رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ایزو 9000

مقدمه

به جرات می توان گفت که استانداردهای ایزو 9000یکی از پرطرفدارترین مباحث مدیریتی سالهای اخیر بوده است.به طوریکه کمتر کشوری را می توان یافت که ازنفوذ این استاندارد در امان مانده باشد.دراین جهان شاهد اجرای استانداردهای ایزو9000هستیم.اجرای این نوع استانداردها از ان جنبه حایز اهمیت است که با وجود انتقادها و مباحث بسیاری که پیرامون ماهیت وجودی ان ها مطرح است روز به روز بر تعداد شرکتهای دارای گواهینامه ایزو9000افزوده می شود.

اما ازانجا که اجرای این استانداردها به سهولت انجام نشده است و در پاره ای موارد نیز انتقاداتی از سوی افراد مرتبط با ان به عمل امده است سوال مطرح در این زمینه ان است که به راستی اشکال این استاندارد در کجاست پس در این مقاله به چگونگی استقرا ایزو 9000 و فواید ونواقص و همچنین برخی از انتقاد های وارد شده بر ان را بررسی می کنیم.

 

 

نحوه استقرار iso9001

 

iso9001 به عنوان استانداردی جهت استانداردنمودن فرآیند ها و مدیریت حاکم بر فرآیند ها می تواند راهگشای بسیاری از شرکتها و موسسات باشد .

اینکه ما می بینیم یک شرکت مثل BMW یا TOYOTA دهه ها زندگی می کنند و هر روز گسترده تر شده و سودآوری و توانایی آنها افزایش می یابد بعضی از شرکتها علیرغم استفاده از حمایتهای دولتی ، حمایتهای تعرفه ای و با در اختیار داشتن بازارهای کلر که گاهی محصول خود را تا چند برابر قیمت واقعی می فروشند ، بازهم در معرش ورشکستگی و انحلال وجود دارند ، باید بدانیم تفاوت در چیست ؟

از نظر نیروی انسانی است ؟ از نظر امکانات سخت افزاری است ؟

از نظر منابع نیروی مالی است ؟ ولی خیر در بسیاری از اوقات ورشکسته ها همه این عوامل را کامل در اختیار داشته اند . پس علت چیست ؟

پروفسور دمینگ که عده ای او را ناجی اقتصاد ژاپن می دانند چرخه ای را عرضه کرد که در زیر می بینید .

 

zcuddvo32kzoegbibwmy.jpg

 

 

g8bc3v55xbra26daz75r.jpg

لینک به دیدگاه

این چرخه مبین تقدم تفکر بر عمل است ، اول بیندیشید بعد عمل کنید . اول مطالعه کنید ، بعد دست به عمل بزنید شاید همین شعار ساده را اگر بسیاری از سازمانها به کار بگیرید بسیاری از خیابانها یکبار ساخته می شوند نه اینکه سالی یکبار ساخته شوند . باز هم ساخته نشوند .

وپس از اینکه عمل کردید بررسی کنید آیا به اهداف خود نزدیک شده اید یا که فاصله گرفته اید و اگر فاصله گرفتید دست به اقدام اصلاحیه بزنید تا اشتباه خود رابر طرف نموده و به هدف نزدیک شوید مجدداً بررسی کنید آیا این اقدام اصلاحیه تان موثر بوده است یا خیر و در صورت موثر نبودن باز این اقدام خود را اصلاح کنید این چرخه چرخه بهبود مستمر است که همین بهبود مستمر است که باعث شده بسیاری از شرکتها دهه های متوالی پیشتاز و پیشرو باشند شاید شرکتی مثل سونی اگر به جای MP3 PLAYER های امروزیش اگر می خواست همان ضبط صوت های نوار کاستی را تولید کنند امروز اثری از او در روی زمین باقی نمی ماند ولی بهبود مستمر باعث شده که نه تنها سونی امروز همه محصولات نوآورانه را تولید کند بلکه خودش در گسترش مرزهای دانش قدم بر می دارد و عملاً یک دانشگاه پیشرفته می باشد .

تقدم و تفکر بر عمل و بهبود مستمر امروزه باعث شکوفایی بسیاری از شرکتها و کشورها و حتی زندگی شخصی افراد شده است .

ISO 9001 شکلی سازمان یافته و مدون از این دو شعار بوده که به صورت فرمول قابل اجرا در یک سازمان در آمده است در این مقاله ما نگاهی به نحوه پیاده سازی این استاندارد می اندازیم .

در اصل ما در این استاندارد تاکید بر دید فرآیندی و مستند سازی دارد .

مستند سازی : مستند سازی سالهای سال است که در اکثر شرکتها ما رایج است و گاهی هم از آن به عنوان کاغذ بازی یاد می شود اما در صورتی که این کاغذ بازی را سازمان دهی کنیم نه تنها مانعی بر سر راه شرکت نیست بلکه می تواند مرجعی برای حرکتهای صحیح شرکت و ریشه یابی انحرافهای آن باشد . در یک نظام مستند سازی صحیح که همه ی فرمها و نامه ها تحت کنترل است و عملکرد این نظام دائما پایش می شود می توان کاغذ بازیها و بروکراسیها زائد را با تفویض اختیار حذف کرد و با دسترس آسان و راحت و کنترل شده به مستندات نقشه خوبی برای آینده ترسیم کرد . آنچه مهم است این است که این کاغذ بازی هم سازماندهی می شود که iso برای این سازماندهی راههای خوبی ارائه داده است .

دید فرایندی : هر شرکت خود یک فرایند است . به این معنا که ورودی های مشخص را گرفته و خروجی های مشخصی نیز ارائه می دهد .

باز این فرایند بزرگ را می توان شکست و به چندین فرایند کوچکتر تبدیل نمود بازهم آن فرایندها هم می توان خرد کرد تا به اشخاص رسید در واقع هر شخص هم در سازمان می تواند خودش یک فرایند باشد چون یک سری خدمات را می گیرد و یک سری خدمات را ارائه می دهد

اگر چرخه دمینگ در همه سطوح سازمان و در کلیه فرایند ها و زیر فرایند ها تعریف شود و اجرا شود طوری که هر شخص بداند این چرخه را در کارهای روزانه اش مستقر نماید و در فرایندهای که این شخص دخالت دارد نیز این چرخه را درک کند . می توانیم بگوییم که iso 9001 در یک سازمان استقرار یافته و قطعا باعث پیشرفت آن شرکت می شود ولی مادامی که در سطوح خاص از شرکت استقرار یابد یقیناًٌ اثر بخش کافی ندارد .

