ENG.SAHAND 31645 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آبان، ۱۳۸۹ به مجموعه فعالیت هایی که سبب افزایش عمر مفید ماشین آلات می شود و کاهش مصرف قطعات یدکی و انرژی و هزینه را نیز به دنبال دارد و بازده عملی ماشین آلات را افزایش می دهد، نگه داری و تعمیرات یا در اصطلاح " برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام " گفته می شود. بیش تر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام هایی که امروزه به نحوی در امور تولیدی، خدماتی، تاسیساتی و یا سایر موارد به کار گرفته می شود، در زمان هایی از دوره ی عمر عملیاتی خود، دچار شکست و از کار افتادگی می شوند و در برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام یجه به فعالیت های نگه داری و تعمیرات نیازمند می شوند . از طرفی در سازمان های بزرگ، سازمان دهی کارا و اثربخش به فعالیت های " برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام " نیازمند برخوردی از یک برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام جامع و پویا است . برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ی که برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام لازم را با کیفیتی قابل قبول و به هنگام دریافت کند و به طور مناسب واکنش دهد . بدون شک با توسعه و پیشرفت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، می توان ا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ظار داشت که این صنعت بتواند سازمان ها را در امر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ریزی و اجرای " برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام " یاری رساند . این نوشتار به بررسی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در اجرای کار و اثربخشی استراتژی های " برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام " می پردازد. اهداف نگه داری و تعمیرات به مجموعه فعالیت هایی که به طور مشخص و بیش تر به صورت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ریزی شده و با هدف جلوگیری از خرابی ناگهانی ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات انجام می گیرد و موجب افزایش قابلیت اطمینان و در دست رس بودن آن ها می شود، فعالیت های نگه داری ( برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ) گفته می شود . به مجموعه فعالیت هایی که بر روی یک برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دچار خرابی و یا از کار افتادگی، انجام می گیرد تا آن را به حالت آماده و قابل بهره برداری بازگرداند، تعمیراتrepairs) ( گفته می شود. اصلی ترین هدف سسیتم نگه داری و تعمیرات، همان بهینه کردن توانایی های ماشین آلات به منظور رسیدن به بیش ترین میزان تولید و کاهش فرسایش و خرابی آن برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام . سایر اهداف جانبی آن عبارت اند از: .بالا بردن عمر مفید دارایی های فیزیکی (ماشین آلات، ساختمان ها و...) .اطمینان از به دست آوردن اقتصادی ترین شرایط بهره برداری از دارایی های فیزیکی .اطمینان از آماده بودن تجهیزات اضطراری .ایجاد ایمنی .ایجاد برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام فنی .بررسی و تحلیل فنی و اقتصادی .کاهش هزینه ها (انرژی، دستمزد،...) .کاهش زمان توقف .افزایش کیفیت تولید .چه گونگی جلوگیری از ضایعات .ایجاد نظم و ترتیب در تعمیرات و استاندارد کردن قدم های اجرایی .