.FatiMa 36559 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۸۹ باهاوس نام يك مكتب معماري است كه از نام مدرسه هنر و معماري باهاوس در آلمان گرفته شده است. اين مدرسه معماري كه از سال 1919 تا 1933 فعاليت ميكرده است، پيشگام مدرنيسم در معماري بود و دستاوردهاي آن هنوز نيز در رشتههاي هنر و معماري به دانشجويان تدريس ميشود. ساختمان و كارگاههاي اين مدرسه در دو شهر دسائو و وايمار آلمان از سال 1996 در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شده است. این موسسه آموزشی در سال 1919 در وایمار و در پی ادغام مدارس حرفه ای و هنری تاسیس شده بود و تحت مدیریت والتر گروپیوس قرار داشت. این مدرسه در دهه 1920 کانون جنجالهای فراوانی بود. در اینجا لازم است دو جنبه از شهرت این مدرسه مورد بررسی قرار گیرد : اول اینکه ادعا می شود روش آموزش در آنجا منحصرا متناسب با طراحی صنعتی تحول یافته است. دوم اینکه این موسسه را مهد طراحی صنعتی مدرن می دانند. در سالهای اولیه تاسیس مدرسه باوهاوس، هدف اصلی، یکپارچه کردن هنر و حرفه بود. اولین مرحله ساختار آموزشی، دوره ابتدایی بود که یوهانس ایتن آن را بنا نهاد. سپری کردن این دوره برای تمام هنرجویان اجباری بود. در این دوره، یادگیری حالت عملی داشت. در حین کار عملی، شکل، رنگ، ماده و بافت بر پایه مطالعات نظری بررسی و ترکیب می شدند. پس از آن نوبت آموزش در کارگاه فرا می رسید که شامل دو رشته دروس هنری و حرفه ای می شد و از سال 1924 رشته معماری نیز به آن افزوده شد. در این دوره برای تدریس کارهای تخصصی، همان شیوه دوره ابتدایی به کار گرفته می شد. در زمان ایتن به نگرش متافیزیکی ( انتزاعی ) اهمیت می دادند و بر تجربه به مثابه ابزاری برای خودیابی تاکید می کردند. پس از کناره گیری ایتن در سال 1923، لازلو موهولی - ناگی و یوزف آلبرس، مدریت دوره ابتدایی را به عهده گرفتند. آنها بر عینیت فنی و اقتصاد، و به دست آوردن حداکثر نتیجه با حداقل تلاش، تاکید می ورزیدند که بار دیگر به اشکال هندسی و انتزاعی منجر شد که ریشه در یک نظریه ایدئالیست افلاطونی داشت. این تغییر منعکس کننده تحولی در عقاید گروپیوس بود. وی در سال 1923 ایده " هنر و تکنولوژی به عنوان یک واحد نو" را تبلیغ می کرد. منظور واقعی از این ایده در سال 1926 در رساله ای تحت عنوان " اصول تولیدی باوهاوس" چنین خلاصه شده بود : کارگاههای باوهاوس اساسا آزمایشگاههایی هستند که در آنها نمونه هایی از محصولاتی که برای تولید انبوه و زمان ما مناسب هستند، بدقت تولید و به طور مداوم اصلاح می شوند. باوهاوس قصد دارد در این آزمایشگاهها متخصصانی برای صنایع و حرفه های مختلف تربیت کند که در تکنولوژی و فرم به یک اندازه تبحر داشته باشند. برای خلق مجمو عه ای از نمونه های استاندارد که به تمام ضرورتهای اقتصاد، تکنولوژی و فرم بپردازد لازم است بهترین، همه فن حریفترین و فرهیخته ترین افرادی را انتخاب کرد که در زمینه کار کارگاهی مجرب باشند و از عناصر طراحی و مکانیک و قوانینی که درآنها نهفته است اطلاع کامل داشته باشند. برای ارزیابی بیانات گروپیوس، لازم است اصطلاحات او را در بافت کار مدرسه باوهاوس بررسی کرد. برای مثال درباوهاوس، کارگاهها به شکل سنتی باقی مانده بودند