پس لزوم استقرار این استاندارد درک آن توسط کلیه افراد سازمان است پس از اینکه در سازمان مستند سازی و دید فرایندی وجود داشت می توان به سراغ موثرترین قسمت تصمیم ساز در شرکت رفت یعنی مدیریت ، در اصل 5 ایزو 9001 تحت عنوان تعهد مدیریت ابتدا قبل از دیگر بخشهای سازمان به سراغ مدیریت رفته است .

لینک به دیدگاه

مدیریت است که قسمت اول چرخه یعنی plan را باید اجرا نماید .

اهداف باید توسط مدیریت یا هیئت مدیره به صورت کلی بیان شوند ، این اهداف کلی را خط مشی شرکت در معرض دید همه قرار دهد .

پس یک معاونت که گاهی نام آن معاونت برنامه ریزی است یا اسمی مشابه این دارد این اهداف کلان را به اهدافی خردتر تبدیل نموده طوری که هر بخش از سازمان به تنهایی بتواند آنها را برآورده نماید که هیئت مدیره و مدیر عامل و این معاونت همگی وظیفه تحقق اصل 5 را دارند . آنها باید اهداف را تهیه نموده این اهداف در راستای تامین نیازمندیهای قابل پاسخ مشتری باشند و نیازهای مشتری در این اهداف لحاظ شده باشد و با کمک ممیزی و گرفتن بازخورد از مشتری این اهداف در فاصله های زمانی مشخصی که از قبل تعیین شده است مورد بازنگری قرار گیرند درست است که این بخش فقط کارش تفکر است اما این تفکر هم باید شامل بهبود مستمر باشد چرا که غلط بودن این تفکر منجر به فنای کل شرکت می شود .

نمونه ای از تفکرات اشتباه، وقتی است که IBM تهیه سیستم عامل برای کامپیوترهای شخصی خود را به پیمانکار سپرد. میکروسافت که به عنوان پیمانکار وظیفه تهیه سیستم عامل Dos را به عهده گرفت امروز به یک غول بزرگ تبدیل شده است که از IBM قدیمی و پر از متخصص بسیار جلو است. در حالی که IBM این کار را خیلی می توانست به متخصصین خود بسپارد، کاری که علت اصلی رشد میکروسافت بود و امروزه ویندوز منبع اصلی درآمد مایکروسافت بوده و در بیش از 90درصد کامپیوترهای شخصی جهان استفاده می شود.

و نمونه ای از تصمیمات صحیح وقتی است که NOKIA از یک کارگاه چوب بری تغییر گرایش داده و در بازار تلفن همراه وارد شد.

درست است که تعیین هدف وظیفه ی ارگانهای نامبرده شده در بالاست، اما اگر هر فرایند که می شود هر معاونت شرکت، سهم خود را از هدفها درک کرده و هر کدام از افراد سهم خود را از هدف آن معاونت یا بخش درک نموده و آن را به عنوان هدف خود در بازه زمانی مشخص درنظر بگیرند آنگاه است که می توان گفت هدف گذاری صحیحی در شرکت انجام شده است و این هدف برای افراد شرکت تفهیم شده است. شاید راه موثری برای این کار ایجاد مسابقه ای بین کارکنان شرکت بوده که مکلف شوند سهم خود را از تحقق هدف بیان نمایند.

بخش 6 بخش تامین منابع است.

این بخش در همه سازمانها تحت عنوان معاونت لجستیک یا معاونت پشتیبانی وجود دارد. وظیفه این بخش مشخص است اما آنچه ایزو بر آن تاکید دارد تامین به موقع و صحیح منابع است. این بخش نیز باید در درون خود چرخه را اجرا نماید.

بخش7 بخش تحقق محصول است.

این بخش در سازمانها تحت عنوان معاونت اجرا، معاونت بهره برداری یا اسامی نظیر اینها است. که DO در این معاونت اجرا می شود. درست است که این معاونت وظیفه DO را بر عهده دارد اما باید برای اجرای بهتر DO خودش نیز چرخه را در داخل خودش اجرا کند.

یعنی باید اهدافی برای بالا بردن کیفیت کار و بهبود مستمر انجام دهد. این بخش در راستای اهداف تعیین شده شرکت انجام وظیفه می کند ولی می تواند برای بهتر انجام دادن این ماموریتها خودش هدف گذاری نموده و بهبود مستمر را انجام دهد.

راه این که در این فرایند به خوبی کارش را انجام دهد این است که بندهای بخش 7 را به خوبی پیاده سازی نماید.

بخشی از Action هم در این قسمت انجام می شود و امر پژوهش یا توسعه و تحقق نیز در زمره همین بند قرار می گیرد.

بخش 8 این بخش وظیفه ی Cheak را به عهده دارد.

واحدهای تحت عنوان کنترل کیفیت QC و بازرسی، میزی، و...... در اکثر سازمانها وجود دارند که این واحدها وظیفه ی کنترل عملکرد واحد اجرا را بر عهده دارند اما آنچه که مهم است این است که این بازرسیها طوری باشد که در نهایت به بهبود مستمر منتهی شود.

بنابراین ISO در بندهایی که برای صحیح کار کردن این معاونت ها در نظر گرفته است ابتدا تعیین شاخص جهت اندازه گیری است، یعنی اینکه اندازه گیری ها سلیقه ای نبوده و مبهم نباشد. پس سنجش محصول با شاخص ها است و در نهایت این معاونت بتواند گزارشهای صحیحی تولید کرده که دربازنگریهای مدیریت اثر گذاشته و در پایان کار باعث بهبود مستمر شرکت شود.

لینک به دیدگاه

انتقادهایی به iso می شوداز جمله ی آنها...1.کیفیت از طریق بازرسی ضامن حصول به کیفیت نیست

بازرسی ازهر نوع که باشد خطاهاراافزایش می دهد زیرا کیفیت باید در روح وجان شرکت به وجود اید و شکل بگیرد. بیشتر افراد در مورد لزوم وجود انواع بازرسی های داخلی و خارجی شک و تردید دارند زیرا هر دوی این کنترلها موجب افزایش بوروکراسی می شود وخیلی هابه درستی این را مطرح می کنند که ایا انجام این کار موجب به وجود آمدن تفکر کیفیت می شود.

ایزو9000یک برداشت اساساناقص از کیفیت است.زیرا ایزو9000با تاکید بر فلسفه حصول به کیفیت از طریق بازرسی مدیران را به کنترل سازمانها با تاسی به روشهاییتشویق می کند که واقعا موجب افت عملکرد وخسارت به کیفیت می شود.این روش های کنترل که موجب عدم رضایت افراد می شود از نوع روش های کنترلی هستند که موجب افت روحیه ی کارکنان می شود .

2.استانداردهای ایزو 9000 با این فرض اشتباه پایه گذاری شده اند که می توان کارها را از طریق روشهای مشخص و تحت نظارت بهتر کنترل کرد.