تهیه ی دستورالعمل های ایمنی و حفاظت فردی استراتژی ها نگه داری و تعمیرات عمده فعالیت های " برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام " تا قبل از دهه ی 1950 در تعمیرات بعد از خرابی خلاصه می شد." برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام پیش گیرانه" preventive برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در دهه ی 1950رواج یافت، " برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بهره ور" productive برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام که به کارایی اقتصادی تجهیزات توجه داشت در دهه ی 1960 در کشورهای صنعتی رواج یافت و از دهه ی 1970 روند تکاملی در مسایل نگه داری و تعمیرات با شکل گیری " برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بهره ور فراگیر" total productive برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام وارد مرحله ی جدیدی شد. در " برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بهره ور فراگیر" برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ایج حاصل از فعالیت های صنعتی و تجاری به صورت اعجاب انگیزی بهبود یافت و باعث ایجاد یک محیط کاری با برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بالا، شادی آفرین و ایمن، با برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام روابط بین نیروی انسانی و تجهیزاتی که با آن سر و کار دارند می شود. آخرین روش های برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ریزی " برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام " عبارت اند از: . برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام پیش بینانه (pdm : predictive برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ) . برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام کنش گرایانه (proactive برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ) . برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دقیق ( برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ) برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و " برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام " با توجه به رشد صنعت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، روش های جدیدی برای برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ریزی نگه داری و تعمیرات نیز ابداع شد . مدل قدیمی این برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، cmms و یا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مکانیزه ی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نگه داری و تعمیرات(computerized برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام management برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ) نام دارد و نوع مدرن تر آن که در ادامه ی نهضت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ی یکپارچه؛ مانند برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و مانند آن ایجاد شد، eam نام دارد. عمده کارکردهای لازم برای یک برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مکانیزه ی نگه داری و تعمیرات، عبارت است از: . برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ماشین آلات، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و تجهیزات و امکان طبقه بندی آن ها .معرفی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ی اندازه گیری کارکرد .امکان برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تعمیرات پیش گیرانه ( برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ) .امکان برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تعمیرات اضطراری (cm) 5 لینک به دیدگاه
