رفتن به مطلب

شهر دهاقان


ارسال های توصیه شده

شهر دهاقان، در طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۳۹ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۱ درجه و ۵۶ دقیقه و به فاصله ۱۱۰ کیلومتری از مرکز استان قرار داردو ارتفاع آن از سطح دریا ۲۰۵۰ متر می‌باشد. شهر دهاقان ازنظر موقعیت جغرافیایی بین چند کوه قرار داردکوه قلاری در جنوب، کوه برآفتاب درغرب وکوه دزجا درمرکز وشمال شهر دارای جلگه‌ای کم وسعت با شیب ملایمی ازظرف جنوب به سمت شمال وازغرب به شرق است.

 

شهرستان دهاقان شامل شهر دهاقان و روستاهای تابعه، جزء شهرستان دهاقان و استان اصفهان است.

 

این شهرستان از شرق به شهرضا، از غرب به شهرستان بروجن، از شمال به شهرستان مبارکه و از جنوب به شهرستان سمیرم محدود می‌شود.

 

شهرستان دهاقان در ۲۰ کیلو متری غرب شهرضا و در ۳۵ کیلومتری شرق بروجن قرار دارد.

 

تاریخچه شهر

دهاقان از دهاق به معني آب بسيار و جام پر و لبريز مشتق شده و به معناي مكان پر آب - دهاقان ( جمع دهقانان ) كه به معناي ده نشين - دهاقان معرب دهاگان است دهاگان از دهگان به معني محاسب و دهدار مشتق شده به واژه دهگان الف تحسين افزوده شده و به دهاگان مبدل گرديده كه معرب آن دهاقان است در بين وجه فوق دو نظر آخر مستند و پسنديده تر به نظر مي رسد.

لینک به دیدگاه

آب و هوا

از لحاظ طبیعی آب و هوای بخش دهاقان به دو منطقه تقسیم می شود: الف) منطقه شمال و شرق که ناحیه ای است نیمه خشک، میزان بارندگی نسبت به قسمت جنوبی و غربی کمتر و دارای دشتی نسبتاً وسیع و مناسب برای فعالیت های کشاورزی و دامپروری است. ب) منطقه جنوب و مغرب، ناحیه ای است کوهستانی با تپه ها و کوههای مرتفع که میزان بارندگی و رطوبت آن ، نسبت به منطقه شمال و شرق بیشتر است.

 

میزان جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت شهرستان دهاقان در سال ۱۳۸۵ برابر با ۳۵۱۸۴ نفر بوده است.

 

محصولات کشاورزی

محصولات کشاورزی دهاقان گردو،انگور،سیب درختی،گلابی،لوبیاچیتی و گل سرشاخه بریده می باشد.

لینک به دیدگاه

بقعه بابا شیخ حسین انصاری و بی بی خاتون دهاقان

 

از دهاقان كه به سمت شمال حركت كني، پس از چهار كيلومتر در غرب جاده ،‌ نگيني فيروزه گون مي بيني پيچيده در مخمل سبز دشت، نزديك مي شوي... آواز نسيم از گلوي برگها همنواي ترانه ي رودشور جاريست... و زمزمه ي نهر روان دركنار بقعه تو را به تسبيح وا مي دارد، بقعه اي صميمي و ساده كه قرنهاست در اين مكان خوش آب و هوا بنا شده است... نشاني برمزار دو انسان وارسته و پاك سيرت ... بابا شيخ حسين انصاري و بي بي خاتون ،‌ فرزندان جابرن بن عبدا.. انصاري از صحابي با وفاي پيامبر اكرم (ص) كه سلام پر بركت ايشان را به امام محمد باقر(ع ) رسانيد.

 

آنچه از بابا شيخ حسين و بي بي خاتون سينه به سينه از نسلهاي گذشته روايت شده است، ارادت و نزديكي خاص ايشان به امام حسين(ع ) و ارتباط با اهل بيت اميرالمومنين علي(ع ) را نشان مي دهد.

 

در ارتباط با دليل حضور اين بزرگواران در ايران طبق مستندات تاريخي بايد گفت پس از واقعه ي كربلا كه شرايط بسيار سخت شده بود و خفقان سياسي و اجتماعي شديدي حاكم گرديده بود از نسل جابر در كوفه، اشعري ها بودند كه به قم مهاجرت كرده و به ترويج و نشر دين مبين اسلام همت گماردند و ديگر فرزندان جابر كه در مدينه مي زيسته اند سفري با انگيزه تبليغ دين به ايران داشته اند.

 

عده اي از آنها در دزفول و عده اي در كنار بختياریها سكني گزيده اند با توجه به فاصله كمي كه از بقعه بابا شيخ حسين تا ايل بختياري است، بابا شيخ حسين انصاري و بي بي خاتون در اين منطقه كه محلي گبرنشين بوده است به منظور اشاعه دين ساكن گرديده و به دست كفار به شهادت رسيده اند.

 

ساختمان اصلي اين بقعه كهن مربوط به دوران صفويه است متشكل از ايوان، گنبدخانه و رواق ، كه مقبره بابا شيخ حسين در ضريح چوبي مربوط به دوره صفويه در زير گنبد قرار دارد و مقبره بي بي خاتون خواهر بابا شيخ حسين در انتهاي جنوبي بنا در ضريحي چوبي واقع گرديده است.

 

در ايوان ، رواق و حياط مقبرهايي مربوط به متوليان و همچنين خادمه ها و ارادتمندان به اين دو بزرگوار ديده مي شود.

 

قبلا بقعه داراي گنبدي خشتي به ارتفاع حدود 2 متر بوده است كه در دوران قاجار به همت ملا حسن و ملا اسماعيل انصاري متوليان آن زمان، گنبدي فيروزه نشان به ارتفاع 6 متر بر روي گنبد قديمي بنا گرديده است.

 

گنبدي ساده كه هر بيننده اي را به بقعه مي خواند، گويي كه دستي از آستين سبز الوهيت فراز كرده اند تا مسافران اين جاده را به ميهماني نور دعوت كنند، در زيارت بقعه ي بابا شيخ حسين ياد و زمزمه هاي جابر در اولين اربعين حضرت ابا عبداله الحسين(ع ) نهفته است،‌ در اين فضاي معنوي عطر حضور كساني را احساس مي كني كه خود زائر امامان معصوم بوده اند ، فرزندان مردي كه پايه گذار فرهنگ زيارت است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...