رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

آموزش های این تاپیک برگرفته از سایت استادآنلاین می باشد.

 

مقدمه

 

ويندوزxp شباهت زيادي به ويندوز 98 دارد اما مي توان گفت نسخه ي كاملتر و پيشرفته تري نسبت به ويندوز 98 مي باشد . در واقع مزاياي xp نسبت به 98 بصورت كلي عبارتند از :

 

- كنترل كاربران

- امكانات شبكه

- چند زبانه بودن

- امنيت بالا

- كاربرد تصاوير ديجيتال

- ابزار ويرايش فيلم و موسيقي

- مرورگرهاي اينترنتي و سرويس هاي e-mail

- ...

 

اساس كار همه ي برنامه ها و كامپيوترها را ويندوز انجام مي دهد . ويندوز XP يك سيستم عامل است . يعني بيش از اينكه يك كامپيوتر شخصي بتواند كاري انجام دهد بايد اين نرم افزار سيستمي در حافظه ي اصلي آن بارگذاري شود . اين سيستم عامل پس از روشن شدن كامپيوتر بصورت خودكار در حافظه ي اصلي بارگذاري و اجرا مي شود .

براي آموزش سيستم عامل ويندوز XP نياز به سيستمي با مشخصات ذيل مي باشد:

 

- 128 Mb حافظه ي Ram

- كامپيوتر با پردازنده ي 300 MHz يا بالاتر

- 1.5 GB فضا بر روي هارد ديسك

- CD-Rom يا DVD-Rom

- كارت گرافيكي با Resolution 800*600 يا بالاتر

- كيبورد و ماوس

 

ادامه دارد...

لینک به دیدگاه

مراحل اول كار با كامپيوتر

 

راه اندازي كامپيوتر :

واضح است اولين كاري كه بايد قادر به انجام آن باشيد روشن كردن كامپيوتر و شناختن وقايعي است كه هنگام انجام اين كار رخ مي دهد . وقتي كامپيوتر خود را روشن مي كنيد ابتدا كاراكترهاي سفيد رنگي در زمينه ي سياه و سفيد مانيور به نمايش در مي آيند . اين اطلاعات مشخص مي كنند كه PC - Personal computer ، در حال بررسي سخت افزار و نرم افزار شماست . برخي از اين اطلاعات در تراشه هاي حافظه فقط خواندني (Ram) و برخي ديگر نيز در هارد ديسك كامپيوتر نگهداري مي شوند . اگر همه چيز به خوبي پيش رود ، مي توانيد صفحه مقدماتي ويندوز XP و بعد از آن Desktop ويندوز را در صفحه نمايش مشاهده كنيد . مدت زمان لازم براي مشاهده Desktop ويندوز XP چند دقيقه است ولي در سيستم هاي امروزي عواملي نظير سرعت پردازشگر و تعداد برنامه هايي كه هنگام راه اندازي سيستم بايد به طور اتوماتيك اجرا شوند ، اين زمان را تحت تاثير قرار مي دهند و طبيعتا آنرا كوتاهتر مي كنند .

 

نكته: تصاويري كه بعد از راه اندازي سيستم خود در صفحه نمايش مشاهده مي كنيد به كارخانه اي كه كامپيوتر شما را توليد كرده است بستگي دارد .

 

نكته: اگر كامپيوتر براي استفاده بيش از يك كاربر تنظيم شده باشد يا چنانچه به يك شبكه متصل باشيد براي نمايش صفحه Desktop بايد با استفاده از نام كاربري و كلمه ي عبور خود وارد ويندوز شويد .

 

انتخاب يك برنامه جهت اجراي آن در هنگام راه اندازي كامپيوتر به نياز فرد بستگي دارد . عموما تنظيمات مربوط به اجرا شدن نرم افزارها در هنگام راه اندازي ويندوز در گزينه ي Setting و تب General پايه ريزي مي شود كه مي توان به دلخواه اين تنظيمات را تغيير داد .

هنگاميكه مي خواهيد براي اولين بار از محيط ويندوز استفاده كنيد پنجره اي شناور در منوي Taskbar ظاهر شده و فرصتي را براي گشت و گذار در ويندوز XP در اختيار شما قرار مي دهد (Tour Windows XP) اگر اين پنجره را در مراحل اوليه كاربرد ويندوز مشاهده نكرديد براي نمايش آن از منوي Start به ترتيب گزينه هاي All program- Accessories – tour windows xp را انتخاب كنيد .

خوب است قبل از شروع به كار با ويندوز از پنجره ي Windows XP Tour ، گشت و گذاري در محيط ويندوز داشته باشيد . توجه كنيد كه بعد از اجراي Tour ، پنجره اي به صورت Wizard ( راهبرهاي كمكي ويندوز ) باز شده و شامل دو گزينه مي باشد : در گزينه ي اول امكان استفاده از صوت و تصوير متحرك (animation) براي كاربر وجود دارد و در گزينه ي دوم استفاده از نسخه ي تصويري و متني كه از طريق Internet يا IE ( مرورگر وب ) در اختيار شما قرار مي گيرد . هنگام انتخاب اين گزينه برنامه ي IE به طور اتوماتيك اجرا مي شود .

 

 

خاموش كردن كامپيوتر :

خوب است قبل از خاموش كردن كامپيوتر خود تمام برنامه هاي كاربردي در حال اجرا را ببنديد . در صورتيكه اين كار را انجام ندهيد اتفاقات مختلفي ممكن است رخ دهد :

 

1- احتمالا پيام هايي را مشاهده خواهيد كرد كه تقاضاي بستن فايل هايي را كه مشغول كار روي آنها بوديد مي كنند .

2- ممكن است پيغامي را مشاهده كنيد كه در بردارنده ي برنامه هايي است كه هنوز در احال اجرا هستند . گزينه اي كه متعاقب اين پيام در اختيار شما قرار مي گيرد و مي تواند به قطع عملكرد برنامه ختم شود كه در پاره اي مواقع منجر به از دست دادن تغييرات انجام شده خواهد شد .

3- احتمال باز شدن اتوماتيك و بدون اجرا توسط شما براي پنجره هايي كه در هنگام خاموش كردن كامپيوتر باز بوده اند ( پس از راه اندازي مجدد ) وجود دارد .

 

بنابراين قبل از خارج شدن از محيط ويندوز و خاموش كردن كامپيوتر برنامه هاي در حال اجرا و پنجره هاي باز شده را ببنديد .

در نهايت براي خاموش كردن كامپيوتر برروي منوي Start و گزينه ي Turn off computer كليك كرده تا پنجره مربوطه به آن در صفحه ي نمايش ظاهر شود .

 

ادامه دارد...

لینک به دیدگاه

راه اندازي مجدد كامپيوتر

 

اگر بخواهيد كامپيوتر را مجدد راه اندازي كنيد در پنجره ي مربوط به Turn off computer گزينه ي Restart را انتخاب كنيد .

 

كاربردهاي راه اندازي مجدد Restart :

1- در موارديكه يك نرم افزار جديد در كامپيوتر نصب مي كنيد و براي هماهنگ شدن برنامه با محيط ويندوز نياز است كه يك بار PC خود را Restart كنيد . شايد راه اندازي مجدد كامپيوتر از مراحل نصب يك نرم افزار باشد و در مواقع ديگر اين امر بنا به دليلي كه قيد شد به دلخواه كاربر انجام شود .

 

2- در هنگاميكه به دليل بالا بودن حجم يك برنامه يا اجراي همزمان چند برنامه يا مواردي از اين دست كه موجب عدم اعمال حركت يا دستور توسط ماوس و به نوعي ديگر قفل كردن سيستم مي شود نياز است كه PC مجددا راه اندازي شود كه اين عمل در اغلب اوقات جوابگوي ناهنجاريهاي پيش آمده خواهد بود .

 

Stand by:

گزينه ي ديگري كه در پنجره ي Turn off computer وجود دارد Stand by است . با انتخاب اين گزينه مانيتور و هارد ديسك خاموش شده ولي با حركت ماوس و يا فشردن هر كليد از صفحه ي كيبورد ، سيستم مجددا فعال مي شود .

 

Hibernate:

ممكن است گزينه ي ديگري را تحت عنوان Hibernate در پنجره ي Turn off computer مشاهده كنيد . در كامپيوترهاي Laptop اين گزينه هم از طريق دكمه است و هم با بستن سرپوش Laptop فعال مي شود و در كامپيوترهاي معمولي در هنگام مشاهده ي پنجره ي Turn off computer و در صورت عدم وجود اين گزينه به صورت پيش فرض با فشردن كليد Shift از صفحه كليد گزينه ي Stand by تبديل به Hibernate خواهد شد . اما كاربرد اين عبارت به اين صورت است كه يك ذخيره سازي از كليه ي جزئيات و تنظيمات كنوني ويندوز تهيه كرده و با راه اندازي مجدد وضعيت به زمان قبل از Hibernate باز خواهد گشت .

 

نكته: قبل از تنظيم سيستم خود در حالت Stand by از ذخيره شدن كليه ي فعاليتهاي خود در سيستم مطمئن شويد چرا كه در صورت قطع برق تمام تغييرات اعمال شده ي آخرين ذخيره سازي از بين رفته و از طرف ديگر هنگام اتصال شما به شبكه نمي توان احتمال عدم استفاده از اين گزينه را كتمان كرد .

 

ادامه دارد...

 

لینک به دیدگاه

Desktop

 

عموما اين صفحه زماني به نمايش در مي آيد كه شما كامپيوتر خود را با موفقيت راه اندازي كرده باشيد . اگر براي اولين بار پس از نصب ويندوز وارد اين محيط شديد صفحه ي نمايش شما داراي تصوير پيش فرض ويندوز XP خواهد بود كه در ابتدا فقط يك آيكون به نام Recycle bin را در آن مشاهده خواهيد كرد . در ادامه خواهيد آموخت كه مي توان تصوير پس زمينه را تغيير داد .

از آيكون هاي ديگري كه به صورت پيش فرض در محيط ويندوز شما وجود دارند ولي از همان ابتدا در صفحه ي Desktop قابل مشاهده نيستند مي توان به My Computer ، My Document و Internet Explorer اشاره كرد .

لازم به ذكر است با كليك بر روي منوي Start ، گزينه هاي قيد شده قابل دسترسي مي باشند .

 

آشنايي با عملكرد آيكونهاي موجود در Desktop :

 

Recycle Bin : فايلهاي حذف شده از محيط ويندوز را در خود نگه مي دارد با اين توضيح كه تمامي اين فايلها قابل دستيابي مجدد مي باشند .

فضاي Recycle Bin ثابت بوده و در صورت پر شدن اين حجم ، فايهاي قديمي تر به طور اتوماتيك از آن خارج و فايلهاي جديد جايگزين مي شوند . بنابراين در صورت نياز به بازيابي از قرار گرفتن فايل به صورت طولاني مدت در اين محدوده جلوگيري كنيد .

 

نكته : در صورت اطمينان از عدم نياز فايل مورد نظر مي توان آنرا به طور مستقيم و بدون واسطه ي Recycle Bin از محيط ويندوز حذف كرد به اين ترتيب كه پس از انتخاب فايل همزمان كليدهاي Delete و Shift بفشاريد و گزينه ي Yes از پنجره ي هشدار در مورد عدم دستيابي مجدد به فايل را انتخاب نماييد .

 

نكته : پاك كردن اطلاعات از روي ديسك هاي قابل حمل ( فلاپي ديسك – Flash memory و ... ) به صورت مستقيم انجام شده با اين معني كه اين فايلها پس از حذف به Recycle Bin انتقال نيافته و متعاقب آن فايل قابل بازگشت نخواهد بود .

 

My document: محلي كه اسناد خود را در آن نگهداري مي كنيد . از آنجا كه ويندوز XP اين امكان را فراهم آورده تا چندين كاربر براي اين محيط تعريف شوند لذا به ازاي هر كاربر پوشه ي My document جداگانه ساخته كه متمايز از يكديگر خواهند بود . بصورت پيش فرض My document شامل دو پوشه ي my picture و my music بوده كه اين دو نيز به ترتيب داراي فايل هاي تصويري و صوتي به صورت Sample ( مثالي ) هستند .

شايد دسترسي سريع به My document را بتوان علت اصلي ذخيره سازي اسناد در آن دانست در غير اين صورت بيان اينكه چه عناويني را در اين پوشه ذخيره كنيد بسيار مشكل است .

 

My Computer : درگاه رسيدن به ديسكها و درايوهاي موجود در سيستم ، كه شامل سه قسمت مي باشد :

 

1- قسمت اول Files stored on this computer نام دارد كه حاوي دو پوشه ي Shared Document ( اسنادي كه براي كليه ي كاربران قابل دسترسي است ) و User Document كه در آن براي هر كاربر پوشه هاي مخصوص به او اختصاص داده مي شود .

 

2- قسمت دوم Hard Disk drives نام دارد كه حاوي تمام درايوها و پوشه ها و فايلهاي موجود در كامپيوتر بوده و قابليت دسترسي به آنها را فراهم مي آورد . به تعبير ديگر حتي كليه ي اطلاعات ذخيره شده در My document نيز از طريق اين قسمت قابل دسترسي مي باشد .

 

3- و قسمت آخر كه Devices with removable storage نام دارد كه مديريت تمام درايوهاي قابل جابجايي نظير Floppy disk ، Cool disk و Tape drive ها را در اختيار كاربر قرار مي دهد .

 

ادامه دارد...

لینک به دیدگاه

نوار وظيفه - Taskbar

 

به نواري كه در حالت پيش فرض در پايين ترين ناحيه از صفحه ي نمايش خود قرار دارد دقت كنيد ، آن نوار وظيفه نام دارد :

 

مي توان محيط ويندوز را طوري تنظيم كرد كه Taskbar در بالاي صفحه يا كنار صفحه به نمايش در آيد و يا حتي زماني كه از آن استفاده نمي كنيد مخفي باشد ( Auto-hide the taskbar) .

 

- Notification area ( فضاي اعلانات يا ناحيه توجه ): عموما شامل برنامه هايي است كه مورد نياز شما هستند و در كنار ساعت قرار گرفته اند . از آن جمله مي توان به برنامه هاي كنترل حجم صدا ، سيستم امنيتي ويندوز و غيره اشاره كرد .

هنگاميكه اشاره گر ماوس را بر روي ساعت نگه داريد ، تاريخ روز جاري را به نمايش در مي آورد . عموما آيكونهاي موجود در ناحيه توجه مربوط به برنامه هايي است كه نياز به توجه دارند ( به عنوان مثال برنامه هايي كه به صورت آيكونهاي موجود در ناحيه توجه به صورت محدود در سيستم شما نصب مي شوند و پس از گذشت چند روز غير فعال مي گردند مگر اينكه نسخه ي اصلي برنامه از طريق اينترنت خريداري گردد و يا اقدام به رجيستر كردن برنامه شود .)

برخي ديگر از آيكونهاي موجود در ناحيه ي توجه حاوي اطلاعات اجمالي از برنامه مربوطه مي باشند به اين صورت :

 

- برنامه هاي در حال اجرا : به برنامه هايي اطلاق مي شود كه هم اكنون مورد استفاده ي شما قرار دارند و پنجره هاي آنها به صورت minimize در نوار وظيفه مشاهده مي شوند .

 

براي سوئيچ كردن بين چند برنامه يا پنجره كه به صورت همزمان در سيستم مورد استفاده قرار گرفته اند . كليد Alt را پايين نگه داشته و با هر بار فشردن كليد Tab پنجره ها را يكي پس از ديگري انتخاب كنيد .

 

- Quick launch : همانطور كه از نام آن پيداست حاوي آيكونهايي است كه با يك كليك مي توان آنها را اجرا كرد. قابليت تنظيمات آن به گونه اي است كه مي توان برنامه ها را به آن اضافه (add) يا از آن حذف (Remove) كرد . در صورت عدم مشاهده در نوار وظيفه با كليد راست بر روي Taskbar و انتخاب گزينه ي Toolbar و سپس انتخاب Quick launch مي توانيد آنرا در نوار وظيفه ظاهر كنيد .

 

ادامه دارد...

 

لینک به دیدگاه

اجزاء پنجره در ويندوز

 

1- نوار عنوان Title Bar

- Close براي بستن پنجره

- Minimize براي به حداقل رساندن پنجره

- Maximize براي به حداكثر رساندن پنجره

- Restore براي برگشت به حالت قبل

 

( از اين دكمه زماني استفاده مي شود كه بخواهيد اندازه ي پنجره اي را به حالت اصلي خود باز گردانيد )

 

2- نوار منو Menu Bar

نوار منو همانطور كه از نامش مشخص است در بردارنده ي منوهاي مربوط به محيط ويندوز مي باشد كه شامل منوهاي File ، Edit ، View ، Favorites ، Tools و Help مي باشد .

هر كدام از اين گزينه ها داراي زير مجموعه هايي مي باشد كه در ادامه به شرح آنها خواهيم پرداخت .

 

3- نوار ابزار Tool Bars

جهت انجام يك فرمان خاص از اين نوار استفاده مي گردد .

 

نكته : در صورت ظاهر نبودن نوار ابزار از منوي View گزينه ي Toolbars را انتخاب كرده و سپس Standard Buttons را فعال نماييد .

 

4- نوار وظيفه Task Bar

پاييني ترين نوار در محيط Desktop ويندوز ، نوار وظيفه مي باشد كه در قسمت پايين و سمت چپ صفحه نمايش دكمه ي Start مشاهده مي گردد . با كليك كردن بر روي آن كليه ي نرم افزارهاي تحت ويندوز به چشم مي خورد . وظيفه ي ديگر اين نوار آنست كه در هنگام اجراي يك برنامه و يا باز كردن يك پنجره نام آنرا نشان مي دهد .

نكته : براي افزودن نوار ابزار به Task Bar در مكان خالي بر روي نوار راست كليك كرده از منوي باز شده گزينه هاي دلخواه را انتخاب كنيد .

 

5- نوار آدرس Address Bar

نواري است كه آدرس مكانهاي مختلف در ويندوز را نشان مي دهد . براي فعال كردن Address Bar از منوي View ، از سربرگ Toolbars گزينه ي Address Bar را انتخاب كنيد .

 

6- نوار وضعيت يا Statues Bar

نواري است كه وضعيت اشياء و خصوصيات آنها را در قسمت پايين و سمت چپ صفحه نمايش مي دهد . براي ظاهر كردن اين نوار از منوي View گزينه ي Statues Bar را فعال كنيد .

 

ادامه دارد...

 

لینک به دیدگاه

روشهاي نسخه برداري در Windows-XP

 

1- ابتدار فولدر مورد نظر را انتخاب ، سپس بر روي آن راست كليك كرده و گزينه ي Copy را از منوي باز شده انتخاب مي نماييم . سپس به محيط مقصد رفته و با راست كليك مجدد گزينه ي Paste را كليك مي كنيم .

 

2- انتخاب Folder ، سپس از منوي Edit گزينه ي Copy را كليك مي كنيم و بعد از آن به درايو مقصد رفته از منوي Edit گزينه ي Past را كليك مي كنيم .

 

3- مي توان از كليدهاي ميانبر استفاده كرد . به اين صورت كه ابتدا فولدر مورد نظر را انتخاب كرده سپس براي Copy كردن ، كليدهاي Ctrl + C و براي Past كردن كليدهاي Ctrl +V را همزمان فشار مي دهيم .

 

4- به وسيله ماوس يعني انتخاب Folder و كشيدن Folder مورد نظر به پنجره ي دلخواه (Drag & Drop)

 

روش هاي ايجاد Short cut

1- كليك راست روي فولدر مورد نظر و انتخاب گزينه ي Create shortcut

2- انتخاب كردن فولدر مورد نظر و سپس از منوي File گزينه ي New و در نهايت انتخاب زير منوي Short cut

 

در فضاي خارج از مكان فولدرهاي يك درايو راست كليك كرده و از منوي باز شده گزينه ي New و سپس زير منوي Shortcut را انتخاب كنيد پنجره اي با عنوان Create shortcut باز مي شود . در قسمت Brows نرم افزار مورد نظر را انتخاب كرده و Ok كنيد ، سپس كليد Next را فشار دهيد و در آخر نام مورد نظر را براي Shortcut وارد كرده و كليد Finish را فشار دهيد . قابل ذكر است كه اين آيكون ها داراي يك فلش كوچك در قسمت پايين و سمت چپ شكل فولدر مي باشد .

 

 

نكته : اگر قصد ايجاد Shortcut در محيط Desktop را داريد از فرمان Send to استفاده كنيد و يا Drag & Drop كنيد .

 

فرمان Send To :

همانطور كه در بالا قيد شد يكي از روشهاي Shortcut فرمان Send to مي باشد . براي اين كار نرم افزار يا فايل مورد نظر را Select كرده بر روي آن راست كليك كنيد سپس گزينه ي Send to و از زير منوي باز شده ، مقصد را انتخاب كنيد .

 

ادامه دارد...

 

لینک به دیدگاه

حذف يك فايل يا فولدر

 

براي حذف يك فايل چندين روش وجود دارد كه در ذيل به آنها اشاره خواهد شد :

 

1- انتخاب فايل يا فولدر مورد نظر و فشردن كليد Del از صفحه كليد

2- انتخاب فايل يا فولدر مورد نظر ، فشردن كليك سمت راست ماوس و انتخاب گزينه ي Delete از منوي باز شده

3- انتخاب فايل يا فولدر سپس كشيدن آن توسط ماوس به پنجره ي Recycle Bin ( سطل زباله )

4- انتخاب فايل يا فولدر مورد نظر و سپس انتخاب گزينه ي Delete از منوي File

5- انتخاب فايل يا فولدر مورد نظر و فشردن دكمه ي Delete از نوار ابزار پنجره ي جاري

 

 

نكته : همانطور كه در قبل گفته شد حذف يك فايل يا فولدر در ويندوز XP در دو مرحله انجام مي گيرد . در مرحله ي اول فايلها وارد پنجره ي Recycle bin شده و در مرحله ي دوم از آنجا حذف مي گردند . اگر مي خواهيد فايل يا فولدري را به صورت مستقيم حذف نماييد كليدهاي Shift+Del را همزمان بفشاريد .

 

نكاتي در رابطه با Recycle Bin (سطل زباله):

سطل زباله يا Recycle Bin مكاني است كه فايلها پس از حذف در آن ذخيره مي شوند تا در صورتيكه كاربر نياز مجدد به بازگشت فايل پيدا نمود اين امكان براي او وجود داشته باشد . پس امكان بازيابي فايل ها به مكان اوليه از امكانات اين پنجره مي باشد . در صورتيكه بخواهيد چنين كاري انجام دهيد به روش زير عمل كنيد :

 

ابتدا بر روي فايل يا فولدر مورد نظر كليك نماييد تا به حالت Select درآيد ، سپس از منوي File بر روي گزينه ي Restore كليك كنيد تا فايل دلخواه شما به مكان اوليه بازگردانده شود .

اما ممكن است بخواهيد كليه ي فايل هاي موجود در Recycle Bin را به مكان اوليه بازگردانيد . پس از منوي File بر روي گزينه ي Restore all كليك كنيد . و روش آخر انتخاب فايل يا فولدر مورد نظر و يا كليه ي آنها توسط ماوس بوده كه پس از آن كليك سمت راست ماوس را فشرده بر روي گزينه ي Restore كليك نماييد .

اگر مايل هستيد پنجره ي Recycle Bin را خالي از هر گونه شي نماييد از منوي File بر روي گزينه ي Empty Recycle Bin كليك كنيد . اين مرحله از حذف ، حذف كامل بوده و ديگر امكان بازيابي فايل مقدور نمي باشد .

 

Cut و Past:

در صورتيكه مايل هستيد يك فايل يا گروهي از فايلها يا فولدرها را از يك مكان برداشته و به مكان ديگر ببريد ، آن فايل يا فولدر را به حالت Select در آوريد ، سپس با فشردن كليك سمت راست ماوس و انتخاب گزينه ي Cut و يا از منوي Edit و انتخاب گزينه ي Cut آن فايل را بصورت موقت از مكان خود حذف و در حافظه قرار مي دهيد ، حال به مقصد مورد نظر برويد و با فشردن كليك سمت راست ماوس و انتخاب گزينه ي Paste و يا از منوي Edit ، انتخاب گزينه ي Past آن فايل يا فولدر را به مكان دلخواه انتقال دهيد .

 

ادامه دارد...

لینک به دیدگاه

آرايش Icon ها در محيط Windows

 

بر روي فضاي خالي در محيط مربوطه راست كليك كرده ، از منوي باز شده عبارت Arrange Icon را انتخاب نماييد . كشوي باز شوي زير با عمل كردهاي قيد شده مشاهده مي گردد :

 

- By Name: آيكونها بر اساس نام و به ترتيب صعودي مرتب مي شوند.

- By Type: آيكونها بر اساس پسوند مشخص مي شوند با اين توضيح كه ابتدا فولدرهايي كه پسوند ندارند از روي نام مرتب كرده ، سپس فايل هاي داراي پسوند يكسان را از روي نامشان مرتب مي كند.

- By Size: بر اساس حجم اشغال شده توسط فايل ها آنها را مرتب مي كند.

- By Date: بر اساس تاريخ ايجاد فايل آنها را مرتب مي كند.

 

نكته : اگر بخواهيم تمام پنجره هاي روي Desktop را بر روي Taskbar نيز داشته باشيم بر روي نوار وظيفه راست كليك كرده و گزينه ي Toolbars را انتخاب كرده و سپس گزينه ي Desktop را فعال كنيد .

 

ادامه دارد...

 

لینک به دیدگاه

آشنايي با برنامه ي Notepad

 

براي باز كردن برنامهNotepad مي توان در محيط Desktop در يك محيط خالي راست كليك كرده و از كشوي باز شوي New گزينه ي Text Document را انتخاب كرد و يا بر روي Start كليك كرده گزينه ي Accessories و سپس انتخاب برنامه ي Notepad .

اين برنامه براي تايپ متنهاي ساده كه بدون قالب خاصي باشد استفاده مي شود ، همچنين يكي از استفاده هاي ديگر اين برنامه براي طراحان Web مي باشد . بدين صورت كه آنها تگ هاي HTML را در Notepad وارد كرده و سپس آن فايل را با پسوند مربوطه Save مي نمايند .

 

 

شرحي كوتاه بر منوي هاي برنامه Notepad :

 

منوي File

- گزينه ي New : ايجاد يك فايل متني جديد

- گزينه ي Open : فراخواني فايل هاي موجود

- گزينه ي Save : ذخيره كردن يك متن با نام پيش فرض برنامه

- گزينه ي Save as : ذخيره كردن يك متن با نام دلخواه

- گزينه ي Page setup : تنظيمات مربوط به صفحه ، اندازه كاغذ ، حاشيه و ...

- گزينه ي Print : براي چاپ متن

- گزينه ي Exit : خروج از Notepad

 

منوي Edit

- گزينه ي Undo : بازگرداني آخرين عمل انجام شده

- گزينه ي Cut : جدا كردن يك قسمت متن و انتقال آن در حافظه ي موقت.