ENG.SAHAND 31645 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آبان، ۱۳۸۹ مانند تمام مفاهيم موجود در علم و تکنولوژي درگاه ورودي به اين حوزه نيز با تعريف نگهداري و تعميرات آغاز ميشود و اين به جهت وجود تصورات غلط بسياري است که در اين حوزه مطرح ميشود. متاسفانه اين تصورات غلط در ذهن بسياري از مديران و حتي کارشناسان و شاغلان در امر نگهداري و تعميرات نيز وجود دارد. اساسا نگهداري و تعميرات، تنها حوزه نگهداري و تعميرات پيشگيرانه را شامل نميشودٍ، اگر چه اين حوزه يکي ازمهمترين استراتژيهاي نگهداري و تعميرات است. لزوم پياده سازي سيستمهاي نگهداري وتعميرات هزينههاي نگهداري و تعميرات، در مجموع، بخش عمدهاي از هزينههاي توليد را در بر ميگيرد. با توجه به نوع صنعت مورد بررسي، اين هزينه چيزي حدود ۱۵ تا ۶۰ درصد هزينه محصول توليد شده را در بر ميگيرد. تحقيقات نشان دادهاست که حدود ۳۳ سنت از هر دلار که براي فعاليتهاي نگهداري و تعميرات هزينه ميشود، مربوط به فعاليتهاي غير ضروري در حوزه نگهداري و تعميرات ميباشد اين در حالي است که صنايع آمريکا سالانه حدود ۲۰۰ بيليون دلار براي نگهداري و تعميرات تجهيزات خود هزينه مينمايند. اين بدان معني است که مديريت صحيح فرآيند نگهداري و تعميرات، سالانه ۶۰ بيليون دلارصرفه جويي در اين حوزه را به همراه خواهد داشت . عبارت استراتژي نگهداري و تعميرات معمولاً به عنوان مجموعه خط مشيها و مفاهيم نگهداري و تعميرات تفسير شدهاست اما از ديدگاه کلان تر اين خط مشيهاي نگهداري و تعميرات و مفاهيم، يکي از چند مولفه اصلي استراتژي نگهداري و تعميرات را شکل ميدهند. ساير مولفههاي ساختاري در تعريف استراتژي نگهداري و تعميرات عبارت است از ظرفيت نگهداري و تعميرات، تجهيزات و تسهيلات نگهداري و تعميرات، تکنولوژي نگهداري و تعميرات و يکپارچه سازي افقي استراتژي هاي نگهداري و تعميرات در بخش قبل به تعريف استراتژي نگهداري و تعميرات پرداختيم. بر اين اساس و در نتيجه تغيير و تحول دراستراتژي هاي کسب و کار و نيز تغيير در پارادايم هاي حاکم در توليد و پارهاي عوامل ديگر نظير پيشرفت جوامع به سمت جامعه اطلاعاتي، استراتژي هاي مختلف نگهداري و تعميرات به وجود آمده اند. برخي از مهمترين اين استراتژي ها عبارتاند از: نگهداري و تعميرات پيشگيرانه PM14)) نگهداري و تعميرات پيشگويانه (PM15) نگهداري و تعميرات مبتني بر شرايط(CMB) نگهداري و تعميرات مبتني بر قابليت اطمينان ) RCM) نگهداري و تعميرات ناب Lean maintenance)) نگهداري و تعميرات بهره ور فراگير ) TPM) نگهداري و تعميرات بهره ور فراگير ناب (Lean TPM ) نگهداري و تعميرات مبتني بر ريسک(RBM) نگهداري و تعميرات چابک (Agile Maintenance) نگهداري و تعميرات مجازي (Virtual Maintenance) 1): تاريخچه نگهداري و تعميرات از سال 1930 تا کنون ميتوان سير تحولات و تغييرات در نگهداري و تعميرات را به سه دوره اساسي تقسيم نمود : 1-1): سير تحولات در دوره اول : تحقيقات نشان ميدهد که تحول اوليه در نت در سالهاي قبل از جنگ جهاني دوم رخ داده است 0 در آن ايام صنايع بشکل امروزي مکانيزه نبوده و لذا خرابيها و توقف ناگهاني ماشين آلات مشکل جدي را براي دست اندرکاران امر توليد ايجاد نمي نمود 0 به عبارت بهتر ، جلوگيري از بروز عيب در ذهن اکثر مديران و مهندسين مفهوم نداشته و يا حداقل ضرورتي از اين نظر احساس نميگرديد 0علاوه بر اين اکثر ماشين آلات و تجهيزات توليدي از طرح نسبتا ساده اي برخوردار بوده و اين ويژگي ، کار با آنها را ساده و تعميرشان را آسان کرده است 0 نتيجه اينکه در آن زمان نيازي به استفاده از نت سيستماتيک احساس نميگرديده و اکثر شرکتها و واحدهاي توليدي و صنعتي فقط زماني که دستگاه و يا تجهيزاتي از کار مي افتاد ، بازبيني و يا تعمير آنرا آغاز مي کردند ، در واقع سيستم نگهداري و تعميرات به هنگام از کارافتادگي و