رفتن به مطلب

کنترل بار دیجیتالی


ارسال های توصیه شده

ampermetr.jpg

مقدمه :

به طور معمول برای حفاظت الکتروموتورها از بی متال هایی که روی کنتاکتورها نصب می شوند استفاده می شود . ازجمله معایب بی متال ها این است که این عناصر مکانیکی هستند و همچنین با گذشت زمان حساسیت خود را از دست داده و به درستی عمل نمی کنند .علاوه بر آن برای هر تیپ کنتاکتور بی منال خاص آن وجود دارد . با توجه به آنکه بی متال ها بر اساس تغییرات دما کار می کنند تغییر دمای محیط می تواند روی عملکرد دقیق آن تاثیر داشته باشد . کنترل بار دیجیتالی AT-4100 برای نظارت بر جریان سه فاز موتور طراحی شده است . و می توان با تعیین محدوده رنج مجاز جریان در صورت خارج شدن جریان از محدوده تعریف شده ، مصرف کننده را از مدار خارج کرد.ضمنا با تعریف زمان راه اندازی میتوان بر جریان گیرپاژ یا جریان قطع ناگهانی نظارت کرد در صورتیکه جریان از جریان قطع ناگهانی بیشتر شود وزمان راه اندازی نیز سپری شده باشد رله بلافاصله قطع میشود .

 

 

 

کنترل بار دیجیتالی AT-4100 با قابلیتهای منحصر به فرد جهت محافظت از اضافه جریان در موتورها و مصرف کننده های الکتریکی تک فاز و سه فاز در بسیاری از مصارف از جمله الکترو موتورهای توان بالا از قبیل پمپهای آب قابل استفاده می باشد.

ویژگیها وقابلیتها :

· قابلیت استفاده در مصرف کننده های 1 الی 999 آمپر

· قابلیت استفاده با رنجهای مختلف CT

· نمایش دیجیتالی آمپر تنظیمی و هر سه آمپر مصرفی تا سه رقم

· دارای سیستم دستی و اتوماتیک ریست به صورت دلخواه

· امکان تنظیم دو جریان تنظیمی حد بالا و حد پایین

· امکان تنظیم جریان تنظیمی قطع ناگهانی (فقط در مدل AT-4100-A )

· دارای خروجی رله

· مجهز به دو عدد تایمر قابل تنظیم جهت قطع و وصل رله

· قابلیت تنظیم زمان برای bypass کردن جریان راه اندازی (فقط در مدل AT-4100-A )

· قابلیت Hold جریان هنگام خاموش شدن موتور

· کیس ، سوکت و صفحه کلید صنعتی

· نصب سریع و آسان

· سازگار با محیطهای صنعتی و مقاوم در مقابل نویز

مشخصات فنی :

· تغذیه 220 ولت متناوب

· خروجی رله : 250 ولت 5 آمپر ) کنتاکت باز ، مشترک ، بسته (

· دقت اندازه گیری جریان : 0.3%(Full Scale)

· ابعاد : 115*96*96 میلیمتر

· وزن : 550 گرم

 

تشریح قابلیتهای سیستم :

· کنترل بار دیجیتالی AT-4100 جریان را در محدوده 1 الی 999 آمپر اندازه گیری و نمایش می دهد. از این رو رنج وسیعی از مصرف کنند ها را می تواند پوشش دهد .

· کنترل بار AT-4100 با استفاده از رنج های متداول CT می تواند جریان را اندازه گیری کند و محدودیتی در انتخاب نوع CT وجود ندارد . رنج ورودی CT می توان به عنوان یک پارامتر قابل تنظیم در منوی تنظیمات کنترل بار وارد شود . بدیهی است که استفاده از CT های با دقت بالا و استاندارد ، دقت اندازه گیری را افزایش خواهد داد . همچنین پیشنهاد می شود ازCT در محدوده های بالایی استفاده نشود. به عنوان مثال اگر ماکزیمم جریان 95 آمپر باشد ترجیحا از یک CT رنج 150/5 استفاده گردد .