- گزينه ي Copy : نسخه برداري از يك قسمت يا متن .

- گزينه ي Past : مكمل گزينه ي Cut مي باشد . در واقع متن جدا شده از متن كه در حافظه ي موقت ذخيره

شده بود بوسيله ي فرمان Cut در محل دلخواه فراخواني مي شود .

- گزينه ي Delete : معادل فشردن كليد Del مي باشد براي پاك كردن يك قسمت .

- گزينه ي Find : در صورتي كه بخواهيم يك حرف ، كلمه و يا عبارت خاص را در متن تايپ شده جستجو كنيم از اين عبارت استفاده مي كنيم . كلمه ي مورد جستجو را در جعبه ي مربوط به Find What وارد مي كنيم .

 

با اين توضيح كه :

-اگر گزينه ي Mach case را فعال كنيم دقيقا مانند عبارت تايپ شده عمل جستجو را انجام مي دهد يعني بين حروف كوچك و بزرگ حساسيت نشان مي دهد .

- اگر بخواهيم عمل جستجو از بالا به پايين انجام شود در قسمت Direction گزينه ي Up را فعال كرده و اگر بخواهيم از پايين به بالا انجام شود گزينه ي Down را فعال مي كنيم .

- گزينه ي Find next : در صورت اجراي فرمان Find براي ادامه ي جستجو از اين فرمان استفاده مي شود .

- گزينه ي Replace : براي جستجوي يك حرف يا كلمه و جايگزين كردن آن با حرف يا كلمه اي ديگر .

- گزينه ي go To : براي رفتن به سطري خاص در متن وارد شده از اين گزينه استفاده مي شود .

- گزينه ي Select All : براي انتخاب تمامي متن يكجا استفاده مي شود .

- گزينه ي Time/Date : براي درج تاريخ و ساعت سيستم در مكان دلخواه استفاده مي شود .

 

منوي Format :

- Word Warp : از شكسته شدن متن تا زمانيكه از Enter استفاده مي شود جلوگيري مي كند .

- Font : در صورتيكه بخواهيد Font نوشته شده بر روي صفحه ي Notepad را تغيير دهيد از اين گزينه استفاده مي شود .

 

منوي View :

- Status bar : گزارش وضعيت

 

ادامه دارد...

 

لینک به دیدگاه

منوي Start

 

با كليك بر روي دكمه ي Start و يا فشردن كليدهاي Ctrl + Esc اين منو ظاهر مي شود :

 

در قسمت بالاي منوي Start نام كاربر (user) را مشاهده مي كنيد ، در قسمت چپ برنامه هاي جانبي ويندوز نظير IE و E-mail و يك ليست از آخرين برنامه هايي كه مورد استفاده قرار داده ايد را مي بينيد ، و در نهايت عبارت All Programs كه در نگارش هاي قبلي ويندوز Programs ناميده مي شد و متشكل از اكثر نرم افزارهاي موجود در كامپيوتر شما است .

در قسمت راست منوي Start گزينه هايي قابل دسترسي اند كه عموما عنوان دكمه هاي وظيفه به آنها اطلاق مي شود كه به طور مفصل به تفسير آنها خواهيم پرداخت . منوي Start نسبت به نگارشهاي قبلي ويندوز داراي دستورات كمتري بوده كه از آن جمله مي توان به Setting and favorites كه در ويندوز 98 و ME وجود داشتند اشاره كرد .

 

نكته : با كليك راست بر روي منوي Start و انتخاب گزينه ي Properties مي توانيد به منوي Start كلاسيك كه مربوط به نگارشهاي قديمي ويندوز است دست يابيد .

 

عنوان ديگر اين قسمت استفاده از منوي Start پيش فرض ويندوز XP است كه در حال حاضر در محيط ويندوز شما فعال مي باشد .

 

Control panel:

شامل عناويني است كه تقريبا اجازه هدايت تمام تنظيمات ويندوز را به كاربر مي دهد كه آنرا به تفصيل مورد بررسي قرار خواهيم داد .

 

Printer and faxes:

به كمك اين گزينه كاربر قادر خواهد بود دستگاههاي پرينتر و فاكس را به محيط ويندوز شناسانده و از آنها استفاده كند .

 

ادامه دارد...

 

لینک به دیدگاه

Help and support

 

ممكن است در هنگام كار در محيط ويندوز با مشكلي روبرو شويد ، با استفاده از اين گزينه مي توانيد به اطلاعات كاملي پيرامون مسئله ي پيش آمده دست يابيد .

براي دست يابي به گزينه ي Help در محيط ويندوز 2 راه پيش روي شماست :

 

1- با كليك بر روي منوي Start و انتخاب گزينه ي Help and support ، پنجره ي اصلي اين گزينه گشوده شده كه نماي كلي از محتويات دستوري شما را به معرض نمايش مي گذاردو قادر خواهيد بود كه گزينه ي مورد نظر خود را از ميان آن بيابيد .

 

• Pick a help topic :

اين قسمت شامل عنوانهاي كلي ويندوز در مجموعه ي Help and support مي باشد كه با انتخاب هر كدام از موارد ذكر شده مي توان اطلاعات مورد نظر را بدست آورد . به عنوان مثال با كليك بر روي گزينه ي Hardware اطلاعاتي راجع به سخت افزارهاي نصب شده در سيستم خود خواهيد ديد .

 

• Ask for assistance

كه خود شامل دو زير عنوان به نامهاي Remote Assistance و Support in windows xp newsgroups مي باشد كه در عبارت اول قادر خواهيد بود از طريق اتصال به اينترنت ميز كار (Desktop )خود را در اختيار يك كاربر ماهر قرار داده تا مشكلات نرم افزاري سيستم شما را برطرف كند . و عبارت دوم امكان عضو شدن در سايت خبري مايكروسافت را مهيا ساخته كه در آن مي توان از اطلاعات و راهنمايي هاي سودمندي در رابطه با ويندوز xp بهره جست .

عموما براي دستيابي به توضيحات دلخواه از اين روش استفاده نمي شود چرا كه پس از گشودن آن احتياج است كه وارد مجموعه ها و زير مجموعه هاي مربوط به مطلب مورد نظر شويد كه در نهايت وقت زيادي را صرف خواهيد كرد .

 

2- راه دوم براي رسيدن به اين گزينه فشردن كليد F1 است . با انجام اين عمل ، پنجره اصلي Help گشوده نشده بلكه اطلاعاتي كه در معرض شما قرار مي گيرد به محتواي كاري كه در حال انجام آن هستيد مربوط مي شود .

در نتيجه دسترسي سريع به عناوين مورد نظر ، اين شيوه را در نزد كاربران نسبت به راه حل اول مرسوم تر مي نمايد .

 

اين تصوير پنجره ي Help را پس از فشردن كليد F1 نشان مي دهد. لازم به توضيح است فشردن كليد F1 ، هنگام كار با نرم افزارهاي كاربردي پنجره ي Help مربوط به همان برنامه را نمايان خواهد كرد .

نكته ي قابل توجه ديگر در اين عكس اين است كه پنجره ي Help حالت خود توضيحي دارد و در عين حال مي توان از منابع درج شده در سمت چپ اين صفحه براي دريافت اطلاعات بيشتر بهره جست و مضاف بر آن مي توان از شاخص هاي Search و Index به عنوان راه حل هاي ديگري براي يافتن اطلاعات نام برد .

بدين ترتيب كه براي استفاده از گزينه ي Search ، عبارت مورد نظر خود را در كادر متني تعريف شده در بالاي پنجره ي Help تايپ كرده و بر روي پيكان سمت راست اين كادر كليك كنيد و يا كليد Enter را بفشاريد . با انجام اين عمل فهرستي از مولفه هاي Help در قالب 3 تيتر ( عنوان ) به نمايش در خواهد آمد .

 

1- suggested topics

2- Full-text search matches

3- Microsoft knowledge base

 

گزينه ي 1 ، ويندوز در قالب راهنمايي مواردي را در راستاي عبارت مورد جستجوي شما يافته و با طبقه بندي مناسب به نمايش مي گذارد .

 

گزينه ي 2 ، ويندوز در متن كليه ي صفحات Help and support ( صفحات راهنمايي ) به جستجوي عبارت مورد نظر پرداخته و نتايج خود را تحت عناويني كه اين عبارت در آنها يافت نشده نمايان مي سازد .

 

گزينه ي 3 ، با استفاده از سايت رسمي مايكروسافت و استفاده از مقالات متعدد مي توانيد به اطلاعات مورد نظر خود دست يابيد ( در اين حالت بايد به اينترنت متصل باشيد )

 

Index ( فهرست كردن )

همانطور كه از نام آن پيداست با انتخاب اين گزينه از صفحه ي Help and support تمامي عناويني كه قابليت جستجو دارند به ترتيب حروف الفبا فهرست و دسته بندي شده و به كمك Scrollbar (پيمايش صفحه ) مي توانيد به موضوعات مورد نظر خود دست يابيد يا عبارت مورد نظر را در كادر بالاي همين ناحيه تايپ كرده و بر روي گزينه ي Display كليك كنيد تا توضيحات مربوطه به نمايش در آيد .

