رفتن به مطلب

مجتمع فرهنگی هنری گتی سنتر


ارسال های توصیه شده

aud.gif

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

looking southeast to Auditorium

Nov. 1997

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

looking northeast to Auditorium,

late afternoon sun

Jan. 1998

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

looking northeast to Auditorium

Nov. 1997

Aud-04.t.jpg

west facade from Brentwood

Nov. 1997

Aud-05.t.jpg

west facade sunscreen

Nov. 1997

Aud-06.t.jpg

west facade sunscreen

Jan. 1998

Aud-07.t.jpg

plaza outside Auditorium entry

Nov. 1997

Aud-08.t.jpg

passage below Auditorium overhang

Nov. 1997

Aud-09.t.jpg

passage along west side of Auditorium

Nov. 1997

Aud-10.t.jpg

cantilevered canopy

Jan. 1998

Aud-11.t.jpg

Auditorium entry

Jan. 1998

Aud-12.t.jpg

sign beside entry doors

Sept. 1998

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 82
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

nterrace.gif

Click images below to enlarge

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

looking south past north terrace,

Auditorium beyond, tramway at right

Nov. 1997

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ramp and wall beside north terrace

Nov. 1997

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

looking down ramp to Helipad

Nov. 1997

N.Ter-04.t.jpg

bottom of ramp

Nov. 1997

N.Ter-05.t.jpg

ramp landing

Sept. 1999

N.Ter-06.t.jpg

handrail detail at ramp landing

Sept. 1999

N.Ter-07.t.jpg

descending levels and stairs

of north terrace

Jan. 1998

N.Ter-08.t.jpg

north terrace landing

Jan. 1998

N.Ter-09.t.jpg

north terrace landing

Jan. 1998

N.Ter-10.t.jpg

rows of Ponderosa Pine trees

Jan. 1998

N.Ter-11.t.jpg

Ponderosa Pine detail

Jan. 1998

N.Ter-12.t.jpg

travertine corner detail

at upper entrance to north terrace

Nov. 1997

  • Like 3
لینک به دیدگاه

helipad.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

looking west to helipad,

North Building and Auditorium at left

Nov. 1997

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

looking west to helipad,

tramway running down to right

Nov. 1997

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

looking past helipad to San Diego Freeway and Sepulveda Pass

Sept. 1998

Hel-04.t.jpg

helipad and north terrace

Sept. 1998

Hel-05.t.jpg

helipad and north terrace

Sept. 1998

Hel-06.t.jpg

helipad and north terrace

Nov. 1997

Hel-07.t.jpg

north terrace and helipad with windsock

Nov. 1997

Hel-08.t.jpg

stairs down from helipad to service road

Sept. 1999

Hel-09.t.jpg

entry to helipad and circular path

Nov. 1997

Hel-10.t.jpg

looking west across entry to helipad

Nov. 1997

Hel-11.t.jpg

reservoir recess

Nov. 1997

Hel-12.t.jpg

circular path and parapet

Nov. 1997

  • Like 4
لینک به دیدگاه

travertine.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

typical walls and paving,

southeast corner of arrival plaza

Sept. 1998

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

"archway" on upper level

Jan 1998

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

alcove wall with feature stone,

lower level

Jan 1998

Trav-04.t.jpg

wall beside ramp

with inset feature stone

Sept. 1998

Trav-05.t.jpg

same inset feature stone

Sept. 1998

Trav-06.t.jpg

same inset feature stone,

fossils indicate rain forest

Sept. 1998

Trav-07.t.jpg

same feature stone, lower-left corner

Sept. 1998

Trav-08.t.jpg

detail of same area

Sept. 1998

Trav-09.t.jpg

detail of same area

Sept. 1998

Trav-10.t.jpg

feather fossil

at left of same feature stone

