رفتن به مطلب

سرويس هاي isdn در شبکه مخابراتي ايران


ارسال های توصیه شده

سرويس هاي ISDN در شبکه مخابراتي ايران

ايجاد شبكه ديتا جهت استفاده عموم مردم از دهه 70 ميلادي آغاز گرديد، با گسترش اين شبكه در كنار شبكه تلفني PSTN ، نياز به يكپارچه سازي آن در دهه 80 احساس و منجر به ايجاد شبكه ISDN شد. اين شبكه بدليل توانمندي هاي خود، علاوه بر ايجاد يكپارچگي صوت و تصوير و ديتا سرويسهاي افزودني متنوعي را نيز ارائه مي دهد.

 

شبكه ISDN با قرار گرفتن در بخش لبه شبكه(Edge) براحتي اطلاعات و تقاضاهاي ورودي مربوط به شبكه هاي PSTN و PDN از طرف كاربران را جدا كرده و در حاليكه مشترك از سرويسهاي صوت و تصوير و ديتا بصورت يكپارچه استفاده ميكند , اثرات ترافيكي هر يك از شبكه هاي مذكور بر يكديگر را از بين مي برد. از جمله امكانات ايجاد شده توسط اين شبكه، اتصال هشت پايانه از انواع تلفن ديجيتال و آنالوگ ، رايانه شخصي، فاكس ديجيتال و آنالوگ، تلكس و تله تكس به يك خط مي باشد. بطوريكه هر يك از پايانه ها اطلاعات مربوط به خود را دريافت و يا ارسال مي كند كه اين امر ضمن چند برابر كردن بهره وري از خطوط دسترسي , مشكلات تعويض پايانه توسط كاربر را منتفي مي نمايد.

 

در حال حاضر سرويسها بعنوان مفهومي مستقل از شبكه ها مطرح و تمام توجه كاربران را بخود جلب نموده است بطوريكه شبكه ها بصورت مبتني بر سرويس طراحي و ايجاد مي گردند چرا كه بخش وسيعي از نيازهاي اجتماعي و اطلاعاتي مردم در بيشتر زمينه ها از طريق سرويسهاي مخابراتي برآورده و مرتفع مي گردد. در همين راستا از ديدگاه اپراتورها و ارائه دهندگان سرويس، ايجاد درآمد بيشتر يكي از اهداف مهم مي باشد كه اين امر با ارائه سرويسهاي متنوع به كاربران محقق مي گردد.

 

شركت مخابرات ايران نيز با آگاهي به نكات مهم فوق اقدام به پياده سازي شبكه ISDN نموده است وليكن چون زيرساخت سيگنالينگي CCS7 از ملزومات اين شبكه مي باشد، لذا با تكميل پياده سازي CCS7در مناطق مختلف كشور , تجهيز و ارائه خدمات ISDN نيز انجام خواهد شد.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

1ـ انواع سرويسهائي كه مشترك ISDN مي تواند از آن استفاده نمايد:

 

ارتباط با شبكه اينترنت

 

اگر چه در ابتدا هدف از ايجاد شبكه ISDN استفاده از يك خط واحد براي ارتباط ديجيتالي پايانه هاي مختلف با كاربردهاي گوناگون مانند تلفن، رايانه هاي شخصي، دستگاه فاكس (اعم از آنالوگ و ديجيتال) و تلكس بوده است ليكن در حال حاضر با گسترش چشمگير شبكه اينترنت و نفوذ آن همانند تلفن به تمام سطوح جامعه، كاربرد موثر ديگري را بر شبكه ISDN افزوده است بطوريكه كاربران شبكه ISDN با اتصال به سرويس دهند گان ديتا (ISPS) مي توانند با سرعت 144Kb/s به اينترنت وصل شود . براي استفاده از اين سرويس ، مشترك ISDN بايستي تجهيزات پايانگاهي شبكه(NT) و كارت واسط رايانه(PC) را تهيه و تعبيه نمايد.

