مهمترین اصل در طراحی آرایش چال ها در سینه کارهای زیرزمینی ایجاد سطح آزاد دوم در ابتدای عملیات آتشباری است. لذا هرچه این سطح آزاد سریعتر و کاملتر ایجاد گردد، راندمان انفجار چال های دیگر بیشتر و بهتر خواهد بود. با توجه به سطح مقطع 6/5 متر مربعی تونل های مورد بحث، از روش روسی بعنوان مبنا و پایه طراحی استفاده شده است.

 

نویسندگان:

رضا حسنی نسب – کارشناس اداره امورد معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن استان گلستان

رضا محمودی – کارشناس ارشد مهندسی معدن

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بررسی و مقایسه روش های آتشکاری کنترل شده

 

هنگام عملیات آتشباری در سنگ برای ایجاد فضاهای روباز، زیرزمینی یا عملیات حفاری در معادن باید از خسارت رساندن به توده سنگ باقیمانده و سازه های مجاورش اجتناب کرد. اما استفاده از آتشکاری غیر علمی به توده سنگ باقیمانده و سازه های مجاور آن صدمات جبران ناپذیری وارد می کند. برای جلوگیری از خسارت ناشی از این نوع آتشکاری، روش هایی توسعه یافته اند که آتشکاری کنترل شده نامیده می شوند و با استفاده از قوانین و تئوری های انفجار میزان خسارت ناشی از آتشکاری به توده سنگ باقیمانده را به حداقل می رساند.

 

نویسنده: نبی اله ادیبی – کارشناس ارشد مهندسی معدن – کرایش استخراج معدن، معدن مس سرچشمه

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...