رفتن به مطلب

همه چيز درباره جايزه ملي مديريت پروژه ايران


ارسال های توصیه شده

معرفي جايزه

امروزه سازمان هاي بسياري استراتژي هاي خود را از طريق اجراي پروژه ها پياده مي كنند و پروژه ها به عنوان موتور رشد و توسعه سازمان ها محسوب مي گردند . ميزان موفقيت اين پروژه ها در واقع نشان دهنده و منعكس كننده ميزان موفقيت سازمان در دستيابي به اهداف خود مي باشد . بنابراين سازمان ها به شدت به دنبال روش هايي براي بهبود عملكرد و موفقيت پروژه هاي خود هستند.

 

انجمن بين المللي مديريت پروژه (IPMA) بابيش از 4000 عضو از انجمنهاي ملي و علمي مديريت پروژه در بيش از 50 كشور جهان داراي سابقه طولاني بيش از 40 سال پيشرو جامعه جهاني در گسترش مديريت پروژه در دنياست. عملكرد بالا و خوب در پروژه ها و مديريت پروژه سرآمد همواره مهمترين هدف مديران پروژه و مديران ارشد سازمانهاي پروژه محور بوده است و در راستاي تحقق اين هدف، انجمن بين المللي مديريت پروژه (IPMA) مدل تعالي پروژه (PEM) را تهيه نموده است. اين مدل يك ابزار الگوبرداري جهت بهبود مديريت پروژه و ارزيابي دستاوردهاي پروژه هاست و براساس آن انجمن بين المللي مديريت پروژه هر ساله جايزه بين المللي مديريت پروژه را به پروژه هاي برگزيده در سطح دنيا اعطا مي نمايد.

 

 

مدل تعالي پروژه (Project Excellence Model) كه برمبناي مدل اروپايي تعالي كسب و كار (EFQM) در حوزه پروژه و مديريت پروژه ها طرحريزي شده است، مبناي جايزه بين المللي مديريت پروژه مي باشد. مدل تعالي پروژه اولين بار توسط انجمن مديريت پروژه آلمان (GPM) و بنا به درخواست انجمن بين المللي مديريت پروژه (IPMA) توسعه يافت. و براي ارزيابي انواع مختلف پروژه ها قابل بكارگيري است. اين مدل از سال 1997 در كشور آلمان مبناي جايزه مديريت پروژه قرار گرفت. اين جايزه تا سال 2000 جايزه مديريت پروژه آلمان نام داشت و در سال 2001 نام آن به جايزه بين المللي مديريت پروژه آلمان تغيير يافت و در سال 2002 جايزه بين المللي مديريت پروژه نام گرفت و توسط IPMA جهاني مبناي ارزيابي و ارائه جايزه قرار گرفت.

 

همچنين به اين جايزه اسكار مديريت پروژه نيز گفته مي شود.

 

اين مدل يك پروژه را با ديدگاهي جامع مورد ارزيابي قرار مي دهد .مدل تعالي پروژه كه يك مدل با مفهوم باز مي باشد، برمبناي مفاهيم و فلسفه مديريت كيفيت فراگير طراحي شده است و به تيم پروژه كمك مي نمايد تا نقاط قوت و همچنين پتانسيل هاي بهبود را در پروژه درك نمايند. براساس مفاهيم مديريت كيفيت فراگير، 9 معيار استخراج شده است تا بر اساس آنها قضاوت گردد كه آيا پروژ ه ها در راستاي تعالي، مديريت شد ه اند يا خير.

 

مدلهاي تعالي مدل هايي هستند كه چارچوبي براي ارزيابي ميزان تعالي سازمان ها در به كارگيري بهترين شيوه ها فراهم مي آورند .معروفترين مدل هاي تعالي سازماني در سطح جهان عبارتند از مدل جايزه ديمينگ، مدل جايزه مالكولم بالدريج و مدل جايزه كيفيت اروپا (EFQM).

 

اهداف جايزه

در كشور ايران نيز همراه با اين جنبش جهاني براي بهبود عملكرد پروژه ها، هر ساله جوايز ملي مديريت پروژه به پروژه هايي كه موفق به تحقق اهداف برنامه ريزي شده خود در زمينه مديريت پروژه شوند اعطا خواهد شد. بدين ترتيب علاوه بر حمايت از پروژه ها جهت دستيابي به مديريت پروژه حرفه اي، زمينه شناسايي پروژه هاي واجد صلاحيت به عنوان الگو براي ساير پروژه ها نيز مهيا مي شود و برندگان جايزه مورد توجه عموم قرار گرفته و موفق به كسب شهرت بسيار در داخل و خارج از كشور خود مي شوند. آنها مي توانند نشان جايزه را در تبليغات خود مورد استفاده قرار دهند.

 

جايزه ملي مديريت پروژه ايران به منظور محقق نمودن اهداف زير اعطا مي شود:

 

 شناسايي نمونه هاي برتر مديريت پروژه در كشور و معرفي آنها

 حمايت از مديريت پروژه حرفه اي در راه رسيدن به عملكردي متعالي

 تشويق و ترغيب تيمهاي پروژه براي انجام خودارزيابي و شناخت نقاط قوت و زمينه هاي بهبود

 ايجاد فضاي رقابتي سالم ميان تيم هاي پروژه

 دريافت گزارش بازخور جامع از پروژه، نحوه مديريت و نتايج آن توسط متقاضي

 

 

مدل تعالي مديريت پروژه

مدل تعالي پروژه ابزاري مديريتي در جهت كشف و بكارگيري شيوه هاي بهبود ، توانمند يها و زمينه هاي بالقوه پيشرفت در پروژه است. با بهره گيري از اين مدل، كيفيت اجراي پروژه به طور مستمر افزايش مي يابد و علاوه بر آن به دليل جامعيت اين مدل امكان مقايسه پروژه با ساير پروژ ه ها و استفاده از تجربيات خارجي نيز فراهم مي شود.

 

مدل تعالي پروژه مفهومي گسترده و باز دارد و استفاده از آن در پروژه هايي كه از شيوه ها و متدولوژي هاي مختلف مديريت پروژه استفاده مي كنند، امكان پذير است. در واقع اين مدل به هيچ متدولوژي مديريت پروژه اي وابسته نيست و اين موضوع مهم ترين مزيت اين مدل در مقايسه با ساير مدل ها و روش هاي ارزيابي بلوغ و تعالي مديريت پروژه است.

مفاهيم بنياديني كه اين مدل بر پايه آنها طرحريزي شده است عبارتند از:

 

 رضايت مشتري

 مشاركت و توسعه كاركنان

 مشاركت تامين كنندگان

 رهبري

 مسئوليتهاي اجتماعي

 فرايندها و واقعيات

 نتيجه گرايي

 

مدل تعالي پروژه معيارهاي ارزيابي را به دو دسته اصلي و نه معيار اساسي تقسيم مي كند. اين دو دسته عبارتند از:

 

1- توانمندسازهاي مديريت پروژه كه ميزان تعالي رويه اتخاذ شده را مشخص مي كنند.

2- نتايج پروژه كه ميزان تعالي نتايج كسب شده پروژه را مشخص مي كنند.

 

 

نتايج پروژه (500 امتياز) توانمندسازهاي مديريت پروژه (500 امتياز)

نتايج كليدي عملكرد و پروژه (180) نتايج مشتري (180) فرايندها

(140) رهبري (80) اهداف پروژه

(140)

نتايج كاركنان (80) كاركنان (70)

نتايج ساير ذينفعان (60) منابع (70)

 

كميته جايزه

كميته جايزه پروژه برتر انجمن مديريت پروژه ايران مطابق اساسنامه انجمن مديريت پروژ ايران تشكيل و براساس مفاد آن و زير نظر هيات مديره انجمن فعاليت نموده و اقدام به ارزيابي پروژه هاي متقاضي مي نمايد و مراحل ارزيابي و ارائه جوايز مديريت پروژه را مطابق برنامه زما نبندي مشخص سالانه انجام مي دهد. همچنين اركان جايزه ملي مديريت پروژه ايران بقرار زير است:

 

1) شوراي سياست گذاري

2) كميته پروژه برتر

3) دبيرخانه

 

اعضا شوراي سياست گذاري جايزه ملي مديريت پروژه ايران از ميان افراد مجرب، شاخص و صاحب نظر كشور بعنوان نمايندگان رده بالاي جامعه سازمان هاي ذينفع در اين فرآيند در دو دسته اعضاي ثابت و متغير برگزيده مي شوند:

 

اعضاي ثابت :

• رئيس هيات مديره انجمن مديريت پروژه ايران

• رئيس و اعضاي كميته جايزه پروژه برتر انجمن مديريت پروژه ايران

اعضاي متغير:

• نمايندگان نظام فني و اجرايي پروژه هاي كشور از صنايع مختلف شامل بخش دولتي ،مشاوران و پيمانكاران عمومي و تخصصي (15 نفر)

• نمايندگان تشكل هاي حرف هاي مرتبط با مديريت پروژه (5 نفر)

• اساتيد صاحب نطر دانشگاه در زمينه مديريت پروژه (3 نفر)

شوراي سياست گذاري مسئوليت نظارت عاليه برحسن انجام فرايند جايزه را برعهده داشته و در شروع هر دوره، نوبت مياني و انتهايي اعطاي جايزه تشكيل جلسه داده و به بررسي موارد زير مي پردازد:

 

 انتخاب رئيس و نايب رئيس شوراي سياستگذاري

 استماع گزارش تحليلي از عملكرد دوره قبل توسط دبير جايزه و اعلام نظر درخصوص آن

 تصويب نهايي برنامه زماني عملياتي اجرايي هر دوره كه توسط كميته جايزه برتر، تدوين شده است

 تاييد معيارهاي اصلي ارزيابي ، معيارهاي فرعي و امتيازات آنها

 تاييد حد نصاب هاي هر يك از سطوح كيفيت و جوايز مربوطه

 اعلام نظر درخصوص معيارها و رويه تعيين صلاحيت ارزيابان و ارزيابان ارشد و انتخاب آنها

اعضاء كميته جايزه پروژه برتر با تصويب هيات مديره انجمن به مدت دو سال انتخاب خواهند شد. رئيس كميته جايزه برتر (دبير جايزه)، در شروع كار هر دوره هيات مديره انجمن به مدت دو سال انتخاب گرديده و دبيري و هماهنگيهاي مربوط به شوراي سياستگذاري و كميته جايزه را برعهده دارد و اعضاء متغير شوراي سياستگذاري، توسط كميته پروژه برتر، به مدت يكسال انتخاب مي شوند.

 

اعضاي كميته جايزه پروژه برتر كه تعداد آنها 5 تا 9 نفر مي باشد از بين صاحبنظران، متخصصان و افراد مجرب در زمينه مديريت پروژه با تركيب زير انتخاب مي شوند:

 

• اساتيد دانشگاه

• افراد متخصص و مجرب در زمينه مديريت پروژه

اعضاء كميته جايزه پروژه برتر، با پيشنهاد رئيس كميته جايزه و تصويب هيات مديره انجمن مديريت پروژه به مدت يك سال منصوب مي شوند. كميته كليه مسئوليت هاي كارشناسي و تخصصي فرايند جايزه را بعهده داشته و و وظايف آن به بشرح زير است :

 

 تعيين خط مشي هاي كلان اجرايي در مورد فعاليتهاي اجرايي جايزه

 تعيين اعضاي متغير شوراي سياستگذاري جايزه

 بررسي برنامه زماني عمليات اجرايي هر دوره و ارايه آن به شوراي سياست گذاري جهت تصويب

 رفع مشكلات احتمالي و انجام مساعدت هاي لازم جهت اجراي هر چه بهتر فرايند جايزه

 بررسي اصلاحات ضروري منشور و پيشنهاد تغييرات به هيات مديره انجمن جهت تصويب

 بررسي و تدوين معيارهاي ارزيابي اصلي، معيارهاي فرعي و امتيازات آنها

 بررسي و تدوين حدنصاب هاي امتياز هر يك از سطوح سرآمدي

 تدوين معيارها و رويه تعيين صلاحيت و انتخاب ارزيابان و ارزيابان ارشد

 بررسي و تدوين شرايط و ويژگي هاي ارزيابان و ارزيابان ارشد

 انتخاب نهايي ارزيابان و ارزيابان ارشد بر اساس معيارهاي مصوب شوراي سياست گذاري

 تدوين معيارها و رويه هاي اجرايي براي ارزيابي متقاضيان در سطوح مختلف

 نظارت بر عملكرد گروه هاي ارزيابي و ارزيابان ارشد

 نظارت بر رعايت و اجراي فرايند ارزيابي پروژه هاي متقاضي دريافت جايزه

 انتخاب هيات داوران براي جمع بندي نظرات تيمهاي ارزيابي و تاييد نهايي احراز سطوح كيفيت براي متقاضيان

 نظارت بر انجام فعاليت ها و هماهنگي هاي لازم درخصوص همايش پاياني اعطاي جايزه

 نظارت بر انتشار نشريات مرتبط با جايزه

 تعيين صلاحيت مراكز آموزشي براي دوره هاي آموزشي ويژه ارزيابان

 بازنگري معيارهاي انتخاب پروژه هاي برتر پس از هر دوره اعطاي جايزه

 بررسي شكايات و اعتراضات متقاضيان و رسيدگي به آنها و اعلام نتيجه به شوراي سياستگذاري

 ارايه پيشنهادهاي لازم به دبيرخانه در مدت اجراي فرايندهاي اجرايي جايزه

 ارائه گزارش هاي مرتبط با جايزه به هيات مديره انجمن

 

فرايند جايزه ملي مديريت پروژه ايران

تيمها و سازمانهاي مجري پروژه ها مي توانند با ارائه تقاضا نامه كتبي و تشريح نحوه تحقق معيارهاي مدل تعالي پروژه PEM در پروژه خود (9 معيار و 22 زير معيار)، جهت كسب جايزه ملي تعالي مديريت پروژه ايران اقدام نمايند.

 

اين سند اظهارنامه به تيم پروژه كمك مي كند از ميزان موفقيت و نقاط قوت خود آگاه شده و توان بالقوه خود را جهت بهبود و پيشرفت در حوزه هاي قابل بهبود به كارگيرد. اظهار نامه بايد به صورت كامل و منطبق بر مدل تعالي پروژه PEM باشد.

 

كليه اظهارنامه هاي پذيرفته شده توسط تيمي متشكل از حداقل چهار ارزياب مورد بررسي و ارزيابي قرار مي گيرد. پس از امتياز دهي انفرادي، امتياز كسب شده در هر معيار در يك جلسه بين تيم ارزيابان مورد اجماع قرار مي گيرد و بر اساس نتايج ارزيابي ها، كميته داوري پروژه هاي منتخب را جهت بازديد توسط تيم ارزيابان تعيين مي كند. هدف از بازديد، تكميل ارزيابي ها و يافتن پاسخ براي سوالات و نكات مبهم در اسناد اظهار نامه است.

 

از آنجاييكه متقاضيان خواستار يك گزارش بازخورد عيني و منصفانه در مورد كيفيت مديريت پروژه خود هستند، يك گزارش بازخورد براي كليه متقاضيان تهيه خواهد شد. اين گزارش حاوي توضيحات جامعي در مورد فرآيند ارزيابي، خلاصه محتواي ارزيابي، نقاط قوت و حوزه هاي بهبود در هريك از معيارهاي مدل و همچنين درصد امتياز كسب شده براي هر معيار مي باشد.

 

در نهايت هيات داوران نتايج ارزيابي پروژه ها را مورد بررسي قرار داده و بر اساس ارزيابي هاي پاياني برندگان سطوح مختلف جايزه و برنده نهايي جايزه ملي تعالي مديريت پروژه ايران را مشخص مي كند.

 

 

كليه پروژه هاي عمراني، صنعتي، زيربنايي، خدماتي و غيره كه توسط هر يك از بخشهاي دولتي، خصوصي و تعاوني كشور و توسط كاركنان ايراني و تركيبي از كاركنان ايراني و خارجي در داخل يا خارج از كشور مي توانند متقاضي دريافت اين جايزه باشند.

 

متقاضيان دريافت جايزه ملي مديريت پروژه مي بايست مدارك تقاضانامه شامل موارد زير را به كميته جايزه در بازه زماني معين تحويل مي دادند.

 

- صفحه اصلي: نام تيم پروژه درخواست كننده، سازمان مسئول، ادرس و تاريخ تقاضانامه

- خلاصه: يك يا دو صفحه اطلاعات در خصوص پروژه و شركت متقاضي شامل شرايط كلي پروژه، ويژگيهاي كليدي پروژه، اهداف پروژه و نگاه كلي به برنامه پروژه

- گزارش: بزرگترين قسمت تقاضانامه كه از خودارزيابي پروژه استخراج مي شود و اطلاعات ارائه شده مي بايست بر طبق معيارهاي مدل تعالي پروژه PEM سازماندهي شوند. روي هم رفته گزارش بايد حدود 35 صفحه A4 را تشكيل دهد كه شامل گرافيك و ديگر تصاوير نيز مي شود.

 

نحوه ارزيابي

تيمهاي پروژه با ارائه درخواستي كتبي و شرح معيارهاي مدل "تعالي پروژه" مي توانند جهت كسب "جايزه ملي مديريت پروژه " اقدام نمايند. اين در خواست كتبي يك سند خود اظهاري است كه به گروه پروژه كمك مي كند از ميزان موفقيت و نقاط قوت خود آگاه شده و توان بالقوه خود را جهت بهبود به كار گيرند.

 

كليه درخواست هاي پذيرفته شده توسط تيمي متشكل از حداقل 3 ارزياب، مورد بررسي و ارزيابي قرار مي گيرد. براساس نتايج اوليه ارزيابي ها، كميته داوري، پروژه هايي را جهت بازديد يك يا دو روزه توسط گروه ارزياب ها تعيين مي كند . هدف از بازديد تكميل ارزيابيها و يافتن پاسخ براي سوالات و نكات مبهم در اسناد خود اظهاري است. در نهايت ارزيابان بازخوردي كتبي - مشتمل بر گزارش جامع از پروژه، نحوه مديريت آن و نتايج آن - در مورد نتايج ارزيابي خود به تمامي شركت هاي متقاضي شركت كننده، ارسال مي كنند و كميته داوري طي ارزيابي هاي پاياني، برندگان نهايي در سطوح مختلف و برنده "جايزه ملي مديريت پروژه" را مشخص مي كند.

 

 

اولين دوره جايزه ملي مديريت پروژه ايران

انجمن مديريت پروژه ايران با ارزيابي پروژه هاي كانديدا، اولين جايزه ملي مديريت پروژه ايران را در 4 آبان 1388 در پنجمين كنفرانس بين المللي مديريت پروژه ايران اعطا كرد. انجمن مديريت پروژه ايران از ميان هشت پروژه راه يافته به مرحله نهايي (شامل پروژه هاي نفت، گاز، پتروشيمي، مخابرات، نيروگاهي و آب و فاضلاب)، پروژه راه اندازي اپراتوري دوم تلفن همراه كشور (ايرانسل - فازهاي صفر تا سه) را تنها واجدالشرايط دريافت تنديس جايزه ملي مديريت پروژه ايران در سال 1388 و پروژه برتر سال معرفي نمود و هفت پروژه ديگر موفق به دريافت تقديرنامه اهتمام به تعالي شدند.

 

پروژه هاي شركت كننده براي دريافت جايزه ملي مديريت پروژه ايران عبارت بودند از:

 

 

1) اپراتوري دوم تلفن همراه كشور - شركت ايرانسل ( فازهاي صفر تا سه)

2) فازهاي 6،7 و 8 پارس جنوبي - شركت پتروپارس

3) پتروشيمي مرواريد - مجتمع پتروشيمي اتيلن عسلويه

4) نيروگاه خرمشهر - شركت صنايع برق و انرژي صبا

5) فاضلاب همدان - شركت كيسون

6) نيروگاه گازي سنندج - شركت مپنا

7) نيروگاه سيكل تركيبي يزد - شركت مپنا

8) تاسيسات ميدان نقتي آزادگان – شركت تهران افرا

 

براساس بیانیه هیات داوران تنديس جایزه ملی مدیریت پروژه ایران، به دلیل مدیریت موفق ریسک، انتقال موفق فناوری، مدیریت یکپارچه ایرانی - خارجی، مدیریت زمان و منابع، بازاریابی موفق و دسترسی به اهداف از پیش تعیین شده به ایرانسل اهدا شده است.

 

شرکت خدمات ارتباطي ايرانسل پس از تصويب قانون اجازه موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سيار توسط مجلس محترم شوراي اسلامي و تاييد شوراي محترم نگهبان و پرداخت 300 ميليون يورو حق ليسانس، در ششم آذرماه 1384 موفق به دريافت پروانه شبکه خدمات ارتباطات سيار (جي اس ام) گرديد که اين مجوز در سطح ملي و براي پوشش جغرافيايي کل کشور اعطا شده است. در اظهارنامه اين شركت براي دريافت جايزه ملي مديريت پروژه، اهداف اصلي پروژه عبارتند از:

 

• دستيابي به اهداف مطرح شده در پروانه

• دستيابي به اهداف مطرح شده در طرح تجاري

• کمک به تغيير بازار تلفن همراه به سود کشور

• دستيابي به توقعات و انتظارات ذينفعان

 

همچنين ويژگيهاي اصلي اين پروژه به شرح زير آمده است:

o چند مليتي بودن شرکت و وجود تنوع فرهنگي و مليتي در پروژه

o گستره پروژه در سطح کل کشور به گونه اي که نياز به حضور تيم پروژه در اقصي نقاط کشور وجود دارد

o ارتباط نتايج پروژه با منافع عامه مردم

o اثرات اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي نتايج حاصل از اجراي پروژه

o ميزان سرمايه گذاري صورت گرفته در مدت زمان کوتاه

o تاثيرات نتايج پروژه بر ورود و عدم ورود سرمايه گذاري خارجي در آينده

o ارتباط پروژه با گروههاي مختلف در جامعه به سبب ماهيت آن

o زمان محدود براي اجراي پروژه

o ضرورت انتقال دانش حاصل از اجراي پروژه از طرف خارجي

o تجربه شرکت MTN در ساير کشورها در زمينه اجراي پروژه و يادگيري حاصل از آن

o وجود رقيب با سابقه طولانی که خود مي توانست در اجراي پروژه تاثيرات زيادي داشته باشد

o وجود تجربه گذشته اجراي پروژه در کشور و نياز به عملکرد فوق العاده بالاتر به منظور دستيابي به موفقيت متصور

 

پروژه ايرانسل در ابتدا در فاز صفر تا دو تعريف شد كه از تاريخ 6 آذرماه 1384 شروع گرديد و راه اندازي آزمايشي شبكه خود را در شهريورماه 1385 (9 ماه پس از اخذ ليسانس) انجام داد و بهره برداري رسمي از شبكه از مهرماه 1385 آغاز گرديد و سپس در فاز سوم توسعه تا پايان سال 1387 ادامه يافت. هم اكنون ايرانسل در فاز چهارم توسعه است و برنامه ريزي تا پايان فاز هفتم صورت گرفته است.

 

ايرانسل توانسته است پس از سه سال از راه اندازي شبكه تلفن همراه خود در كشور، حدود 40 درصد از بازار تلفن همراه كشور را از آن خود نمايد. ارائه بيش از 30 نوع محصول و سرويس متنوع، پوشش بيش از 1300 شهر و دهستان كشور ( بطور متوسط هر 20 ساعت يك شهر يا يك دهستان)، دستيابي به 70 درصد پوشش جمعيتي و پوشش بيش از 8600 كيلومتر از جاده هاي كشور، راه اندازي شبكه توزيع و فروش گسترده از طريق 14 توزيع كننده اصلي و بيش از 7000 نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش، راه اندازي شبكه فروش الكترونيكي، ايجاد 10 مركز سوئيچ اصلي و 21 مركز سوئيچ فرعي، تحقق 2/1 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي و ايجاد اشتغال 1750 نفري مستقيم و 25000 نفري غيرمستقيم از ديگر دستاوردهاي ايرانسل در سه سال گذشته بوده اند.

 

در ادامه به بررسي برخي ويژگيهايي كه موجب شده است ايرانسل به عنوان پروژه برتر سال 1388 انتخاب گردد، مي پردازيم.

 

 

 

تجربيات پروژه – حوزه اهداف:

• تعیین دقیق و مطالعه شده اهداف پروژه و به روز رسانی آن در حین اجرای پروژه

• در نظر گرفتن منافع و خواسته های همه ذینفعان

• به کارگیری سیستم کارت امتیازی متوازن در مدیریت اهداف

• در نظر گرفتن طرح تجاری شرکت به عنوان ورودیهای اصلی پروژه

 

 

تجربيات پروژه – حوزه رهبري:

• تعیین و تاکید بر ارزشهای سازمانی (نوآوري، سادگي، مشتري مداري، درستي و عدالت)

• برگزاری جلسات مشخص و تعیین شده در سطوح عالی، میانی و اجرایی در جهت مدیریت پروژه