این پیش فرض موجب مواجه شدن با انبوهی از مستندات می شودزیرا با اجرای ایزو9000 افراد باید دو کار انجام بدهند اول شخصا کاری را که به عهده آن ها گذاشته شده است انجام بدهند وسپس آن را مکتوب کنند .در این مورد وجود مستندات فراوانی که فقط به این خاطر تهیه شده اند که ممیز خارجی بتواند کارش را انجام بدهد کاملا مشهود است.این روش ها افراد را از همکاری مفید باز می دارد و در ان ها این احساس را ایجاد می کند که ارزش همکاری ان ها به هرصورت از طریق روشهای اجرایی و مستندات مشخص می شود .حال آنکه خیلی از مدیران واقعا به این اعتقاد دست یافته اند که کنترل عملکرد از طریق فعالیت افراد کنترل کننده واقعا روشی ضعیف برای مدیران است زیرا این کار روشی سهل الوصول برای کاهش کارایی و به خطا کشاندن فعالیت ها است با این حال این سوال که چرا سازمان ها چنین زحمتی را به خود تحمیل می کنند موضوع مهمی است که باید مشخص شود .من معتقدم دلیل اصلی برای دریافت گواهینامه ایزو9000اجباری است که در این زمینه وجود دارد .مدیران از این می ترسند که اگر گواهینامه ایزو 9000 را دریافت نکند اتفاق ناگواری رخ خواهد داد. از این رو تمام تلاش مدیران به سمت دریافت ایزو9000معطوف مشود.

3.ایزو مانع شکوفایی افراد می شود وخلاقیت از بین می رود

از آنجا که افراد باید کارها را طبق روش های از پیش تعیین شده انجام دهند و در نوع انجام فعالیت هیچ دخالتی ندارند پس به مرور زمان روحیه ی نو اوری وخلاقیت در آن ها از بین می رود .

 

. این انتقادهاو دیگر انتقادات نمی تواند به اصل iso باشد بلکه در نحوه پیاده سازی آن همیشه اشکالاتی وجود دارد و در اکثر سازمانها بدنه سازمان iso را درک نمی کنند. یقینا پیشرفت بسیاری از سازمانها به علت 1تفکر قبل از عمل و2 بهبود مستمر که شامل بهبود تفکر نیز بوده می باشد. یقینا پیاده سازی صحیح iso می تواند این دو مسئله را تضمین نماید. نکته دیگر این است که iso استاندارد فرایند است نه استاندارد محصول، ولی استاندارد فرایند، باعث استاندارد بدون بازگشت محصول خواهد شد. Iso نه تنها باعث استاندارد محصول می شود بلکه باعث توسعه و نوآوری در تولید محصول نیز خواهد شد.

لینک به دیدگاه

مفاهیم پایه

 

استاندارد های سری ایزو 9000 در واقع تعیین کننده ویژگی ها یا مشخصات فنی برای محصول نیستند بلکه استاندارد هایی هستند که بر فرآیند و عملکرد کلیه فعالیت ها که بر کیفیت محصول یا خدمات نهایی تاثیر می گذارند توجه دارد و به همین روی برای هر نوع صنایع تولیدی و خدماتی کاربرد دارد .

استاندارد های سری ایزو 9000 می گوید که کیفیت محصول ، فقط از طریق کنترل و بازرسی صد در صد به صورت پیوسته قابل تامین نیست بلکه کیفیت باید در فرآیند تولید و آن هم در کلیه بخشهای یک سازمان بوجود آید و به همین سبب است که کیفیت و ارزش نهادن بر کیفیت را مسئولیت مشترک کلیه کارکنان و در تمامی بخشهای یک سازمان به همراه رضایت مشتریان تلقی می نماید .

 

استانداردهای ایزو 9000

استاندارد های سری ایزو 9000 بطور کلی در چهار گروه طبقه بندی می شوند :

الف- استاندارد های مربوط به سیستم های مدیریت کیفیت (ایزو9000 ، ایزو 9001 ، ایزو 9004)

ب- استانداردهای مربوط به مدیریت کیفیت (سری ایزو 10000)

ج- استانداردهای راهنما و پشتیبانی کننده (ایزو 19011)

د- استاندارد های کیفیت در صنایع خاص (iso/ts 29001,iso/ts 16949)

انگیزه ها و علل استقرار سیستم کیفیت از جمله عبارتند از :

1- جلب رضایت مشتری و برآورده کردن انتظارات روز افزون مشتریان

2- توسعه تجارت جهانی

3- دریافت گواهی نامه بعنوان ابزار بازاریابی بهتر

4- دستیابی به منافع بیشتر نسبت به رقبای اقتصادی

5- بهبود مداوم کیفیت

6- کاهش ضایعات

7- انجام به موقع تعهدات

8- افزایش انگیزه های کاری

سیستم مدیریت کیفیت براساس الزامات استاندارد ایران – ایزو 9001 سال 1380

معادل استاندارد iso9001-2000

الزام 1: هدف و دامنه کاربرد

الزام2:مراجع الزامی

الزام3:اصطلاحات و تعاریف

الزام4:سیستم مدیریت کیفیت

الزام5:مسئولیت مدیریت

الزام6:مدیریت منابع

الزام7:پدید آوری محصول

الزام8:اندازه گیری ، تحلیل و بهبود

لینک به دیدگاه

گواهینامه های ایزو 9000

 

نگاهی به آمار گواهینامه های صادر شده در جهان و روند گسترش آن در دو دهه اخیر (1987 تا کنون ) این اهمیت و گسترش را نشان می دهد در دهه اخیر استقرار سیستم مدیریت کیفیت براساس استاندارد های ایزو 9000 و با تدوین این استاندارد ها توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در سال 1374 آغاز گردید این استاندارد ها زیر نظر کمیته تدوین استاندارد های مدیریت کیفیت در اداره کل نظارت بر اجرای سیستم های کیفیت تحت عنوان استاندارد های ایران – ایزو 9000 تدوین گردیده و مورد استقبال سازمانها و شرکتهای تولیدی و خدماتی ایرانی قرار گرفت.

اداره کل نظارت بر اجرای سیستم های کیفیت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بنا بر مسئولیت تعیین شده توسط شورایعالی استاندارد مبنی بر نظارت بر کلیه فعالیتهای مرتبط با استاندارد های ایزو 9000 در کشور ، گواهینامه های صادره در کشور را از نظر اعتبار صدور مورد بررسی قرار داده و در صورت تایید در فهرست آماری ثبت گواهینامه های ایزو 9000 در کشور ثبت می نماید .

