رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

خوب منم یکمی از ادامه داستانم را بگم

بعد از برداشت تاریخی که از شهر داشتیم و کلی هم عکس گرفتیم گفتیم بریم حریم بافت تاریخیشم در بیاریم بعد کلی پرس و جو پریدیم تو اداره میراث فرهنگی و گفتیم این نقشه حریم آثار تاریخی رو بدید.اونم با کمال احترام گفتن نقشه ها تو اداره دوم هست که در منتها الیه جنوبی شهر بود خلاصه با کلی پرس و جو اونجا رو پیدا کردیم گفتیم این نقشه های حریم بافت تاریخی رو بدید گفتن نوووووچ .... ما رو میگی کلی حالمون گرفته شد شاکی که چرا نمیدید گفت باید نامه بیارید . گفتیم ما الان اونجا بودیم حرفی از نامه نزدن گفتن که باید باشه گفتیم بزنگید گفتن نمیشه خلاصه دوباره برگشتیم اداره مرکزی و بعد کمی اینور اونور زدن نامه رو گرفتیم برگشتیم اداره دوم.. رسیدیم اونجا گفتیم نقشه ها رو بدید اونام رفتن کلی نفشه لوله شده رو آوردن ریختن جلومون. حالا ما رو میگی، آقا این نقشه ها رو میخوایم چی کار فایلشونو بدید گفتن فایلاش نیست. کجاست ؟ گفتن نمیدونیم . حالا ما چی کنیم ؟ بازم گفتن نمیدونیم

خلاصه داستانی داشتیم نقشه ها رو پهن کردیم رو زمین و رفتیم از بالای میز از نقشه ها که تو سایز A1 بودند عکس گرفتیم و این داستان رو هم جمعش کردیم ....:banel_smiley_4:

لینک ارسال
  • پاسخ 70
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

ما هم دو مرحله تحویل موقت داشتیم و یه ارائه مقدماتی

تو مرحله اول تحویل موقت اون 18 تا نقشه رو که رو کالک کشیده بودیم رو که البته مال ما 13 تا بود یعنی بعضی از نقشه ها رو دوتا یکی کردیم گذاشتیم جلوی استاد.استاد هم با متانت و فروتنی کامل نقشه ها رو نگاه میکرد و ایرادات را میگفت تا ما اونا رو اصلاح کنیم ...

البته متانت و فروتنی ایشون تا اون حدی بود که اصلا راضی نمیشد ایرادات رو با مداد بچه ها و یا به صورت نوشتاری بهمون بگه بلکه بخاطر اینکه کاملا متوجه ایرادات بشیم و بتونیم کامل رفعشون کنیم با همون ماژیک روی نقشه ها ایرادات را مشخص میکرد.

جاتون خالی محفل کبرایی بود اونروز..بچه ها التماس میکردن که استاد ماژیک نزن با مداد بکش ولی انگار که اصلا و ابدا کسی دوربرش باشه.همه مثل آدمایی که رو ذغال داغ باشد بالا و پایی میپریدند ولی ایشون کار خودشو کرد و همه ایرادات نقشه ها رو با ماژیک مشخص کردند.

 

تو مرحله دوم تحویل موقت نقشه ها که هفته پیش بود باز هم همین جریان تکرار شد و تمام نقشه دوباره با ماژیک استاد اصلاح شد. وقتی که دوباره استاد دست به ماژیک شد فقط با افسوس به اون نگاه میکردند که روی نقشه ها علامت میزد.خلاصه ایراداتی رو که باید رفع میشد رو مشخص فرمودند تا برای تحویل پایانی رفعشون کنیم.از مجموع 12 نقشه ای که برای بار دوم کشیدیم فقط یکیش تایید شد .:banel_smiley_4:

لینک ارسال
عوامل شکل دهی به راستای معابر در بافت مرکزی شهر به خصوص بافت قدیمی شهر عبارتند از :

1- خطوط توپوگرافیک که نشات گرفته از عوامل طبیعی است.
 
2- امتداد راههای ورودی به شهر به خصوص در بافت قدیمی تحت تاثیر راههای روستایی ورودی شهر است.
 
3- امتداد مسیلها و خندق ها که خیابانها را از خطر سیل محافظت می کنند.