• حمايت مديريت ارشد از الگو برداري در حوزه هاي مختلف از تجربه هاي موفق MTN

• نقش مثبت مديريت ارشد در مديريت ريسکهاي پروژه و حل موارد مربوطه

• تعريف رهبري به عنوان يکي از ارزشها و اصول خدشه ناپذير پروژه و تعهد به تقدير از کارکنان فعال در اين حوزه

• پياده سازي سيستم ارزيابي 360 درجه براي کليه مديران پروژه

• به کارگيري سيستمهاي ارزيابي عملكرد و ارائه بازخورد به مديران و کارکنان در جهت بهبود رفتارهاي مديريتي

• بکارگيري دوره هاي مهارتي رهبري و مديريت براي مديران و افراد مستعد (Leap Program)

• تعريف شاخصهاي ارزيابي متوازن و ارزيابي پروژه با به کارگيري اين سيستم

• پياده سازي سيستمهاي ارزيابي عملکرد و کنترل عملکرد به صورت بخشي، فردي و کلي

• ايجاد طرح ارتباط با مشتريان توسط مديران ارشد براي ايجاد تصويري واقعي در ذهن مديران

• سهولت ارتباط بين مديران و کليه سطوح کارکنان به صورت افقي، عمودي و مورب با بكارگيري سيستم ارتباطي آسان

• ايجاد سيستم ارتقاء شغلي با اولويت براي کارکنان داخل پروژه

• ارتباط تنگاتنگ با تامين کنندگان در کليه سطوح پروژه

• به کارگيري سيستم ERP براي مديريت بهتر و دقيقتر پروژه ها

• حذف موانع ارتباطي (در حد امکان) بين مديران ارشد و کارکنان به منظور تحقق کار تيمي موثرتر

• وجود طرحهاي تربيت مديران از طريق MTN Academy در سه نقطه از دنيا براي پرورش مهارتهای مدیریت پروژه

• وجود آموزشهاي مجازي و حضوري براي کارکنان

• استفاده از سيستم LTM در کشف و توسعه استعدادهاي رهبري

• ارتباط تنگاتنگ با کلیه ذینفعان

 

 

تجربيات پروژه – حوزه كاركنان:

• اعتماد به جوانان در مشاغل مدیریتی

• وجود شرح شغل کامل برای تمامی مشاغل که به صورت سالانه بازنگری می شود

• وجود امکان برای اقدام داوطلبانه در جهت کسب مشاغل خالی برای همه کارکنان حتی در مشاغل مدیریتی

• تبدیل ایرانسل به عنوان یک مکان جذاب جهت کار

• برنامه ريزي آموزشي با استفاده از برنامه توسعه فردي IDP

• آموزش غير حضوري کارکنان (e-Learning)

• آموزش هاي مرتبط با بدو استخدام، نرم افزارها و مهارتهاي شغلي مرتبط با تربيت مدرسان حوزه هاي مربوطه

• پيش بيني آموزشهاي فني مورد نياز در قراردادهاي منعقده با تامين کنندگان

• ارائه تسهيلات براي ادامه تحصيل کارکناني که در دوره هاي کارشناسي ارشد و دکتري تحصيل مي نمايند

• به کارگیری سیستم مدیریت عملکرد

• انجام مصاحبه های پایان خدمت

• نظرسنجی از کارکنان در جهت شناسایی نقاط ضعف سازمانی با استفاده از سیستم ارزیابی فرهنگ سازمانی

 

 

تجربيات پروژه – حوزه منابع:

• سیستم بودجه بندی پیشرفته

• استفاده از تسهیلات مالی بانکهای خارجی

• پایش مستمر مخارج پروژه در مقایسه با بودجه

• کاهش ریسکهای مالی از طریق انتقال آن به سایر شرکتها

• توجه دقیق به کنترل ریسکهای نوسانات نرخ ارز

• مدیریت منابع اطلاعاتی از طریق سیستمهای یکپارچه

• استفاده از بهترین تامین کنندگان داخلي و خارجي در سطح دنیا در جهت اجرای پروژه

• به کارگیری نرم افزارها و تجهیزات پیشرفته در جهت کنترل کیفیت اجرای پروژه

تجربيات پروژه – حوزه فرايندها:

• استفاده از بهینه کاوی(Benchmarking) در تعریف فرآیندها

• به کارگیری مشاور با تجربه بین المللی در برنامه ريزي و پياده سازي فرآیندها

• تاکید ویژه بر فرآیندهای مدیریت بودجه، مدیریت اجرای پروژه، مدیریت ریسک، مدیریت تغییر و مدیریت منابع

