رفتن به مطلب

نفربر پیشرفته sisu xa – 186 ساخت فنلاند


ارسال های توصیه شده

در این تاپیک به معرفی نفربر پیشرفته SISU XA – 186 ساخت فنلاند می پردازیم.

 

 

 

 

XA_186_%2810%29.jpg

 

 

 

 

XA_186_%2813%29.jpg

 

 

 

 

 

XA_186_%2814%29.jpg

 

 

 

 

 

 

نفربر پیشرفته SISU XA – 186 یک نفربر پیشرفته ساخت فنلاند است. ( به این خودروهای نفربر اصطلاحا APC گفته میشود. ARMOURED PERSONEL CARRIER ) طراحی این نفربر شش چرخ از سال 1982 آغاز شد و در سال 1984 نمونه هایی از آن ساخته و تحویل ارتش داده شد تا به صورت آزمایشی در چند یگان خدمت نموده تا در صورت وجود معایب احتمالی کارخانه سازنده آن یعنی SISU آنرا برطرف کند. اساسا این نفربر با در نظر گرفتن اصل کم هزینه بودن نگهداری ساخته شده است. این نفربر پیشرفته در پی اعلام نیاز ارتش فنلاند به یک نفربر سبک و تندرو ساخته شد. این نفربر از آیرودینامیک فوق العاده ای برخوردار بوده و قابلیت تردد در مسیرهای بیابانی و سنگلاخ را به خوبی دارا میباشد OFF – ROAD . به صورتی که شیبهای تا 60 درجه را میتواند به راحتی پشت سر گذارد. اگرچه این خودرو در ابتدا برای حمل نفرات استفاده میشد ولی به مرور با نصب تجهیزاتی از قبیل رادار ، GPS ، سلاحهای ضد هوایی و سلاحهای ضد تانک ، از این خودرو به عنوان خودروی ضد تانک ، فرماندهی ، گشت منطقه ای ، امداد و نجات ، ضد هوایی ، کنترل هوایی و ... استفاده شد. ارتش فنلاند در ابتدا سفارشی معادل 425 دستگاه از این نفربر را سفارش داد که 175 دستگاه آن برای نیروهای حافظ صلح سازمان ملل است و مابقی آن هم متعلق به ارتش فنلاند است. تمامی این 425 دستگاه سفارش داده شده تا سال 1994 ساخته و تحویل ارتش و نیروهای حافظ صلح داده شد.

این نفربر همانند مابقی نفربرهای سری XA فنلاند ، تسلیحات استاندارد ندارد. به این معنی که بر روی این خودروی نفربر در حالت عادی هیچ گونه سلاحی وجود ندارد. بلکه با توجه به اینکه نفربر در چه منطقه ای و با چه خطری از جانب دشمن میخواهد روبرو شود ، سلاح متناسب با آن نصب میشود. به عنوان مثال اگر این نفربر بخواهد در منطقه ای که در آن تانکهای دشمن وجود دارند به انجام عملیات بپردازد ، لانچرهای موشک انداز تاو و تریگات بر روی آن نصب میشود. و یا اگر این نفربر بخواهد در منطقه ای که هواپیماهای دشمن وجود دارد و خطر رویارویی با آنها وجود داشته باشد ، توپ 25 میلیمتری بر آن نصب میشود. ولی معمولا یک مسلسل 12.7 میلیمتری از نوع 12.7mm SVN Machin Gun بر روی آن به صورت دائمی نصب است. نارنجکهای دودزا نیز جهت شکستن قفل لیزری بر روی این نفربر تعبیه شده است . زره این نفربر از جنس ترکیبات فولاد آلیاژی و کروم میباشد و در برابر گلوله های دشمن تا 30 میلیمتر مقاومت خوبی دارد. ضخامت زره این نفربر متفاوت میباشد. در قسمت جلوی نفربر 32 میلیمتر و در جناحین و پشت خودرو 23 میلیمتر میباشد. در جناحین نفر بر روزنه هایی تعبیه شده است که نیرو های داخل نفر بر می توانند به کمک سلاح های سبک خود از داخل نفر بر با اهداف خارجی در گیر شوند . این نفربر مجهز به سیستم مکان یاب ماهواره ای GPS میباشد و همچنین تجهیزات الکترونیکی ارتباط ماهواره ای این نفربر که ساخت کارخانجات ساژم فرانسه است. موتور این نفربر مدل Valmet 611 DSBJA diesel دیزل است و دارای 236 اسب بخار قدرت میباشد(176 کیلو وات) و ساخت کارخانجات اسکانیا SCANIA سوئد است. این نفربر با کمک آیرودینامیک و سیستم تعلیق مستقل تمام هیدرولیک خود قادر است مانورهای سنگین زمینی را به اجرا گذارد. به عنوان مثال برای فرار از چنگ تیربارهای دشمن میتواند به صورت تمام مارپیچی سنگین حرکت کند و از چنگ تیربارهای دشمن بگریزد. حداکثر سرعت جاده ای این نفربر 100 کیلومتر بر ساعت میباشد و در جاده های ناهموار (OFF – ROAD) نیز میتواند با سرعت 65 کیلومتر حرکت کند. سیستم تعلیق قدرتمند این نفربر به این نفربر این امکان را میدهد که بدون اینکه سرنشینان این نفربر از تکانهای ناشی از حرکت خودرو بر سطوح ناهموار اذیت شوند با سرعت ماکزیمم OFF - ROAD خود در مناطق ناهموار طی طریق کند. حداکثر سرعت این نفربر بر روی آب 15 کیلومتر بر ساعت است. تایر ها و چرخهای این نفربر از نوع مخصوص ضد گلوله و ضد پنچری میباشد و در صورت پنچری احتمالی تایرها با کمک پمپهای باد که در داخل موتور تعبیه شده است ، به طور موقت مشکل خودرو را برطرف خواهد کرد تا نفربر بتواند خود را به پایگاه برساند. این نفربر دو خدمه دارد که یکی راننده و دیگری مسئول ارتباطات و تسلیحات است. این نفربر میتواند 8 نفر را بصورت کاملا مسلح حمل کند. وزن این نفربر 13.5 تن بوده و نسبت قدرت به وزن این نفربر هم 17.48 اسب بخار در هر تن است. مخزن سوخت این نفربر گنجایش 330 لیتر سوخت دیزل را دارد که با این میزان سوخت برد نفربر 900 کیلومتر است.

 

مشخصات کلی نفربر SISU XA – 186

 

 

کشور سازنده: فنلاند

سال ساخت: 1984

کمپانی سازنده: SISU PATRIA

طول: 7.35 متر

عرض: 2.92 متر

ارتفاع: 2.77 متر

تسلیحات: به صورت استاندارد ندارد و بسته به نوع عملیات فرق میکند.

وزن: 13.5 تن

موتور: Valmet 611 DSBJA diesel دیزل ساخت اسکانیای سوئد SCANIA

قدرت موتور: 236 اسب بخار

نسبت قدرت به وزن: 17.48 HP/TONE

کشورهای دارنده: فنلاند / نروژ / نیروهای حافظ صلح سازمان ملل / بوسنی و هرزگوین

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...