رفتن به مطلب

آسانسور


ارسال های توصیه شده

انسان قبل از اختراع موتور الکتریکی در موارد خاص اتاقهایی شبیه به کابین آسانسورهای فعلی را با استفاده از خاصیت قرقره های متوالی -در کاهش نیرو- بالا می کشید. اما هم اکنون با به کارگیری نیروی الکتریسیته در موتورهای محرک، آسانسورها جایگاه ویژه ای در صنعت ساختمان پیدا کرده اند.

امروزه استفاده از آسانسور آنقدر فراگیر شده است که در بعضی از ساختمان ها برای سازه دو طبقه معمولی هم آسانسور در نظر می گیرند، تا سطح رفاه بالاتری را فراهم نماید. علاوه بر ساختمان های مسکونی در بیمارستان ها، پایانه های حمل بار، کارگاه های صنعتی، پارکینگهای طبقاتی و... انواع مختلفی از آسانسورهای حمل بار، حمل برانکارد، حمل افراد، حمل خودرو و... به کار میرود.

آسانسورها را می توان به دو نوع کلی تقسیم کرد:

1.آسانسورهای کششی 2.آسانسورهای هیدرولیکی

آسانسورهای کششی رایج ترین نوع هستند و به طورساده فلکه کشش که توسط موتور الکتریکی چرخانده می شود، کابین را بالا و پایین می کشد و وزنه ای هم جهت متعادل کردن حرکت رو به بالا یا رو به پایین آسانسور وجود دارد که وزنه تعادل نامیده می شود و مانع از لنگر یک طرفه زیاد برای فلکه کششی و سازه آسانسور می شود.

اما در نوع دوم یعنی آسانسور هیدرولیکی که معمولا برای ارتفاع های کم و نیز ظرفیت های بالا، استفاده از آنها بهینه می باشد.

عامل حرکت کابین، سیلندر و پیستون هیدرولیکی است. سرعت آسانسورها معمولا بین7/0 تا 2 متردر ثانیه متغیر است. البته سرعتهای کمتر و بیشتر هم وجود دارد، در نوع آسانسور هیدرولیکی سرعت قابل تنظیم است. علاوه بر ترمز معمول، در آسانسورهای کششی ترمز ایمنی و در آسانسورهای هیدرولیکی شیر اطمینان وجود دارد که در صورت افزایش غیر عادی سرعت آسانسور و یا سقوط آن فعال می شود و کابین را متوقف مینماید.

 

 

 

مقادیر وردی سیستم شامل موارد زیر می باشد :

 

 

1- نوع ساختمان (مسكونی، تجاری،‌بيمارستانی، مدرسه و غيره)

2- تعداد كل طبقات

3- تعداد طبقات جمعيت دار

4- اگر واحد غیر مسكونی است تعداد اتاقها در هر واحد و تعداد واحدهای هر طبقه و در غير اينصورت مساحت مفيد هر طبقه

5- جمعيت هر طبقه

6- كل تراول (‌طول مسير حركت آسانسور)

7- ارتفاع طبقه

8- در صورت خاص بودن ساختمان (مهد كودک، سالمندان، معلولين و ...)

 

 

پس از کسب اطلاعات بالا پردازش های زیر می بایست بر روی آنها و یا جداگانه انجام پذیرد:

1- تعيين جمعيت كل

2- تعيين جمعيت در زمان ترافيک

3- زمان انتظار برای دريافت سرويس (Interval)

4- زمان يک سفر كامل Round Trip Time

پارامترهای مهم مؤثر در محاسبه زمان يک سفر كامل:

- زمانهای پياده و سوار شدن

- زمانهای پرش

خر وجی های زیر پس از پردازش:

تعداد آسانسور

سرعت آسانسور

ظرفيت آسانسور

نوع كنترل:

- گروهی و تعداد آن

- مجزا

  • Like 1
لینک به دیدگاه

پس از آنالیزهای بالا طراحی آسانسور در سه مرحله زیر انجام می پذیرد: (استاندارد مورد نظر در طراحی: EN81 می باشد)

پس از آناليز ترافيک و بررسی محدوديتهای ابعادی كه بر اساس فرم صفحه بعد اطلاعات اوليه آن از طريق بازديد از محل و يا نقشه های ابعادی و مشاوره با كارفرما صورت می گيرد، امر طراحی آسانسورصورت میگيرد.