 

گزينه ي What is This

عموما هنگام كار با پنجره هاي دستوري قسمت بالاي پنجره (دركنار گزينه ي Close ) با علامت سوال برخورد كرده ايد . اگر بر روي آن كليك كنيد ، در كنار نشانگر ماوس علامت سوالي ؟ ايجاد خواهد شد و در صورت كليك كردن نشانگر بر روي هر Object ( عنصر ) داخل كادر ، پنجره ي شناوري كه حاوي توضيحاتي پيرامون عنصر مورد نظر است ، ظاهر مي شود و با كليك مجدد بر روي كادر دستوري بسته خواهد شد .

راه ديگر براي دستيابي به اين اطلاعات كليك راست بر روي Object مورد نظر و انتخاب گزينه ي What is this از منوي ظاهر شده مي باشد .

 

Pick a task

مرسوم ترين اطلاعات درخواستي و كاربردهاي روزمره ويندوز را مي توان در اين ناحيه مشاهده كرد .

 

Did you know?

در اين ناحيه مواردي ، تحت عنوان تذكر يا نكته در اختيار كاربر قرار مي گيرد و روند كاركرد او را در محيط ويندوز بهبود مي بخشد .

 

ادامه دارد...

 

لینک به دیدگاه

Search

 

ممكن است به سبب گستردگي سيستم عامل ، نرم افزار هاي نصب شده . مواردي از اين دست كه حاكي از پيچيده بودن مولفه هاي كاربردي كامپيوتر شماست ، محل و مشخصات فايلهاي ذخيره شده خود را فراموش كنيد . در اين مواقع مي توانيد با ابزار كارآمدي به نام Search فايلهاي مورد نظر خود را جستجو كنيد .جهت باز كردن كادر محاوره اي Search از طريق منوي Start و انتخاب گزينه ي Search اقدام كنيد .

 

همانطور كه در تصوير مي بينيد در قسمت چپ صفحه ، راهنمايي هايي در راستاي تسريع جستجو قيد شده است كه بنا بر فرمت فايل مورد نظر طبقه بندي شده اند .

 

- or video ، music ، Pictures

در رابطه با يافتن فايلهاي تصويري ، صوتي و ويدئويي مي باشد و با كليك بر روي آن پنجره ي سمت چپ كادر محاوره اي Search بصورت زير در خواهد آمد .

 

ابتدا نوع فايل مورد جستجو را انتخاب كرده و در نوار سفيد رنگ درج شده نام كامل يا بخشي از نام فايل مورد نظر را تايپ كنيد . سپس با فشردن دكمه ي Search جستجو آغاز خواهد شد .

 

- (Document(word

processing ,spreadsheet ,etc

 

جهت جستجوي فايهاي اسنادي نظير Word و Excel و ... از اين گزينه استفاده مي شود .

 

در كادر ظاهر شده پس از وارد كردن نام فايل و با انتخاب يكي از زير عنوانهاي Don’t remember ( نامعلوم ) ، Within the last week ( هفته ي گذشته ) ، Path month ( ماه قبل ) و Within the past year ( سال گذشته ) زمان آخرين تغييرات اعمال شده بر روي فايل مورد نظر را تعيين كرده و جستجو را با فشردن دكمه ي Search آغاز كنيد .

 

نكته : شايان ذكر است كه در هر دو مورد ذكر شده ( فايلهاي صوتي و تصويري و فايلهاي مستند ) مي توان از گزينه ديگر ابزار Search به نام Advance search ياجستجوي پيشرفته (قيد شده در زير نوار سفيد رنگ نام فايل ) جهت كامل كردن مشخصات فايل مورد جستجو بهره جست .

 

- All files and folders

همانطور كه از نام آن پيداست به كمك اين گزينه مي توان هر نوع فايل و يا پوشه اي را جستجو كرد . با انتخاب اين گزينه كادر سمت چپ پنجره Search به صورت تصوير زير در خواهد آمد .

 

در نوار All or part of the file name نام فايل را قيد كنيد ، در نوار پاييني (A ward or phrase in the file) محتواي فايل در كادر Look in حوزه ي جستجو را تعيين كنيد .

نوار A ward or phrase in the file در مواقعي كاربرد دارد كه فايل مورد نظر متني بوده و يا رشته اي از متن فايل مورد جستجو را داشته و قيد نماييد . در جستجوي فايل هاي اسنادي كه قبلا توضيح داده شد با انتخاب گزينه ي Advance option مي توانيد به نوار A ward or phrase in the file دست يابيد . ابزار جستجو را تا حد امكان گسترش دهيد تا هر چه سريعتر به فايلهاي مورد نظر خود دست يابيد .

 

- Computer or people

جستجوي كامپيوترها و اشخاص مورد نظر در شبكه داخلي يا اينترنت را مهيا مي سازد . با انتخاب آن و به كمك دو گزينه ظاهر شده مي توان كامپيوتر مورد نظر را در شبكه داخلي (a computer on the network) و شخص مورد نظر را در كتاب آدرس ويندوز (People in the address book) كه قبلا توسط خود شما پيكربندي شده جستجو كرد و يا در صورت اتصال به اينترنت از قابليت هاي جستجو در شبكه جهاني بهره جست .

 

- Change performances

اين گزينه قابليت تغيير دادن برخي تنظيمات را به صورت دلخواه فراهم مي آورد .

 

o Without an animated screen character

بدون همراهي كاراكتر انيميشن

 

o With a different character

همراه با كاراكتر متفاوت

 

o With indexing service -for

همراه با سرويس فهرست بندي جهت سريعتر شدن جستجوي موضعي

 

o Change file and folders search behavior

تغيير وضعيت جستجوي فايل ها و پوشه هاي استاندارد و پيشرفته

 

o Change internet search behavior

تغيير وضعيت جستجوي اينترنتي

 

o Show balloon tips

برگشت به صفحه ي اصلي Search

 

o Turn auto complete off

فعال سازي كامل كردن اتوماتيك ( با درج يك حرف ، كلمات مورد جستجوي اخير كه با اين حرف آغاز مي شوند به نمايش در مي آيند )

 

علائم جانشين در Search :

منظور از علائم جانشين در كادر محاوره اي Search ، ؟ و * مي باشند كه در نامگذاري فايلها قابل استفاده نيستند ولي در جستجوي فايلهاي مورد نظر كاربرد ويژه اي دارند . كاراكتر ؟ مي تواند تنها به جاي يك حرف مورد استفاده قرار گيرد و زماني مي توان آن را به كاربرد كه حرفي از كلمه اي را فراموش كرده و يا حتي نمي خواهيد آن را مشخص كنيد . به عنوان مثال با درج عبارت F?P.doc كليه فايلهاي اسنادي سه حرفي كه با حرف F آغاز و با حرف P خاتمه مي يابند جستجو مي شوند و علامت سئوال مي تواند هر حرفي كه در عنوان اين فايل باشد جستجو نمايد . كاراكتر * به جاي هر تعداد حرف به كار مي رود ( بدون محدوديت حروف ) و به عنوان مثال اگر عبارت *.doc را در كادر جستجو تايپ كنيد تمامي فايلهاي اسنادي در حوزه جستجو صرف نظر از نام آنها به نمايش در مي آيند .

 

ادامه دارد...

 

لینک به دیدگاه

Run

 

كادر مكالمه Run از طريق منوي Start قابل دسترسي است .

براي اجراي برنامه ي مورد نظر از طريق كادر محاوره اي Run مي بايست در نوار Open اين برنامه نام دقيق درايو ، پوشه و فايل مورد نظر را تايپ كنيد و يا از گزينه ي Brows استفاده كرده و فايل مورد نظر را به برنامه ي Run شناسانده سپس بر روي دكمه ي Ok كليك كنيد .

اگر فايل مورد نظر را قبلا توسط برنامه Run اجرا كرده باشيد مي توانيد براي اجراي مجدد بر روي فلش سمت راست كادر Open كليك كرده و نام فايل را انتخاب كنيد .

 

Start up :

بر روي منوي Start كليك كرده ، گزينه ي All programs را فعال كنيد ، گزينه ي Start Up مشاهده مي گردد .

در محيط Windows مي توانيد تعيين كنيد كه هنگام راه اندازي سيستم نرم افزار يا فايل مورد دلخواهتان به اجرا در آيد . براي انجام اين كار لازم است از فايل دلخواه يك Short cut تهيه كنيد . يعني يك كپي از فايل مورد نظر بگيريد سپس بر روي منوي Start كليك كرده بر روي گزينه ي All Program رفته از منوي باز شده گزينه ي Start up را انتخاب كنيد . ماوس را بر روي اين گزينه نگاه داشته ، كليك سمت راست ماوس را فشار دهيد و گزينه ي Open را انتخاب كنيد . پنجره اي باز مي شود كه در آن مي توانيد فايلي كه قبلا Copy كرده ايد را Past كنيد . حال اگر سيستم تان را Restart كنيد برنامه مورد نظرتان بصورت اتوماتيك به اجرا در مي آيد .

 

نكته اي راجع به منوي Start :

در صورتيكه بخواهيد پنجره اي مانند My document ، Control Panel و ... را بطور مستقيم باز نماييد كافي است بر روي منوي Start كليك كرده و پنجره دلخواه را انتخاب كنيد . لازم به ذكر است اين پنجره مي تواند تعدادي از آخرين نرم افزارهاي استفاده شده توسط شما در محيط ويندوز را به نمايش در آورد . اين تعداد قابل تنظيم توسط خود شما مي باشد به اين صورت كه بر روي Task Bar كليك سمت راست كرده گزينه ي Properties انتخاب كنيد سپس بر روي سر برگ Start menu رفته گزينه ي Start menu رافعال و سپس بر روي قسمت Customize كليك كنيد . در Box مربوط به Programs تعداد نرم افزارهاي اجرايي در منوي Star را انتخاب نماييد و اگر بخواهيد ليست نرم افزارهاي اجرايي را پاك كنيد گزينه ي Clear List را انتخاب كرده بر روي كليد OK كليك كنيد .

 

ادامه دارد...

لینک به دیدگاه

Control Panel

 

پانل كنترل از طريق منوي Start و كليك بر روي عنوان Control panel قابل دسترسي است و آيكونهايي را به نمايش در مي آورد كه به كمك آنها قادر خواهيد بود بسياري از تنظيمات ويندوز و سخت افزارهاي نصب شده در كامپيوترتان را مديريت كنيد و در صورت نصب كردن نرم افزار آنها را كنترل نماييد .

در سمت چپ پانل كنترل دو زير عنوان وجود دارد كه به كمك اولين زير عنوان خواهيد توانست به نمايش كلاسيك ( ويندوز 98 ، me و 95 ) برويد و براي بازگشت به نماي كلي يا Category view كه خاص ويندوز XP مي باشد بار ديگر بر روي آن كليك كنيد . در زير عنوان هم مي توانيد به گزينه هاي به روز كردن ويندوز و استفاده از Help and support در حوزه ي پانل كنترل دست يابيد .

 

ادامه دارد...

لینک به دیدگاه

Display

 

مديريت آنچه در صفحه مانيتور كامپيوتر شما به نمايش در مي آيد از طريق كادر محاوره اي Display Properties امكان پذير است .

دستيابي به اين پنجره از طريق پانل كنترل و انتخاب گزينه ي Display و هم با كليك راست بر روي يك نقطه ي خالي از صفحه ي Desktop و انتخاب گزينه ي properties امكانپذير مي باشد .

كادر محاوره اي Display Properties به صورت پيش فرض شامل پنج تب يا سربرگ مي باشد كه به توضيح يك يك آنها خواهيم پرداخت .

 

- سربرگ Themes :

اين قسمت مديريت تم هاي صفحه نمايش را به عهده دارد . تم ها در برگيرنده ي فونت ، رنگ ، آيكون ، اشاره گر ماوس ، صفحه Desktop و محافظ صفحه نمايش مي باشند كه با تغيير آنها به طور همزمان تمامي موارد ياد شده را تغيير خواهيد داد .

براي اعمال تغييرات دلخواه ، از كشوي بازشوي مربوط به قسمت Theme ، حالت دلخواه را انتخاب كنيد تا در صفحه ي Sample پيش نمايش آن را مشاهده نماييد . در اين حالت با كليك بر روي دكمه ي Apply و سپس Ok ، Theme جاري اعمال خواهد شد .

 

تغييرات و ذخيره سازي Theme ها :

ممكن است تم انتخاب شده با مشخصات پيش فرض ، مطلوب شما واقع نشده باشد ، لذا مي توانيد با اعمال تغييراتي بر روي فونت ، اندازه ، رنگ و ... و با كليك بر روي دكمه ي Save as ، تم تغيير يافته را در پوشه ي مورد نظر ذخيره كنيد . تم ذخيره شده به كادر كشويي تم اضافه مي شود . براي حذف آن مي توانيد پس از انتخاب آن از دكمه ي Delete استفاده كنيد .

 

- سربرگ Desktop :

Desktop يا پس زمينه مي تواند تصوير يا رنگ باشد . پس از باز شدن اين Page ، پيش نمايش صفحه ي Desktop كنوني خود را خواهيد ديد و با انتخاب هر كدام از تصاوير در كادر Background پيش نمايش تغيير خواهد كرد . پس از انتخاب تصوير مورد نظر با كليك بر روي Apply و سپس Ok تصوير پس زمينه كامپيوترتان تغيير خواهد يافت . اگر بخواهيد از رنگ به عنوان پيش نمايش استفاده كنيد بايد از كادر Background گزينه ي None را انتخاب كرده تا ويندوز بفهمد كه از انتخاب تصوير به عنوان پيش نمايش منصرف شده ايد سپس براي انتخاب رنگ بر روي كادر كشويي Color كليك كنيد ، رنگ مورد نظر را انتخاب كرده و سپس Apply و Ok كنيد .

ممكن است در انتخاب تصوير براي پيش نمايش Desktop به مشكل عدم همخواني اندازه ي تصوير با اندازه ي صفحه نمايش برخورد كنيد . در اين هنگام به كمك كادر Position قادر خواهيد بود بهترين انتخاب را براي تصوير مورد نظر رقم بزنيد . كادر كشويي Position شامل سه گزينه بوده كه هر يك را بررسي خواهيم كرد :

 

• Center: تصوير را در مركز صفحه نمايش قرار داده و اجازه مي دهد تا رنگ صفحه ي Desktop در تصوير مورد نظر به نمايش در آيد . اين عمل در مواقعي اتفاق مي افتد كه سايز تصوير از صفحه ي نمايش كوچكتر باشد .

 

• Tile : با تكرار تصوير ، كل صفحه نمايش را پر مي كند ، اين انتخاب درپاره اي مواقع تصاوير جذابي را ايجاد مي كند .

 

• Stretch : با كشيدن تصوير در كل صفحه نمايش آن را اعمال مي كند .

 

با انتخاب گزينه ي Brows مي توانيد تصاوير دلخواه را از هر كجاي كامپيوترتان به كادر Background كشيده و در پس زمينه استفاده كنيد.

 

• Customize desktop : در ادامه ي بررسي تب Desktop به دكمه ي Customize desktop بر مي خوريم كه به آن و جزئياتش اشاره مي كنيم .

با كليك بر روي اين دكمه پنجره اي ديگر به عنوان Desktop Item باز مي شود كه خود شامل دو سربرگ زير مي باشد :

 

1. General : شامل دو قسمت مي باشد كه اولي Desktop icon نام دارد كه در كادر تعريفي آن به عنوانهاي My computer ، My network places ، My document و Internet explorer بر مي خوريم كه هر كدام از آنها قابليت انتخاب شدن را دارند و اين به معناي نمايش آيكونهاي عناوين ياد شده در صفحه ي Desktop مي باشد . در ادامه ي پاراگراف Desktop icon ، آيكونهاي عناوين كادر تعريفي آن را مشاهده مي كنيد كه به كمك دكمه ي Change icon قادر به تغيير پيش نمايش اين عناوين خواهيد بود و پس از تغيير و در صورت تمايل به بازگشت به تصوير اوليه مي توانيد بر روي دكمه ي Restore Default كليك كنيد .

 

پارت دوم از صفحه ي general ، Desktop clean up نام دارد و در كادر تعريفي خود عبارت اجرا شدن ويزار Desktop Cleanup در هر 60 روز ، تيك خورده است و اين به معناي پاك كردن آيتم هايي در صفحه ي Desktop مي باشد كه كمتر از سايرين مورد استفاده قرار مي گيرند و با توجه به اينكه هر چه تعداد آيتم ها كمتر باشد سرعت Load شدن ويندوز افزايش مي يابد ، لذا ويندوز برنامه هايي را طي تنظيماتي به كاربر معرفي كرده تا روند كاري ويندوز بهبود يابد . حتي كاربر مي تواند به صورت دستي و با كليك بر روي دكمه ي Desktop Cleanup و در امتداد آن عبور از مراحل ويزارد برنامه نسبت به پاك كردن آيتم هاي Desktop اقدام كند كه پس از انجام اين عمل و انتخاب آيكونهاي مورد نظر توسط كاربر ، يك پوشه در Desktop با عنوان Un used desktop shortcuts ايجاد شده و آيكونهاي انتخاب شده در مرحله ي ويزارد در آن قرار مي گيرد .

 

2. Web : صفحه ي Desktop علاوه بر تصاوير يا رنگ مي تواند يك صفحه ي Web باشد كه از طريق اينترنت به روز شود . البته اين امر زماني منطقي است كه از خطوط پر سرعت اينترنت بهره مند هستيد ، علاوه بر آن مي توانيد صفحه وبي را كه در هارد ديسك خود ذخيره كرده ايد ، به عنوان پس زمينه استفاده كنيد كه در اين صورت نمايش آن ارتباطي به اتصال كامپيوتر شما با اينترنت ندارد .

حتي كاربر قادر است صفحات وب دلخواه را به كادر Web Page در تب Web اضافه كند . البته به صورت پيش فرض صفحه ي My Current home page در اين كادر به نمايش در مي آيد كه با تيك زدن آن و تاييد تمام مراحل ويزارد ، صفحه ي Home page در Internet Explorer به عنوان پس زمينه ي Desktop انتخاب مي شود .

جهت اضافه كردن صفحه ي وب جديد به اين كادر بر روي دكمه ي New كليك كرده تا پنجره ي New desktop item باز شود سپس در كادر Location ، آدرس سايت مورد نظر خود را تايپ كرده يا به كمك دكمه ي Brows از پوشه ي Favorites خود آدرسي را انتخاب كرده ، سپس تمام پنجره هاي ويزارد را در ادامه ي كار تاييد كنيد تا شاهد نمايش آدرس جديد در كادر Web Page باشيد .

جهت عدم تغييرات در اندازه ي صفحه ي وب انتخابي به عنوان پس زمينه Desktop گزينه ي Lock desktop items را تيك بزنيد . پس از باز شدن صفحه ي وب مورد نظر در پس زمينه ي Desktop ، نوار Tools در لبه ي بالايي صفحه ي وب ايجاد مي شود كه كاربر را جهت جابجايي صفحه ي وب ، تغيير اندازه و ... ياري خواهد رساند ، در ضمن در قسمت چپ اين نوار فلش رو به پاييني وجود دارد كه در صورت كليك كردن بر روي آن كاربر قادر خواهد بود دستوراتي را تنظيم كند تا مثلا صفحه ي وب پس زمينه در مواقع دلخواه به روز شوند يا چه مقدار فضا اشغال كنند و ...

صفحه ي وب پس زمينه ي Desktop به صورت پيش فرض برنامه ريزي نشده كه بطور اتوماتيك به روز شود بلكه كاربر مي بايست با انتخاب گزينه ي Synchronize در منوي Tools يا تعيين برنامه زمان بندي نسبت به ، به روز شدن صفحه ي وب اقدام كند بنابراين با كليك بر روي گزينه ي Properties از فلش رو به پايين سمت چپ نوار Tools پنجره اي به نام My current homepage properties باز مي شود كه شامل سه تب مي باشد .

 

- Web document : شامل توضيحات عمومي راجع به صفحه ي وب انتخابي مي باشد .

 

- Schedule : شامل برنامه ي زمان بندي جهت به روز كردن صفحه ي وب مورد نظر است .

 

به اين ترتيب كه دو عبارت بالاي كادر اين صفحه تعيين كننده ي تنظيمات زمانبندي مي باشد .

عبارت اول صفحه ي وب را زماني به روز مي كند كه گزينه ي Synchronize را از منوي Tools انتخاب كرده باشيد .

عبارت دوم پيروي از عنوان تعيين شده در كادر تنظيمات زمانبندي را پيشنهاد مي كند . بر روي دكمه ي Add كليك كنيد تا پنجره ي New Schedule باز شود .

در اين پنجره تعداد روزهاي متناوب به روز شدن و ساعت مورد نظر را انتخاب كنيد ، همچنين در كادر Name براي برنامه ي زمانبندي خود اسمي انتخاب كنيد . حتي مي توانيد تعيين كنيد كه كامپيوتر شما در زمان تعيين شده به صورت اتوماتيك به اينترنت وصل شود . پنجره را با كليك بر روي دكمه ي Ok ببنديد و تمامي مراحل ويزارد را با كليك بر روي دكمه ي OK تاييد كنيد تا برنامه زمان بندي شده را فعال كرده باشيد .

 

- Download : در اين تب بارگذاري تعداد لينك هاي موجود در وب مورد نظر را تعيين مي كنيد و يا حجم تخصيص داده شده توسط هارد ديسك خود را به اين صفحه معين مي نماييد . همچنين معين مي كنيد كه اگر اين صفحه تغيير كرد به آدرس مورد نظر كه به صورت پيش فرض غير فعال است ايميل شود .

 

- سربرگ Screen saver :

اين گزينه مخصوص زماني است كه بخواهيد يك محافظ صفحه نمايش براي سيستم خواد تعريف كنيد . جهت انتخاب و فعال كردن اين گزينه پس از آنكه در فضايي خالي از صفحه نمايش راست كليك نموديد ، گزينه ي Properties و بر روي سربرگ Screen saver كليك كنيد و يا از منوي Start گزينه ي Control panel را انتخاب و بر روي Desktop كليك نماييد سپس به سربرگ Screen saver برويد .

 

همانطور كه ملاحظه مي كنيد ، يك كادر پيش نمايش كوچك وجود دارد كه نوع محافظ صفحه نمايش شما را نشان مي دهد . شما مي توانيد با استفاده از كشوي باز شوي مربوطه ، يكي از حالتهاي دلخواه را با حركت ماوس بر روي گزينه ها انتخاب و پيش نمايش آنرا بصورت كوچك در كادر نمايش مشاهده نماييد . ممكن است بخواهيد در محافظ صفحه نمايش انتخابي خود تغييراتي اعمال كنيد . براي اينكار پس از انتخاب محافظ صفحه نمايش ، بر روي دكمه ي Setting كليك كنيد .

 

- هر محافظ صفحه نمايش تنظيماتي خاص دارد كه در اين قسمت قابل اجرا مي باشد ، تنظيماتي مانند رنگهاي مورد استفاده ، سرعت چرخش و نوع بازي كردن تصاوير در صفحه ، اندازه ي تصاوير ، ضخامت خطوط و ... قابل تغيير مي باشند .

 

- دكمه ي Preview محافظ صفحه نمايش شما را بصورت Full-screen و يا متناسب با اندازه ي مانيتور شما به نمايش در مي آورد . اگر نشانگر ماوس را حركت دهيد از اين حالت خارج مي شويد .

 

- در كارد محاوره اي تعبيه شده در مقابل گزينه ي Wait مي توانيد مدت زمان انتظار سيستم را بر حسب دقيقه وارد كنيد . يعني سيستم شما پس از چه مدت زماني كه هيچ عملي ( تايپ ، حركت ماوس و يا ... ) از سوي شما انجام نگرفت محافظ صفحه نمايش را فعال كند . بديهي است با يك حركت ماوس و يا فشردن هر يك از كليدهاي صفحه كليد از اين حالت خارج خواهيد شد .

 

- اگر مي خواهيد امنيت كاربري سيستم خود را افزايش دهيد و اجازه ندهيد هنگاميكه شما در پشت سيستم قرار نداريد ، كاربر ديگري وارد محيط ويندوز شما شود مي توانيد براي محافظ صفحه نمايش خود رمز عبور تعيين كنيد . براي اينكار گزينه ي On resume password protect را فعال نماييد

 

- سربرگ Appearance :

براي تغيير و يا انتخاب رنگهاي مختلف محيط Desktop از اين قسمت استفاده مي شود ، همانطور كه مشاهده مي كنيد محيط Desktop و كادرهاي محاوره اي مختلف محيط ويندوز داراي مجموعه اي از رنگهاي هماهنگ است . ممكن است شما بخواهيد اين رنگ بندي را به سليقه ي خود تغيير دهيد . اگر مي خواهيد از رنگهاي پيش فرض ويندوز استفاده كنيد از كشوي بازشوي Color scheme رنگ بندي دلخواهتان را با حركت ماوس بر روي گزينه ها انتخاب كنيد و تغييرات اعمال شده را در كادر نمايش مشاهده نماييد . اما ممكن است بخواهيد مجموعه ي رنگ را به دلخواه خودتان تنظيم كنيد . براي اينكار بر روي دكمه ي Advanced كليك كنيد . در اين قسمت با حركت ماوس بر روي گزينه هاي مختلف و مشاهده ي تغييرات ايجاد شده در كادر نمايش ، تنظيمات دلخواهتان را اعمال كنيد .

براي تعيين اندازه ي فونتهاي بكار برده شده در Desktop ويندوز XP ، بر روي كشوي بازشوي Font Size كليك كنيد و در نهايت براي تغيير اندازه ي آيكونها بر روي دكمه ي Effect كليك نماييد ، انتخاب و فعال كردن عبارت Use large icons باعث بزرگ شدن اندازه ي آيكونها در محيط Desktop مي شود .

 

- سربرگ Setting :

سربرگ Setting جهت تغيير كيفيت وضوح صفحه نمايش مي باشد . همانطور كه مي دانيد ابعاد Desktop تشكيل شده است از نقاط ريزي به نام پيكسل . هر پيكسل نقاط رنگي است كه در نهايت اشكال و ابعاد مختلف را با كنار هم قرار گرفتن براي شما مي سازد . ابعاد مانيتور بر حسب اينچ ثابت است . پس شما بايستي با كم يا زياد كردن تعداد نمايش پيكسل ها در صفحه كيفيت وضوح صفحه نمايش را كم يا زياد كنيد . بديهي است هنگاميكه تعداد پيكسل ها افزايش يابد ، اندازه پيكسل كوچك شده و در قسمت Screen Resolution ، نوار لغزنده را به كمك نشانگر ماوس جابجا كنيد تا حالت دلخواه خود را بيابيد . بهترين وضوح تصور براي مانيتورهاي 14 اينچ ، 480*640 – مانيتورهاي 15 اينچ ، 600*800 – مانيتورهاي 17 اينچ 768*1024 و مانيتورهاي 19 تا 21 اينچ 1200*1600 مي باشد . با اين توضيح كه ويندوز XP كيفيت وضوح تصوير كمتر از 600*800 را پشتيباني نمي نمايد

 

ادامه دارد...

لینک به دیدگاه

چگونگي دسترسي به اطلاعات پايه سيستم

 

يكي ديگر از ابزارهاي موجود در Control panel دسترسي به اطلاعات پايه ي سيستم شما مي باشد . ممكن است بخواهيد اطلاعاتي مانند نوع سيستم عامل ، ورژن سيستم عامل و ... داشته باشيد . براي اينكار از قسمت Control panel بر روي گزينه ي System كليك كنيد . كادر محاوره اي System properties به نمايش در مي آيد كه در ذيل به شرح سربرگهاي مختلف آن مي پردازيم :

 

- سربرگ General :

اين قسمت براي دسترسي به اطلاعاتي مانند نوع سيستم عامل ، ورژن آن ، شخص نصب كننده ي سيستم عامل ، نوع پردازشگر و مقدار حافظه ي Ram در اختيار شما قرار مي دهد .

 

- سربرگ Computer name :

در صورتيكه در محلي كار مي كنيد كه سيستم هاي متعدد توسط همكاران شما بكار گرفته شده اند و بنا به نياز كاري ، احتياج بر آن است كه يكسري اطلاعات بين چندين كاربر به اشتراك گذاشته شود ، بايستي كامپيوترها از طريق شبكه به يكديگر متصل شوند و براي شناسايي هر كامپيوتر يك نام در نظر گرفته شود . اين نام يا شناسه در اين قسمت معرفي مي شود .

 

- سربرگ Hardware :

اين قسمت مربوط به تنظيم و مديريت سخت افزارهاي موجود در سيستم شماست . براي نصب يك سخت افزار در ويندوز XP ، نيازي به اعمال دستوري خاص نمي باشد زيرا ويندوز خود اين سخت افزارها را بصورت Plug and play شناسايي مي كند .

 

- سربرگ Advanced :

براي تنظيمات مربوط به كارآيي سيستم يعني چگونگي استفاده از پردازشگر و انجام وظايف مخفي آن ، چگونگي ظاهر شدن كادرها و منوها ، چگونگي تخصيص حافظه و چگونگي راه اندازي و بازيابي سيستم ارتباط دارد .

 

- سربرگ System Restore :

براي رفع اشكالاتي كه ممكن است در روند كار سيستم شما بوجود آمده باشد ، نياز است چگونگي ذخيره شدن اطلاعات در سيستم را رد يابي كنيد . براي اينكار از اين قسمت مي توانيد استفاده كنيد . توصيه مي كنم در صورت نياز ، اينكار را به كارشناس كامپيوتر محول كنيد تا شخص خودتان .

 

- سربرگ Automatic updates :

براي استفاده از اين قسمت لازم است سيستم شما به اينترنت متصل باشد . در اين حالت و پس از اتصال به اينترنت ، آخرين ويژگيها و تغييرات اعمال شده در ويندوز XP ، به صورت خودكار در سيستم شما بارگذاري مي شود .

 

- سربرگ Remote :

براي دسترسي سيستم هاي ديگر به سيستم شما اين قسمت كاربرد دارد .

 

ادامه دارد...

 

لینک به دیدگاه

Add hardware

 

براي نصب سخت افزار جديد بر روي سيستم خود ، لازم است ابتدا آن قطعه را در جاي مخصوص خود تعبيه كنيد ، سپس بايستي آنرا براي سيستم عامل معرفي كنيد تا بتواند از آن استفاده كند . سپس از قسمت Control panel بر روي گزينه ي Add hardware كليك كنيد . كادر محاوره اي باز مي شود كه در مراحل مختلف نوع و مشخصات سخت افزار جديد را از شما سوال مي كند و گاها مواردي را نيز به صورت پيشنهاد ارائه مي دهد . آنها را انتخاب و تاييد كنيد . سخت افزار مربوطه در سيستم شما قابل استفاده مي گردد .

 

Add or remove programs :

همانطور كه مي دانيد نصب نرم افزارهاي مختلف در ويندوز توسط Setup نرم افزارهاي مربوطه انجام مي گيرد . يكي از راه هاي نصب نرم افزار از طريق CD مي باشد . بدين صورت كه شما CD آن نرم افزار را در CD درايور قرار مي دهيد و پس از دابل كليك برروي گزينه ي Setup ، عمل نصب انجام مي گيرد . حال ممكن است زماني پيش بيايد كه ديگر احتياجي به آن نرم افزار نداشته باشيد و يا عمل نصب با موفقيت انجام نشده باشد و لازم شود كه شما آن نرم افزار خاص را حذف و مجددا نصب كنيد . همانطور كه مي دانيد عمل حذف يك فايل يا دايركتوري در محيط ويندوز توسط فشردن كليد Del و يا انتخاب آن فايل يا فولدر و راست كليك ماوس و سپس انتخاب گزينه ي Delete مي باشد . اما براي حذف نرم افزار هرگز از اين روش استفاده نكنيد . زيرا هنگاميكه يك نرم افزار نصب مي شود تعدادي فايل از آن ، در شاخه ويندوز XP شما قرار مي گيرد . اگر نرم افزار را به روش حذف معمولي پاك كنيد اين فايلها پاك نمي شوند و همچنان در ويندوز شما باقي مي مانند . براي حذف تمام فايلها و زير شاخه هاي نرم افزار از پنجره ي Control panel بر روي گزينه ي Add remove programs كليك كنيد ، سپس نام نرم افزار را از ليست موجود انتخاب و بر روي دكمه ي Change/remove كليك نماييد . بديهي است تمامي فايلها و زير شاخه هاي موجود از ويندوز شما حذف مي گردد .

 

ادامه دارد...

 

لینک به دیدگاه

Date and Time

 

براي تنظيمات مربوط به زمان و تاريخ سيستم ، از پنجره ي Control panel بر روي گزينه ي Date and time كليك كنيد . پس از آن كادر محاوره اي با عنوان Date and time properties باز مي شود كه امكان تغيير و تنظيم زمان و تاريخ سيستم را در اختيار شما قرار مي دهد . سربرگ Time zoon مربوط به ناحيه ي زماني محل سكونت شماست. اگر گزينه ي Automatically adjust clock for daylight saving changes را فعال كنيد سيستم شما قادر خواهد بود بصورت اتوماتيك ، تغييرات ساعتي را به منظور حداكثر استفاده از روشنايي روز انجام دهد . اگر مي خواهيد به ساعت سيستم نگاه كنيد ، كافي است به گوشه ي سمت راست و پايين صفحه نمايش نگاه كنيد و اگر مي خواهيد تاريخ را نيز مشاهده كنيد ، نشانگر ماوس را روي ساعت سيستم ببريد . در نهايت سربرگ Internet Zone مي باشد كه اين امكان را به سيستم شما مي دهد كه ساعت را با ساعت اينترنت هماهنگ كند . براي تغيير فرمت تاريخ و ساعت ، از پنجره ي Regional and language options در Control panel استفاده كنيد .

 

ادامه دارد...

لینک به دیدگاه

Regional and language options

 

همانطور كه قيد شد ، براي تغيير فرمت تاريخ و ساعت از پنجره ي Control panel گزينه ي Regional and language options را فعال كنيد . پس از فعال كردن اين گزينه كادر محاوره اي با عنوان Regional and language options و سه سربرگ مشاهده مي شود :

 

- سربرگ Regional Options :

با استفاده از اين قسمت مي توانيد عملكرد و فرمت زباني سيستم خود را سفارشي سازي كنيد . براي اينكار از كشوي باز شوي مربوطه زبان كشور خود را انتخاب كنيد . بديهي است زبان ايرانيان فارسي است . پس گزينه ي Farsi را انتخاب نماييد . در قسمت بعد هم مي توانيد نماد پولي كشور خود را به همراه كاراكتر نشان دهنده ي علامت اعشار و فرمت هاي نمايش ساعت و تاريخ را تنظيم نماييد . براي مشاهده ي گزينه هاي فوق ، روي دكمه ي Customize كليك كنيد و در آخر در قسمت Location ، كشور محل سكونت خود را از كشوي بازشو انتخاب نماييد .

 

- سربرگ Language :

براي چند زبانه كردن سيستم از اين قسمت استفاده مي شود . اگر بر روي دكمه ي Details كليك نماييد پنجره ي Text services and input language نمايش داده مي شود . لازم به توضيح است كه قبل از آنكه بتوانيد زبان مورد استفاده را تغيير دهيد ، بايستي آنرا به زبان هاي كاربردي در ويندوز XP اضافه كنيد . براي اينكار بر روي دكمه ي Add كليك كرده و زبان دلخواه را انتخاب نماييد .

 

در قسمت Performances ، اگر بر روي گزينه ي Language bar كليك كنيد مي توانيد روش سريعي براي انتخاب گزينه هاي مختلف زبان در اختيار بگيريد . ( در واقع مي خواهيد امكان سوئيچ بين زبانهاي مختلف در اختيار شما قرار گيرد ) ، دكمه ي Key setting براي تعريف ميانبرهاي صفحه كليدي مستقيم جهت استفاده از زبان مورد نظر مي باشد .

 

ادامه دارد...

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...