samyar 3407 اشتراک گذاری ارسال شده در 15 آذر، ۱۳۸۹ گاورنر هيدروليكي (Hydraulic governor) هر واحد نيروگاهي براي كنترل سرعت و قدرت توربين به يك دستگاه گاورنر (Governor) براي تنظيم جريان آب ورودي به توربين، مجهز ميگردد. گاورنرها به 3 دسته تقسيم ميشوند: - گاورنر مكانيكي - گاورنر الكترومكانيكي - گاورنر الكترونيكي در حال حاضر فقط از گاورنر الكترونيكي در نيروگاههاي جديد استفاده ميشود و گاورنرهاي مكانيكي و الكترومكانيكي را فقط در نيروگاههاي قديمي ميتوان پيدا كرد. گاورنرهاي جديد داراي دو قسمت الكترونيكي و هيدروليكي ميباشند. 1- قسمت الكترونيكي گاورنر يك كنترلكننده الكترونيكي حلقه بسته (close loop) ، مجهز به PLC ، بهصورت كاملا” دوتايي (Full redundant)، كنترل سيستم را بر عهده ميگيرد. سيگنالهاي ورودي اين كنترلكننده معمولا" عبارتند از: - سيگنال آنالوگ سرعت توربين، از خروجي سنسورهاي سرعت توربين (mA20-4) - سيگنال آنالوگ نشاندهنده موقعيت ويكت گيتهاي توربين(mA20-4) - سيگنال آنالوگ نشاندهنده توان خروجي ژنراتور (mA20-4) بر اســــاس سيگنـــــالهاي ورودي فــوق و پــردازش آنها در كنتـرلكننده PLC، سيگنال خروجــي گـــاورنر الكتـــرونيكي (mA20-4) به شـــير راهنمـــا(Pilot valve) اعمـــال شـــده و با عمــلكرد اين شيـر، فشـــار و دبــي لازم روغـــن براي حركــــت سـرووموتور و دريچههـــاي هـــادي توربيـــن(wicket gates) از طريـق شيـــر كنتـــرل اصـــلي(main valve) گاورنر فراهم ميگردد. كنتـــرلكننده فــوق معمولا" به صـورت دوتــايي بـــه عنــوان گاورنــر اصلي و گاورنر پشتيبان در تابلوي كنترل گاورنر قرار ميگيرند. در صـــورت بروز اشكال در گاورنر اصلي(main) ، كنترل سيستم به صورت خودكار، به گاورنر پشتيبان (backup) منتقل ميشود. سيستم كنترل گاورنر داراي سه حالت عملكرد به شرح زير است: - حـــالت كنتــــرل ســـرعت با كنترلكننده PID (speed control) - حالت كنترل مقدار بازشدگي دريچههاي هادي(wicket gate) توربين با كنترلكننده تناسبي (P)(opening control) - حالت كنترل توان خروجي ژنراتور با كنترلكننده PID (Power control) 2- قسمت هيدروليكي گاورنر قســـمت هيدروليكي گاورنر شامل تجهيزات زير ميباشد: - عمــلكنندههـــاي الكتروهـــيدروليكي براي تبديل سيگنالهاي الكتريكي به مقـــادير مكــانيكي متناظر - تقويتكننده هيدروليكي - واحد تأمين فشار روغن از اين واحـــد به منظـــور تأميـــن فشـــار روغــــن بـــراي عمــــلكرد سرومــــوتورهاي تـــوربين و نهايتا” باز و بسته شدن ويكت گيتهاي توربين استفاده ميشود. سيستم روغـن گـاورنر شامل مخــزن روغن، تانك فشار روغن/هوا(Air Oil Vessel) ، دو دستگاه پمـپ روغـــن گـــاورنر، شيرهاي سولونوئيدي، شير هيدروليكي، سيستم خنككن روغن (شامل دو دستگاه پمپ، كولر و ***** دوتايي مربوطه)، تجهيزات كنترل و اندازهگيري، لولهكشي و غيره ميباشد. برق سيســـتم كنتــــرل گـــاورنر از دو فيـــدر مجــزا،از سيستم DC نيروگاه تأمين ميشود 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده