رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

بروجن در دشتی حدود 580 كيلومتر مربع، در خاوری ترين نقطه منطقه و در محل تلاقی راه های سه استان چهارمحال و بختياری، اصفهان و فارس قرار گرفته است. شهر بروجن در 17 درجه و 51 دقيقه دارازای جغرافيايی و در 58 درجه و 31 دقيقه پهنای جغرافيايی و بلندی 2220 متری از سطح دريا قرار دارد.

 

آب و هوا

بروجن، به روايتی، به واسطه داشتن دژهای متعدد با برج های بلند، كه ساكنان آن به منظور نگهبانی از محصولات و دام های خود ساخته بودند، «برجی‌ها»‌يا «اورجی ها» (به زبان محلی به معنای برج های متعدد) ناميده می شده و بعدها به مرور به «اورجن» و «بروجن» تغيير يافته است. به روايتی ديگر، نخستين ساكنان اين شهر گروهی از طايفه اوره ای ساكن بخش لردگان بودند كه بر اثر جنگ و ناامنی از موطن خويش گريخته و در محل فعلی بروجن ساكن شدند. اين مردم را «اوره جسته» به معنای اوره ای های گريخته ناميدند، كه بعدها اين كلمه به اوره جست و اروجن و بروجن تغيير شکل پيدا کرد.

 

تاریخچه شهر

بروجن، به روايتی، به واسطه داشتن دژهای متعدد با برج های بلند، كه ساكنان آن به منظور نگهبانی از محصولات و دام های خود ساخته بودند، «برجی‌ها»‌يا «اورجی ها» (به زبان محلی به معنای برج های متعدد) ناميده می شده و بعدها به مرور به «اورجن» و «بروجن» تغيير يافته است. به روايتی ديگر، نخستين ساكنان اين شهر گروهی از طايفه اوره ای ساكن بخش لردگان بودند كه بر اثر جنگ و ناامنی از موطن خويش گريخته و در محل فعلی بروجن ساكن شدند. اين مردم را «اوره جسته» به معنای اوره ای های گريخته ناميدند، كه بعدها اين كلمه به اوره جست و اروجن و بروجن تغيير شکل پيدا کرد.

لینک به دیدگاه

چشمه سیاسرد

dc8325f0-69c8-416c-9b79-82719e9b7623cheshme.jpg

 

چشمه و گردشگاه سیاسرد در 5 کیلومتری شهربروجن ( استان چهارمحال و بختیاری ) قرارگرفته است. چشمه سیاسرد دارای گردشگاهی خرم، هوایی خنک ، مفرح و مطبوع و درختانی زیبا و کهنسال است. هوای خنک و مطبوع و سایه سار درختان کهنسال موجود در اطراف این چشمه مکانی بسیار زیبا برای تفرج و استراحت ساکنین شهربروجن و سایر گردشگران به وجود آورده است، به طوری که همه روزه و به ویژه درروزهای تعطیل این مکان شاهد حضور تعداد زیادی ازمسافران وگردشگران می باشد. فضاسازی های مناسب اطراف چشمه، نزدیکی راه و سهل الوصول بودن، بر طرفداران این کانون سیاحتی افزوده و میل به بازدید از این گردشگاه را دوچندان نموده است.

 

رودخانه آب تنگ دز

اين رودخانه دايمي که 12 کيلومتر طول دارد در مسير خود به سمت جنوب باختري از دهستان گندمان شهرستان بروجن مي گذرد. اين رود از ريزابه هاي رود ونک تشکيل شده و حوضه آن خليج فارس و درياي عمان است. ارتفاع سرچشمه اين رود 3300 متر، ارتفاع ريزشگاه آن 1310 متر و شيب متوسط آن 5/16 درصد است. آب تنگ دز از دامنه کوه هزار دره در 35 کيلومتري جنوب باختري بروجن سرچشمه مي گيرد.

لینک به دیدگاه

پل گدار کپک

بقایای ویرانه این پل در سه راه بروجن به ارمند و 35 كیلومتری جنوب غربی بروجن و بستر رودی كه در دشت ارمند به كارون می‌ریزد، واقع گردیده است . پل گدار كپك ، 30 متر طول ، 10/3 متر عرض و دو چشمه طاق دارد . در حال حاضر ، تنها بقایای پایه میانی و دو انتهای پل كه از قطعات سنگ ساخته شده ، برجای مانده است . دهانه پل در اصل 80/4 و 70/3 متر عرض داشته و ارتفاع پل از سطح آب نیز به 60/4 متر می‌رسیده است . پایه های پل بر روی صخره های طبیعی میانه و كناره رودخانه قرار گرفته است . پل مزبور در مسیر راه كاروان رو اصفهان به سمت بندر قدیمی گناوه و نیز خوزستان قرار گرفته و احتمالاً مربوط به دوره صفویه یا قاجاریه می‌باشد .

 

شهر گندمان

شهر گندمان در فاصله 15 كیلومتری جنوب بروجن و 75 كیلومتری شهركرد قرار گرفته و یكی از محال اربعه بوده است . این شهر در قرون اولیه اسلام شكوفایی فراوانی داشته تا جایی كه در قرون چهارم و پنجم هجری یكی از مراكز ضرب سكه بوده است . تحقیقات انجام شده توسط باستان شناسان سازمان میراث فرهنگی كشور بر روی تپه بهرام گور این شهر ، قدمت استقرار بشر را در این منطقه از هزاره هفتم پیش از میلاد مشخص کرده است .

لینک به دیدگاه

مسجد جامع بروجن

این مسجد در شهر بروجن ، 60 كیلومتری مركز استان و در زمین شهرهای قمشه و شهركرد واقع شده است . این بنا كه به دوره قاجاریه تعلق داشته از نظر موقعیت مكانی حدود یک متر از سطح خیابان پایین تر است . بنای این مسجد به صورت یک شبستان است كه در آن به جای استفاده از ستون های سنگی با جرزهای آجری باروكشی از سنگ نمای جدید ساخته شده و سقف آن با طاق های جناغی و گنبد پوشش داده شده است . محراب مسجد در سال های اخیر مورد ترمیم و مرمت قرار گرفته و با كاشی های هفت رنگ و لاجوردی مزین به نقوش اسلیمی و خطوط نستعلیق و نسخ كه در بردارنده آیاتی از قرآن كریم هستند ، تزیین شده است . صحن مسجد نیز به صورت یک چهار ضلعی نامنظم كه ضلع بزرگ آن به درازای شبستان بوده و دیواری آن را محصور كرده ، ایجاد شده است . در جلو این بنا یک رواق با چهار دهانه طاق جناغی احداث شده و تمام پیشانی بنا و نمای جرزها از حدود 50 سانتی متر بالاتر از كف حیاط با كاشی های هفت رنگ با زمینه لاجوردی و فیروزه ای و كتیبه هایی مشتمل بر قرآن مجید با خط سفید بر روی زمینه لاجوردی مزین شده است . این تزیین پیشانی بنا را تا لب پشت بام به صورت یک باند در بر گرفته و به مرور ایام تكه هایی از آن ها شكسته و فروریخته است .

 

مسجد جامع نقنه

مسجد نقنه در شش كیلومتری شهرستان بروجن قرار داشته و به صورت یک شبستان ستون دار با طاق های جناغی و گنبدهای كوچکی بر فراز آن ، ساخته شده است . گرچه هیچ گونه نوشته ای دال بر ارتباط این بنا به دوره صفویه در دست نیست ، اما با توجه به سبک و پلان بنا می توان آن را به دوره صفویه نسبت داد یا حداقل نقشه آن را همانند مساجد دوره صفوی دانست . این مسجد دارای نه ستون عظیم است و سقف مسجد به صورت هلالی است . مسجد دارای یك محراب است و كاشی‌های زیبایی كه بر روی آن ها ، آیات قرآنی نوشته شده است . اهالی روستا معتقدند كه از قدمت این مسجد 200ِ یا 300 سال گذشته است . از میان حیاط مسجد یك جوی آب می گذرد كه از زیر دیوار مسجد به داخل روستا می‌رود .

 

مسجد آیت الله زاده

این مسجد در سمت جنوب باختری شهر بروجن ، مركز شهرستان بروجن و در فاصله 60 كیلومتری شهركرد واقع شده است . این بنا در دوره قاجاریه و احتمالاً بر روی شالوده ای قدیمی تر به صورت یک شبستان و با ستون های سنگی استوار شده است . این ستون ها از نظر اندازه و فرم همانند مساجد جامع شهركرد ، چالشتر و شهركیان هستند . این اواخر محراب مسجد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و با كاشی های هفت رنگ و فیروزه ای و كتیبه هایی به رنگ سفید بر زمینه لاجوردی ، مشتمل بر آیاتی از قرآن مجید تزیین شده است . صحن یا حیاط این مسجد به شکل مستطیلی به طول شبستان بوده و پنجره های شبستان به سمت آن باز می شوند . این صحن یک ورودی در سمت خاور دارد كه حدود یک متر از سطح خیابان پایین تر است . به طور كلی می توان گفت در حال حاضر این مسجد از نظر فنی دارای وضعیت مناسب و مطلوبی است .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...