يا BM ( Breakdown Maintenance ) معمول بود 0 نت : مخفف نگهداري و تعميرات 2-1): سير تحولات در دوره دوم : همه چيز در خلال جنگ جهاني دوم بطور انفجار آميز دستخوش تحول قرار گرفت 0 فشار هاي ناشي از زمان جنگ تقاضا براي انواع محصولات را افزايش داده و اين درحالي بود که تامين نيروي انساني صنايع بشدت کاهش پيدا نمود 0 اين موضوع باعث گرديد تا مکانيزاسيون افزايش پيدا نمايد 0 تقريبا سال 1950سال رونق طراحي و ساخت ماشين آلات مکانيزه بوده و اين ايام را ميتوان سرآغاز وابستگي صنايع به تجهيزات مکانيزه و اتوماسيون دانست در طول دهه 1950 نت پيشگيرانه به تدريج تکامل يافته تا پاسخگوي نيازهاي جديد صنعت باشد 0در اين راستا سيستم نگهداري و تعميرات بهره ور ( Productive Maintenance ) در سال 1954 به صنايع آمريکا معرفي گرديد0 در اين سيستم ضمن تاکيد برروي اصلاح خرابيهاي اتفاقي و از کارافتادن غير منتظره تجهيزات با بهره گيري مناسب از علوم و امار و احتمالات و پژوهش عملياتي ، شبيه سازي ، اقتصاد مهندسي ، تئوري صف و نگرش هاي تحليلي ، تکنيکها و مدلهايي براي حالات مختلف انواع دستگاهها و تجهيزات ابداع شد که متخصصين اين رشته مي توانستند کليه فعاليتها و عمليات نگهداري و تعميرات را به نظم درآورده ، خرابيها را پيش بيني نموده تا جهت نگهداري و تعمير آنها برنامه ريزي نمايند 0 دهه 1960 را ميتوان دهه گسترش استفاده از نت بهره ور در صنايع ناميد 0 معرفي سيستم نگهداري و تعميرات بهره ور فراگير يا TPM ( Total Productive Maintenance ) در دهه 1970 از سوي صنايع ژاپني را ميتوان بعنوان آخرين دستاورد در دوره دوم تحولات نگهداري و تعميرات ناميد 3-1): سير تحولات در دوره سوم : ميزان افزايش سرمايه گذاري برروي ماشين آلات صنعتي و اتوماسيون از يکسو و افزايش ارزش مالي و اقتصادي انها از سوي ديگر منجر به آن شد که مديران و صاحبان صنايع به فکر راه کارهايي منطقي که قادر به بيشينه سازي طول عمر مفيد تجهيزات توليدي خويش و طولاني کردن چرخه عمر اقتصادي آنها شود 0 افزايش ميزان اثربخشي ماشين آلات ، بهبود کيفيت محصولات در کنار کاهش هزينه هاي نت و عدم خسارت به محيط زيست از جمله مواردي بود که باعث ايجاد تحولي جديد در زمينه نگهداري و تعميرات گرديد . 1-3-1): دست آوردهاي جديد نت در اين دوره عبارتند از : 1. معرفي سيستم نگهداري و تعميرات برپايه شرايط کارکرد ماشين آلات و ترويج استفاده از روشهاي CM همچون آناليز لرزش ، حرارت سنجي و .. 0 2. معرفي و بکارگيري انواع روشهاي تجزيه و تحليل خرابيهاي ماشين آلات 3. طراحي تجهيزات با تاکيد بيشتر برقابليت اطمينان و قابليت تعمير 4. تحول اساسي در تفکر سازماني به سمت مشارکت و گروههاي کاري 5. معرفي سيستم نگهداري و تعميرات موثر 6. معرفي روش نت مبتني بر قابليت اطمينان بعنوان روشي جامع جهت تصميم گيري در استفاده صحيح از انواع سيستمهاي نگهداري و تعميرات موجود 0 RCM فرايندي است که اولا معين مي کند چه کاري مي بايست براي تداوم عمر هرگونه سرمايه فيزيکي انجام شود ، ثانيا انتظارتي را که کاربران از تجهيزات دارند ضمانت و عملي مي نمايد 0 RCM چيست؟ RCM مخفف عبارت Reliability Centered Maintenance به معني نت مبتني بر قابليت اطمينان يا نت قابليت اطميناني مي باشد. نگهداري و تعميرات مبتني بر قابليت اطمينان يا (Maintenance Reliabilty Centered) RCM يکي از متدهاي جديد نگهداري و تعميرات است که در دهه اخير به سرعت رشد کرده است اين تکنيک نت بر بهينه سازي اصلي ترين و مهم ترين فرآيندهاي دخيل در نت از روشهاي کاري و دستورالعملها گرفته تا سيستمهاي ديگر نت نظير انبار و خريد معطوف مي شود. به عبارتي ديگر تمرکز بر ارزيابي و تحليل ريسک براي تعيين فعاليت لازم در نت (جنبه هاي زيست محيطي، جنبه هاي