 

يكپارچه سازي شبكه دسترسي :

 

برقراري ارتباطات صوت و تصوير و ديتا از جمله مشخصات بارز شبكه ISDN است و لذا مي توان گفت كه اين شبكه در هر دو زمينه سرويس و دسترسي , يكپارچه سازي مناسبي را انجام داده و بطور مطلوبي نيازهاي اغلب كاربرا ن را بعنوان نقاط انتهايي شبكه تامين نموده است يعني كاربر با استفاده از يك جفت سيم مسي موجود با دسترسي به شبكه تلفني توانسته است از سرويسهاي صوت، تصوير بصورت همزمان استفاده نمايد.

 

كيفيت و سرعت مطلوب

 

نظر باينكه شبكه ISDN مبتني بر ارتباط ديجيتالي تا نقطه انتهايي شبكه يعني تا پايانه كاربر مي باشد ، لذا توانسته است كه ارتباطي سريع تا 144 كيلو بيت بر ثانيه با كيفيت بسيار مناسب بدون خطا، تداخل و همشنوايي را براي كاربران خود فراهم نمايد و نيز از آنجائي كه اين شبكه مبتني بر سيگنالينگ كانال مشترك (CCS7) مي باشد، زمان برقراري ارتباط كاهش پيدا كرده و صحت برقراري ارتباطات در آن فزوني مي يابد. به همين دليل از منابع موجود شبكه بصورت بهينه استفاده شده كه اين امر باعث كاهش ترافيك كاذب در شبكه مي گردد.

 

امكان ارتباطات همزمان

 

سوئيچ ISDN با تخصيص پهناي باند ( 2×64+16 ) 2B+Dكيلوبيت بر ثانيه روي يك زوج سيم مسي اين امكان را به كاربر مي دهد كه بتواند دو ارتباط تلفني همزمان و يا يك ارتباط صوت و تصوير را بطور همزمان برقرار نمايد كه اين امر با تبديل يك زوج سيم به دو زوج سيم كه توسط اينترفيس (Network – Termination) NT در محل كاربر ( مثلا منزل مشترك ) انجام مي پذيرد، ممكن خواهد شد.

 

بهره برداري بهينه از طرح شماره گذاري كشور

 

شبكه ISDN بدليل داشتن مجموعه سرويسهاي تكميلي گروهي از طرح شماره -گذاري كشور بصورت بهينه استفاده كرده و امكان ايجاد شبكه هاي خصوصي VPN را بدون استفاده از سوئيچهاي خصوصي اضافي در شبكه فراهم مي سازد و نيز بدليل ارائه سرويس خط چند شماره اي (Multiple subscriber number ) استفاده بهينه از پايانه ها ي كاربر را مهيا مي سازد.

 

استفاده از پايانه هاي ارزان قيمت

 

در حال حاضر با استفاده از يك دوربين ويدئويي كوچك و يك كارت اينترفيس كه در رايانه هاي شخصي نصب مي گردد، بدون استفاده از پايانه ويدئويي ISDN ، ميتوان ارتباط تصويري را فراهم نمود كه اين روش جايگزين مناسبي براي پايانه هاي ويدئويي ISDN كه عمدتا بدليل گراني قيمت مورد استقبال كاربران قرار نگرفته است، مي باشد.

 

امكان ارتباط با بانكهاي اطلاعاتي و انجام امور تجاري و بانکي

 

بدليل توانمندي برقراري ارتباطات ديتا در اين شبكه، امكان دستيابي كاربران به بانكهاي اطلاعاتي و كامپيوترهاي مادر (Host ) و شبكه تلفن خصوصي (PBX) امكانپذير مي باشد. همچنين انجام امور بانكي و تجارتي در صورت وجود ارتباط مورد نياز براي دسترسي مشتريان ، ميسر مي باشد. خاطر نشان مي سازد كه اين امر در كاهش ترافيك شهري و آمد و شدهاي بيشمار اثر بسزايي داشته و با بررسي كلان، در كاهش هزينه هاي ارتباطي نيز موثر خواهد بود.

