رفتن به مطلب

تاثیر عابر بانک بر اسپرم آقایان


ارسال های توصیه شده

تاثير عابربانک بر اسپرم مردان

به تازگي 2 تحقيق در رابطه با بيسفنول A منتشر شده است...

تحقيق‌هاي پيشين نشان داده بود كه اين ماده - که در ساخت ظروف پلاستيكي كاربرد وسيعي دارد - سبب بروز اختلالاتي در كاركرد غدد درون‌ريز مي‌شود اما تحقيقات اخير نشان داده‌اند كه اين ماده از پوست هم مي‌گذرد و مي‌تواند سبب كاهش كيفيت اسپرم مردان شود. جالب‌تر اينکه کاربرد بيسفنول A به ظروف پلاستيکي محدود نمي‌شود و ردپاي اين ماده را مي‌توان حتي در رسيدهاي چاپي عابربانک‌ها، صندوق فروشگاه‌ها و حتي دستگاه‌هاي خودپرداز هم سراغ گرفت.

بيسفنول A، تركيبي شيميايي است كه در بسياري از توليدات و بسته‌بندي محصولات غذايي به كار برده مي‌شود. بيسفنول A خاصيت «زنواستروژني» دارد؛ يعني مي‌تواند آثار استراديول را كه هورموني زنانه است، كاهش دهد و سبب بروز اختلال در كاركرد غدد درون‌ريز شود. بيسفنول A يك سم قوي نيست؛ بلكه مولكولي هزار تا 10 هزار برابر غيرفعال‌تر از استراديول است. با اين حال، تحقيقات نشان داده‌اند که بيسفنول A حتي در دوز پايين، مي‌تواند سبب بروز مشكلاتي در حيوانات شود.

نتايج تحقيقات درباره بيسفنول A

بيشتر تحقيقاتي كه در اين رابطه انجام شده، نشان داده است موش‌ها و خرگوش‌هايي كه در دوران جنيني و بعد از تولد با بيسفنول A مواجه بوده‌اند يا مادرانشان در دوران بارداري با آن تلاش داشته‌اند، دچار اختلالات كاركردي غدد درون‌ريز شده‌اند. طبق بررسي‌‌هايي كه در سال 2003 انجام شد، 5 درصد از ميزان بيسفنول A كه مادر در دوران بارداري با آن مواجه است، به جنين منتقل مي‌شود. موضوعي كه بسيار توجه محققان را به خود جلب كرده، دانستن اين موضوع است كه آيا بيسفنول A حتي در مقادير جزيي هم مي‌‌تواند مضر باشد يا نه؟ براي رسيدن به پاسخ اين سوال، محققان فرانسوي بررسي‌هايي را به مدت 2 سال روي حيوانات آغاز كردند. اين گروه به دنبال بيسفنول A در منابعي غير از منابع تغذيه‌اي مي‌گشتند و به اين نتيجه رسيدند كه رسيد چاپي عابربانك‌ها، صندوق فروشگاه‌ها و دستگاه‌هاي خودپرداز در يك سمت حاوي بيسفنول A است و تقريبا دست تمام مردم با اين رسيدها در تماس است.

تحقيقي درباره جذب پوستي بيسفنول A

محققان براي اينكه متوجه شوند آيا بيسفنول A از طريق پوست نيز قابل جذب است يا خير آن را روي گوش خوك آزمايش كردند و متوجه شدند نيمي از بيسفنول A در مواجهه با پوست جذب مي‌شود. بعد از برش‌هاي كوچك پوست انسان براي آزمايش استفاده كردند و متوجه شدند 40 درصد از مولكول‌هاي بيسفنول A مي‌تواند از پوست بگذرد. سرعت عبور آن نيز بسيار بالاست. مواجهه 2 ساعته مواجهه پوست با بيسفنول A باعث مي‌شود طي 24 ساعت آتي همچنان بيسفنول A از طريق پوست وارد خون شود. همچنين نتايج بررسي‌هاي محققان آمريكايي نيز نشان داد ميزان بيسفنول A در خون افرادي كه به طور مرتب با رسيدهاي صندوق در تماس هستند مانند مسوول صندوق بسيار بالاست.

چطور بيسفنول A از طريق پوست جذب مي‌شود؟

نگاهي دقيق‌تر به اين تركيب شيميايي مي‌اندازيم. بيسفنول A به 2 صورت پليمريزه مي‌شود؛ از يك سو از آن پلي‌كربنات تهيه مي‌كنند كه در بسياري از بطري‌هاي آب و شيشه‌هاي پلاستيكي شير كاربرد دارد. پلي‌كربنات‌ها وقتي گرم مي‌شوند، پليمر آزاد مي‌كنند و همين جنبه از آنها مضر است. از بيسفنول A در توليد نوعي رزين به نام آپوكسي هم استفاده مي‌شود كه در داخل قوطي‌هاي نوشيدني و كنسروها وجود دارد و در واقع، باعث مي‌شود داخل ديواره كنسرو يك لايه به رنگ لاك سفيد ببينيد. امكان اينكه پليمرهاي اين رزين شكسته و وارد غذا شوند نيز بسيار بالاست. در مورد رسيدهاي چاپي بايد گفت روي اين برگه‌ها پودري وجود دارد كه يك‌هزارم وزن كل كاغذ را دارد و از بيسفنول A آزاد يعني غير پليمريزه تهيه شده و برخلاف بيسفنول A موجود در بسته‌بندي مواد غذايي به محض تماس با دست جذب مي‌شود. در واقع، ما در تمام روز با دوز پايين بيسفنول A در تماس هستيم و در حال حاضر محققان به دنبال يافتن اين موضوع‌اند كه مواجهه دايمي با بيسفنول A در طولاني‌مدت مي‌تواند سبب بروز چه مشكلاتي شود. تحقيقات پيشين نشان داده بود كه بيسفنول A اگر از طريق غذا وارد بدن شود مي‌تواند مشكلاتي نظير سرطان دستگاه گوارش و اختلال كاركرد غدد درون‌ريز را پيش آورد. 2 تحقيق اخير نيز نشان داده است كه بيسفنول A مي‌تواند بر باروري‌ مردان تاثيرگذار باشد. در اولين تحقيق، 514 كارگر چيني به مدت 5 سال زير نظر گرفته شدند. نتايج بررسي‌ها نشان داد كساني كه در ادرارشان بيسفنول A بيشتري وجود دارد، كيفيت اسپرم پايين‌تري دارند. تحقيق دوم نيز نشان داد مرداني كه با دوز بالاي بيسفنول A در محل كار مواجه هستند تمايلات جنسي كمتري دارند. اما هنوز كاملا مشخص نشده كه بيسفنول A جذبي از طريق پوست چه مضراتي خواهد داشت. به هر حال به زنان باردار توصيه مي‌شود تا جاي ممكن از دست زدن به اين نوع رسيدها خودداري كنند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...