عملياتي و غيرعملياتي ) وظيفه RCM است RCM ارزشي بسيار فراتر از مديريت نگهداري و تعميرات براي سازمان ها دارد. بدون وجود RCM قابليت اطمينان نت و بهره برداري كاهش پيدا مي كند . سيستم نگهداري و تعميرات به هنگام از کارافتادگي (Breakdown Maintenance) سيستم نگهداري و تعميرات پيشگيرانه (Preventive Maintenance) سيستم نگهداري و تعميرات بهرهور(Productive Maintenance) سيستم نگهداري و تعميرات بهرهور فراگير (Total Productive Maintenance) سيستم نگهداري و تعميرات بر پايه شرايط کارکرد ماشينآلات (Reliability Centered) 1-2): توليد کنندگان چگونه بايد به RCM توجه نمايند ؟ RCM روشي با نياز فراوان ، به منابع ميباشد . براي اجراي تنها يک آناليز RCM نياز به ساعتها کار جهت تصميم گيري دارد. بنابراين RCM نبايد براي هر ماشيني مورد استفاده قرار گيرد. بعنوان مثال ، ممکن است تنها 10% از ماشينها نياز به RCM داشته باشند. اگر شما از RCM براي آن 10 % از ماشينهاي بحراني بکار گيريد، قادر به بهبود ظرفيت کلي ، افزايش خروجي و بازگشت سرمايه به ميزاني بيش از آنچه که خرج نموده ايد خواهيد بود. 2-2): چگونه ميشود تعيين نمود که از RCM در چه جايي بايد استفاده نمود؟ تمرکز بايد برروي سيستمهايي باشد که بيشترين بازگشت سرمايه را به دنبال خواهند داشت . نقطه آغازين اينست که شما بتوانيد بهبود را در يکي از سه ناحيه نشان دهيد : ايمني ، تاثير مالي يا افزايش روحيه در محيط کاري . براي انجام اينکار ، ميتوانيد با رتبه بندي ماشين آلات از نظر وضعيت بحراني آنها ، شروع نمائيد . شما ميتوانيد با اجراي RCM براي درصدي کمي از ماشين آلات ، به نتايج بسيار چشمگيري برسيد اكنون با فرض استقرار و راه اندازي سيستم نت پيشگيرانه تجهيزات به بررسي هزينه هاي ذكر شده مي پردازيم هزينه توقف توليد و فرصت از دست رفته كاهش مي يابد به دليل آنكه تجهيزات متناوباً سرويس و نگهداري مي شوند درصد ساعات آماده بكاري تجهيزات بالا مي رود. سيستم بازرسي مستمر باعث كشف خرابي در مراحل اوليه و در پي آن تعمير پيش بيني شده اصلاحي و با برنامه ريزي قبلي مي گردد، در نتيجه خط توليد براي مدت زمان كمتري جهت رفع و اصلاح خرابي ( كه در اين مرحله خرابي عمده نيست)متوقف ميگردد.در اين نوع تعمير نيروي انساني تعميركار، مواد و قطعات مورد نياز و شرائط مورد نيـاز انجام كار پيش از درخواست توقف فراهم مي شود و زمان توقف كمتراست. هزينه تعميرات كاهش مي يابد سرويس و بازرسي هاي متناوب و نظامند در سيستم نت، كاركرد نرمال و پيوسته تجهيزاترا باعث مي گردد.كشف عيب در مراحل اولبه و در نتيجه ، تعميرات اصلاحي و برنامه ريزي شده به جاي تعميرات اضطراري و پيش بيني نشده كاهش قابل ملاحظه هزينه تعميرات را در پي خواهد داشت هزينه راه اندازي مجدد خط توليد كاهش مي يابد به دليل افزايش آماده بكاري تجهيزات، توقفات اضطراري كم و فعاليتهاي تعمير بصورت پيش بيني شده و با برنامه ريزي انجام مي شوند پيامد آن كاهش دفعات توقف در نتيجه كاهش دفعات راه اندازي مجدد و بهره برداري پيوسته خواهد بود.(از آنجا كه در ماهيت تعميرات اصلاحي فرصت زماني لازم وجود دارد معمولاً مجموعه اي از آنها را بگونه اي برنامه ريزي مي كنند تا در توقف مطلوب بهره برداري و يا در توقفي پيش بيني شده، صورت پذيرند دفعات تكرار خرابي كاهش مي يابد سيستم نت تنها در اجراي برنامه اي امور نگهداري و تعميرات تجهيزات خلاصه نمي شود بلكه با حصول اطلاعات بازخوردي و پردازش و تجزيه و تحليل آن اطلاعات نتايج، تحليلها و گزارش هاي خروجي را فراهم مي سازديکي از نتايج مطلوب سيستم نت, ريشه يابي علت خرابي است. براي مثال اگر تجزيه و تحليل داده هاي بازخوردي اين نتيجه را بيان دارد كه ريشه 30% از خرابي هاي پيش آمده با نحوه بهره برداري مرتبط است در اينجا مي توان لزوم آموزش پرسنل بهره برداري و يا تاثير سياستهاي تشويق و تنبيه نسبت به نحوه بهره برداري مشحص مي گردد. پس از پيشنهاد راهكار مناسب و اقدام جهت رفع ريشه خرابي ، دوباره اين درصد از سيتم استخراج و با وضعيت پيش از آن مقايسه مي گردد، درصد خرابي ها ناشي از كيفيت قطعات، مشكلات طراحي ، نگهداري و سرويس نا مناسب،كيفيت تعميرات و …. نيز از نتايج بازخوردي سيستم مي باشند.