رفتن به مطلب

چنگک آسمان میل 6


ارسال های توصیه شده

بعد از جنگ دوم جهانی روسی ها که تکنولوژی پیشرفته ی آلمان در زمینه ی هلیکوپتر را دیده بودند به فکر ساخت و گسترش آن افتادن در اواسط ده ی 50 سران نظامی شوروی به فکر یک طرح بلند پروازانه زدند و آن هلیکوپتری بسیار بزرگ برای حمل تعداد زیادی سرباز و تجهیزات نظامی بود !

نتیجه ی آن تفکرات چیزی از آب در آمد که تا 11 سال هلیکوپتر برتر کلاس سنگین دنیا بود میل 6

 

میل 6 یکی از بزرگترین هلیکوپتر های جهان است . این هلیکوپتر با وزنی معادل 42500 کیلو گرم و با قدرت حمل 90 سرنشین برای مدت 11 سال بزرگترین هلیکوپتر جهان بود . از جهاتی , میل 6 با هلیکوپتر سی اچ 53 ئی قابل مقایسه است ( جالب است بدانید سی اچ 53 ئی 30 سال بعد به پرواز در آمد و 33340 کیلو گرم وزن داشت ) Mi6WithDriver.jpg

 

میل 6 اولین هلیکوپتر روسی است که در شوروی سابق با موتور توربینی ساخته شد و از این جهت نوعی تغییر و انقلابی در صنعت هلیکوپتر سازی روس می باشد و ضمنا اولین هلیکوپتر روسی است که مجهز به دو موتور جت است به همین دلیل مصرف سوخت زیادی داشت ; و 2750 کیلو گرم سوخت به ازای هر ساعت پرواز مصرف می کرد . جعبه دنده ی 7000 پوندی این قول پرنده از مجموع وزن دو موتور آن هم سنگین تر است . در کابین خلبان میل 6 متخصص ناوبری در بخش شیشه ای دماغه جا می گیرد که میدان دید خوبی دارد و دونفر خلبان و مهندس پرواز و یک نفر کار بر رادیو در پشت بالای سر ناوبر قرار می گیرد .

میل 6 دو بال کوتاه دارد که در زیر و پشت پروانه ی اصلی نصب شده و بار وارد بر پروانه را تا 20% کاهش می دهد . برای حمل بار بیرونی این بال ها را از بدنه جدا می کنند .

سیستم ارابه ی فرود میل 6 شمانل سه چرخ ثابت است که 2 چرخ اصلی به ترمز مجهز است

اولین پیش نمونه ی میل 6 در اواسط سال 1957 پرواز کرد و پس از مدتی تولیدش آغاز شد میل 6 رکرود بار گیری هلیکوپترهای پیشین را شکست و اولین هلیکوپتری بود که با سرعت بیش از 300 کیلو متر بر ساعت پرواز کرد در بین سال های 1959 تا 1981 مجموا بیش از 1000 فروند از نوع نظامی و غیر نظامی این هلیکوپتر ساخته شد این هلیکوپتر در سراسر روپای شرقی برای جابه جا و منتاژ خطوط انتقال نیرو - خطوط لوله - عملیات ساخت دود کش ها و برج های فولادی استفاده می شد . در حادثه ی چرنوبیل از میل 6 برای رها کردن حفاظتی ردون رآکتور آسیب دیده استفاده شد البته بعد از این اتفاق تمام میل های 6 شرکت کننده در این عملیات چال شد چون بهمواد رایو اکتیو آلوده شده بودند .

با اصلاح سازه ی میل 6 برای افزایش قدرت حمل بار هلیکوپتر سنگین میل 10 (هارک) ساخته شد !mi10_01.jpg

 

میل 10 جای گزین میل 6 ؟

میل 10 از نظر شکل بدنه به طور کلی با میل 6 متفاوت است ولی سیستم پرواز پروانه موتور ها واحد انتقال قدرت و سیستم هیدرولیک آنها یک سان است سطح زیر بدنه ی میل 10 تا ناحیه ی دم صاف و یک دست است که مکان جاسازی و حمل بار های بیرونی بسته بندی شده را در بین چهر چرخ فراهم می کند تا سال 1981 مجموعا 70 فروند میل 10 تولید شد که عمدتا در صنایع ساختمانی شوروی به کار گرفته شده اند

کار بران : شوروی سابق کشور های اروپای شرقی مصر عراق سوریه الجزیره اتیوپی پرو ویتنام اندونزی

لینک به دیدگاه

میل-6 از بزرگترین هلیکوپتر های روسی است.این هلیکوپتر با وزن 42500 کیلوگرم و با قدرت حمل 90 نفر سرنشین،برای مدت 11 سال بزرگترین هلیکوپتر جهان بود.از جهاتی،میل-6 با هلیکوپتر امریکایی سی.اچ.53ئی ساخت سیکورسکی قابل مقایسه است.

 

Bild_01.jpg

 

میل-6 اولین هلیکوپتری است که در شوروی سابق با موتور توربینی تولید شد، . ضمنا اولین هلیکوپتر روسی مجهز به دو موتور جت است.به همین دلیل،مصرف سوخت زیادی دارد و 2750 کیلوگرم سوخت به ازای هر ساعت پرواز مصرف میکند.جعبه دنده 7000 پوندی میل-6 از نظر وزن مجموع دو موتور آن هم سنگین تر است!در کابین خلبان میل-6 متخصص ناوبری در بخش شیشه دماغه جا میگیرد که میدان دید خوبی دارد، و دو نفر خلبان و یک نفر مهندس پرواز و یک نفر کاربر رادیو در پشت و بالای سر ناوبر قرار میگیرد.میل-6 دو باله کوتاه دارد که در زیر و پشت پروانه اصلی نصب شده، و بار وارد بر پروانه را تا 20% کاهش میدهد.برای حمل بار بیرونی،این بالهای کوتاه را از بدنه جدا میکنند.سیستم ارابه فرود میل-6 شامل سه چرخ ثابت است که دو چرخ اصلی به ترمز مجهز است.

 

mi-6_1.jpg

 

اولین پیش نمونه میل-6 در اواسط سال 1957 پرواز کرد،و پس از مدتی،تولیدش آغاز شد.میل-6 رکورد بارگیری هلیکوپتر های پیشین را شکست، و اولین هلیکوپتری بود که با سرعت بیش از 300 کیلومتر بر ساعت پرواز کرد.در بین سالهای 1959 تا 1981 مجموعا بیش از 1000 فروند از انواع نظامی و غیر نظامی میل-6 تولید شد.از این هلیکوپتر ها در سراسر اروپای شرقی برای جابجایی و مونتاژ خطوط انتقال نیرو،خطوط لوله،عملیات ساختمانی،و ساختن دودکش ها و برجهای فولادی استفاده میشود.در حادثه چرنوبیل هم از میل-6 برای رها کردن مواد حفاظتی درون راکتور آسیب دیده استفاده شد.

با اصلاح سازه میل-6 برای افزایش قدرت حمل بار،هلیکوپتر میل-10(هارک) ساخته شد.میل-10 از نظر شکل بدنه و ارابه های فرود با میل-6 تفاوت دارد.ولی سیستم پروانه،موتور ها، واحد های انتقال قدرت و سیستم هیدرولیک آنها یکسان است.سطح زیرین بدنه میل-10 تا ناحیه دم،صاف و یکدست است که امکان جاسازی و حمل بار های بیرونی بسته بندی شده را در بین چهار چرخ فراهم میکند.تا سال 1981 مجموعا 70 فروند میل-10 تولیدشد که عمدتا در صنایع ساختمانی شوروی به کار گرفته شد.

---

کاربران:

اتحاد جماهیرشوروی سابق،کشور های اروپای شرقی،مصر،الجزایر،اتیوپی،عراق،سوریه، پرو،ویتنام،اندونزی

تعداد تولید شده تا 1981:

1000 فروند

----- مشخصات فنی -----

نیروگاه

-دو موتور توربینی تک محوره سولوویف D-25V

توان موتور: 5.500 hp

ابعاد بیرونی

قطر پروانه اصلی: 35 متر

قطر پروانه دمی: 6.3 متر

جدایی پروانه ها: 21.09 متر

دهانه بال: 15.3 متر

دهانه پایدار ساز افقی: 5.04 متر

طول کلی با پروانه : 41.7 متر

طول بدنه: 33.1 متر

ارتفاع: 9.8 متر

ابعاد درونی

طول کابین: 12 متر

ارتفاع کابین: 2 متر

حجم کابین: 80 متر مکعب

وزنها

وزن خالی: 27.2 تن

بیشترین وزن بار آویخته: 9 تن

بیشترین وزن سوخت: 6.3 تن

بیشترین وزن: 42.5 تن

عملکرد پروازی

بیشترین سرعت افقی: 300 کیلومتر بر ساعت

بیشترین سرعت کروز: بیشترین سرعت کروز: 250 کیلومتر بر ساعت

سقف پرواز خدمتی: 4.5 کیلومتر

بیشترین برد (با 6 تن بارمزد) : 650 کیلومتر

سایر توضیحات

- معمولا بدون تسلیحات (گاهی با یک تیربار 12.7 میلیمتری)

- خدمه شامل 5 نفر(دو نفر خلبان،ناوبر،مهندس پرواز،کاربر رادیو)

- قادر به حمل 65 نفر مسافر یا 41 تخت روان به همراه 2 پرستار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...