 

 

 

ارتباط شبكه ها ي كامپيوتري LAN

 

نظر به اينکه ارتباط کاربر با نرخ بيت 2Mb/s در شبکه ISDN بصورت 30B+D نيز امکان پذير مي باشد لذا ارتباط شبکه هاي كامپيوتري محلي(از قبيل شبکه هاي داخلي بانکي، شرکتها، سازمانها و ارگانهاي بزرگ) از طريق شبکه ISDN با سرعت 2Mb/s مقدور مي باشد و بدين ترتيب دسترسي کاربران به اين شرکتها و يا ارتباط اينگونه شبکه ها با يکديگر مقدور مي باشد و بدين ترتيب دسترسي کاربران با اين شبکه ها و يا ارتباط اينگونه شبکه ها با يکديگر با سرعت و کيفيت مناسب امکان پذير مي گردد.

 

2- سرويسهاي افزودني ISDN

 

 

شبکه ISDN سرويسهاي افزودني مختلفي را به كاربران خود ارائه مي دهد كه كاربرد اين سرويسها بسيار آسان است. تعداد محدودي از اين سرويسها را مراكز سوئيچ ديجيتالي موجود نيز مي توانند ارائه دهند وليكن در شبكهISDN، استفاده از اين سرويسها توسط كاربران بمراتب سريع تر و آسانتر خواهد بود. بارزترين توانمندي شماره مشترك تلفن كننده (برخوان) بر روي امکان نمايشCCS.7 و ISDN

 

صفحه نمايش پايانه مشترك تلفن شونده ( برخوانده ) است كه با بكارگيري و فعال نمودن سرويس مزاحم ياب، امكان شناسايي مزاحمين تلفني شبكه مخابراتي را براي مراكز سوئيچ مربوطه فراهم مي سازد.

 

طبق توصيه نامه هاي ITU-T هفت گروه با مجموع حدود 31 نوع سرويس براي شبكه هايISDN تعريف و تصويب شده است كه عبارتند از :

 

دسته اول سرويسهاي اضافه مربوط به شماره (Number Identification)

 

 

 

(Direct Dialing In (DDI يا شماره گيري مستقيم :

 

اين سرويس كاربر را قادر مي سازد كه بطور مستقيم و بدون نياز به اپراتور (Attendant) ، با هر كار بري در شبكه مراكز خصوصي و يا هر سيستم خصوصي ديگر , ارتباط بر قرار نمايد.

 

 

 

(Multiple Subscriber Number (MSN يا خط چند شماره اي :

 

عبارت است از امكان تخصيص چند شماره از شماره هاي شبكه ISDN به يك اينترفيس NT تا قدرت تشخيص پايانه هاي مختلفي كه به آن اينترفيس وصل شده اند را بدهد.بدين ترتيب ارتباط هر دستگاه پايانه مستقلاً برقرار ميگردد.

 

(Calling Line Identification Presentation (CLIP يا برخوان نمايي‌:

 

با استفاده از اين سرويس توسط مشترك بر خوانده، به او امكان داده مي شود كه شماره ISDN و يا احتمالا شماره آدرس فرعي مشترك برخوان را مشاهده نمايد. (يعني شماره مشترك برخوان همراه با شماره فرعي).

 

 

 

(Calling Line Identification Restriction (CLIR يا منع برخوان نمايي :

 

اين سرويس اضافه ، به مشترك برخوان ارائه مي شود تا با استفاده از آن شماره ISDN و شماره فرعي او، به مشترك خوانده ارسال نشود.

 

 

 

 

 

(Connected Line Identification Presentation (COLP يا برخوانده نمايي :

 

اين سرويس به مشترك برخوان ارائه مي شود تا شماره ISDN مشترك برخوانده همراه با شماره فرعي آن را به مشترك خواهان نمايش دهد.

 

 

 

(Connected Line Identification Restriction (COLR يا منع برخوانده نمايي :

 

اين سرويس به مشترك برخوانده ارائه مي شود تا از نمايش شماره ISDN و شماره فرعي خود به مشترك برخوان جلوگيري نمايد. اين عمل به مشترك برخوان اعلام ميشود.

 

 

(Malicious Call Identification (MCID يا مزاحم يابي :

 

اين سرويس به مشترك برخوانده اجازه ميدهدكه در صورت درخواست وي ، شبكه،شماره مشترك برخوان رابه عنوان مزاحم شناسايي و ثبت نمايد.

 

Sub-addressing يا فرعي گيري:

اين سرويس به مشترك برخوانده اجازه مي دهد كه ظرفيت آدرس دهي خود را با افزودن ارقام ديگري بر شماره ISDN خود، افزايش دهد.

