رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

آزمایش ضربه Impact test

 

توجه به پدیده شکست و به خصوص پدیده شکست ترد (Brittle Fracture) به سالهای گذشته و به چندین دهه قبل باز می گردد و از جمله بررسی شکست ترد مخازن تحت فشار ، خطوط لوله ، پلها و مخزنها مد نظر بوده است . به عنوان مثال در خلال جنگ جهانی دوم به این مسئله توجه شد که چرا بعضی از کشتی ها به هنگام حرکت در آبهای متلاطم و یا هنگام توقف در لنگر گاهها ، کاملا به دو نصفه شکسته می شوند و این اتفاق بیشتر در فصل زمستان اتفاق می افتد . این موارد نشان دهنده این واقیت بوده که برخی از انواع فولاد ها که در حالت معمولی نرم و انعطاف پذیرند (Ductile) تحت شرایطی ترد (brittle) می شوند .

پس از انجام تحقیقات وسیعی در این زمینه معلوم شد که برای کلیه استفاده های ساختمانی ، فولادهایی لازم است که دارای مجموعه تناسی از استحکام (Strength) و سفتی (Toughness) باشند . استحکام عبارت است از مقاومت در برابر تغییر شکل و سفتی عبارت است از مقاومت در برابر گسیختگی . عملا برای یک جسم این دو خاصیت با یکدیگر نسبت عکس دارند و مثلا عملیاتی که استحکام فولاد را زیاد می کند ، معمولا سفتی آن را کاهش می دهد . بنابر این دانستن میزان و راه اندازی این دو خاصیت ها مهم است .

 

فایل رو میتونید از لینک زیر دانلود کنید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...