توسعه شهر به صورت شعاعی مدل فشرده و متمرکز با یک مرکز را ارائه می دهد که حمل و نقل عمومی را به مرکز شهر می کشاند بنحوی که تمام شهر و مردم آن به مرکز دسترسی دارند. بدین ترتیب خیابانها به صورت شعاعی با این مرکز ارتباط دارند. این هسته کانون اجتماعی ، اقتصادی و تاریخی شهر قلمداد می شود.
در این ساختار راه های کنار گذر و کمربندی ها موجب اتصال شعاعها به یکدیگر میگردند.
در قسمتهای دور شعاعها شهرک مسکونی قرار گرفته اند.
گره ها و لبه های شهری در محل تلاقی خیابانهای شعاعی با کمربندیها و تلاقی راه ها بوجود می آید.

سلسله مراتب دسترسی در بافت قدیمی زنجان :
واحد مسکونی ==> کوچه های بن بست با عرض 1 تا 2 متر ==> کوچه ها با عرض 2 تا 4 متر ==> مرکز محله ==> معابر 4 تا 8 متر جهت ارتباط بین محله ها
لینک ارسال

در ادامه بررسیهای طرح، شناخت مسایل و مشکلات وضع موجود شهر خصوصا در بافت قدیمی شهر زنجان حائز اهمیت است.

با استناد به طرح تفصیلی و همچنین بررسی میدانی و مصاحبه با مردم مسایل و مشکلات عمده بافت قدیمی شهر زنجان را به 6 مورد عمده تقسیم کردیم که به شرح زیرند :

وجود كاربريهاي تجاري وخدماتي بزرگ و جاذب جمعيت از جمله بازار


وجود برخي بناهاي تاريخي و ميراثي از جمله راسته بازارها، كاروانسراها مساجد و غيره


دسترسي نامناسب


گرايش به تغيير كاربري و افزايش ارتفاع و تراكم


حوزه مداخله سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شهرداري


فرسودگي بافت بدليل وجود ضوابط و مقرارت خاص بافت تاريخي و رعايت حريم بناهاي تاريخي




مشکلات فوق موجب شده که شهرداری در امر توسعه شهری و سازمان میراث فرهنگی در حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی و مردم نیز در بهسازی و نوسازی واحد مسکونی خود دچار چالش و مشکل شده و بازخورد بسیاری بین این ارگانها و مردم روی دهد.
در این میان عدم توجه شهرداری به امر ساخت و ساز متناسب با بافت در این محدوده بیش از هر مورد دیگری نمود دارد.ساخت مجتمع بزرگ تجاری نور در محدوده بافت تاریخی با شکلی مدرن چهره نابهنجاری را در بافت ایجاد نموده است و مقیاس انسانی بافت را از بین برده است.


6c19a7a70c96f3890817112da236b408.gif

 



لینک ارسال

 

مرحله دوازدهم


رسیدیم به یه مبحث فوق العاده شیرین و قابل درک ؛ منظر شهری .
این مبحث خیلی بحثش طولانی و حجیمه ، اما از نظر من بهترین بخش کار همین قسمته . درسته که تعداد برداشت های میدانی ، عکس ، اسکیس و حتی مقدار متن گزارش توی این قسمت از همه ی قسمت ها بیشتر بود و پدرمون رو درآورد ولی یه حال و هوای دیگه ای داشت ... .
خب ، طبق اون چیزی که استادا از ما خواستن ، اول از همه رفتیم سراغ تصویر ذهنی . مسلما همتون باهاش آشنا هستید و مثل هر شهرساز یا دانشجوی شهرسازی دیگه ای ، اولین چیزی که بعد از شنیدن تصویر ذهنی به ذهنتون می رسه مرحوم مغفور کوین لینچه ! واقعا خدا بیامرزتش ، خیلی با تئوری هاش حال می کنم !
بر اساس تئوری دوست عزیزمون ( ! ) کوین لینچ ، 5 تا عامل هستن که تصویر ذهنی یک فرد رو از یک محله ، ناحیه ، منطقه ، شهر و یا کلا یک فضای شهری می سازن : گره ، لبه ، راه ، نشانه ، محله .
استادای ما از ما خواستن که تصویر ذهنی رو در سطح ناحیه ای که از منطقه مون انتخاب کردی بررسی کنیم ، منتها فقط بر اساس 4 مورد اول ، یعنی بی خیال قضیه ی محله بشیم . و بهمون هم گفتن که دلیلش اینه که در قسمت های بعدی همین مبحث منظر شهری به طور ریز و دقیق وارد یک محله هم خواهیم شد . ( و به راستی این وعده ی آنان به وحقیقت پوست ! ) .
خلاصه که ما ( یعنی شخص بنده ، به عنوان نماینده ای از گروه ) ، برای درک بهتر موضوع ، کتاب سیمای شهر کوین لینچ رو خوانده و به عمق فاجعه پی بردم .
سپس برداشت های میدانی و عکس و اسکیس های لازمه به عمل اومد . ( که بسی بسیار بودند البته ! ) .
با توجه به بزرگی ناحیه ی انتخابی ما ، گروه به دو قسمت 2 نفره تقسیم شدیم و شمال و جنوب ناحیه رو به طور جداگانه بررسی کردیم .
یکی از جالب ترین قسمت های کار این بود که از ساکنین خواستیم تا کروکی محدوده ای که توش هستن رو برامون بکشن ، بعضی ها هم که نمی دونم چرا ولی گرفتن این مطلب براشون سخت بود ، ازشون خواستیم تا ما رو برای رسیدن به فلان مکان توی فلان خیابون راهنمایی کنن ،
به همین ترتیب صداشون رو ضبط کردیم تا به طور دقیق بدونیم که از چه نقاطی توی آدرس دادن استفاده کردن . در کل 20 نفر از ساکنین ر مورد هجوم سوالات خودمون قرار دادیم و ازشون خواستیم به خواسته های ما تن بدن !
برای تهیه ی گزارش این قسمت هم ابتدا یه خلاصه ی 5 صفحه ای از کتاب لینچ و معرفی این 4 عامل ( گره ، لبه ، راه ، نشانه ) نوشتیم ،
بعد یه جدول کشیدیم که توش اسم تمام نقاطی که حتی یک بار توی آدرس دادن ها و کروکی کشیدن ها بهشون اشاره شده بود رو نوشتیم و با توجه به همون تعاریف ( کتاب لینچ ) اون ها رو توی دسته های مخصوص به خودشون جا دادیم ( مثلا گفتیم اینا راهن ، اینا گره ، .... ) . بعد هم فراوانی هر کدوم رو نوشتیم . ( همه ی اینایی که گفتم توی یه جدول بودا ) .
این جدول خیلی به درک موضوع کمک می کنه ، چون اصولا این مبحث متن زیادی داره و به هر حال هر چیزی زیادیش غیر قابل تحمل میشه !
یعنی خواننده واقعا توی این قسمت از گزارش نیاز به دیدن یه جدول یا یه همچین چیزی داره . در ضمن ، این جدول یه جورایی اطلاعات شسته و رفته ی کل تصویر ذهنی ناحیه هم هست دیگه .
بعد از این جدول باز وارد هر کدوم از اون 5 تا عامل شدیم ولی این دفعه نه واسه تعریف کردنشون ، واسه این که توی ناحیه انتخابی مون بهشون تجسم کالبدی بدیم .
توی هر قسمت هم بعد از معرفی مکان هایی که به عنوان گه ، لبه ، نشانه و راه در سطح ناحیه معرفی کردیم ،
عکس ها و اسکیسامون رو گذاشتیم و پایین هر کدوم از عکس ها هم علاوه بر شماره تصویر و ماخذ ( که خوراک کل گزارشه ) ، نقششون رو هم نوشتیم . ( مثلا توی قسمت راه ها : تصویر شماره 102 : بزرگراه یادگار امام - دارای نقش فرامنطقه ای ، ماخذ : نگارندگان )
توجه داشته باشد که نقش این عوامل ذهنی رو میزان فراوانی اون ها توی کروکی ها و آدرس دادنای ساکنین نشون میده ) .
بعد از همه ی این ها هم ، دو تا از کروکی های کشیده شده توسط ساکنین رو ( همونطوری و بدون هیچ تغییری ) اسکن کردیم و توی همون فرمت گزارش قرار دادیم .
با توجه به همون جدولی که اولای گزارش کشیده بودیم ، یه نقشه کشیدیم و عوامل رو با توجه به نقش اون ها با آیکون های مختلف مشخص کردیم .
توجه داشته باشید که این نقشه اصلا شبیه بقیه ی نقشه ها نیست ، یه نقشه ی گرافیکی و با مزه س ، که مثلا نشونه ها رو با * و راه ها رو با فلش نشون دادیم . منظورم اینه که به اون معنا نقشه نیست !
بعد هم همه ی کروکی های کشیده شده توسط ساکنین رو چپوندیم توی فرمت نقشه و گذاشتیم آخر گزارش .
این شد تصویر ذهنی ناحیه مون .

 

لینک ارسال

 

مرحله سیزدهم



حالا رسیدیم به تصویر عینی . :a030:


این قسمت یه کم پیچیده میشه ، خوب گوش کنید .
ببینید ، بررسی تصویر عینی ناحیه در سه مقیاس کلان ، میانی و خرد انجام شد . :w16:
اول از همه : تصویر عینی ناحیه در مقیاس کلان ( پیکر شهر )
توی این قسمت ، اولین کاری که باید می کردیم این بود که یه ساختمون یا حالا هر چیز بلند دیگه پیدا کنیم که مشرف باشه به ناحیه مون ( یعنی داخل ناحیه نباشه ) .
بعد هم بریم بالاش و از تمام جهات ممکن از ناحیه مون عکس بگیریم ! :icon_pf (34):
کلا توی مبحث منظر شهری ، هر لحظه که از کار می گذشت بیشتر متوجه گرم بودن محل برآمدن نفس اساتید می شدیم ! :w00:
( البته اساتید خیلی لطف فرمودن و قبل از شروع برداشت به همه گوشزد کردن که این کار در شرایط مساعد انجام بشه که نور خورشید منجر به کوری مون نشه ! اینجاس که آدم می فهمه واقعا چقدر ترحم بی دریغ این اساتید قابل ستایشه !!! ) .:icon_pf (34):
خب ، از بحث اصلی دور نشیم ، حاشیه ها همیشه بدبختی میارن ! :w16:
بعد از عکسبرداری ، با تنظیمات اعمال شده توسط فتوشاپ ، عکس ها رو طوری تنظیم کردیم که حجم ها و ساختمون ها تیره باشن به طوری که بتونن نیم رخ ناحیه رو به نمایش بکشن .
( البته آلودگی هوای تهران به اندازه ی کافی کار فتوشاپ جان رو راحت کرده بودن ! ) .:icon_pf (34):
بعد هم توی عکسای اصلی پیکر شهر ، خط آسمون ناحیه رو مشخص کردیم . ( اینایی که میگم وسط و لا به لای متن گزارش قرار گرفتن ها ) .
در اصل واسه ی این مقیاس ، مهمترین نکته این بود که باید عکسا رو از جایی مشرف به ناحیه بگیریم ، که پیکر و بدنه ی ناحیه رو از یه نقطه ی خارجی اما نزدیک نشون بده . :w16:
ولی خب مسئله ی اصلی پیدا کردن اون نقطه س دیگه ! مخصوصا واسه ناحیه ی بزرگ و کشیده ای مثل ناحیه ی ما ، که استاد مجبورمون کرد دو تا نقطه انتخاب کنیم ، یکی مشرف به شمال ناحیه و یکی مشرف به جنوب ناحیه . :icon_pf (34):
پیدا کردن این نقاط سخته ، چون اولا همیشه ساختمون به حد کافی بلند و مشرف پیدا نمیشه ، دوما عموما اجازه ی بالا رفتن برای عکاسی از این ساختمونا داده نمیشه ، گاهی هم که مسکونی ن و دیگه واویلا !
تازه ، با توجه به شیب شمال به جنوبی که تهران داره ، یه ساختمون توی جنوب ناحیه هرچقدرم که بلند باشه فقط کفاف چند تا لایه از خط آسمونا رو میده !
مشکل فقط همونی بود که گفتم و گرنه این مقیاس چون وارد جزییات نمیشه از بقیه ی مقیاس ها راحت تره .:w16:

 

لینک ارسال

 

مرحله چهاردهم



بعد رسیدیم به : تصویر عینی ناحیه در مقیاس میانی ( سیمای شهر ) :a030:


این قسمت مفصل تر از مقیاس های دیگه س !
استادا ازمون خواستن تا واسه بررسی تصویر عینی توی این مقیاس ، بازم رجوع کنیم به همون عناصر لینچ ، منتها با این فرق که این دفعه همه ی اون عوامل باید عینی باشن ، یعنی یه نقطه واقعا و عینا باید نشونه باشه ، یه نشانه ی طراحی شده ، نه یه نشانه ی ذهنی ! :w16:
بنابراین باز وارد عناصر لینچ شدیم و تک تک هر کدوم رو باز کردیم و توضیح دادیم و همه ی نومنه های موجوئ توی منطقه رو با عکس و اسکیس و گزارش معرفی کردیم . ( این جا هم پایین عکس ها و اسکیس ها نقش (فرا منطقه ای ، منطقه ، ناحیه ای و ... ) رو تعیین کردیم ، منتها به صورت کاملا عینی ) . :w16:
.
یه نکته ی دیگه هم بگم بهتون ، ببینید بچه ها ، حتی نحوه ی عکس گرفتن هم می تونه گزارشا رو از هم متمایز کنه ، یعنی حتی موضوع عکس گرفتن رو هم نباید دست کم بگیرین ، مثلا ما توی برداشت هامون گاهی مجبور شدیم با حراست برج هایی مثل سامان و گلدیس دهن به دهن بشیم و آخرشم وقتی بهمون اجازه ندادن بریم بالا تا عکس بگیریم ، با هزار جور آرتیست بازی و کلک تا طبقه سیزدهم از پله ها رفتیم بالا تا عکسایی که از راه ، گره ها ، لبه ها یا نشانه های موجود توی ناحیه می گیریم ، از یه دید مخصوص باشه ، نه این که مثل بقیه ی گروه ها بریم وایستیم سر یه خیابون و ازش عکس بگیریم !! درسته که پدرمون گاهی در می اومد اما نتیجه ش اینه که همیشه کارمون از همه ی گروها بهتره و استادا با دهن باز تاییدش می کنن . :ws3:
.
بعدشم نقشه ی تصویر عینی ناحیه رو درست کردیم و گذاشتیم .
سپس رفتیم سراغ دید های متوالی ( سریال ویژن ) . هنوز تو مقیاس میانی هستیما .:w16:
واسه این قسمت ، یه راسته ی نسبتا بلند رو از توی ناحیه مون انتخاب کردیم و ازش عکس گرفتیم .
( می دونم که می دونید اما گفتنش خالی از لطف نیست ؛ واسه سریال ویژن ، باید وسط محور مورد نظر وایستیم ( حالا اگه بلواره وسط شمشادا و اگه بلوار نیست روی رفیوژ ! ) و همینطور که جلو میریم عکس بگیریم ، منتها نه اینکه هر قدم که برداشتیم یه عکس بگیریم عین این خیابون ندیده ها ! جاهایی که احساس می کنیم یه تغییری توی فضا ایجاد شده و کلا یه تفاوتی با عکس قبلی داره ، عکس میگیریم . اما بهتره که زاویه ی دیدمون و دوربینمون عوض نشه ، یعنی هی ورجه وورجه نکنیم و روی یه محور موازی با راسته ی خیابون راه بریم ، چون بعدا که قراره این عکسا رو بذاریم پشت سر هم ، بیننده باید کاملا احساس کنه که داره همراه با عکسا توی اون محور راه میره . ):ws37:
.
بعد از عکس گرفتن ، دقیقا اسکیس همه ی عکسای سریال ویژن رو هم زدیم .:ws37:
واسه نوشتن گزارش هم اول راسته ی انتخابی مون رو معرفی کردیم و بعد شروع کردیم به قرار دادن عکسا و اسکیسا . مثلا عکسای سریال ویژن ما 8 تا شد ، شروع کردیم و از اولین عکس ، اول اسکیس ش رو گذاشتیم ، بعد عکسشو ( در ضمن توی هر عکس خط آسمان و خط کف رو هم مشخص کردیم ).:w16:
بعد هم عکسای اولیه ( اونایی که عکس خالص بودن و توشون خط آسمون معلوم نکرده بودیمو می گم ) ، گذاشتیم توی نقشه ( پیش راسته ی انتخابیمون ) .
نمی دونم این آخریو گرفتین یا نه ، چون نقشه رو نذاشتم واستون سخته یه نموره گرفتنش ، اما شما ها می تونید ، من مطمئنم ! :ws52:
.
خب ، تصویر عینی در مقیاس میانی هم تموم شد .:a030:

 


لینک ارسال

مرحله پانزدهم
خب ، همون مبحث تصویر عینی رو ادامه میدیم . اگه تا این جا دنبال کرده باشین ، حتما می دونین که الان نوبت مقیاس سوم تصویر عینیه ، یعنی :
تصویر عینی در مقیاس خرد ( محله ) :w16:
در این قسمت به بررسی منظر عینی در سطح یکی از محلات ناحیه ی منتخب می پردازیم .
واسه پرداختن به این مقیاس ، بافت محله رو بررسی کردیم ، منتها اینجا خودش باز دو قسمت میشه ، اول از لحاظ بلوک بندی و بعد از لحاظ پلاک بندی . :w16:
بررسی مورفولوژی بافت محله
تحلیل ساختار کالبدی محله و بررسی ویژگی هاش بر پایه تعریف روشنی از بافت امکان پذیره ، که در قالب اون می تونیم به تشخیص نقاط ضعف و قوت بپردازیم .
البته ما کلا توی این پروژه فقط به بررسی وضع موجود پرداختیم و کلا توی هیچ قسمتی استادا اجازه ی تحلیل رو بهمون ندادن ،
حتی یادمه ما اون اولا سر یه مبحثی چند صفحه تحلیل مامان هم نوشته بودیم ، جاتون خالی روز کرکسیون خستگیمونو گذاشتن تو تنمون ! :icon_pf (34):
بنابراین تحلیل رو توی ابعاد مختلف به عهده مشاوران و متخصصان گذاشتیم .:ws3:
توی این عنوانی که گفتم ، ویژگی های کلی بافت محلمون رو توضیح دادیم و ... . بعد رفتیم سراغ : الگوی بلوک بندی محله :w16:
توی این قسمت باید بلوک های موجود توی محله رو شناسایی کنیم و بعد 2 تا از این بلوک ها رو انتخاب کنیم
( این 2 تا باید نماینده ای از کل بلوک ها باشن ها ، مثلا اگه هم ارگانیک داریم هم شطرنجی ، باید یکی از هر نوع رو انتخاب کنیم اما اگه کلا همه ارگانیکن همون یه دونه هم کافیه ! ) .:w16:
مثلا ما برای بررسی الگوی بلوک بندی محله ، با انتخاب یه بلوک شطرنجی و یه بلوک ارگانیک از محله ، به تعیین موردایی مثل طول و عرض و جهت بلوک ها ، مساحت بلوک ها ، متوسط تعداد طبقات بلوک ها و نحوه ی استقرار توده و فضا پرداخته ایم .
اول از همه یه شناسه ی درست و حسابی پیدا کنید واسه این 2 تا بلوک ، چون در ادامه ی گزارش مدام باید ازشون یاد کنیم و هی نمی تونیم بگیم : همون بلوک شطرنجیه !!! :ws3:
بعد با استفاده از یه نقشه ی درست و حسابی و مقیاس دار ، طول و عرض و مساحت و جهت بلوک های انتخابی رو در بیارین .
متوسط تعداد طبقات هم خوراک برداشت میدانیه ! ( بازم البته راه واسه پیچوندن داره اما ما خداییش نپیچوندیم ) .:banel_smiley_4:
حالا یه جدول می کشیم و اینایی که گفتم رو واسه هر دو تا بلوک انتخابی مشخص می کنیم .
راستی قبل از همه ی اینا باید بلوک های انتخابی و محدوده شون رو توی گزارش معرفی کنین ! :ws3:
اگه بخوام مرتب و تمیز بگم ، پس اینجا باید نقشه ی الگوی بلوک بندی محله رو هم درست کنید . به جز اون باید سه بعدی ش رو هم درست کنید ! :banel_smiley_4:
بعدش هم اسکیسایی که زدیم رو قرار میدیم ، ( بعد از اون جدول ) . این اسکیسا عموما نشون دهنده ی سبک معماری و تعداد طبقات معمول توی بلوک های انتخابیه و هر چقدر هم بیشتر باشه بهتره . ( بالاخره دهن اساتید رو باید یه جوری بست دیگه ! ). :ws3:
واسه تعداد طبقات هم می تونید نقشه درست کنید منتها نیاز به برداشت میدانی داره ( یعنی پیچوندنش دشوار تره ) .:w16:
( راستی اطلاعات توی جدول رو هم توضیح بدید بهتره ، چون در غیر این صورت هم یه نموره مبهم میشه ، هم اینکه متن گزارشتون کم میشه !!!! ) :ws3:
حالا میریم سراغ الگوی فضای خالی بلوک هامون . منظور از فضای خالی همون معابر و خیابوناس .
توی این قسمت الگوی خیابون ها رو معرفی می کنیم ( شطرنجی ، درختی ، .... ) . بعد هم باید از معابر اطراف بلوک مقطع عرضی بزنید ! ( می دونم که می دونید اما : هر بلوک از 4 طرف باید توسط معبر مشخص شده باشه ) .
چند تا هم اسکیس از خیابونا می ذاریم .