Sept. 1998

Trav-11.t.jpg

detail of same feather fossil

at left of feature stone

Sept. 1998

Trav-12.t.jpg

feather fossil at right of same feature stone, architect's favorite

Sept. 1998

  • Like 3
لینک به دیدگاه

stairs.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

grand stairways to Museum,

stepped seating between, construction

July 1995

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

grand stairway before opening

Nov. 1997

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

grand stairway after opening

Jan. 1998

Stairs-04.t.jpg

stepped watercourse

beside grand stairway

Sept. 1998

Stairs-05.t.jpg

grand stairway, upper landing

and stepped seating

Nov. 1997

Stairs-06.t.jpg

grand strairway, upper landing

with small bridge over watercourse

Jan. 1998

Stairs-07.t.jpg

grand stiarway to upper level,

northwest corner of Museum

Sept. 1998

Stairs-08.t.jpg

grand stiarway railing,

inset lighting

Jan. 1998

Stairs-09.t.jpg

grand stiarway railing,

inset lighting

Jan. 1998

Stairs-10.t.jpg

exterior staircase

on west side of Museum

Sept. 1999

Stairs-11.t.jpg

exterior Museum staircase

on south wall of south pavilion

Jan. 1998

Stairs-12.t.jpg

stairs to upper terrace

above south Museum pavilion

Sept. 1999

  • Like 3
لینک به دیدگاه

ریچارد میرشوالیه سفید معماری پست مدرنیسم:

پروژه های اولیه مایر ، علیرغم استفاده از احجام اقلیدوسی و نماهای قالبا یکسان ( استفاده از تایل های مربع ایی شکل ، از جنس سرامیک یا سنگ یا بتن اکسپوز سفید ) در اکثر بناها ؛ توانست زیرساخت های مشخصی برای پروژه های بعدی او شود و میر به عنوان معماری زمینه گرا معرفی شود هرچند در وصف این لقب ؛ منتقدانی آن را مبالغه آمیز میدانستند و معماری او را نوستالژی محور معرفی میکردند .

پروژه کالج مذهبی هارتفورد شروع معماری پیچیده و خواناتری بود . طراحی بنایی که عملکردهای متفاوت عمومی و خصوصی را درخود سازماندهی میکرد ، پلانی L شکل دارد که متاثر از خطوط نیروی محیطی سایت پلان مجموعه است ؛ فضاهای نرم و سخت را گرد هم آمدند و با استفاده از پرسپکتیو های مختلف به کمک صفحات عمودی و افقی ، ناظر را به خطای دید وا می دارد و درنهایت با استفاده از فرم هایی صلب ( متناسب با عملکرد های درونی ) و رواق هایی متعدد یک گفتمان متنوع و هارمونی را ایجاد کرده است. اما در این میان نمیتوان به خانه ی جیووانیتی در پنسیلوانیا اشاره نکرد چرا که نقطه ی آغازی بود برای بازشناسی پروژههای بعدی ریچارد میر اما در مقیاسی خردتر . در ادامه ی این راهبرد ، موزه هنرهای تزئینی فرانکفورت که در مسابقه ایی بین المللی سهم این آرشیتکت شد او را یه تقابلی سخت در زمینه گرایی واداشت به طوری که در این پروژه باید او موزه را در چیدمان مناسبی با ویلایی به سبک نئوکلاسیک قرار میداد و همزمان از منظر ساحل رودخانه نیز استفاده میکرد ؛ که میر چیدمان ال شکل را انتخاب کرد به طوری که ویلا را در مقابل زاویه 90 درجه فرم L شکل قرار داد و به کمک پلی که به موازات محور جنوبی بود این ارتباط را فراهم ساخت و همچنین به کمک دو محور مورب و الهام گرفتن از خطوط مختلف آن ، حجم و توده هایی نیمه متقارن در وجوه خارجی و دینامیک در فضاهای داخلی ایجاد کرد . میر در پهنه بصری نیز به خوبی توانست با استفاده از پنجره های مختلف اما ریزبینانه وجوه فرم را تداوم بخشد و همچنین دسترسی به طبیعت و محیط را با امتیازی برتر به کاربر ارائه دهد .

مير آرشيتكيتي است كه به واسطه معماري اعجاب برانگيزش در خلق تركيب احجام اقليدوسي اما پويا، شهرتي جهاني پيدا كرده است . معماري كه خطوط طراحيش بدون حساب و پشتوانه فكري ( عملكرد گرا برداشت شود) كشيده نمي شود . معمار پست مدرنيسم اي كه بنا را مجموعه اي از لايه هاي افقي و عمودي مي پندارد و چه استادانه اين لايه هاي را به بازي مي گيرد و در اين پازل طراحي سطوح بي همتايي خلق ميكند كه بي شك از ريچارد مير 74 ساله (1934) با كولباري از تجربه و جوايز، انتظاري كمتر از اين نخواهيم داشت.