فهرست فوق بطور مرتب روز آمد شده و کلیه مشخصات گواهینامه ها در سایت اطلاع رسانی موسسه درج می گردد . جهت اطلاعات بیشتر و آخرین ویرایش استاندارد های سری ایزو 9000 به سایت اطلاع رسانی سازمان بین المللی استاندارد و سایت اطلاع رسانی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به آدرس های زیر مراجعه نمایید .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مفاهیم پایه استاندارد های سری ایزو 14000

در تداوم تدوین استاندارد های سری ایزو 9000 و استقبال چشمگیر موسسات تولیدی و خدماتی و چاره جویی اساسی پیامدهای زیست محیطی در عرصه صنعت و خدمات ، کارشناسان تدوین سازمان بین المللی استاندارد iso را بر آن داشت تا در ادامه تدوین استاندارد های سری ایزو 9000 ، استاندارد های سری ایزو 14000 در کمیته فنی 207 iso/tc مورد بررسی و تدوین قرار گیرد .

اولین سری استاندارد های ایزو 14000 در سال 1996 تدوین گردید . نگاهی به آمار گواهینامه های صادر شده در جهان و روند گسترش آن در دهه اخیر (1996 تاکنون ) این اهمیت و گسترش را نشان می دهد .

کمیسیون تدوین استاندارد های ملی ایران – ایزو 14000در اداره کل نظارت بر اجرای سیستم های کیفیت موسسه استاندارد در سال 1376 امر تدوین استاندارد های سری ایزو 14000 را با تدوین استاندارد 14001 iso تحت عنوان ایران – ایزو 14001 (سیستم های مدیریت زیست محیطی – مشخصات همراه با راهنما ) آغاز کرد و سایر استاندارد های سری ایزو 14000 نیز ترجمه و تدوین گردیده است .

 

استاندارد های ایزو 14000

استاندارد های سری ایزو 14000 بطور کلی در سه گروه طبقه بندی می شوند :

الف – استانداردهای سیستم های مدیریت زیست محیطی (ایزو 14001 ، ایزو 14004)

ب- استاندارد های مدیریت زیست محیطی (ایزو 14015 ، سری 14030 ، سری 14040)

ج- استاندارد های راهنما و پشتیبان (سری ایزو 14063 ، ایزو 19011 ، ایزو 14050)

 

سیستم مدیریت زیست محیطی براساس الزامات استاندارد ایزو 14001

الزام 1: هدف و دامنه کاربرد

الزام2:مراجع الزامی

الزام3:اصطلاحات و تعاریف

الزام4:الزامات سیستم مدیریت زیست محیطی

الزام4-1:الزامات کلی

الزام4-2:خط مشی زیست محیطی

الزام4-3:طرح ریزی

الزام4-4:اجراء و عملیات

الزام4-5:بررسی

الزام4-6:بازنگری مدیریت

لینک به دیدگاه

مقدمه

 

تضمين كيفيت ايزو 9000 در ميان برخي از شركتهاي بازرگاني و خدماتي جوي از ترس و عدم تفاهم به وجود آورده است و اين مشكل متأسفانه در بسياري از موارد رفع نشده است. وحشت از هزينه زياد و مشكلات اجرائي و اين كه سيستم نتواند كار كند به ويژه براي شركتهاي كوچكتر بين شركتها عموميت دارد. بيشتر اين مسائل كاملاً غير واقعي و دروغ است.

اجراي ايزو 9000 در سازمانهاي تجاري هزينه چنداني در بر ندارد اما لازم است حقايق مربوطه شناخته و درك شود تا از ايجاد مفاهيم نا صحيح و نگرش منفي در مورد تضمين كيفيت جلوگيري گردد. اشكالي كه بر اثر عدم درك صحيح ويژگيهاي ايزو 9000 و داشتـن نگـرش منفـي در مــورد منافعـي كه با خـود براي سيستمهاي بازرگانـي مي آورد چشم انداز آيندة اين سيستمها را به مخاطره مي اندازد. نشستن در يك حصار موجب مي شود كه هيچ واقعه اي اتفاق نيفتد و در عرصه رقابت دور از ايزو 9000 امكان دارد اثرات زيان آوري متحمل شركت شده، نتواند خود را حفظ نمايد و مشتري خود را از دست بدهد. شركتهاي موجود به سختي خواهند توانست موجوديت خود را حفظ كنند زيرا شركتهاي زيادي اصرار دارند كه پيمانكاران و تأمين كنندگان محصولات و خدماتشان اعتبارنامه ايزو 9000 داشته باشند. براي برطرف كردن ترس از ايزو 9000 ضـروري است كه درك واضـح و ساده اي از آنچـه كه بدان مربوط مي شود داشته باشيم.

مؤسسه مشاوره كراونگلاو (Gravenglow) يكي از پيشگامان تضمين كيفيت ايزو 9000 در اروپا بوده و پروژه هاي موفقي را در بسياري از سازمانها با وسعت هاي مختلف اجرا كرده است. دانش و مهارتي كه از اجراي اين پروژه ها در من و دوستان همكارم در كالج به وجود آمده مرا بر آن داشـت كه اين كتاب را تأليف كنـم. در طـي سالـها آشكـار شده اسـت كه ايزو 9000 مي تواند بهتر و موفقتر اجرا شود، اگر سيستم را ساده و مرتب كنيم، مستندات را در حداقل تنظيم نموده و هر فرد سازمان، نگرشي روشن از تضمين كيفيت داشته باشد.

ISO 14000 روشي نوين را براي حفاظت زيست محيطي دربر دارد. اين استاندارد در مقايسه با الگوي مرسوم فرمان- و- كنترل، هر سازمان را دعوت مي كند به اين كه :‌جنبه هاي زيست محيطي خود را ارزيابي كند، اهداف و مقاصد خود را تهيه و تدوين كند،‌ خود را به فرايندهاي كارا و مطمئن و بهبود پيوسته متعهد سازد، تمامي كاركنان و مديران را درون سيستمي بياورد كه آگاهي مشترك و روشن و نيز مسؤوليت فردي در قبال عملكرد زيست محيطي سازمان داشته باشند.

حوادث و سوانح صنعتي اخير- كه برخي موجب آسيبهاي جدي براي بشر و محيط زيست بود- ثابت كردند كه رعايت اجباري مقررات براي تضمين پيشگيري از تخريب زيست محيطي كافي نيست. پس از اين كه آشكار شد رعايت مقرارت نسخة‌ كاملي براي حفاظت زيست محيطي نيست،‌ نياز به سيستمي فعال تر احساس شد.

ISO 14001- بنيان تمامي مجموعه استانداردهاي ISO14000- يك چنين راهبرد فعال حفاظت زيست محيطي است كه رعايت اجباري مقررات تنها يك عنصر از روشي جامع تر و تمام شمول است.

اما پس از دهها سال تأكيد و تمركز بر رعايت قوانين دولتي،‌ بهرحال جوامع نظام مند وتحت ضابطه نياز خواهند داشت در برخي امور خود بازنگري كنند تا به ديدگاهي فراتر از رعايت قوانين به عنوان يك وسيله اندازه گيري موفقيت اهداف زيست محيطي سازمان،‌ دست يابند. البته رعايت قوانين به هيچ وجه اهميت خود را در عمليات و فعاليتهاي سازمان از دست نمي دهد. اما اين كوته نظري خواهد بود كه ISO 14001 را صرفاً ابزاري براي دستيابي به رعايت قوانين،‌ بدانيم. افرادي كه بر انجام اين روش تأكيد دارند متحمل هزينه هاي اجراي EMS بدون استفادة كامل از ثمـرات و سودمنديهاي آن خـواهند شـد. بنابراين،‌ واجب اسـت كه هـر فرد مرتبط با ISO 14001،‌ هدف والاتر آن درك كند و از ناچيز جلوه دادن استاندارد با ارزش گذاري آن فقط به خاطر اثراتش بر رعايت اجباري مقررات و قوانين؛ پرهيزه كند. ISO 14001 يك پيشرفت چشمگير و مهم در توانايي ما براي حفاظت و نگهداري از منابع زيست محيطي كره زمين- فراتر از روش رعايت اجباري قوانين- است و بنابراين بايد از سوي كاربران و ناظران ارزشمند باشد.

لینک به دیدگاه

فصل اول

 

تضمين كيفيت چيست؟

 

 

1- تضمين كيفيت چيست؟

دو كلمه «تضمين كيفيت» برداشتهاي متفاوتي را در محافل و سازمانهاي تجاري به وجود آورده است كه بعضاً گمراه كننده است. بايد سعي كرد درك صحيحي از اين اصطلاح به وجود آورد.

تضمين كيفيت بدين معناست كه محصولات و خدمات را درست منطبق با خواستهاي مشتري تحويل دهيم. تضمين كيفيت اجراي يكسري كنترلها بر اساس مستندات در مراحل حساس تجاري است به طوري كه اين اطمينان به وجود آيد كه دقيقاً نيازهاي مشتري تأمين شده است. تضمين كيفيت را با كنترل كيفيت نبايد اشتباه كرد. كنترل كيفيت به كيفيت خدمات و توليدات شما مربوط مي شود.

تضمين كيفيت، سيستم كنترلها بر اساس مستندات در داخل سيستم شماست به طوري كه هيچگاه مشتري خود را از دست ندهيد. به عبارت ديگر تضمين كيفيت احتمال بروز خطا را كه موجب ايجاد ضرر براي شما و مشتري شما مي شود از بين مي برد. ضرري كه ممكن است از منافع مشتري بكاهد يا حسن شهرت شما را از بين ببرد.

لینک به دیدگاه

منافع مشتري و حسن شهرت عرضه كننده در موارد زير به مخاطره مي افتد :‌

1- عدم تحويل به موقع و ناصحيح كالا به آبروي شركت لطمه وارد مي سازد.

2- عدم توجه به مشكلات به وجود آمده و كوتاهي در رفع سريع آنها.

3- قبول سفارشاتي كه تهية آن، آنگونه كه مشتري خواسته و در زمان مورد نظر او براي شركت مقدور نباشد.

4- ارجاع كار به كارمندان غير ماهر كه موجب شكايت مشتري شود.

5- كوتاهي در بازرسي و آزمايش مواد اوليه كه در آينده موجب ايجاد اشكال براي شركت و مشتريان آن شود.

6- فقدان كنترلهاي داخلي بر اساس اسناد كه مي تواند بر كيفيت خدمات شركت اثر بگذارد.

عليرغم همة برداشتهايي كه در مورد جنبه هاي منفي ايزو 9000 ممكن است وجود داشته باشد، وقتي از ديد واقعي به چرخة تضمني كيفيت نگاه كنيم به اين نتيجه مي رسيم كه اين سيستم براي شما و مشتري خوب است. پيروز شدن در بازار رقابت و حفظ مشتريها مشكل نيست؛ تنها شركتهايي كه به بقاء خود در آينده اطمينان دارند، آنهايي هستند كه اجازه نمي دهند مشتري از دست آنها برود، و به طور مدام رضايت مشتري و رفع نيازهاي دقيق او را در نظر دارند. تحليل آخر اينكه، تضمين كيفيت چيزي بيش از يك شمّ تجاري نيست. ايزو 9000 در بعضي موارد بد تعبير شده است و اين كار توسط كساني كه درك روشني از پيامي كه در ماوراء آن نهفته است ندارند، به وجود آمده است. با الهام از ايزو 9000 و با تغييراتي بس جزيي، مي توان به منافعي سرشار در تجارت دست يافت. به منطق ايزو 9000 فكر كنيد! با معرفي نحوه سياستگزاري تضمين كيفيت در شركت شما، كوشش بسياري در حذف خطاهايي خواهد شد كه ممكن است باعث زيانهاي زياد مالي و خسارتهاي از دست دادن مشتريان شما بشود. اشتباهات در زمينة تجارت در سازمانهايي كه اعتبارنامه ايزو 9000 دريافت كرده اند به مراتب از ساير سازمانها كمتر است.

دليل اصلي اينكه شما در امر تجارت فعال هستيد، آن است كه از سود حاصل از اين كار و از بقاء سازمان خود در آينده لذت مي بريد.

چطور ممكن است تضمين كيفيت را رد كرد در حالي كه :

1- كاراي داخلي را بهبود مي بخشد.

2- ضررها و خطاهاي سنگين داخلي سازمان را به حداقل مي رساند.

3- رضايت كامل مشتري را تأمين مي كند.

4- روحية كار دسته جمعي را در سازمان تقويت مي بخشد.

5- مبنايي براي توسعه و طراحي سازمان جديدي به وجود مي آورد.

توصيه من اين است كه به آنهايي كه از تضمين كيفيت انتقاد مي كنند، توجه نكنيد. آنها به منافع حاصل از اين سيستم واقف نيستند و همين عدم اطلاع و توجّه، اين خطر را به وجود مي آورد كه بقاء سيستم خود را به مخاطره بيندازد.

تضمين كيفت بنا ندارد كه به شما بگويد، چگونه شركت خود را به پيش ببريد؟ و يا با ارائه روشهاي غير عملي و غير واقعي سيستم شما را از اين رو به آن رو كند. تضمين كيفيت راههايي را معرفي مي كند، كه ايجاد شمّ تجاري كرده و كارايي عملي هر تجارتي را بهينه مي سازد. از طريق اجراي اين روشهاي كاملاً تعريف شده و مستند، هر يك از افراد در شركت شما در جهت نيل به هدف طوري كار خواهد كرد كه با رفع هر گونه عيب و خطا، نتيجة كارش رضايت كامل مشتري را جلب كند

لینک به دیدگاه

فصل دوّم

 

درك استاندارد بين المللي تضمين كيفيت ايزو 9000

 

2- درك استاندارد بين المللي، تضمين كيفيت ايزو 9000

در دنياي تجارت، استانداردهاي بي شماري وجود دارد كه هر يك كد خاص خود را دارند ايزو "ISO" از كلمات International Standards Organisation يعني سازمان استاندارد بين المللي در ارتباط با تضمين كيفيت كد 9000 به آن تعلق گرفته و به صورت ISO9000 در آمده است. ايزو 9000 به سه استاندارد ايزو 9001 و ايزو 9002 و ايزو 9003 تقسيم شده است

لینک به دیدگاه

ايزو 9001

براي شركتهايي است كه در ارتباط با طراحي، توسعه، توليد، نصب و خدمات بعد از فروش فعاليت دارند. آنهايي كه مشتريانشان براي تهيه نقشـه ها و طرحها به آنها مراجعه مي كنند،‌ مثل شركتهايي كه در زمينه طراحي خطوط انتقال نفت و گاز فعاليت دارند و يا آنهايي كه فعاليتهاي معماري انجام مي دهند.

لینک به دیدگاه

ايزو 9002

ايزو 9002 طيف وسيعي از شركتهاي تجاري را دربر مي گيرد و متداولترين نوع استاندارد بين المللي است. براي گروهي به كار مي رود كه فعاليتهاي توليد، نصب و خدمات بعد از فروش دارند ولي درگير عمليات طراحي نيستند. ايزو 9002 شركتهايي را كه توليد كننده اجناس بوده يا خدماتي باشند، شامل مي شود. توزيع كننده ها و شركتهاي سرمايه گذاري نيز شامل اين موارد مي باشد.

لینک به دیدگاه

ايزو 9003

ايزو 9003 كمترين مورد استفاده را از سري استانداردهاي ايزو 9000 دارد و فقط در مورد شركتهايي به كار مي رود كه تطابق نيازمنديها با محصولات آنها را از طريق آزمايش و بازرسي نهايي محصول انجام مي شود.

استاندارد بين المللي، ده صفحه اسناد سات كه در طي بيست قسمت مواردي را كه هر شركتي به عنوان خط مشي تضمين كيفيت بايد در نظر بگيرد معرفي مي كند.

ايزو 9000 اولين بار در سال 1979 منتشر گرديد و امروزه توسط بسياري از سازمانهاي تجاري به كار گرفته مي شود؛ در حقيقت امروزه بسياري شركتها، پيمانكاران فرعي خود را كه براي اين سازمانها كالا يا خدمات توليد مي كنند، موظف مي سازند كه براي ادامه همكاري رعايت نكات ايزو 9000 را بنمايند.ايزو 9000 در هر نوع سازماني مي تواند بدون توجه به تعداد كاركنان و سهم آنها از بازار مورد استفاده قرار گيرد. رعايت نكات ايزو 9000 براي صادر كنندگان كالا به ويژه آنها كه به اروپا كالا صادر مي كنند حائز اهميت است. اعتبارنامه ايزو 9000 يك سند مثبت و با ارزش است كه اعطاء آن به يك شركت موجب كه در مؤسسات تجاري اين باور به وجود آيد كه آن شركت به خوبي سازماندهي شده، مديريت مي شود و كارها بر اساس روشهاي مستند شده و مبتني بر رضايت كامل مشتري و تأمين همه نيازهاي او پيش مي رود.

لینک به دیدگاه

فصل سوم

 

شرح استاندارد بين المللي ايزو 9000

 

 

3- شرح استاندارد بين المللي ايزو 9000

هر يك از بيست قسمت ايزو 9000 كد ويژه اي دارد كه با چهار شروع مي شود. اينها از 1-4 تا 20-4 با شماره مشخص شده اند كه در متن زير شرح داده خواهد شد. بر اين اساس، دو سند معتبر تهيه مي شود يكي نظامنامه كيفيت و ديگري روشهاي اجرايي؛ اين اسناد ثابت مي كنند كه يك سـازمـان به تضمين كيفيت اعتقـاد داشـته و ضوابـط اجرايي آن را رعايت مي كند.

نظام نامة كيفيت

اين سند بيانيه اي است كه تعهد شركت را نسبت به خط مشي تضمين كيفيت نشان مي دهد و بايد تمام قسمتهاي اصلي و فرعي استاندارد بين المللي را كه به سازمان مربوط مي شود، دربر داشته باشد.

1- دامنه

نظامنامه بايد طبيعت خدمات و كالاهايي را كه در صدد كسب اعتبارنامه هستند معرفي نمايد (اگر شركتي نخواهد براي همه فعاليتهاي خود اعتبارنامه بگيرد بخشي از خدمات، توليدات يا عمليات خود را كه بايد مميزي شود تعيين مي نمايد.)

 

2- مراجع اصلي يا قانوني

هر استانداردي كه در شركت مورد استفاده قرار مي گيرد از جمله ايزو 9000 بايد در اين بخش آورده شود؛ به علاوه سازمان بايد نسخة به روز درآمده استانداردها را در پرونده نگهداري نمايد.

3- تعاريف

متنهاي زير بايد در نظامنامه ها وجود داشته باشد.

1-3- محصول

محصول شركت ممكن است خدمات، سخت افزار، نرم افزارها و مواد پردازش شده و يا تركيبي از آنها باشد. يك محصول ممكن است قابل لمس، (مثل قطعات براي مونتاژ يا مواد پردازش شده) يا غير ملموس (مثل دانش يا مفاهيم) و يا تركيبي از آنها باشد. كلمه محصول به آنچه كه از قصد تهيه مي شود. اطلاق مي گردد و آنچه را كه به تبع آن به وجود مي آيد، ممكن است دربر نگيرد.

 

2-3- پيشنهاد

سندي است كه توسط يك شركت،‌ در پاسخ به دعوت براي عقد قرارداد تهيه محصول ارائه مي شود.

3-3- قرارداد

يك توافق بين شركت و مشتري است براي تأمين نيازمنديهاي مشـتري كه به هر وسيله اي به مشتري رسانده شود.

مستندات روشهاي اجرايي

در حالي كه نظامنامه كيفيت بيانه اي است، براي نشان دادن تعهد شركت به تضمين كيفيت، مستندات روشهاي اجرايي و فرمهاي پيوست آن نشان دهنده آن است كه چگونه استاندارد ايزو 9000 در سازمان به اجرا در مي آيد.

لینک به دیدگاه

فصل چهارم

 

منافع حاصل از رعايت استانداردهاي ايزو 9000 در سيستمهاي تجاري

4- منافع حاصل از رعايت استانداردهاي ايزو 9000 در سيستمهاي تجاري

بدون شك ايزو 9000 منافع سرشاري براي سيستم با خود به همراه مي آورد وقتي كه سيستم تضمين كيفيت، در سازمان اجرا شده باشد. منافع اصلي اين سيستم عبارت است از :‌

1- كاهش هزينه ها از طريق بالا بردن اثر بخشي سيستم و حذف اشكالات وجلوگيري از اتلاف وقت، اين كاهش از طريق يكسري كنترلهاي مستند در مراحل حساس سيستم، قابل دسترسي است و باعث مي شود اشتباهات هزينه برانگيز سيستم به حداقل برسد و مشكلات مبتني بر عدم اعتماد مشتري از بين برود.

2- از آنجا كه دستورالعملها و روشهاي اجرائي در نظامنامه كيفيت و روشهاي تدوين شده به تفصيل بيان شده است، مديريت و كنترل سازمان بسيار آسانتر مي شود؛ زيرا هر فردي از عضاء سازمان مي داند چه كاري و آن را چگونه انجام دهد.

3- انجام صحيح كار از ايجاد اشكال جلوگيري مي كند و سازمان را قادر مي سازد كار را مؤثرتر انجام دهد.

4- افزايش كارايي، هزينه ها را كاهش مي دهد و سازمان را قادر مي سازد در بازار رقابت مطرح شود.

5- ايزو 9000 توسعة سيستم و بهبود مستمر كاركنان را اطمينان مي دهد.

6- قدرت فروش شركت به ميزان زيادي افزايش مي يابد زيرا مشتري مي داند ايزو 9000 يعني روشي كه در آن هر كار اولين بار درست انجام مي شود.

7- استاندارد ايزو مقبوليت جهاني دارد و اين براي سازمانهايي كه خواهان صادرات محصول خود هستند، موفقيت مناسب ايجاد مي كند.

8- قابليت عرضه كالا به شركتهاي بزرگ و يا سازمانهايي كه اصرار دارند تأمين كنندگان آنها اعتبارنامه ايزو 9000 داشته باشند، را افزايش مي دهد.

9- بدون داشتن اعتبارنامه ايزو 9000، ثبت نام براي شركت در مناقصه ها روز به روز سخت تر مي شود.

10- تضمين كيفيت يك روش همكـاري به وجـود مي آورد به طـوري كه هر نفر كار را به همـان جهتي هدايت مي كنـد كه سازمان به بهترين نتايج برسـد و اجـراي غـرورآميز عمليات، سازمان را به كسب اعتبارنامه موفق مي سازد.

11- ايزو 9000 يك وسيله عالي براي بازاريابي است. بدون آن بسياري از شركتها در آينده.ممكن است از دور خارج شوند. ايزو 9000 در آينده وسيله جلب سرمايه ها خواهد بود.

12- حتي در تيره ترين روزهاي ركود تجارت، وقتي كه اشتباهات به حد اعلاي خود رسيدهبود، كمپاني هـايي كه گواهينامة ايزو 9000 داشـتند اشتباهاتشان بسيار كـم بـود؛‌ زيرا سازمانهايي كه به سيستم تضمين كيفيت مجهـز بودند، به طـور مؤثر كنترل و مديريت مي شدند و امكان شكست در آنها به مراتب پايين بود.

13- ايزو 9000 در مقابلة با سازمانهايي كه سيستم تضمين كيفيت ندارند برگ برنده اي رو مي كند و نقطـة قوتي به وجود مي آورد كه بر اثر آن هيچ مشكلي در اجراي قراردادهـا به وجود نمي آيد.

لینک به دیدگاه

فصل پنجم

 

آموزش كاركنان

 

 

5- آموزش كاركنان

كلية كاركنان سازمان بايد از قصد سازمان براي دريافت اعتبارنامه ايزو 9000 مطلع شوند. يك سيستم تضمين كيفيت وقتي به طور مؤثر كار مي كند كه همه كاركنان آن تضمين كيفيت را درك كنند و تصديق كنند كه درك مسؤليتهاي فردي و جمعي لازم است تا روشهاي اجرائي به طور مؤثر در سيستم كار كند و اين نفع سازمان و مشتري است.

جلسات توجيهي بايد در گروههاي كوچك براي هر قسمت و به طور منظم برگزار شود. ترجيحاً بايد گروههاي كوچك باشند؛‌ زيرا آنها تشويق مي شوند كه سئوال كنند و اين امكان در گروههاي بزرگ قابل ايجاد نيست.

آموزش مستمر براي تك تك كاركنان در سازمان به منظور درك مفاهيم كيفيت لازم است. همچنين بايد آنها را به ارسال پيشنهادات و نظرات خود تشويق كرد و اين مي تواند بسيار سودمند بوده، اثر مثبتي در تضمين كيفيت داشته باشد. كليه جلسات آموزش بايد به تفصيل در پرونده آموزشي افراد ثبت و بايگاني شود و اين خود بخشي از سوابق كيفي سازمان است.

لینک به دیدگاه

فصل ششم

 

تكنيكهاي مميزي

 

6- تكنيكهاي مميزي

قبل از آنكه اعتبارنامه نهايي كيفيت دريافت شود و مميزي داخلي سيستم كيفيت بايد حداقل سالي يكبار به طور كامل انجام شده نتايج آن مستند شود، اين ارزيابي بايد سال بعد از دريافت اعتبارنامة كيفيت توسط يك مميز داخلي با صلاحيت و دوره ديده اجرا گردد.

اعتبارنامه، نتيجه يك مميزي شخص سوم است، مميزي داخلي معمولاً توسط كاركنان خود سازمان انجام مي شود و حائز اهميت است. مميزي داخلي بدين منظور انجام مي شود كه مؤثر بودن عمليات اجرائي را نشان داده، مغايرتها را آشكار نمايد تا اقدامات اصلاحي در مورد آنها انجام شود. يك روش سيستماتيك براي انجام مميزي داخلي مورد نياز است و فرمهاي مديريت كيفيت qa01 تا qa02b بايد توسط مميزي داخلي مورد استفاده قرار گيرد.افرادي كه مميزي نهايي را براي دادن اعتبارنامه انجام مي دهند مستندات را مورد بررسي قرار مي دهند تا برايشان اين اطمينان حاصل شود كه مميزي انجام شده و نتايج آن ثبت و بايگاني و تحليل شده است و در صورت لزوم به توسعه سيستم كمك كرده است.

1- فقط افراد آموزش ديده را بايد به مميزي داخلي سيستم گمارد.

- افرادي كه به سيستم تضمين كيفيت واقف باشند.

- افـرادي كه مهـارت در ايجـاد ارتباط و كفـايت در حسـن تفاهم با كارمندان در همه سطوح داشته باشند.

2- قبل از هر مميزي،‌ ليستهاي كنترلي و پرسشنامه ها بايد تهيه شود تا بتوان بررسي كاملي در بر داشت:‌

- كنترلها و روشهاي اجرائي هر واحد.

- اجراي سودمند كليه عناصر نظامنامه كيفيت و روشهاي اجرائي.

3- جدول زماني مميزي و طرح مقدماتي آن بر اساس واحدها و يا بر اساس عناصر كيفيت بايد برنامه ريزي شود. سازمانهاي كوچك عمل مميزي را در يك يا دو روز به پايان مي رسانند در حالي كه مميزي در سازمانهاي بزرگ ممكن است چندين هفته حتي چندين ماه به طول انجامد.

لینک به دیدگاه

فصل هفتم

 

رفع سوء تفاهمات، سوء تعبيرها و عدم درك مفاهيم ايزو 9000

 

 

7- رفع سوء تفاهمات، سوء تعبيرها و عدم درك مفاهميم ايزو 9000

آيا مشاوره مي گويد چگونه سيستم تجاري خود را اداره نمائيم؟

به نظر مي رسد يك سوء تفاهم وجود دارد كه وقتي يك مشاور را براي تكميل طرح ايزو 9000 استخدام مي كنيم او كلية روشهاي اجرائي سازمان را تغيير مي دهد. چنين نيست؟

نقش مشاور، هدايت يك مميزي داخلي است تا ارزشيابي كند چه سيستمها و مستنداتي قبلاً وجود داشته، سپس روشهاي اجرائي سازمان را با نيازهاي استاندارد بين المللي مقايسه مي نمايد. اگر در مستندات يا سيستم،‌ عدم كارايي شناسايي كرد با همكاري سازمان وسائلي فراهم خواهد آورد تا با استاندارد هماهنگ شود.

نقش مميز خارجي (اعتباردهنده) اين نيست كه به سازمان ديكته كند كه چه بايد انجام دهد. در حقيقت سازمان با تدوين كردن و مستند كردن روشهاي اجرائي، در نحوه كنترل و اجراي آنها مشورت مي كند.

بنابراين سازمان در زمينة روشهاي اجرائي و اينكه چگونه اين روشها كار مي كند؟ با مشاوره مشورت مي نمايد. ايجاد انطباق كامل با نيازمنديهاي استاندارد،‌ مي تواند براي اعتبار دهنده ثابت شود و آنگاه دسترسي به مميزي موفقيت آميز امكان پذير خواهد بود.

سازمان مي تواند روشهايي را به كار ببرد كه از نظر اجرا مناسب سازمان باشد. اگر قبل از گرفتن گواهينامه نهائي كلية ضوابط تضمين كيفيت در سازمان تحقق يافته باشد و نيازمنديهاي استاندارد بين المللي تأمين شده باشد، نقش مشاور آن نيست كه صرفاً تغييراتي به وجود آورد.

دسترسي به گواهينامه سالها طول مي كشد!

نمونه هايي از سازمانها هستند كه دو سال طول كشيده است تا آماده گرفتن گواهينامه شوند. اگر به طور اساسي و مستمر وقت كافي به ايزو 9000 اختصاص دهيم صرف زمان طولاني نيـاز نمي باشـد. براي سازمانهايي كه خيلـي وسيـع و پيچيده نباشند زمانهاي زيـر معقـول به نظـر مي رسند :

12 تا 16 هفته

1- مميزي سيستم را انجام دهيد.

2- مستندات سيستم و روشهاي اجرائي را تهيه نماييد.

3- مستندات كنترل سيستم را بازنگري و اصلاح نماييد.

4- كاركنان از جمله مدير كيفيت سازمان را آموزش دهيد.

5- سيستم كيفيت را به طور كامل اجرا نماييد.

معمولاً مشارو سيستم را براي چهار ماه استخدام مي كنند تا اجراي سيستم كيفيت در سازمان به طور كامل انجام شود. سه تا چهار ماه ديگر لازم است تا اطمينان حاصل شود كه سيستم كيفيت كار مي كند. در اين زمان هر جا مشكلي در مستندات و روشهاي اجرائي شناسايي شود، مي توان اصلاح كرد يا بهبود بخشيد. در اين مرحله يك مميزي داخلي بايد انجام شده به طور كامل مستند شود و اگر عدم انطباقي مشاهده نشد زمان مناسبي براي انجام مميزي نهايي براي اخذ گواهينامه خواهد بود.

لینک به دیدگاه

مميزان اعتبار دهنده، كنترلهاي موضعي انجام مي دهند!

مميزان خارجي اعتبار دهنده بي مقدمه وارد سازمان نمي شوند. آنها بر اساس وقت قبلي براي انجام مميزي نهايي مراجعه مي كنند. فرايند اعتباردهي دو بخش دارد.

ارزيابي مستندات

جزوات و كليه مستندات همراه آن بازنگري مي شوند تا اطمينان حاصل شود كه نيازمنديهاي استاندارد بين المللي را تأمين مي نمايند. اگر ميزان اعتباردهنده از مستندات رضايت كامل نداشته باشند،‌پيشنهادات اصلاحي خواهند داد.

ارزيابي نهايي

مميـزان اعتبـاردهنده با وقت قبلـي جـهـت مميـزي به سازمان مراجعـه مي كنند و كنترل مي نمايند كه آيا سيستم سازمان و مستندات مربوطه به طور مطلوب كار مي كنند و آيا همه انتظارات استاندارد را برآورده مي سازند يا نه.

اجراي ايزو 9000 بسيار گران است!

داستانهاي زيادي از قيمت بالاي اجراي ايزو 9000 شنيده مي شود اما اغلب آنها واقعيت ندارد. هزينة اجراي كامل ايزو 9000 در سازمانهاي كوچك چيزي بين 2000 تا 3000 پوند و براي مؤسسات با اندازة متوسط بين 3000 تا 5000 پوند است. اين هزينه براي سازمانهاي بزرگ نمي تواند بيش از 8000 تا 10000 پوند باشد. علاوه بر هزينه هاي اجراء هزينة اخذ گواهينامه كه در ارزيابي نهايي پرداخت مي شود و هزينة مميزيهاي متعاقب كه سالانه پرداخت مي شود به اين مبلغ اضافه مي شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...