رفتن به مطلب

معماری شهری منش صداقت در سیمای شهر


ارسال های توصیه شده

خصوصیات یک شهر زیبا چیست؟ چه نسبتی میان کیفیت طراحی شهری یک شهر و نیل به سر زندگی شهری وجود دارد؟

یا شهر از لحاظ بصری زیبا باشد، کافی است زیبایی یک شهر باید با خواسته‌های ما هماهنگ و برای ما قابل‌قبول باشد. یک طراحی خوب شهری به مردم اشتیاق می‌دهد و آنها را به محیط و شهر علاقه‌مند می‌کند.

زیبایی مانند هر پدیده دیگری3 مولفه فرم، عملکرد و معنا دارد. فرم صورت یک پدیده است که شامل شکل، ساختار، وزن و حجم است. عملکرد همان استفاده ای است که برای انسان و بشریت دارد و معنا مولفه‌ای است که ما را به دنیاها و عالم های دیگر وصل می‌کند.

نقش یک طراح شهری مثل نقش یک برنامه‌ریز، زمین‌شناس و پزشک است. وظیفه یک طراح شهری به‌عنوان یک هماهنگ‌کننده این است که 3مولفه فرم، عملکرد و معنا را در جهت ارتقای کیفیت و هرچه نزدیک‌تر شدن به ایده‌آل‌های شهری به‌کار بگیرد.

مردم با ایجاد فضایی که مانند آینه‌ای تمام نماست روی شهر تاثیر می‌گذارند که به شرایط اقتصادی و اجتماعی و... بستگی دارد.

شهر، آینه تمام‌نمای جامعه است. طراحی مکان‌های یک شهر می‌تواند سنتی یا کلاسیک باشد؛ باید دید توقع چیست؟ یک اتوبان یا یک فرودگاه که پدیده های جدیدی هستند سنتی طراحی نمی‌شوند ولی طراحی مسجد یا فرهنگسرا می‌تواند سنتی باشد.

لینک به دیدگاه

آثار و ابنیه شهر تهران و معماری جدید و ساختمان‌های جدید باید طوری باشد که موجب زیبایی و انبساط خاطر شهروندان شود.کارشناسان معماری معتقدند زیبا‌کردن چهره شهر میزان بروز خشونت‌ها، اعتیاد و سایر ناهنجاری های اجتماعی را کاهش می‌دهند و بالعکس آن ذهن و روحیات شهروندان را نیز خشن می‌کند و بر روحیه آنان تاثیر مستقیم می گذارد چرا که بیشتر وقت روزانه ما در محیط‌های شهری می‌گذرد.

خیلی وقت‌ها برای همه ما پیش آمده که با دیدن نمای یک ساختمان یا مکان، احساسات متفاوتی داشته باشیم. احساس تحسین و شکوه و یا احساس مصونیت و اطمینان و یا حتی حقارت. و این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری است که موجب شد دستور‌العملی صادرکند و موجب جلوگیری تک‌روی معماران در ساخت‌و‌‌ساز شود و منظور شهرداری از محدود‌کردن تنوع ساخت‌وساز در شهر، ایجاد یک نمای چشم نواز در شهر است؛ مسئله‌ای که می‌تواند هویت یک شهر را زیر سؤال ببرد و چهره آن را مخدوش کند. چون نما، جلو‌ه‌ای از منش صداقت در سیمای شهر و معرف فرهنگ و اصالت ایرانی است.

لینک به دیدگاه

زیبا شناسی و طراحی شهری

مهندس اردشیر سیروس، عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران و دبیر شورای معماری و صنایع در این خصوص با اشاره به این که یک شهر در حکم نمایشگاه اجباری است که در آن مجموعه‌ای از نماها و احجام جورواجور و درهم قرار گرفته است، گفت: بر خلاف هر اثر هنری چون نقاشی، موزیک و نویسندگی تئاتر که ناظرش در دیدن یا شنیدن و خواندش مخیر است اگر بخواهد می‌بیند و اگر نخواهد خیر... ولی یک شهر گالری اجباری‌ست برای نمایش آثار معماران و نماسازان که لایه اجتماع و شهروندان مجبور به دیدن این آثار بدقواره یا موزون هستند و طبعا در آنها هیجانات و تاثیراتی بجا می‌گذارد که در روند مطلوب و نامطلوب زندگی روزمر‌ه‌اشان مؤثر است.

هویت یک کشور مسئله‌ای است که مردم به آن افتخار می‌کنند.خوشبختانه در تهران و در دوره جدید مدیریت شهری، ارائه و توزیع خدمات نرمال در سطح شهر به‌عنوان ملاک قرار گرفته است. هر بخشی از معماری وظیفه و تعریفی دارد. رنزو پیانو در این زمینه می‌گوید: معماری هنر آمیخته با تضادهاست؛ تضاد بین نظامات و آزادی، تکنولوژی و محیط‌زیست، مدرنیسم و سنت و... . ولی متأسفانه تک‌روی در زمینه معماری در کلانشهرهای ما باعث شده که نه شخصیت معماری بروز کرده و نه تضادهای بی‌شمار به وحدت و یگانگی برسند بلکه آنچه چشم و گوش و احساس ما را می‌ساید جمع اضداد و تضادهاست.سیروس یادآور شد: دلایل بروز چنین ناهنجاری‌هایی ناشی از بی‌توجهی و نا آشنایی برخی از معماران به طرز تفکر زمان خودشان است تا به آن اندازه که با زمانه غریبه‌اند.

لینک به دیدگاه

نگرش ‌خلاق در معماری شهری

چنانچه گفته شد برای ساماندهی نمای شهری ساختمان‌ها معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران دستور‌العمل طراحی نمای ساختمان را به شهرداری‌های مناطق 22 گانه تهران ابلاغ کرده است. در این خصوص دکتر غفرانی، قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران اظهار داشت: معماری و فضای شهری از هم جدا نیستند و محیط و زندگی به وسیله معماری متجلی شده و معنا پیدا می‌کند و بایستی در ایجاد یک بنا حساسیت به خرج دهیم تا یک بنای ماندگار ایجاد کنیم که سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند.

وی در ادامه یادآورشد: شهر به‌عنوان بزرگ‌ترین حوزه اجتماعی و محل تعاملات مختلف مردم است از این‌رو فضای شهری نیازمند توجه متخصصان است به عبارت دیگر زیبایی شهر علاوه بر تاثیر آرامش‌بخشی که دارد شهروندان را تشویق به حفظ و نگهداری شهر نیز می‌کند. بنابراین یک رابطه دو طرفه در توجه به زیبایی شهر وجود دارد که نیاز به توجه، چه از طرف شهروندان و چه از طرف مسئولان دارد.

اردشیر سرویس، دبیر شورای معماری معتقد است: در فضای بی نهایت معماری و شهرسازی حواس پنچ‌گانه‌مان باید به‌صورت واحد با هم کار کنند. باید بدانیم همانگونه که می‌توانیم بشنویم، باید بتوانیم ببینیم و چنانچه می‌بینیم باید بتوانیم تعمق و تحلیل کنیم و آنگاه ابراز فضای معماری شود. می‌دانیم یک اثر معماری همیشه با یک کیفیت غیر قابل مقیاسی در ذهنیت معمار طلوع می‌کند آنگاه رشد کرده، مسیری را طی می‌کند تا قابل اندازه گیری شده و نهایتا به تصویر در آید و بعد یابد و در عین حال بایستی بدانیم درست است که تفکر و تعمق معمارانه در لایه‌های ذهن معمار طلوع می‌کند ولی باور شدنش در محدودیت است چرا که آزادی امکان دارد آن ‌را به سادگی به هرج و مرج بکشاند.

وی گفت: معماران باید بینش و تفکر خودشان را در برخورد و مقابله با فرهنگ گذشته از مفاهیم هنر معماری و فضای احساس و معنوی آن بهره‌گیری کنند چون آنچه ماندگار است این نگرشی است که به فضای معماری دوران گذشته خواهیم داشت.این بینش و تفکر معماری حقیقت وجود انسان را در ابعاد فیزیکی و معنوی جست‌وجو می‌کند و آن را منشأ خود می‌داند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...