فاز اول - بررسی و تعيين ابعاد و اندازه ها

 

فاز دوم - بررسی و تعيين مشخصات فنی قطعات

 

فاز سوم - تهيه نقشه های اجرايی جهت عمليات نصب و راه اندازی

------------------------------------------------------

فاز اول طراحی: بررسی و تعیین ابعاد و اندازه ها

 

پس از انتخاب آسانسور مناسب از نظر تعداد، سرعت و ظرفيت كه با بررسی محاسبات ترافيكی و محدوديتهای ابعادی صورت پذيرفت، بر اساس جداول ابعاد و اندازه های مطابق مقررات EN81 و توصيه های ISO سعی می شود مناسبترين ابعاد و اندازه ها انتخاب گردد.

شايان ذكر است ابعاد و اندازه های ارائه شده صرفا برای آسانسورهای معمولی و استاندارد می باشد. در شرايط خاص و آسانسورهای گرد، آسانسورهای پاناروما(شيشه ای) و يا آسانسورهای صنعتی، ابعاد و اندازه ها بر اساس شرايط موجود تعيين می گردد اما همواره سعی می شود مقررات EN81 برای ميزان فضای هر مسافر (مساحتها) رعايت گردد.

 

خروجی های فاز اول طراحی عبارتند از:

 

تعيين ابعاد چاهک (عرض - عمق - ته چاه Pit - اورهد - طول مسير)

 

تعيين ابعاد موتورخانه و محل آن (طول - عرض - ارتفاع - بالا يا پايين)

 

تعيين ابعاد كابين (يک طرف درب - دو طرف درب)

 

تعيين نوع دربها و سمت بازشو (چدنی - سربی - در ابعاد مختلف)

 

نوع وزنه تعادل و ابعاد آن (چدنی - سربی - در ابعاد مختلف)

 

موقعيت وزنه تعادل (پشت كابين - بغل كابين)

فاز دوم طراحی: تعيين مشخصات فنی قطعات :

 

پس از انتخاب ابعاد و اندازه ها، فاز دوم طراحی كه در واقع مشخص نمودن دقيق پارامترهای فنی قطعات می باشد شروع می شود. ابعاد و اندازه های طراحی شده برای چاهک، كابين و دربها پارامترهای بسيار مهمی هستند كه درانتخاب مشخصات فنی قطعات مؤثر می باشد. لذا عوامل اصلی مهم، در انتخاب قطعات و مشخصات فنی آنها عبارتند از:

 

1- نوع استادارد EN81

 

2- سرعت آسانسور

 

3- ظرفيت آسانسور

 

4- طول مسير حركت (تراول) آسانسور

 

5- ابعاد و اندازه ها (چاهک، موتورخانه، كابين، درب)

 

6- نوع كاربری آسانسور

 

7- محيط كاربری آسانسور

 

8- انتخاب نوع و كيفيت حركت آسانسور

فاز سوم طراحی: تهيه نقشه های اجرايی جهت عمليات نصب وراه اندازی:

 

پس از طراحی ابعادی و تعيين مشخصات فنی قطعات و تجهيزات، نقشه های اجرايی جهت آماده سازی چاه و همچنين نحوه قرارگيری و نصب تجهيزات و نقشه های مدارهای كنترل تهيه می گردد.

در اين مرحله از طراحی پارامترهای زير مشخص می شود:

 

1-نحوه اسكلت فلزی و آهن كشی جهت چاهک های آجری (محل نصب براكت های ريل)

2-نحوه پليت گذاری برای چاهک های بتنی(محل نصب براكت های ريل)

 

3-نحوه قرارگيری تجهيزات آسانسور برای عمليات نصب

 

4-مشخص نمودن محل سوراخهای سكوی موتورخانه

 

5-نحوه بتن ريزی كف چاهک و محل قرار گرفتن بافرها

 

6-نحوه آماده سازی محل های نصب درها

 

7-محاسبه نيروهای وارده به سازه اصلی چاه

 

8-مشخص نمودن نقشه اجرايی موتورخانه (قلاب سقف - هواكش موتورخانه و چاهک - درب ورودی - محل تابلوی 3 فاز)

 

9-تهيه نقشه های كنترل فرمان و نحوه سيم كشی چاهک و موتورخانه

 

10-ارائه دستورالعمل های كابل كشی و آماده سازی تابلو 3 فاز جهت كارفرما

 

11- انجام بازرسی های فنی نهايی و تحويل تجهيزات به كارفرما

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...