· از مزیت های کنترل بار دیجیتالی در مقایسه با بی متال های مکانیکی نمایش دیجیتالی جریان مصرفی است . به راحتی می توان با استفاده از یک دستگاه اندازه گیری دقت صحت عملکرد کنترل بار دیجیتالی را بررسی کرد . برای مواردی که لازم است سیستم از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار باشد، استفاده از کنترل بار AT-4100 می تواند گزینه مناسبی باشد .

· بی متال ها عموما دارای کلید ریست به صورت دستی و اتوماتیک می باشند . این امکان روی کنترل بار AT-4100 نیز وجود دارد . در حالت دستی با وقوع اولین Over load یا Under load و سپری شدن زمان t1 رله کنترل بار فعال شده و به منظور ریست کردن بایست از کلید RST استفاده کرد . این حالت عملکردی را می توان با تنظیم پارامتر MODE= 0 انتخاب کرد . در حالت اتوماتیک رله کنترل بار پس از سپری شدن زمان t2 بعد از قطع موتور مجددا به حالت نرمال باز می گردد . پارامتر t2 می تواند بر حسب ثانیه به صورت نرم افزاری تنظیم گردد. همچنین با تنظیم MODE = 1عمل ریست شدن دستگاه در سه مرحله به صورت خودکار صورت می گیرد و در صورت عدم اصلاح اضافه بار لامپ قرمز رله روشن میشود و موتور خاموش می گردد . در این حالت با فشار کلید RST دستگاه راه اندازی مجدد خواهد شد. در حقیقت این یک حالت نیمه اتوماتیک به منظور ریست کردن رله کنترل بار است .

· در کنترل بار AT-4100 این قابلیت وجود دارد که علاوه بر خاموش کردن موتور در حالت اضافه بار ، با تعریف یک نقطه قطع پایین ، در حالتیکه جریان موتور کمتر از این مقدار شود نیز موتور را خاموش کند . در برخی از موتورها موقع قطع شدن یک فاز جریان سایر فازها افزایش قابل ملاحظه ای پیدا نمی کند که می توان با فعال کردن نقطه قطع پایین ، دو فاز شدن موتور را تشخیص داد و موتور را از مدار خارج کرد. پارامتر P.C.L برای تنظیم نقطه قطع پایین استفاده می شود در صورتیکه از این امکان استفاده نگردد این پارامتر بایستی صفر قرار داده شود.

 

· در کنترل بار سری AT-4100-A می توان با تنظیم جریان قطع ناگهانی، مصرف کننده را در برابر جریان های لحظه ای و گیرپاژ محافظت کرد.در صورتیکه زمان راه اندازی سپری شده باشد(زمان T0) رله بلافاصله قطع خواهد کرد.

· کنترل بار AT-4100 مجهز به دو عدد تایمر جهت قطع و وصل رله می باشد . تایمر T1 پس از آشکار سازی Over load و Under load توسط کنترل بار فعال می شود و پس از گذشت این زمان ، مصرف کننده از مدار خارج می شود . تایمر T2 در حالت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک به منظور راه اندازی مجدد موتور استفاده می شود . در مورد تنظیم T1 باید دقت شود که از زمان گذرای موتور در حالت راه اندازی بیشتر باشد .

· یکی دیگر از قابلیتهای کنترل بار AT-4100 امکان Hold جریان در هنگام خاموش شدن موتور میباشد. در موقع خاموش شدن موتور آخرین مقدار ثبت شده جریان به صورت چشمک زن روی کنترل بار نمایش داده می شود و فاز مربوطه ای که افزایش یا کاهش جریان در آن باعث خاموش شدن موتور گردیده با روشن شدن چراغ مربوط به آن فاز (R ,S,T) مشخص میشود که این امکان می تواند به عیب یابی سیستم و بررسی علت خطا کمک کند .

· کنترل بار AT-4100 دارای کیس ، سوکت و صفحه کلید صنعتی استاندارد بوده که به راحتی و سهولت در تابلو ها قابل نصب می باشد .

· کنترل بار AT-4100 دارای یک خروجی رله 250 ولت 5 آمپر (کنتاکت مشترک ، باز ، بسته ) برای روشن و خاموش کردن موتور می باشد . بدیهی است در صورت استفاده از مدارهای فرمان بالاتر از 5 آمپر بایستی از کنتاکتور خارجی استفاده گردد .

· کنترل بار AT-4100 علاوه بر کاربرد جهت حفاظت انواع مصرف کننده ها می تواند به عنوان یک سیستم نظارت بر جریان مصرف کننده ها نیز در کاربردهای بهینه سازی مصرف انرژی و همچنین تعمیر و عیب یابی الکترو موتورها مورد استفاده قرار گیرد

نمای ظاهری :

image002.jpg

شکل 1

برچسب پشت دستگاه :

image004.jpg

شکل 2

معرفی قسمتهای مختلف دستگاه :

1- نمایشگر سه رقمی

2- چراغ Relay : موقع اضافه جریان و فعال شدن رله چراغ قرمز روشن می شود .

3- چراغ T2 : برای تاخیر فرمان وصل رله بعد از رفع اضافه جریان

4- چراغ T1 : برای تاخیر زمان قطع رله بعد از اضافه جریان

5- کلید RST : جهت راه اندازی مجدد موتور

6- کلید

c2.jpg : مربوط به تغییر اعداد

7- کلید c6.jpg : هنگام کار عادی دستگاه با فشار دادن این کلید در هر مرتبه یکی از چراغهای R ، S و T روشن شده و جریان مصرفی آن فاز نمایش داده می شود .

8- کلید TEST: در صورتیکه این کلید 5 ثانیه فشار داده شود رله خروجی فعال شده و پس از چند ثانیه غیر فعال میگردد .

9- کلید SET : با فشار این کلید می توان آمپر تنظیمی را مشاهده کرد .

10- چراغهای R ، S و T : هنگام روشن شدن هریک از چراغها نمایشگر جریان مصرفی آن فاز را نمایش میدهد.

11- چراغ SET : هنگام نمایش آمپر تنظیمی این چراغ روشن می شود .

 

نحوه نصب و اتصالات دستگاه :

· برای نصب دستگاه می توانید از شکل 3 استفاده کنید . توجه شود که در این شکل از کنتاکت باز کنترل بار برای قطع و وصل موتور استفاده شده است .این امر در واقع به این علت است که در حالت نرمال و هنگامیکه جریان موتور در محدوده مجاز قرار دارد رله دستگاه روشن است و هنگامیکه جریان از محدوده مجاز خارج شد رله دستگاه خاموش می گردد.

· ابتدا برق 220 ولت را به سوکت AC 220V وصل کنید . صفحه نمایشگر پس از تاخیر چند ثانیه ای فعال خواهد شد . در این حالت با کلید چرخشی ، سه فاز R ، S و T قابل انتخاب و هر سه عدد صفر را نمایش می دهند .

· CT ها به صورت ستاره به هم متصل شده و می تواند به کنترل بار وصل شود .

· اکنون K ، L1 ، L2 و L3 را به سوکت CT Input وصل کنید .

· کنتاکت باز رله ( پینهایCO و NO از سوکت Relay ) را در مسیر موتور مورد نظر قرار دهید .

دیاگرام ارتباطی :

image010.gif

شکل 3

نحوه تنظیم آمپر جهت قطع الکترو موتور :

· کلید

SET

 

را به مدت 5 ثانیه فشار دهید تا رقم سمت راست نمایشگر در حالت چشمک زن قرار گیرد . در این حالت با استفاده از کلیدهای c6.jpg و c2.jpg آمپر تنظیمی را تغییر دهید .

· با فشار مجدد کلید

c4.jpg از این قسمت خارج شوید .

سایر تنظیمات :

با فشار دادن هم زمان کلید های

c6.jpg و c5.jpg وارد منوی برنامه ریزی می شوید که در این حالت عبارت PAS (رمز ورود) نمایش داده می‌شود با استفاده از کلید c4.jpg میتوانید رمز را وارد کنید. به صورت پیش فرض رمز برابر 110 است. پس از وارد کردن رمز کلید c4.jpg را برای تایید رمز فشار دهید در این حالت وارد منوی برنامه ریزی میشوید. منوهای برنامه ریزی یکی پس از دیگری به صورت زیر ظاهر می شود که با استفاده از کلید c3.jpg می‌توانید بین پارامترها جابجا شوید.

c1.jpg

در صورتیکه مایل به تغییر پارامتر مربوطه باشید با فشار دادن کلید c4.jpg پارامتر مورد نظر به حالت چشمک زن در خواهد آمد و با فشار دادن کلیدهای c6.jpg و c2.jpg خواهید توانست پارامتر مربوطه را تنظیم کنید . با زدن کلید c4.jpg پارامتر مربوطه ذخیره می‌شود.

لیست پارامتر ها :

1- C.T : نمایش دهنده رنج ورودی C.T است که میتواند 50 ، 75 ، 100 ، 150 ، 200 ، 250 ، 300 ، 400 ، 500 ، 600 700 ، 800 ، 900 و 999( مربوط به C.T رنج 1000) باشد. در صورتیکه این مقدار غیر از اعداد ذکر شده تنظیم شود این مقدار به عدد 100 بازگردانده خواهد شد و پیغام ER0 نشان داده خواهد شد .

2-P.C.L : نشان دهنده تنظیم نقطه جریان پایین است اگر جریان هر یک از فاز ها از این مقدار پایین بیاید پس از زمان T1 فرمان قطع صادر خواهد شد.

3-C.R.L : نشان دهنده تنظیم نقطه جریان پایین است اگر جریان هر یک از فاز ها از این مقدار پایین بیاید پس از زمان T1 فرمان قطع صادرخواهد شد.در صورتیکه جریان موتور از این مقدار بالاتررود پس از زمان T1 رله قطع خواهد شد. (در مدل AT-4100 این پارامتر CPL نام دارد )

4-C.R.H : نشان دهنده تنظیم نقطه قطع بالایی است.در حالتیکه در مد اندازه گیری هستید میتوانید با فشار دادن کلید SET این مقدار را مشاهده کنید. (در مدل AT-4100 برای تنظیم این پارامتر بایستی کلید SET به مدت 5 ثانیه فشار داده شده تا بتوان این پارامتر را تنظیم کرد .

5-C.R.U : نشان دهنده تنظیم نقطه قطع ناگهانی است. درصورتیکه جریان مصرف کننده از این مقدار بالاتر رود کنترل بار بلافاصله قطع خواهدکرد .البته این عمل در محدوده زمان راه اندازی که با پارامتر T0 تعریف می‌شود انجام نمی گیرد .

6-TO : زمانی است که برای راه اندازی موتور در نظر گرفته میشود . در طول این زمان (از شروع راه اندازی) عملکرد قطع ناگهانی غیر فعال است. (فقط در مدل AT-4100-A )

7-C.P.A : به منظور تغییر Password با فشار دادن کلید c4.jpg وارد این منو میشوید.در صورتیکه هنوز کلید c4.jpg را نزده باشید Password قبلی نمایش داده نمی شود. (فقط در مدل AT-4100-A )

8-t1 : در حالیکهUnder-Current یا Over-Current رخ دهد پس از این زمان بر حسب ثانیه فرمان قطع صادر خواهد شد.(در حالت نرمال رله کنترل بار ،وصل است)

9- t2 : در صورتیکه فرمان قطع صادر شود و پارامتر MODE برابر 1 یا 2 باشد پس از این زمان بر حسب ثانیه مجددا فرمان وصل صادر میشود.

10- مود (Mode ) : این پارامتر برای تنظیم حالت کارکرد کنترل بار است .

مود 0 : پس از اولین قطع باید عمل ریست با استفاده از دکمه c3.jpg به طور دستی انجام شود.

مود 1 : در این حالت عمل قطع و وصل رله تا 3 بار به طور خودکار و با توجه به زمانهای t1 وt2 انجام میشود.

مود 2 : در این حالت عمل قطع و وصل رله با توجه به زمانهای t1 وt2 به طور دائمی انجام میشود.

در صورتیکه عدد تنظیمی غیر ازموارد ذکر شده باشد خطای ER1 نمایش داده خواهد شد و این مقدار به عدد صفر بازگردانده خواهد شد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

:ws3:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...