Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 آبان، ۱۳۸۹ پنج نکته برای معماری جدید که لوکوربوزیه مطرح ساخت، از سال 1926 توسعه اولیه پلان آزاد و فرم باز را به طور موجز بیان میکند. بطور کلی آن پنج نکته با توجه به مسائل پیشین، دو اصل عمده را دربردارند: استفاده از ساختار اسکلت منظم (پیلوتی) که آزادی مطلوب را امکان میدهد و تبدیل دیوار باربر به پردهای که میتوان هرکجا که لازم باشد، قرار داد. این دو اصل به وضوح به یکدیگر وابستهاند و این واقعیتی است که همواره میس ون در روهه بر آن تاکید میکرد. هر دوی اینها از معماری جدید قرن نوزدهم سرچشمه میگیرند؛ مفهوم ساختار منظم ریشه در ساختمانهای آهنی شیشهای اولیه و آزادسازی دیوار نیز ریشه در خانههای اولیه فرانک لوید رایت دارد. وحدت این دو اصل از سوی برخی معماران آرت نوو نیز مطرح شده بود اما آن را تنها لوکوربوزیه به عنوان اصل بنیادین در طرح دام - اینو به سال 1914 عنوان کرد. گرچه این دو وجه به یکدیگر مربوطاند اما آزاد سازی دیوار میتواند اصلی برای ساختار منظم تلقی شود. ساختار منظم مهمتر از دیوار است. دیوار فضا را جهت میدهد و آن را همان طور حفظ میکند درصورتی که نخستین تلاشهای رایت، پلان آزاد را تحقق میبخشد که شکستن جعبه را به عنوان نقطه عطف در نظر میگیرد: "من بیوقفه دیوار را به عنوان دیوار کار کردم تا اینکه آن را به صورت کارکرد پرده درآوردم یعنی وسیلهای برای گشودن و گشایش فضا که در نهایت استفاده آزاد از کل فضا را امکانپذیر میسازد." جدا از هدف کلی گشایش فضا، شکستن جعبه مستلزم گذر بیوقفه بین داخل و خارج است که رایت سطوح بیرونزده را برای کسب آن به کار گرفت. در خانههای رایت، دیوارها، سقف و کفها از پشت و رو ادامه مییابند و دیگر ممکن نیست که بتوان گفت فضای داخلی کجا متوقف میشود و فضای خارج کجا آغاز میگردد. برای ایجاد این عامل تداوم، فواصل بین سطوح با قسمتهای شیشهای، یا عبور از کف تا سقف یا نوارهای افقی طولانی روی دیوارهها پر شدهاند. هرچند تداوم در همه جا لازم نیست اما عمدتا در ورودیها، هشتیها و تراسها مشهود است. نمونههایی از این دست فراوانند که از آن میان میتوان به خانههای کوچک و ارزان نظیر خانه ایزابل رابرتز در ریور فارست و خانه بزرگ و مجلل روبی در شیکاگو، که هر دو به سال 1908 ساخته شدهاند اشاره کرد. 1 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 19 آبان، ۱۳۸۹ خود رایت نیز این دو خانه را به عنوان ترکیب بندیهای فضایی نمونه و مطلوب توصیف کرده است. بیشتر طرحهای رایت را میتوان به عنوان طرحهای "مرکز گریز" و متفاوت که حول دودکش بالای بام بزرگ به طور مرکزی واقع شدهاند، توصیف کرد. اینها حکم نوعی محور عمودی را دارند که در داخل و گاه نیز از خارج دیده میشوند. ما در خانههای رایت، هیچ ساختار روشنی نمییابیم، هرچند که او فن ساختمانی مدرن را برای رها ساختن دیوارها از وظیفه باربر بودنشان به کار میگیرد. به هر حال اعضای ساختاری به طور کلی مخفی باقی میمانند. در عوض دودکش بالای بام به عنوان عنصر وحدت بخش مطرح میشود. میس ون درروهه ساختار اسکلتی تکراری را با هدف به دست دادن پلان آزاد با انسجام و دارای ضرب آهنگ و مقیاس ارائه کرد. ما درک میکنیم که ساختار روشن نشانی از اتمام در خود نیست، بلکه در واقع واگردان پلان آزاد به واقعیت است. زمانی که عناصر تعریف فضا کاملا آزاد شوند، آن عناصر به چنین رجوع پیچیدهای نیازمندند. غرفه بارسلون میس به سال 1929 نمونه نمادینی از این دست است. اساسا این ساختمان، ترکیبی از سطوح عمودی و افقی است و سطوح افقی نیز خود به سکویی وسیع و در دو سقف صاف تقلیل یافتهاند. سطوح، جزئیات اجرایی سنتی را ندارند که آرام به بالا و پایین رجوع دهند و حرکتی را در مقیاس یا ضربآهنگ فضا به وجود آورند. میس برای حل مشکل مذکور، شبکه منظم صلیبی شکل و ستونهای فولادی با سطوح کروم که بام اصلی را تحمل میکنند، در نظر گرفت. این سیستم ستونی تنها نشانه "ساختمان" بودن نیست، بلکه تداوم فضایی را تجلی میبخشد که هر کدام روی سطوحی که مکانی را خلق میکنند، واقع شدهاند. بدین ترتیب، کل راه حل، دو تعریف فضایی را در بر میگیرد: شبکه اسکلتی که خاصیتهای کلی آشکار فضای باز را به وجود میآورد و هم کناری سطوح که توجه به وضعیت ضمنی را در نظر میگیرد. غرفه بارسلون به دلیل ویژگیهای نمادیناش معمولا به عنوان مستقیمترین و نابترین تجسم یا نمود پلان آزاد شناخته شده است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
parinaz 17 اشتراک گذاری ارسال شده در 20 آذر، ۱۳۸۹ Slm . Be lkatere matlabe lhobeton tashakor mikonam 2 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 اشتراک گذاری ارسال شده در 28 خرداد، ۱۳۹۰ مرسی. رایت دقیقا اونجوری که توصیف کردی. این آدم تو خونه روبی که عکس اول مطلبت به اون اختصاص داشت اوج دیاگرام های حرکتی رو به نمایش گذاشته.ورودی خصوصی از همونجایی که تو عکس نشون دادین شروع میشه میره تو فضای تفکیک تاریک.بعد یکهو نوری میبینی که تو رو به باکس پله راهنمایی میکنه و بعد خودت رو مقابل شومینه میبینی که تو رو از راهرو به پذیرایی میرسونه.استفاده از شومینه به جای دیوار برای تفکیک فضایی،همون اشاره به پلان آزاد از اصول خدای معماری لوکوربوزیه. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده