رفتن به مطلب

چند سئوال شیمیایی در مورد زعفران؟


ارسال های توصیه شده

سلام عطر زعفران از عنصر سافرانال Safranal هست آیا این ماده در طبیعت وجود داره یا از جای دیگه ای میشه بدستش آورد اگر خیر آیا ماده دیگر که بتواند بوی زعفران را تولید کند میشناسید؟

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

ترکیبات شیمیایی زعفران

 

مهم‌ترین ترکیبات موجود در زعفران شامل ترکیبات زرد رنگ که به خوبی در آب محلول‌اند (مشتقات کروستین)، ترکیبات تلخ از جمله پیکروکروسین که به ویژه مقوی معده می‌باشند، مواد معطر (اسانس) که مهم‌ترین ترکیب آن سافرانال می‌باشد که گاهی تا ۱ درصد زعفران را تشکیل می‌دهد، روغن ثابت به میزان حداکثر ۱۰درصد، رطوبت حدود ۱۳ درصد و ترکیبات معدنی حدود ۵ درصد می‌باشد. مشتق های کروستین خواص ضدافسردگی و ضد سرطان دارند.

 

رنگ زعفران:

 

اصلي ترين عامل ايجاد قدرت رنگي در زعفران تركيبي است بنام كروسين به فرمول شيميايي O24 H64 C44 . كروسين يكي از چند كارو تنوئيد محدود موجود در طبيعت است كه به آساني در آب حل مي شود. اين حلاليت يكي از دلايل كاربرد وسيع آن به عنوان رنگ دهنده در مواد غذايي و دارويي نسبت به ساير كارو تنوئيدها مي باشد. اين ماده براي اولين بار توسط Solomon و Carrar به شكل كريستال بدست آمد.

علاوه بر كروسين، زعفران حاوي آگلــيكون كروستين به صــورت آزاد و مقادير كمي رنگدانه آنتوسيانين مي باشد. همچنين رنگدانه هاي محلول در چربي شامل ليكوپن، آلفاكاروتن، بتاكاروتن و زيگزانتين در آن وجود دارد. قدرت رنگي زعفران يكي از پارامترهاي عمده تعيين كننده كيفيت زعفران مي باشد كه با اندازه گيري ميزان تركيبات رنگي موجود در آن در طول موج 443 نانو متر بوسيله اسپكتروفتومتر مورد ارزيابي قرار مي گيرد.

800px-Crocetin.png

 

ساختار کروستین

 

طعم زعفران:

 

عمده ترين تركيب ايجاد كننده طعم تلخ در زعفران گليكوزيدي است بنام پيكروكروسين با فرمول شيميايي C16 H26 O7 . اين ماده تلخ و قابل تبلور است و از طريق هيدروليز اسيد، گلوكز و آلدئيدي بنام سافرانال توليد مي كند.

Picrocrocin.png

 

ساختار پیکروکروسین

 

تركيبات معطره:

 

زعفران داراي بوي قوي معطر مي باشد. بوي زعفران نتيجه اروماي برخي روغن هاي فرار و اسانسهاي مخصوصي است كه در اين ماده وجود دارد.

سافرانال ماده معطره اصلي زعفران است و حدود 60% از تركيبات فرار زعفران را تشكيل مي دهد كه در زعفران تازه به صورت پيكروكروسين غير فرار است ولي در اثر حرارت و به مرور زمان تجزيه شده وآلدئيد فرار سافرانال آزاد مي گردد.

cbook.cgi?Struct=C116267

 

ساختمان شيميايي سافرانال

 

سافرانال يك مايع روغني فرار است كه در جريان بخار آب داراي لكه زرد روشن است و در اتانول، متانول و اتر نفت به خوبي حل مي شود.

براي جدا كردن روغنهاي اتري آن زعفران را با آب مقطر تحت جريان گاز co2 تقطير كرده و قسمت تقطير شده را با اتر استخراج نموده، سپس اتر را تبخير ميكنند. روغن حاصل مايع زرد رنگي است كه داراي بوي شديد زعفران مي باشد. اين ماده جزء ترپن ها بوده، در مقابل اكسيد اسيون بسيار حساس است وبايد در شرايطي خاص نگهداري شود.

 

2000px-Safranal_synthesis.svg.png

 

روشی برای تهیه سافرانال

 

تلاش هایی که برای سنتز سافرانال صورت گرفته رو میتونین در مقاله زیر مشاهده کنین:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...