اين دانش آموخته معماري از دانشگاه كورنل در سال 1957 پس از مدت زماني همكاري با معماراني چون مارسل بروئر و اسكيدمور و... به فكر ايجاد دفتر كار مستقل خود در نيويورك شد . در آن سالها به مانند هر معمار نسبتا كم تجربه اما خلاق به طراحي يك رشته از ويلاها و خانه هاي شخصي پرداخت كه با پردازش عالي از امكانات موجود توانست به كمك همين ابينه ها پل ارتباطي مستحكمي به سوي جذب پروژه هاي بزرگي چون موزه هنر هاي تزئيني فرانكفورت تا گتي سنتر و.... بسازد و بر روي آن گام بردارد.

هرچند مير معترف است كه معماري اش تحت تاثير لكوربوزيه ، رايت ، آلتو و ميس وندررو است چرا كه معتقد است معماري يك سنت است و يك زنجيره ي مدت دار. هرچند او توانسته است بر خلاف معماراني كه اين سنت را تضعيف مي كنند آن را تكامل بخشد و اين هويت را ميتوان در پروژه هاي بين المللي اش جستجو كرد و يافت.

شايد همين احترام به هويت جامعه و ساختمان هايش سببي شد تا از معدود معماراني شود كه در پنجاه سالگي( سال1984) نامدارترين جايزه جهاني در عرصه ي معماري " پريتزكر" را كسب كند.

اما با دریافت برترین جایزه معماری جهان ( پريتزكر ) ماموریتی سنگین بر او داده شد و آن طراحی مرکز گتی (Getty center) بود که نقطه اوجی در کارنامه این معمار است. این پروژه 73 میلیون دلاری در لس انجلس پایتخت فرهنگی کالیفرنیا ؛ میر را واداشت که از سال 1985 تا 1991 معماری هوشمندانه و خلاقانه ایی در دستور کار خود قرار دهد و با تاثی از عوارض موجود در سایت مورد نظر ( توپوگرافی ) و پانورامای محیطی ، خطوط دینامیکی شگرفی ایجاد کند که کلیت این پروژه جاه طلبانه را در پوشش خود قرار دهد و به وحدتی در عملکرد و فرم ، دست یابد . این مجموعه که دارای دو نقش خصوصی و همگانی است که علاوه بر موزه تمامی فعالیت های فرهنگی و رشته های هنرهای بصری را در بر میگیرد. اما همانطور که اشاره شد توجه قابل ملاحظه از توپوگرافی ، مقیاس عمودی چشمگیری را خلق کرده است که راستای نیروی پلان های بنیاد گتی نیز از دو خطوط نیروی : شبکه دسترسی شهری و محور شمالی- جنوبی دره مجاور است که در مرکز مجموعه به پایان میرسد . عدم استفاده از مسیرهای سواره در گتی سنتر ؛ باغهای پلکانی مناسبی را با توجه به چرخش احجام ایجاد کرده است .

منبع عکسها و دتایلها:/http://academic.reed.edo/getty

منبع:وبلاگ دانشجویان معماری ایران

  • Like 2
لینک به دیدگاه
سلام .من دنبال توضیحات در مورد گتی سنتر میگشتم که خوشبختانه هیچی غیر عکس اینجا پیدا نمیشه

توضیحات کامل + همه ی پلان و مقطع و ماکتش توی این کتاب هست:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

کتاب فوق العاده ای یه!

  • Like 2
لینک به دیدگاه
توضیحات کامل + همه ی پلان و مقطع و ماکتش توی این کتاب هست:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

کتاب فوق العاده ای یه![/QUOT

 

 

عزیزم منم پلانهاشو میخواستم اما نتونستم پیدا کنم. (نه اینکه زبانم خیلی خوبه!!!!!!!)

میشه برامون کپی کنی؟:ws21:

لینک به دیدگاه
  • 10 ماه بعد...

این عکس ها از کتاب getty center هست که یکی از کارهای معمار معروف ریچارد میر در کالیفرنیاست ...

کل پلان ها...مقاطع ...نما ها و ماکت ها در عکس ها هست :yes:

ببخشید یه کم عکس ها کج و معوجه...:texc5lhcbtrocnmvtp8

  • Like 1
لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...