با ريشه يابي علل خرابي و يافتن راهكار جهت آن از تكرار خرابي و تحميل هزينه هاي ناشي از آن جلوگيري به عمل مي آيد. 3): تخمين هزينه هاي نگهداري و تعميرات : تخمين هزينه هاي نگهداري و تعميرات پيشگيرانه از آنجايي که برنامه ريزي شده اند قابل انجام است اما تخمين هزينه هاي تعميرات اتفاقي به راحتي امکان پذير نمي باشد. زيرا نمي توان تخمين زد که مدت زمان تعمير چه مدت به طول خواهد کشيد و يا چه قطعات و لوازمي مورد استفاده قرار خواهد گرفت.براي تخمين هزينه هاي تعميراتي بايد حداقل اطلاعات زير در دسترس باشد. • تعداد دفعات خرابي دستگاه (فرکانس خرابي) • وضعيت خرابي و ازکارافتادگي در هر دوره. • مدت زمان خرابي و ازکار افتادگي در هر بار. • ساير هزينه هاي و هزينه هاي جانبي ناشي از خرابي و ازکارافتادگي دستگاه 4 لینک به دیدگاه
ENG.SAHAND 31645 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آبان، ۱۳۸۹ تاریخچه نگهداری و تعمیرات از سال ۱۹۳۰ تا کنون می توان سیر تحولات و تغییرات در نگهداری و تعمیرات را به سه دوره اساسی تقسیم نمود : ● سیر تحولات در دوره اول : تحقیقات نشان می دهد که تحول اولیه در نت در سالهای قبل از جنگ جهانی دوم رخ داده است. در آن ایام صنایع به شکل امروزی مکانیزه نبوده و لذا خرابی ها و توقف ناگهانی ماشین آلات مشکل جدی را برای دست اندرکاران امر تولید ایجاد نمی نمود. به عبارت بهتر ، جلوگیری از بروز عیب در ذهن اکثر مدیران و مهندسین مفهوم نداشته و یا حداقل ضرورتی از این نظر احساس نمی گردید . علاوه بر این اکثر ماشین آلات و تجهیزات تولیدی از طرح نسبتا ساده ای برخوردار بوده و این ویژگی ، کار با آنها را ساده و تعمیرشان را آسان کرده بود. نتیجه اینکه در آن زمان نیازی به استفاده از نت سیستماتیک احساس نمی گردیده و اکثر شرکتها و واحدهای تولیدی و صنعتی فقط زمانی که دستگاه و یا تجهیزاتی از کار می افتاد ، بازبینی و یا تعمیر آن را آغاز می کردند ، در واقع سیستم نگهداری و تعمیرات به هنگام از کارافتادگی و یا ( BM ( Breakdown Maintenance معمول بود. ● سیر تحولات در دوره دوم : همه چیز در خلال جنگ جهانی دوم بطور انفجار آمیز دستخوش تحول قرار گرفت. فشار های ناشی از زمان جنگ تقاضا برای انواع محصولات را افزایش داده و این درحالی بود که تامین نیروی انسانی صنایع به شدت کاهش پیدا نمود این موضوع باعث گردید تا مکانیزاسیون افزایش پیدا نماید. تقریبا سال ۱۹۵۰ سال رونق طراحی و ساخت ماشین آلات مکانیزه بوده و این ایام را می توان سرآغاز وابستگی صنایع به تجهیزات مکانیزه و اتوماسیون دانست با افزایش روزافزون اتوماسیون مساله شکست و از کارافتادگی ماشین آلات نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می گشت. پس از گذشت چندی روند افزایش خرابی ها به گونه ای گردید که کمیت و کیفیت تولیدات را تحت شعاع قرار داده و اسباب نارضایتی صاحبان صنایع را فراهم نمود. ادامه این روند ناخوشایند مدیران و کارشناسان را به فکر چاره و راه حلی مناسب برای جلوگیری از روند رو به رشد عیوب نمود. در این رهگذر سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا ( PM ( Preventive Maintenance به عنوان چاره درد و راه حلی مناسب در کشور امریکا پیشنهاد و به اجرا درآمد. نیاز صنایع بر تولید محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب جهت افزایش توانایی رقابت در بازار موجب گردید که استفاده از سیستم PM نیز رونق یافته و در این راستا اجرای تعمیرات و تعویض های پیشگیرانه دوره ای بعنوان موثرترین راه حل جهت کاهش خرابی ها مورد استفاده قرار گیرد. در طول دهه ۱۹۵۰ نت پیشگیرانه به تدریج تکامل یافته تا پاسخگوی نیازهای جدید صنعت باشد. در این راستا سیستم نگهداری و تعمیرات بهره ور ( Productive Maintenance ) در سال ۱۹۵۴ به صنایع آمریکا معرفی گردید. در این سیستم ضمن تاکید بر روی اصلاح خرابی های اتفاقی و از کار افتادن غیر منتظره تجهیزات با بهره گیری مناسب از علوم و آمار و احتمالات و پژوهش عملیاتی ، شبیه سازی ، اقتصاد مهندسی ، تئوری صف و نگرش های تحلیلی ، تکنیکها و مدل هایی برای حالات مختلف انواع دستگاهها و تجهیزات ابداع شد که متخصصین این رشته می توانستند کلیه فعالیت ها و عملیات نگهداری و تعمیرات را به نظم درآورده ، خرابی ها را پیش بینی نموده تا جهت نگهداری و تعمیر آنها برنامه ریزی نمایند. دهه ۱۹۶۰ را می توان دهه گسترش استفاده از نت بهره ور در صنایع نامید. معرفی نت بی نیاز از تعمیر (۱۹۶۰) ، مهندسی قابلیت اطمینان و مهندسی قابلیت تعمیر (۱۹۶۲) از نتایج تحقیقات انجام شده در این دهه بوده که در تکامل سیستم نت بهره ور بسیار موثر بوده است. معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر یا ( TPM ( Total Productive Maintenance در دهه ۱۹۷۰ از سوی صنایع ژاپنی را می توان بعنوان آخرین دستاورد در دوره دوم تحولات نگهداری و تعمیرات نامید. سیستم TPM در حقیقت همان سیستم نت بهره ور به شیوه آمریکا است که در جهت سازگاری با شرایط صنعتی ژاپن در آن بهبود هایی داده شده است. ابتکار محوری و حساس در اصول TPM این است که اپراتورها خودشان به امور اصلی و اولیه نگهداری و تعمیرات ماشینهای خودشان می پردازند. در نت بهره ور فراگیر نتایج حاصل از فعالیت های صنعتی و تجاری به صورت اعجاب انگیزی بهبود یافته و باعث ایجاد یک محیط کاری با بهره وری بالا، شادی آفرین و ایمن، با بهینه سازی روابط بین نیروی انسانی و تجهیزاتی که به آن سرو کار دارند می گردد. ● سیر تحولات در دوره سوم : میزان افزایش سرمایه گذاری بر روی ماشین آلات صنعتی و اتوماسیون از یک سو و افزایش ارزش مالی و اقتصادی آنها از سوی دیگر منجر به آن شد که مدیران و صاحبان صنایع به فکر راه کارهایی منطقی که قادر به بیشینه سازی طول عمر مفید تجهیزات تولیدی خویش و طولانی کردن چرخه عمر اقتصادی آنها شود، افزایش میزان اثربخشی ماشین آلات ، بهبود کیفیت محصولات در کنار کاهش هزینه های نت و عدم خسارت به محیط زیست از جمله مواردی بود که باعث ایجاد تحولی جدید در زمینه نگهداری و تعمیرات گردید. ▪ دست آوردهای جدید نت در این دوره عبارتند از : ۱)معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات برپایه شرایط کارکرد ماشین آلات و ترویج استفاده از روشهای CM همچون آنالیز لرزش ، حرارت سنجی و .. ۲) معرفی و بکارگیری انواع روشهای تجزیه و تحلیل خرابی های ماشین آلات ۳) طراحی تجهیزات با تاکید بیشتر بر قابلیت اطمینان و قابلیت تعمیر ۴) تحول اساسی در تفکر سازمانی به سمت مشارکت و گروههای کاری ۵) معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات موثر ۶) معرفی روش نت مبتنی بر قابلیت اطمینان بعنوان روشی جامع جهت تصمیم گیری در استفاده صحیح از انواع سیستمهای نگهداری و تعمیرات موجود RCM (فرایندی است که اولا معین می کند چه کاری می بایست برای تداوم عمر هرگونه سرمایه فیزیکی انجام شود ، ثانیا انتظارتی را که کاربران از تجهیزات دارند ضمانت و عملی می نماید.) 4 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده