رفتن به مطلب

Gazelle غزال تيزپاي آسمان


ارسال های توصیه شده

هليكوپتر گازل (غزال) در فرانسه و توسط شركت SUD Aviation كه بعدا به Aerospatiale تغيير نام پيدا كرد طراحي و ساخته شد.

اين پرنده در اصل براي رفع نياز نيروي هوايي و هوانيروز فرانسه به يك هليكوپتر سبك وزن كارآمد طراحي و ساخته شد ولي در ادامه نظر ارتش بريتانيا را چنان به خود جلب كرد كه اين كشور در شركت Westland اقدام به تاسيس خط توليد اين هواگرد نمود.

اين قرار داد در فبريه سال 1967 به امضا رسيد و قرار شد تا كمپاني وستلند اقدام به توليد تحت ليسانس 292 فروند غزال و 48 فروند پوما در خاك بريتانيا كرده و در عوض به كمپاني Aerospatiale نيز اجازه مونتاژ 40 فروند هليكوپتر لاينكس(Lynx) براي نيروي دريايي فرانسه را بدهد.

gazelle.jpg

 

تا قبل از رونمايي اصلي از غزال اين هليكوپتر دستخوش چندين مورد تغييرات شد. براي مثال اين پرنده اولين هليكوپتري بود كه روتور عقبش درون محفظه بود كه اين كار باعث كاستن از ميزان صداي هواگرد ميشد و همچنين تيغه هاي روتور اصلي آن از جنس مواد مركب بود كه امروزه به شكل گسترده اي از اين مواد استفاده ميشود.

 

Gazelle_helicopter-MNE.png

 

اين پرنده به عنوان يك هليكوپتر سبك وزن ضد تانك در خدمت نيروهاي مسلح فرانسوي بود كه به موشك هاي ضد زره هات مجهز شده بود و گونه اي از آن براي پشتيباني سبك نفرات پياده طراحي شده بود كه از يك تيربار 20 م م همانند نمونه ضد هواگردش كه به موشك هاي فروسرخ كوتاه برد ميسترال مجهز بود بهره ميبرد و آخرين گونه از آن كه براي ماموريت هاي شناسايي به كار گرفته ميشد مجهز به يك سيستم تصوير برداري فروسرخ بود كه به Gazelle Viviane معروف شد.

اين هليكوپتر در خطوط مقدم ارنش فرانسه جاي خود را به تايگر داد اما كماكان در نقش ترابري سبك به كار گرفته ميشود.

 

22_06_2---Gazelle-helicopter_web.jpg

 

همان طور كه قبلا ذكر شد اين هواگرد در چند نوع گوناگون در ارتش بريتانيا خدمت كرد كه از جمله آنها ميتوان به گونه SA.341D كه به Gazelle HT.3 معروف شد اشاره كرد كه در خدمت نيروي هوايي بريتانيا بود و به عنوان هليكوپتر آموزشي انجام وظيفه ميكرد.

گونه ديگر SA 341E بود كه براي مقاصدي مثل ارتباطات و جابجايي VIP استفاده ميشد كه به Gazelle HCC.4. معروف بود و نمونه ديگري كه براي آموزش خدمه دريايي به كار گرفته شده بود SA 341C نام داشت كه در بريتانيا به Gazelle HT.2 شهرت داشت كه اكنون همه اين مدل هاي آموزشي با هليكوپتر Squirrel HT1 جايگزين شده است.

 

i713D1733-E67C-49C0-A016-67038ADB3AD3.jpg

 

نمونه اي ديگر كه براي سپاه تفنگداران هوابرد بريتانيا ساخته شده بود SA 341B نام داشت كه براي انجام ماموريت هايي از قبيل پست ديدباني هوايي و هدايت آتش توپخانه و همچنين هدايت جنگنده ها براي حملات زميني و تخليه مجروحان و رله ي ارتباطي و فرماندهي و كنترل ميدان جنگ استفاده ميشد و Gazelle AH.1 نام داشت.

 

سوابق عملياتي

 

فرانسه:

اين كشور در اصل اين هواگرد را براي انجام مقاصد نظامي خود از جمله ضد زره و ماموريت هاي تحت كنترل سازمان ملل به عنوان نيروهاي حافظ صلح طراحي كرد كه از جمله موارد كاربرد آن ميتوان به جنگ اين كشور در الجزاير و ماموريت هاي صلح باني در چاد (دهه 1980) و يوگوسلاوي (دهه 1990) و جيبوتي (سالهاي 91و92) سومالي(93) و ساحل عاج(از سال 2002 تا كنون) اشاره داشت و همچنين اين هواگرد در عمليات طوفان صحرا در نقش ضد زره و در مقابل تانك هاي ارتش عراق به كار گرفته شد.

mURI_temp_8c2a040e.jpg

 

عراق:

اين كشور در دهه هاي 1970 و 1980 ميلادي تعداد زيادي از اين هواگرد به همراه ميزان قابل توجهي موشك هاي هات را به خدمت گرفت و از آنها در جنگ عليه ايران استفاده نمود البته پس از آن و در جريان جنگ اول خليج به دليل برتري هوايي نيروهاي ائتلاف نتوانست از آنها بهره اي ببرد.

 

qatargazelle.jpg

 

سوريه:

اين كشور در طي جنگ سال 1982 لبنان به شكل موثري از اين پرنده ها بر ضد نيروهاي زرهي اسراييل استفاده كرد و تلفات زيادي به انه واترد اورد در الي كه تلفات خود اين پرنده ها در حد معمول بود.

 

بريتانيا:

اين كشور در نبردهاي فالكلند و كويت و عراق و كوزوو از اين پرنده ها استفاده كرد اما نمونه مسلح آن كه به يك مسلسل و غلاف هاي راكت مسلح شده بود فقط براي جنگ فالكلند اآماده شده بود كه در اين نبرد هم به كار گرفته نشد.

همچنين اين كشور براي گشت هوايي بر فراز ايرلند نيز از همين پرنده استفاده ميكند.

 

لبنان:

غزال توسط نيروي هوايي لبنان در خلال جنگ با گروه فتح الاسلام در اردوگاه نهر البارد به كار گرفته شد.

 

ايرلند:

سپاه تفنگداران هوايي اين كشور از اين پرنده براي مقاصد آموزشي بهره ميبرد.

 

mURI_temp_ea730fe6.jpg

 

كشورهايي كه گونه نظامي آن را در اختيار دارند:

 

آنگولا/بوسني/كامرون/چين/اكوا� �ور/مصر/فرانسه/گابون/گينه/عراق/اردن/كني ا/كويت/لبنان/مونته نگرو/مراكش/قطر/روآندا/سنگال/صربستان/سو ريه/ترينيداد و توباگو/تونس/امارات/بريتانيا

 

gazelle_heli.jpg

 

 

22_06_4---Gazelle-helicopter_web.jpg

 

مشخصات فني:

 

خدمه: 2 نفر

 

گنجايش(بجز خدمه): 3 نفر

 

طول:11.97 متر

 

شعاع روتور اصلي: 10.5 متر

 

ارتفاع: 3.15 متر

 

وزن خالي: 908 كيلوگرم

 

پيشرانه: يك موتور توربو شفت Turbomeca Astazou IIIA با توان 440 كيلو وات يا 590 اسب بخار

 

حداكثر سرعت: 310 كيلومتر بر ساعت

 

سرعت كروز: 264 كيلومتر بر ساعت

 

برد: 670 كيلومتر

 

سقف پرواز: 5كيلومتر

 

نرخ صعود: 9 متر بر ثانيه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...