 

اهم دستاوردهاي پروژه

ايرانسل دستاوردهاي خود را در حوزه هاي بين المللي، ملي، خصوصي سازي، مشتري، رقابت، ساخت داخل و دانش فني، سرمايه گذاري خارجي و الگوسازي دسته بندي نموده است و برخي موارد را به شرح زير بر شمرده است:

 

 تحقق خصوصي سازي و ايجاد بستر مناسب براي سرمايه گذاري خارجي بيشتر

 موفقيت در اجراي شرکت مشترک داخلي و خارجي (J.V)

 تحقق سياستهاي دولت و مجلس درخصوص تثبيت و کاهش قيمتها

 افزایش ضریب نفوذ و تحقق ضريب نفوذ تلفن همراه فراتر از برنامه

 خودباوري در اجراي پروژه هاي بزرگ و مشترک داخلي و خارجي

 نوآوري، تحرک و نشاط در بازار تلفن همراه کشور

 تحقق فن آوری نسل75/2 تلفن همراه در کشور و ارائه سرویسها و محصولات متنوع مبتنی بر فن آوریهای روز دنیا

 ايجاد اشتغال مستقيم 1750 نفري و غيرمستقيم 25هزار نفري در کشور

 حداکثر استفاده از توان داخلي

 کاهش تصدي گري دولت و افزايش درآمدهاي آن

 تجربه ايجاد و راهبري شرکت بين المللي

 استفاده از توان بيش از 250شرکت داخلي در زمينه هاي توليد و تامين تجهيزات، خدمات فني-مهندسي، مديريتي، بازرگاني، مالي و غيره

 گسترش پر شتاب شبکه تلفن همراه (پوشش بيش از 1300شهر در مدت 3سال)

 کاهش قابل ملاحظه در قيمت سيم کارت

 تحويل به روز سيم کارت

 تحول در حوزه خدمت رساني

 تحقق 2/1 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي تا کنون

 اطمينان سرمايه گذاران خارجي از سرمايه گذاري در کشور

 اطمينان و اعتقاد سرمايه گذاران داخلي به سرمايه گذاري خارجي

 

 

عوامل موثر در موفقيت ايرانسل

شايد بتوان عوامل موثر در انتخاب ايرانسل بعنوان پروژه برتر سال 1388 را بصورت زير خلاصه نمود:

 سهولت ارتباطات کارکنان در سطوح مختلف و حذف موانع ارتباطی تا حد امکان به منظور انجام کار تیمی موثر

 تعهد به حل مشکلات از سوی کارکنان

 پویایی و زنده بودن محیط کار

 کشف و توسعه استعدادهای رهبری از طریق طرح تربیت مدیران و سیستم LTM

 نقش فعال مدیریت ارشد در مدیریت پروژه از طریق تشکیل کمیته های اجرایی

 الگوبرداری از تجربه های موفق در سایر کشورها

 مدیرت ریسک پروژه بطور مناسب

 بکارگیری سیستمهای ارزیابی مختلف در سطح شرکت و کارکنان

 ارتباط موثر با مشتریان از طریق واحد ارتباط با مشتریان و شماره های اختصاصی

 بکارگیری سیستمهای نرم افزاری یکپارچه در مدیریت شرکت

 استفاده از یک ترکیب بهینه داخلی و خارجی در حوزه منابع انسانی

 یک طرح تجاری جامع و منسجم که بطور منطم بازنگری می شود

 تامین مالی مناسب پروژه

 مدیریت مناسب تامین کنندگان با رویکرد شریک استراتژیک

 سرعت بالای اجرای پروژه

 پایش و کنترل مستمر و موثر در طول اجرای پروژه

 استفاده از یک الگوی تعریف شده در مدیریت پروژه

 استفاده از برنامه ریزی پرتفوی در مدیریت پروژه های سرمایه ای

 

 

در پايان بايد گفت ايرانسل نه تنها توانسته است در حوزه بازار تلفن همراه و مخابرات كشور پيشرو و موجب تحول در اين حوزه گردد بلكه در حوزه مديريت پروژه و معرفي رويكردهاي جديد در اين حوزه نيز سرآمد بوده است و توانسته است به ارتقاي دانش مديريت پروژه در كشور كمك شايان توجهي نمايد.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...