رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نگارش پرسشهای عالی هنری است که همانند هنرهای دیگر نیازمند کار زیاد، تمرین و کمک از جانب دیگران است. موارد ذیل به توصیف تعدادی از تله هایی که در برابر نگارش یک پرسشنامه عالی قرار دارد، می پردازند:

 

 

 

از لغتها و پرسشهای تحمیلی که به سمت جواب خاصی هدایت می کنند، دوری کنید

تغییرات کوچک در لغات می تواند موجب تفاوتهای بزرگ در نتایج شود. توانستن، بایستن و ممکن بودن، مشابه هم به نظر می رسند ولی می توانند موجب 20% تفاوت در توافق بر یک سؤال شوند (دادگاه عالی می توانست ... باید ... ممکن است رأی به انحلال شرکت مایکروسافت دهد) لغتهای قوی همانند "منع کردن" که نماینده کنترل و یا عمل هستند، نتیجه مشابهی می دهند. ( آیا شما فکر می کنید که کنگره، شرکتهای بیمه را از افزایش نرخها منع خواهد کرد؟) گاهی لغتها سوگیرانه هستند: شما برای جشن سالانه شرکت به رستوران رودولفو نخواهید رفت؛ خواهید رفت؟

 

 

 

پرسشهای نابجا

باید از پرسشهایی که خارج از موضوع و زمینه مورد بحث هستند، دوری نمود. به طور کلی، رویکرد قیفی داشتن پیشنهاد می شود. سؤالات باز و عمومی در ابتدای پرسشنامه برای گرم کردن و سپس سؤالات تخصصی تر که پس از سؤالات عمومی تر آسان نظیر پرسشهای جمعیت شناختی می آیند مناسب است.

 

 

 

مجموعه های دو به دو سازگار از پاسخها

سؤالات با پاسخهای چند گزینه ای باید دو به دو با هم ناسازگار باشند تا بتوانند انتخابهای روشنی را باعث شوند. پاسخهای دو به دو سازگار و شبیه به هم موجب پریشانی پاسخگو شده و در بهترین حالت تفسیر نتایج را مشکل می کند.

 

 

 

پرسشهای نامشخص

آیا آب پرتقال را دوست دارید؟ این سؤال بسیار نامشخص است. ... چه چیزی را دوست دارم؟ مزه، کلیت، مواد مغذی، ویتامین سی، قیمت جاری، غلیظ شده، و یا فشرده شده؟ در مورد چیزی که می خواهید بدانید، واضح باشید. آیا به صورت منظم تلویزیون تماشا می کنید؟ (منظورتان از منظم چیست؟)

 

 

 

لغات ناآشنا یا گیج کننده

 

پرسیدن در مورد مفاهیم رنگی، بیت ها، مخفف مگابیت بر ثانیه و لغات تخصصی فنی صنایع دیگر و انواع کلمات مخفف گیج کننده است. مطمئن شوید که مخاطبتان سطح زبان، زبان تخصصی و همه موارد فوق که شما در مورد آن می پرسید، را می فهمند.

 

 

 

پرسشهای هدایت نشده به پاسخگویان آزادی عمل مفرط می دهد

 

چه پیشنهاداتی برای بهبود سس گوجه دارید؟ پرسش در مورد مزه است، ولی پاسخگو ممکن است پیشنهاداتی در مورد شالوده، نوع قوطی یا بطری، مواد افزودنی و یا هر چیز دیگری که مربوط به استفاده به عنوان مخلوط شدنی و یا دستورالعمل تهیه ارائه دهد.

 

 

 

پاسخهای اجباری

 

پاسخگویان ممکن است نخواهند و یا نتوانند اطلاعات خواسته شده را فراهم کنند. برای بسیاری از افراد، مسائل محرمانه و خصوصی خیلی مهم است. پرسشهایی در مورد درآمد، حرفه، مسائل مالی، زندگی خانوادگی، بهداشت فردی و عقاید (شخصی، سیاسی و مذهبی) می توانند فضولی محسوب شده و از طرف پاسخگو رد شوند.

 

 

 

قرار دادن گزینه ی باز

 

آیا همه گزینه ها را ذکر کرده اید؟ اگر مطمئن نیستید از یک پیش آزمایش که گزینه "موارد دیگر را مشخص کنید" در آن ذکر شده، استفاده کنید. سپس پرسشنامه را بازنگری کرده و مطمئن شوید که حداقل پاسخهای 90% از پاسخگویان را در بر گرفته است.

 

موارد نامتوازن

 

برای بعضی از شرایط ممکن است مقیاسهای نامتوازن مناسب باشد و بعضی دیگر را مورد سوگیری قرار دهد. به عنوان نمونه در یکی از مطالعات وقتی الگوهای اندازه گیری الکل بررسی می شود، با استفاده از مقیاس کمی، مصرف کننده های معتاد در میانه مقیاس دوقطبی با میزان غیر ممکن مصرف نشان داده می شوند. در هر صورت و همیشه انتظار می رود که تمامی بیمارستانها مراقبت خوبی را پیشنهاد داده و از مقیاس عالی، خیلی خوب، خوب و نسبتاً خوب استفاده کنند. انتظار نمی رود که مراقبت ضعیفی انجام شود.

 

 

 

پرسشهای دو جنبه ای

 

کدام سرویس اینترنت سریعترین و مناسبترین را برایتان مهیا می کند؟ سریعترین مطمئناً اقتصادی ترینشان نیست. در اینجا دو سؤال باید پرسیده شود.

 

 

 

پرسشهای دوبخشی

 

مطمئن شوید که پاسخها مستقلند. به عنوان مثال پرسش " آیا شما فکر می کنید که بازیکنان بسکتبال نماینده های بی طرفند یا کارمند تیمشان هستند؟" بعضی باور دارند که بله، آنها هر دو هستند.

 

 

 

پرسشهای طولانی

 

پرسشهای با پاسخ چندگانه طولانی، از بقیه پیچیده تر هستند. پاسخهای متن باز کوتاه ترین ها و راحتترینها برای پاسخگویی هستند. وقتی که شما پرسش و پژوهش را طولانی می کنید، شانس دریافت پاسخ کامل را کاهش می دهید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...