رفتن به مطلب

معماری و موسیقی : آلن کوهن


ارسال های توصیه شده

موسیقی، ماهیت جالبی دارد. باعث می شود شما احساس شادی، غم، آرامش، تنش و ... بکنید. برای مثال یک موسیقی خاص می تواند شما را به یاد کسی که دوست دارید یا لحظه ای خاص در زندگیتان بیاندازد.

Blackpool_tide_organ.jpg

همچنین می تواند کسل کننده باشد. موسیقی آسانسور معمولا ملایم است. موسیقی علاوه بر این ها وابسته به فرهنگ است. هر کشوری سازهای مخصوص خود و ریتم ها و هارمونی های منحصر بفردی دارد. صدا و موسیقی به هم وابسته اند. موسیقی صدای طراحی شده است که در یک بازه زمانی پخش می شود. صداهای روزمره می توانند به عنوان موسیقی در نظر گرفته شوند. صدای قطارها، کامیون ها و ضرب آهنگ متفاوت بوق ماشین ها مانند آهنگ های پرکاشن است. صدای کارکردن فن یا یک هواساز می تواند یک وزوز آرامش بخش باشد. صداهای یک آبگرمکن قدیمی یا یک رادیاتور می تواند مانند یک کانترپوینت نامتقارن با صداهای روزمره در بناهایی که مردم زندگی می کنند عمل کند.

WindChimeStory_1.jpg

لینک به دیدگاه

سالها پیش زمانی که دانش آموز دبیرستان بودم یک نوار ضبط شده از کتابخانه امانت گرفتم. در آن قطعاتی ضبط شده از مجسمه های آلات موسیقی بود. بسیاری از این مجسمه ها در اثر وزش باد صداهایی مانند آویزهای زنگوله ای تولید می کنند. آنها موسیقی تولید می کنند زمانی که بخش های مختلفشان تکان می خورند یا در اثر تکان خوردن سایر بخش های به حرکت در می آیند. موسیقی جالبی بود و به نظرم ایده نابی بود. ایده پشت این مجسمه ها ساده است. تاثیرات متقابل اتفاقی، یک نسیم، قدم زدن مردم اطراف آنها و لمس کردنشان و ... موسیقی اتفاقی را تولید می کند. تاثیر متقابل اما اتفاقی در این مجسمه ها، یک سمفونی خلق می کرد. فکر می کنم مجسمه های آلات موسیقی یا معماری موزیکال ایده جالبی است. زمانی که خانه ها و بناها طراحی می شوند، فضا و نورپردازی لحاظ می شود. اما صدا، خیر. چرا خانه ها و بناها را طوری خلق نکنیم که از صداهای پیرامونشان بهره مند شوند؟ معماری را برای بالابردن جذب صدا و بلوکه کردن صداهای ناخواسته به کار ببرید.

موسیقی یک بخش کامل از زندگی ما را به خود اختصاص داده است. ام پی تری ها همه جا هستند. بسیاری از مردم سیستم های صوتی پیشرفته ای در ماشین هایشان دارند چراکه سهم عمده از زندگیشان در رفت و آمد با ماشین می گذرد. موسیقی باعث تسکین یافتن استرس و ملالت ناشی از سفرهای شهری روزمره می شود. ما همچنین بخش زیادی از زندگی مان را در خانه هایمان می گذرانیم. چرا موسیقی را برای راحت تر و آرام تر کردن این بخش به کار نبریم؟

زمانی که بیرون هوا گرم است به صدای (موسیقی ) کولاک و برف گوش دهید. بعضی از روانشناسان معتقدند این می تواند باعث شود شما احساس سرما کنید. زمانی که هوا سرد است به صدای (موسیقی) سوختن هیزم ها در شومینه گوش دهید. تحقیقات نشان داده است که مردم صدای آب را آرامش بخش ترین صدا می دانند. زمانی که عصبی هستید برای خودتان آهنگی با صدای ریزش باران یا جوی آب و یا موج دریا بگذارید.

park_snow_550.jpg

fireplace-main_Full.jpg

آویزهای زنگوله ای مجسمه های موزیکالی هستند که می توانند به سادگی در فضای زندگی شما وارد شوند. معماری فضاهای کار و زندگی ما را تعریف می کند. نور و فضا اهمیت دارند. من معتقدم ملاحظات آکوستیکی نیز در تفکر معماری به همان اندازه مهم هستند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

ممنونم از مهناز خانوم..بابت مطالب مفیدشون.:icon_redface::icon_gol:

 

نظرات آلن کوهن رو مرور کردیم،چه خوب هست که یک مقدار مقاله محور در مورد این موضوع اطلاعات کسب کنیم.

 

در چکیده ی مقاله ای که در اختیارتون قرار می دم می خونیم که:

 

در تدوین این مقاله که حول مباحث مربوط به دو هنر معماری و موسیقی سنتی ایرانی می گردد،در ابتدا به پیدایش موسیقی اشاره و مشکلاتی که در راه یازشناسی تشابه و تقارن های معماری و موسیقی وجود دارد پرداخته شده،و سپس سعی در مطرح کردن وجوه افتراق و همچنین ره بندی اشتراکات بین دو هنر معماری و موسیقی شده است.در این پژوهش سعی شده تشابهات و تفاوت های این دو هنر در چارچوب مفاهیم هنرهای اصیل ایرانی بررسی شوند.در انتهای مقاله مطلبی با عنوان مقایسه ی وضعیت کنونی معماری و موسیقی سنتی ایرانی آورده شده است که در نگاهی اجمالی معماری ایرانی را گسسته از اصول گذشته تلقی کرده و در مقایسه ی آن با وضعیت کنونی موسیقی سنتی،تدوین مرجع جامعی از الگوهای فضایی معماری ایران را به عنوان راهکار معرفی می کند.

 

مشخصات مقاله:مقاله در 6 صفحه به قلم سارا پور یوسف زاده،محمدرضا بمانیان،فریال احمدی،نشریه کتاب هنر شماره 147 آذز 1389

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...