رفتن به مطلب

زندگي كنار خيابان‌هاي شلوغ، قلبتان را به درد مي‌آورد


ارسال های توصیه شده

اگر در محلات شلوغ شهر، جاهاي پرترافيك و كنار خيابان‌هاي شلوغ زندگي مي‌كنيد، احتمالاً بيشتر از بقيه نگران تاثيرهاي ناجور آلودگي هوا بر سلامت‌تان هستيد.

همشهری آنلاین

حق هم داريد، شنيده‌ايد كه آلودگي هوا مي‌تواند خطر حمله‌هاي قلبي و سكته را زياد كند. مطالعات نشان داده در همين تهران خودمان 10 تا 15درصد افراد، در معرض انواع بيماري‌ها، به ويژه بيماري‌هاي قلبي ناشي از آلودگي هوا هستند و به گفته دكتر ايرج خسرونيا، متخصص داخلي، 5 درصد اين افراد مجبور به مراجعه به پزشک شده و يک درصد هم در بيمارستان بستري مي‌شوند. از اين ميان يک تا 2 در هزار فرد مبتلا فوت مي‌کنند.

اما حالا محققان بيمارستان دانشگاهي «اسن» در آلمان ثابت كرده‌اند زندگي كردن در كنار خيابان‌هاي شلوغ باعث افزايش بروز بيماري‌هاي قلبي مي‌شود.

به گزارش رويترز، اين محققان گروهي از افرادي را انتخاب كردند كه منزلشان نزديك جاده‌هاي شلوغ و دودآلود بود. سپس با استفاده از نوعي سي‌تي‌اسكن، از رگ‌هاي تغذيه‌كننده قلب (عروق كرونر) آنها تصويرهايي تهيه كردند كه نشان مي‌دهد در اين رگ‌ها، كلسيم زيادي رسوب كرده و اصلاً كلسيم ساختمان ديواره آنها را تغيير داده (اصطلاحاً ديواره رگ‌ها «كلسيفيه» شده) اين رسوب نافذ به ديواره رگ‌ها باعث شده رگ‌ها حالت ارتجاعي‌شان را از دست بدهند و سفت و محكم شوند. آن وقت به مرور زمان قدرت تنگ و گشاد شدن خود را، متناسب با انقباض و شل شدن قلب، از دست مي‌دهند و به اين ترتيب خون‌رساني قلب مختل مي‌شود. اين تغييرات در افرادي كه در اين مناطق زندگي نمي‌كردند، به مراتب وجود نداشت. جزئيات بيشتر اين مطالعه در نشريه «Circulation» چاپ شده است.

از خطرهاي آلودگي هوا، تا به حال زياد گفته‌اند و شنيده‌ايم. به خصوص روي رابطه آلاينده‌هاي محيطي در شهرها، با خطر ابتلا و تشديد آسم، مكرر مطالعه شده و تقريباً اين رابطه به اثبات رسيده است. كودكاني كه در مناطق شلوغ زندگي مي‌كنند، بيشتر دچار حمله‌هاي تنگي‌نفس مي‌شوند و علائم شديدتري دارند.

خطر تنگي‌نفس ناشي از آلودگي هوا، براي سالمندان هم جدي است. از آنجا كه به طور معمول سالمندان ظرفيت تنفسي پايين‌تري دارند، بنابراين زودتر از بقيه تحت تاثير آلاينده‌هايي قرار مي‌گيرند كه مجاري تنفسي را تنگ مي‌كنند.

مطالعات محققان در دانشگاه تورنتو، همچنين نشان داده كه وجود منگنز در هواي آلوده مناطق صنعتي، مي‌تواند باعث بيشتر شدن احتمال ابتلا به پاركينسون در ساكنان اين مناطق شود.

تحقيقات فقط به سيستم قلبي- عروقي و تنفسي ختم نمي‌شود. به گفته كارشناسان، آلودگي هوا روي كيفيت اسپرم‌ها نيز تاثير دارد و مي‌تواند قدرت باروري آقايان را به مرور زمان و در مواجهه‌هاي طولاني دچار اختلال كند.

از خطرهاي ديگر زندگي در مناطق شلوغ و پرتردد، آلودگي‌هاي صوتي اين مناطق است كه به خصوص براي شنوايي كودكان مشكل ايجاد مي‌كند.

از آنجا كه كنترل آلودگي هواي شهرها تا حد زيادي دست ما شهروندان عادي نيست، به جز استفاده نكردن از خودروهاي شخصي كه آن هم به مدد بنزين سهميه‌بندي شده انجام شده، بهتر است مراقب تاثيرهاي احتمالي آلودگي هوا روي سلامت‌مان باشيم. به عنوان مثال محققان توصيه مي‌كنند افرادي كه در مناطق آلوده شهر يا مناطق صنعتي زندگي مي‌كنند، با توجه به اين خطرات احتمالي، زودتر براي چك‌آپ مراجعه كنند. همچنين بهتر است فشار خون‌شان را مرتب اندازه‌گيري كنند و به علائم هشدار بيماري‌هاي قلبي و عروقي توجه داشته باشند. در مورد كودكان و سالمندان هم كه بايد بيشتر توجه و حساسيت به خرج دهند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...