لینک ارسال

مرحله شانزدهم
حالا میریم سراغ الگوی پلاک بندی محله . :ws52:
توی این قسمت ، باید توی هر کدوم از اون بلوک ها ، یه پلاک مسکونی رو انتخاب کنیم و به نوعی جزیی تر به این مسئله بپردازیم .
باید سعی کنیم این پلاکی که انتخاب می کنیم یه پلاک معمول توی سطح بلوک باشه ( از همه جهات ، حتی تعداد طبقات ) . نه اینکه یه نمونه ی شاخ دار پیدا کنیم ! چون اینایی که ما انتخاب می کنیم به نوعی نماینده ی کل بلوک اند و می خوایم ویژگی اون ها رو به تمام بلوک مورد نظر تعمیم بدیم . :w16:
واسه ی این پلاک ها هم طول و عرض و مساحت و جهت رو برآورد می کنیم و تعداد طبقاتشون هم که دیگه با یه نگاه معلوم میشه دیگه ! :ws37:
بعد با توجه به این اطلاعاتی که داریم ، دوباره یه جدول عین همون قبلیه می کشیم ، منتها این دفعه واسه پلاک هامون .
بعدش اطلاعات توی جدول رو به صورت متن هم توضیح میدیم تا بهتر جا بیوفته .
سپس اسکیس این دو تا پلاک رو می گذاریم .
راستی توی اون نقشه ای که واسه الگوی بلوک بندی محله درست کردیم ، باید با یه علامت خوب ، پلاک ها و بلوک های انتخابی مون رو هم معلوم کنیم . :w16:
ببخشید راستی یادم رفت اولش بگم :icon_redface: قبل از همه ی اینا ، چون تازه واسه اولین بار ( و البته آخرین باره ) که وارد مقیاس محله شدیم ، باید محله مون رو و محدوده ش رو معرفی کنیم و تصویر هوایی ش رو هم از گوگل ارث تهیه کنیم و بذاریم توی فرمت نقشه . :ws3:
خب ، با تموم شدن این قسمت ، تصویر عینی و به تبع اون منظر شهری هم تموم شد . :a030:

لینک ارسال

خب دوستان ، همگی خسته نباشید ، ممنون از اینکه تا اینجا همراهی کردید . :a030:
همونطور که توی پست اول تاپیک گفتم ، هدف از این تاپیک آشنایی با کارگاه طرح یک رشته ی شیرین شهرسازی بوده و هست ، من در طول تاپیک سعی کردم مباحثی رو که خودمون توی همین ترم بهمون تدریس شده و کارایی رو که انجام دادیم رو با زبون کاملا خودمونی و دوستانه براتون بازگو کنم و امیدوارم که مفید بوده باشه .

امیدوارم این تاپیک نیوفته گوشه آموزشگاه و خاک نخوره و پر رونق باشه !
:a030:

لینک ارسال

خانوم مهندس ایشالله که موفق باشی و خستگیت در بره!!!


نکته خیلی خوبی رو دیدم!!بررسی پلاک بندی ها!خیلی جالب بود این کار!!ما این ترم پلاک بندی محلمون رو انجام میدادیم و مشکل داشتیم تا خدوودی!که اگه این موارد با ما کار میشد مشکلمون کمتر میشد!!!
خلاصه اینکه طرختون به نظر من خیلی خوب بوده!!
مدرس طرح کی بوده؟



1 ) مهندس ساسان صالحی میلانی ( دانشجوی دکترای طراحی شهری بیرمنگام انگلیس )
2 ) مهندس مریم محمدی ( دانشجوی دکترای طراحی شهری علم و صنعت )
3 ) مهندس آرش سرایی ( فوق لیسانس برنامه ریزی شهری ) .
لینک ارسال
  • 2 weeks later...

واسه این ترم !!!!

:w58:
ترم که تموم شد ، تازه میخواید شروع کنید icon_pf%20%2834%29.gif:banel_smiley_4:



آخه ما کل ترمو داشتیم برداشت میکردیم حالا 2 جلسه مونده بود که کلاسامون تموم بشه گفتند که باید نقشه و از این جور چیزا تحویل بدید:ws52:
اول ترم گفتند یه خیابون انتخاب کنید ما هم خیابون ایران تو منطقه 12 تهران و انتخاب کردیم بعد گفتند که برین پارسلاشو بشمارید که همین کار ساده واسه ما 3 هفته طول کشید خیلی خیابون مزخرفی بود اصلا نمیشد پارسلاشو از هم تفکیک کرد.بعد ما نقشه ای رو که از سازمان نقشه برداری گرفتیم اصلاح کردیم .
واینکه تراکم جمعیت،سرانه های شهری توی این خیابون ،درصد کاربری های مختلف و ... در آوردیم بعد نشستیم به درست کردن سوات و ارایه راهبرد و راهکار.
خوب این شد کل ترم ما حلا بهمون گفتند که بر اساس این اطلاعلت 2تا طرح باید بدید یک طرح واقع کرایانه و یک طرح آرمان گرایانه.که شامل نقشه های کاربری،تراکم جمعیت،مبلمان شهری و....... میشه.
حالا من چیکار کنم:pichak29:
لینک ارسال
  • 3 weeks later...

هستی جون در طرح 1 فقط مرحله ی شناخت رو انجام دادید؟


آره عزیزم ، فقط باید وضع موجود رو برداشت می کردیم . همون شناخت .
تحلیل و ساماندهی و اینا واسه طرحای بعدیه .
البته تو دانشگاه ما اینطوریه ، یعنی استادا اصلا اجازه ی تحلیل نمیدن ، به نظر منم کار درستیه البته ،
یه دانشجوی شهرسازی باید اول شناخت و برداشت وضع موجودو قشنگ و درست و حسابی ( پدر مادر دار ) یاد بگیره ، که این حداقل یه ترم تحصیلی رو می طلبه :w16:
چون این مرحله base هر کار و پروژه ایه :a030:
بعد از یاد گرفتن این مرحله میشه رفت سراغ تحلیل و ساماندهی :w16:

لینک ارسال
  • 1 month later...

سلام .............:ws3:

من هم این ترم بلاخره طرح 1 رو برداشتم

کاری که ما برای این درس داریم همونیه که توی تمام دانشگهها انجام میشه منتها در یک حرکت انتحاری استاد یه سری کارای دیگه هم انجام دادیم....:w16:

 

چندجلسه ی اول ترم استاد محترم از هر گروهی خواست که یک شهر از دیار فرنگ که به نظر خودمون شهر خوبیه و شهرسازی ایده آلی داره نتخاب کنیم و تمااااااااااام جیک و پیکشو دربیاریم و هرچی نقشه و اطلاعات و تحلیل ازش پیدا میکنیم بیاریم سر کلاس.

ایشون گفتن که هدفشون اینه که ما با ویژگی های شهر های خوب دنیا آشنا بشیم و فقط با شهرهای پر ایراد آشنا نشیم.

که شهرهای مورد بررسی هم پاریس،ونیز،میلان و سیه نا بود (سیه نا رو خودم روش کار کردم)

:ws43:

لینک ارسال
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

سلام

من دارم طرح یکم رو آماده میکنم:ws3:

یه سوال خیلی فنی داشتم.

اول کار یهخلاصه ی مفصل (:ws3:)باید بنویسم بعد اول هر فصل هم یه خلاصه ی جمع و جور

من نمیدونم توی این خلاصه ای که اول هر فصل مینویسم چی باید بگم؟باید کارای که انجام دادیم رو توضیح بدم یا از شهره بگم؟ینی بگم ما تو مطالعات طبیعی فلان بررسی و فلان بررسی رو انجام دادیم یا بگم که ما شهر تاکستان از نظر طبیعی فلان ویژگی هارو داره؟

:ws52:

لینک ارسال

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...