رفتن به مطلب

درباره فيلم‌هاي سياسي تاثيرگذار دهه 80


ارسال های توصیه شده

قدم ‌زدن روي خطوط ملتهب

 

siasi80_l_294155.jpg

 

 

 

نيمه پنهان – 1380 - تهمينه ميلاني

پنجم شهريور 1380 خبر بازداشت تهمينه ميلاني، تيتر اول روزنامه‌هاي آن زمان شد. همه كنجكاو بودند دليل احضار و بازداشت او را بدانند. روزنامه رسالت در خبري نوشت: "تهمينه ميلاني به‌خاطر ساختن فيلم "نيمه پنهان" بازداشت و روانه زندان شد." واکنش‌ها شروع شد. عده‌اي موافق و عده‌اي مخالف بودند. کار به جايي رسيد که رئيس‌جمهور وقت نيز وارد گود شد و در مصاحبه با خبرنگاران گفت: "اگر مسئله تنها يك فيلم باشد كه دراين مملكت با اجازه رسمي منتشر شده است و اينكه بخواهيم پس از اكران با عنوان‌هاي سياسي با آن برخورد كنيم، روا نيست. اگر هم اشتباه شده يا مشكلي در اين زمينه وجود دارد دولت بايد پاسخگو باشد. اين وزارت ارشاد است كه بايد توجيه كند كه اگر واقعا فيلم مناسب نيست چرا اصولا اجازه داده است." ميلاني بعدها در مصاحبه‌اي اعلام کرد شخصيت‌هاي فيلم "تسويه حساب" را از روي دختراني که مدت حبس با آنها آشنا شده بود، ساخته است.

 

مارمولک- 1382 - کمال تبريزي

بعد از نمايش "مارمولك" در بيست و دومين جشنواره فيلم فجر، حاشيه‌هاي اطراف آن موجب شد سازندگان "مارمولك" تصميم بگيرند تا در اولين فرصت (نوروز) فيلم را اكران كنند. شهر را بيلبوردهاي مارمولک پر کرده بود: "نوروز جايى نرويد، مارمولك مى آيد" اما درست يک روز قبل از اکران (27‌اسفند) فيلم توقيف و قرار شد بعد از پايان محرم و صفر اكران شود و دوم ارديبهشت تاريخ نمايش فيلم قطعى اعلام شد.

فيلم بالاخره اکران شد و خيلي زود بحث و تحليل روي آن به سطح جامعه، صفحه اول روزنامه‌ها و تريبون‌هاي مذهبي کشيده شد. در روزهاي اندک نمايش "مارمولک" روحانيون تاثيرگذاري چون آيت الله جنتي،پناهيان و امامان جمعه چند شهر در خطبه‌هاي خود لب به انتقاد از فيلم گشودند.

به رنگ ارغوان – 1383 – ابراهيم حاتمي‌کيا

سيزدهمين فيلم بلند ابراهيم حاتمي‌کيا، مراحل ساخت را در سکوت کامل خبري طي کرد. حتي عکس‌ها و خلاصه داستان فيلم تنها چند روز مانده به آغاز جشنواره بيست و سوم در اختيار مطبوعات قرار گرفت.تنها يکي، دو روز به آغاز جشنواره مانده بود که فيلم از ليست فيلم‌هاي جشنواره بيرون آمد. حاتمي‌کيا در نامه‌اي خطاب به يونسي (وزير اطلاعات وقت) چنين نوشت: "برادرم، بدانيد من و شما از يک قبيله‌ايم، گرچه تلاش مان در دو ساحت متفاوت قرار دارد. شايد "به رنگ ارغوان" گل سرخ خارداري باشد که دل ياران را ريش کرده است ولي شما بدانيد که من نيتي جز تقديم گل سرخ نداشتم." فيلم اکران نشد و دولت هشتم جايش را به دولت نهم داد. ساداتيان تهيه‌کننده فيلم طي نامه‌اي به محمود احمدي‌نژاد خواستار رسيدگي به وضعيت اکران فيلم شد.

فيلم بعد از پنج سال در اولين روز جشنواره بيست و هشتم براي اهالي رسانه به نمايش درآمد. شمقدري رفع توقيف اين فيلم را نشانه بالا بردن آستانه تحمل دولت در نمايش اين نوع آثار دانست. در ايام جشنواره، جمعي از نمايندگان مجلس و اعضاي هيات دولت و معاونان آنان در چهار نوبت در سالن نمايش وزارت ارشاد به تماشاي اين فيلم نشستند و سرانجام حاتمي‌کيا موفق به کسب سيمرغ بلورين بهترين فيلم جشنواره شد. وي هنگام دريافت جايزه گفت: "به امثال ما اعتماد کنيد."

 

سنتوري - 1385 - داريوش مهرجويي

"سنتوري" بيشتر از اينکه فيلمي اسير محتواي سياسي خود شود، قرباني حاشيه‌هاي پيرامونش شد. "سنتوري" به دستور وزير وقت ارشاد توقيف و توسط معاونت سينمايي دولت فعلي رفع توقيف شد. صفار هرندي در دفاع از توقيف اين فيلم (که پروانه نمايش نيز داشت) چنين گفت: "فيلمنامه سنتوري سال 81 با نامي ديگر به معاونت سينمايي ارائه شد، اما به دليل مشكلاتي كه داشت نتوانست مجوز ساخت دريافت كند. حالا كه فيلم ساخته شده، قابليت نمايش عمومي ندارد، نمايش فيلم‌هايي كه قابليت اكران عمومي ندارند در جشنواره فيلم فجر، يادگار سالهاي قبل است كه من با آن مخالف هستم."

روزها گذشت و با تغيير کابينه و تغييرات وزارت ارشاد، "سنتوري" رفع توقيف شد. شمقدري درباره فيلم چنين گفت: "من از همان زمان نيز گفتم «سنتوري» مستحق توقيف نيست به صرف اينكه فقط يك فرد عبا پوشيده است؛ نمي‌توانيم بگوييم اين فرد ملاك روحانيت است. زيرا عبا نماد روحانيت نيست و عبا را همه مي‌پوشند و ما نبايد با اين قرينه‌سازي‌ها كار را به سمتي ببريم كه نتوان از بعضي نمادها انتقاد كرد."

 

صدسال به اين سال‌ها – 1386 – سامان مقدم

داستان فيلم حول محور شخصيتي به نام ايران با بازي فاطمه معتمدآرياست.در کنار معتمدآريا، پرويز پرستويي و رضا کيانيان بازيگران محوري فيلم هستند.مقدم درباره اين فيلم گفته بود: "اين بهترين اثر من است وعاشقانه دوستش دارم، فکرمي‌کنم در اکران فروشي فوق‌العاده داشته باشد." فيلم به دليل برداشت‌هاي متفاوتي كه از آن مي‌شد توقيف شد. اين فيلم بعد از کش و قوس‌هاي فراوان و دو سال بلاتکليفي، بالاخره در جشنواره بيست و هشتم فيلم فجر در بخش غير‌رقابتي، نمايش محدودي داشت و بعد از صحبت‌هاي جواد شمقدري در 22ارديبهشت امسال، شانس زيادي براي نمايش فيلم وجود داشت که بعد از گذشت شش ماه از آن تاريخ، موانع نمايش عمومي فيلم هنوز رفع نشده است.

 

به اين ليست "پاداش" کمال تبريزي را هم اضافه کنيد که به دليل موضوع جنجالي‌اش هنوز رنگ پرده را نديده است. اين فيلم قرار بود سال گذشته در جشنواره فيلم فجر، به نمايش درآيد.

 

 

.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...