 

دسته دوم سرويسهاي اضافه بر سپاري برخواني (Call offering)

 

Call Transfer – انتقال برخواني :

اين سرويس امكان انتقال ارتباط برقرار شده يكي از دو مشترك در حال ارتباط را با مشترك سوم ايجاد مي نمايد.

 

 

 

(Call Forwarding Busy Subscriber (CFB يا هدايت خط مشغول:

 

در صورت اشغال بودن خط كاربر استفاده كننده از اين سرويس ، مكالمات ورودي او به شماره معين ديگري راهنمايي مي شود. شماره اي كه مكالمات به آن راهنمايي ميشوند توسط شبكه حفظ مي گردد.

 

 

 

(Call Forwarding no Reply (CFNR يا هدايت خط بي پاسخ :

 

اين سرويس مكالمات ورودي كاربر استفاده كننده از اين سرويس را در صورت عدم پاسخ ، به شماره معين ديگري منتقل مي كند . كاربر دارنده اين سرويس در عين حال مي تواند مكالمات ديگري را آغاز كند.

 

 

 

Call Forwarding Unconditional يا هدايت خط نا مشروط :

اين سرويس همه مكالمات ورودي به مشترك را به شماره مشخص ديگري منتقل ميكند.مكالمه بدون توجه به شرايط پايانه مشترك برخوانده راهنمايي مي شود.

 

Call Deflection يا هدايت موردي خط :

در اين سرويس كاربر مي تواند مكالمه ورودي خود را بعد از برقراري ارتباط و ارسال زنگ، بدون پاسخ دادن به آن ، به شماره ديگري در همان لحظه هدايت نمايد.

 

Line Hunting يا خط يابي :

 

اين سرويس به مشترك اجازه مي دهد كه با گرفتن يك شماره ISDN به گروهي از اينترفيس ها دسترسي پيدا كرده و هر كدام كه آزاد بود، ارتباط را از طريق آن خط برقرار نمايد. اين سرويس امكان دسترسي به شماره ISDN را افزايش مي دهد و ترافيك مربوط به تلاش هاي ناموفق را كاهش مي دهد.

 

دسته سوم سرويسهاي تكميلي اضافه سرانجام رساني (Call Completion)

 

 

Call Waiting يا انتظار مكالمه :

اين سرويس كاربر را قادر مي سازد كه در هنگام داشتن يك مكالمه از دريافت مكالمه ورودي ديگر آگاه شود. كاربر مي تواند با قطع مكالمه جاري به آن جواب دهد. و يا آنرا رد كند.

 

 

 

Call Hold يا نگهداشت مكالمه :

اين سرويس كاربر را مجاز مي دارد كه مكالمه در حال انجام را حفظ كرده و در صورت تمايل دوباره از سر بگيرد.

 

 

 

Call Completion to Busy Subscriber يا سرانجام رساني خط مشغول:

 

اين سرويس مشترك برخوان A را قادر مي سازد كه در صورت مواجه شدن با اشغال مشترك برخوانده B بطريقي آگاهي پيدا كند كه چه موقع مشترك B آزاد مي شود يعني با فعال نمودن اين سرويس و قطع ارتباط خود پس از آزاد شدن مشترك B ، مركز، مشترك A را با ارسال زنگ آگاه نموده و در صورت موافقت مشترك A ، شبكه ارتباط بين اين دو را برقرار نمايد.

 

 

 

دسته چهارم سرويسهاي اضافه چند طرفه (Multi Party)

 

 

 

(Conference Calling (C.C ياهم سخني :

 

اين سرويس به كاربر استفاده كننده از آن اجازه مي دهد كه بطور همزمان با چندين مشترك ديگر ارتباط داشته باشد همچنين مي تواند ارتباط اين مشتركين را با همديگر نيز بطور همزمان برقرار كند.

 

Three Party يا ارتباط سه طرفه :

 

اين سرويس كاربر را به برقراري مكالمه همزمان با دو مشترك قادر مي سازد اين ارتباط بصورت متناوب با هر يك از دو مشترك صورت مي گيرد.

 

 

 

دسته پنجم سرويسهاي اضافه گروهي (Commuity of interest)

 

 

 

(Closed User Group (CUG يا گروه بسته :

 

اين سرويس كاربران را قادر مي سازد تا گروهي را تشكيل دهند كه دسترسي به آن گروه و يا دسترسي از طريق آن گروه محدود گردد. يك كاربر مي تواند عضو بيش از يك CUG بوده و در عين حال عضو شبكه عمومي مخابراتي نيز باشد. محدوديت هر عضو نسبت به هر گروه CUG مي تواند متفاوت باشد.

 

 

 

 

 

(Private Numbering Plans (PNP يا شماره گذاري اختصاصي :

 

اين سرويس به مشترك اجازه مي دهد كه با استفاده از يك طرح شماره گذاري خصوصي بين اينترفيس هاي تعريف شده و معين شده اي در داخل يك يا چند شبكه، ارتباط برقرار نمايند. با استفاده از اين سرويس تعدادي كاربر با استفاده از ترتيب ارقامي با ساختار شماره گذاري متفاوت از طرح شماره گذاري عمومي، مي توانند ارتباط داشته باشند.

 

 

 

(Priority Service (P.S يا حق تقدم :

 

اين سرويس براي ارجحيت دادن به همه و يا بخشي از ارتباطات خروجي مشترك استفاده كننده از اين سرويس مي باشد.

 

 

 

 

 

(Multi Level Precedence & Preemption (MLPP يا اولويت بندي:

 

براي ارجحيت دادن به برقراري ارتباط مشترك ، با يك منبع و يا منابع تعريف شده خاص از اين سرويس استفاده مي شود.

 

 

 

Outgoing Call barring يا مسدود سازي :

اين سرويس به كاربر امكان مي دهد كه بتواند همه و يا گروهي از امكانات خروجي خود را براي يك سرويس و يا سرويس هاي بخصوصي مسدود نمايد.

 

 

 

دسته ششم سرويسهاي اضافه مربوط به هزينه (Charging)

 

 

 

(Advice of Charge at the end of the call (AOC-E يا اعلام هزينه در پايانبرخواني :

 

با استفاده از اين سرويس مشترك اين امكان را مي يابد كه در انتهاي مكالمه، اطلاعات مربوط به صورتحساب مكالمه خود را دريافت نمايد.

 

 

 

(Advice of Charge at Call set-up Time (AOC-Sيا اعلام هزينه در آغاز برخواني :

 

اطلاعات مربوط به نرخ ارتباط در هنگام برقراري ارتباط با فعال شدن اين سرويس در اختيار كاربر قرار مي گيرد.

 

 

 

(Advice of Charge During the call (AOC-D يا اعلام هزينه ضمن برخواني :

 

اين سرويس اطلاعات مربوط به شارژينگ و يا تغيير نرخ مكالمه را در حين مكالمه و در فاز فعال مكالمه در اختيار مشترك قرار مي دهد.

 

 

 

Reverse Charging يا به حساب مخاطب :

شارژ معكوس به كاربر امكان مي دهد كه تمام و يا قسمتي از هزينه مكالمه بحساب مخاطب شارژ گردد. اين عمل با توافق دو طرف انجام مي پذيرد.

 

 

 

Credit Card Calling يا برخواني با كارت اعتباري :

امكان ايجاد ارتباط با استفاده از كارت اعتباري است.

 

دسته هفتم سرويسهاي مربوط به انتقال اطلاعات اضافه (Additional Information Transfer)

 

User – to User Signalling يا سيگنال دهي كاربر به كاربر :

اين سرويس ، يك كاربر ISDN را مجاز مي دارد كه اطلاعات محدودي را به كاربر ISDN ديگري از طريق كانال سيگنالينگ وابسته به مكالمه (كانال D) منتقل كند يا از او اطلاعات بگيرد.

 

In Call Modification يا تغيير در حين برخواني :

اين سرويس براي تغيير نوع كاربري درحين مكالمه بكار برده مي شود؛ مثلا ارسال فاكس در حين مكالمه تلفني .

 

ITU-T براي اين سرويس هنوز تعريف دقيقي را ارائه نكرده و در نتيجه عملياتي نشده است

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...