و تجربه به دست آمده در آنها ارتباطی با عملکرد صنعتی نداشت. مفهوم استاندارد در باوهاوس، به همان اندازه با مفهوم صنعتی آن متفاوت بود و گروپیوس مانند موته زیوس و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام آن را به معنای نمونه ای فرهنگی که بر حسب زیبایی شناسی فرم تعریف می شد، به کار می برد. عقاید گروپیوس درمورد اقتصاد و فرم که به قوانین زیربنایی وابسته بود، گرایش به انتزاع زیبایی شناختی را نشان می دهند که در جنبشهای هنری معاصر نیز هویداست. این موضوع اصلا تعجب آور نیست، چرا که باوهاوس نقطه تلاقی عقاید و شخصیتهای بسیاری بود. گروپیوس و لوکوربوزیه با هم زیر نظر پیتر بیرنس کارکرده بودند. ال لیسیتسکی در سال 1921 از باوهاوس دیدن کرد و واسیلی کاندینسکی، استاد رشته نقاشی وی چوتماس در سال 1922 روسیه را ترک کرد و در باوهاوس به تدریس مشغول شد . سبك فرآورده های «باوهاوس» خصلت هندسی و ساده داشت و به سبب صرفه جویی در وسایل و مطالعه در كیفیت مواد از سادگی خط و شكل برخوردار بود . باوهاوس كه در ابتدا به عنوان یك مدرسه و مكتب خانه هنری كارش را آغاز كرده بود توانست با ورود مقتدرانه در حوزه هنر كاربردی بر اكثر مكاتب مدرن اروپا در زمان جنگ جهانی دوم تأثیر بگذارد. عمده شهرت این مدرسه در مجامع هنری به سه دلیل بود: نخست، حضور اساتیدی همچون «پل كله»، «واسیلی كاندینسكی»، «موهولی ناگی» و «جوزف آلبرز» ؛ دوم به دلیل روش آموزش آن كه منحصراً متناسب به طراحی صنعتی تحول یافته بود و سوم به دلیل پیوند دادن هنر و صنعت در این موسسه آن را مهد طراحی صنعتی مدرن می شناختند. مدرسه معماري باهاوس كه در زبان آلماني به معني «خانه معماري» است، در دوران فعاليت چهارده ساله خود در آلمان، در سه شهر مختلف و تحت نظر سه آرشيتكت بزرگ كه مديريت باهاوس را نيز بر عهده داشتهاند، فعاليت كرده است. اين مدرسه ابتدا از سال 1919 تا 1925 در شهر وايمار، سپس از سال 1925 تا 1932 در دسائو و بالاخره از سال 1932 تا 1933، يعني زماني كه اين مدرسه به دستور حكومت نازي آلمان تعطيل شد، در برلين فعاليت ميكرد. . گروپيوس اعتقاد داشت كه با پايان جنگ جهاني اول، دوره جديدي از تاريخ آغاز شده است و قصد داشت در مدرسه باهاوس، سبك معماري جديدي را كه بازتابي از اين دوران باشد، به وجود بياورد. به اعتقاد گروپيوس، اين سبك معماري كه ميشد اصول آن را به تمام كالاهاي مصرفي تعميم داد، بايد ارزان، كاركردگرا و سازگار با توليد انبوه ميبود. گروپيوس براي دستيابي به اين هدف، ميخواست هنرمندان و صنعتگران را با هم متحد كند تا به محصولي كاركردي و قابل استفاده، و در عين حال با ارزش از لحاظ هنري، دست يابد. اين ايده در بيانيه افتتاحيه مدرسه باهاوس به خوبي مشخص است: «ما در پي آنيم كه جامعه تازهاي از هنرمندان پديد آوريم تا در ميان آنها ديگر تعصب حرفهاي كه اكنون چون ديواري بلند هنرمندان و صنعتگران را از هم جدا ميسازد، وجود نداشته باشد .» برنامهريزان مدرسه باهاوس هنرهاي زيبا را از صنايع دستي كاربردي ممتاز و متفاوت نميدانستند و بر اين باور بودند كه هنر و معماري مدرن بايد پاسخگوي نيازها و اقتضائات جامعه صنعتي مدرن باشد و طراحي خوب بايد از عهده آزمونهاي زيباشناختي و مهندسي برآيد . ويژگي عمده سبك باهاوس تكيه هر چه بيشتر بر كاركردگرايي، بهرهگيري بهينه از خواص مواد و مصالح صنعتي، احتراز از تزئينات تجملي در نماي ساختمانها و فرآوردههاي صنعتي بود. دستيابي به نوعي هماهنگي بين ضرورتهاي كاركردي و كيفيت زيباشناختي، خوشساختي و خوش تركيبي محصولات صنعتي از ديگر اهداف موسسان مدرسه باهاوس بود . استادان باهاوس به شاگردان خود ياد ميدادند كه همه چيز را بر مبناي نيازها طراحي كنند و از هيچ عنصري كه فاقد كاركرد باشد و تنها جنبه زيباشناسانه داشته باشد استفاده نكنند. در مدرسه باهاوس تاريخ معماري جايي ميان دروس دانشجويان نداشتند، چرا كه در باهاوس قرار بود همه چيز بر مبناي اصول اوليه معماري و بدون توجه به آثار گذشتگان ساخته شود . باهاوس در ابتدا براي تأمين بودجه خود به سوبسيدي كه از جمهوري وايمار ميگرفت وابسته بود. اما بعد از ايجاد تغييراتي در حكومت محلي وايمار، اين مدرسه در سال 1925 به شهر دسائو كه بافت صنعتي و شهري بيشتري داشت و با ايدههاي مدرن مدرسهي باهاوس همخوان بود، منتقل شد. پس از انتقال مدرسه باهاوس به دسائو، بخش طراحي صنعتي اين مدرسه كه مشكل كمتري با حكومت محافظهكار محلي داشتند، در وايمار باقي ماندند. مدرسه طراحي صنعتي باهاوس بعدها نام خود را به دانشكده فني معماري و مهندسي عمران تغيير داد و از سال 1996 به بعد نيز به نام دانشكده باهاوس آلمان خوانده ميشود . در سال 1927 سبك باهاوس و آثار آرشيتكتهاي مشهور آن نمايشگاه معماري اشتوتگارت را كه با موضوع خانهسازي برگزار ميشد، به شدت تحت تأثير خود قرار داد . پس از گروپيوس، مديريت باهاوس را هانس مهير و سپس ميز وان دروهه به عهده گرفتند. با قدرت رسيدن رژيم نازيها در آلمان و افزايش فشار سياسي بر اين مدرسه، باهاوس در سال 1933 تعطيل شد. حزب نازي و ديگر گروههاي فاشيستي آلمان از ابتدا با فعاليت مدرسه باهاوس مخالف بودند و آن را سنگر كمونيسم ميدانستند . نويسندگان نازي چون ويلهلم فريك و آلفرد روزنبرگ نيز در نوشتههاشان باهاوس را غيرآلماني ميناميدند و سبك مدرن آن را به باد انتقاد ميگرفتند. در واقع باهاوس يكي از مظاهر «هنر منحط» بود كه هيتلر و حزب نازي آلمان كمر به نابودي آن بسته بودند . از جمله مهمترين ساختمانها و آثاري كه در طول فعاليت مدرسه باهاوس عمدتاً به دست استادان و مديران مدرسه ساخته شد ميتوان به عمارت سامرفيلد و خانه اوته در برلين، خانه اوئرباخ در يانا و برج تريبيون در شيكاگو (كه مدرسه باهاوس پس از برنده شدن در يك مسابقه بينالمللي طراحي آن را بر عهده گرفت) اشاره كرد. اما مهمترين بنايي كه سبك معماري باهاوس در اين دوره در آن متجلي شده است، ساختمان خود مدرسه در دسائو است كه توسط والتر گروپيوس، مدير وقت باهاوس، طراحي شده است . پس از به قدرت رسيدن نازيها مدرسه «باوهاوس» علی رغم موفقیت های بسیارش در آشتی دادن هنر و صنعت در ۱۱ آوریل سال ۱۹۳۳ توسط دولت نازی تعطیل شد. ، مديران و استادان مدرسه كه همه از معماران طراز اول آن زمان بودند، به كشورهاي مختلف در اروپاي غربي، آمريكا و همچنين اسرائيل مهاجرت كردند. همچنين شماري از معماران باهاوس كه به شيكاگو رفته بودند، باهاوس جديد را در اين شهر تأسيس كردند و به تربيت معماران جوان ادامه دادند . اين مسئله كمك قابل توجهي به ترويج سبك معماري باهاوس در سراسر جهان كرد و آن را به گفتمان مسلط در معماري و طراحي صنعتي مدرن تبديل كرد، چنان كه اين مكتب هنري امروز نيز همچنان نفوذ جهاني خود را حفظ كرده است . 4 لینک به دیدگاه
.FatiMa 36559 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۸۹ برخی از ساختمانهای طراحی شده پیرو مکتب باوهاوس: خانه بازنشستگی منفردویس (بوداپست) برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام کلیسای عیسی (بوداپست) برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام کلیسای پاسارت (بوداپست) برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نمایشگاه باوهاوس (بوداپست) برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 4 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 آبان، ۱۳۹۲ تشکر می کنم از فاطمه خانوم برای به اشتراک گذاشتن این مطالب و آشنا کردن ما با این سبک مهم که فصل جدایی نشدنی از مطالعات معماری ما بود و هست برای دوستانی که در مرحله ی کارشناسی دروس تاریخ جهان و حتی مبانی نظری معماری رو می گذرونن. می دونین که مکتب باوهاوس،مکتبی بوده که هنرهای مختلفی رو در بر می گرفته و خودش منبع و شروع کننده ی صنعتی شدن هنر هست. خالی از لطف ندیدم که این تاپیک رو با مقاله ای هر چه غنی تر کنم تا دوستانی که تاپیک رو مطالعه می کنن مطالب جامع تری رو در اختیار داشته باشن. . . . عنوان مقاله مکتب باوهاوس و ماندگاری میراث آن در هنر و معماری معاصر غرب . . . چکیده: حدود نود سال پيش بنايي ساخته شد، كه ابتدا مورد تجليل و شگفتي قرار گرفت ولي بعدها به فراموشي سپرده شد. در شهر دسا، باوهاوس حكايت جست وجو به دنبال تازه هاست: تازه هاي فرم، محتوا و اجتماعي نو؛ باوهاوس در عين حال حكايت تغيير و تحول نيز هست؛ از ويمار به دسا و از دسا به برلين و سپس فراسوي مرزهاي آلمان در كل جهان. اصولا مدرسه باوهاوس در هر يك از اين رشته ها تاثير انكار ناپذيري بر دنياي امروزي داشته است. تا جايي كه دستاوردهاي آن هنوز نيز در رشتههاي هنر و معماري به دانشجويان تدريس ميشود و به طور كلي مي توان آن را پيشگام مدرنيسم در معماري دانست. از اين رو بررسي تاثيرات آن بر هنر و معماري معاصر از اهميت خاصي برخوردار مي باشد كه تا كنون كمتر بدان پرداخته شده است. روش تحقيق در اين پژوهش مطالعه توصيفي از نوع گذشته نگر (Retrospective study) مي باشد؛ كه با واكاوي مستندات و شواهد موجود در خصوص مدرسه باهاوس، تاثيرات آن در زمينه هنر و صنعت مورد بررسي قرار مي گيرد. پژوهش حاضر به بيان سير تحول مدرسه باوهاوس در تمام جوانب ( اهداف، روش آموزش، مديران مدرسه و معماري بناي مدرسه) مي پردازد. و در نهايت دلايل اهميت و اعتبار مدرسه باوهاوس در هنر و معماري معاصر، به طور خلاصه مطرح مي گردد. مشخصات مفاله:مقاله در 10 صفحه به قلم علی پور جعفر(دانشجو کارشناسی ارشد طراحی شهری،دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس)،محمدرضا لیلیان(پژوهشگر دوره ی دکتری معماری،دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس)،منبع مجله کتاب ماه هنر شماره 187 آبان ماه 1392 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده