رفتن به مطلب

جايگاه شهرداري ها در مديريت زمين و مسکن کجاست ؟


ارسال های توصیه شده

جايگاه شهرداري ها در مديريت زمين و مسکن کجاست ؟

 

مسکن و سرپناه جزو نيازهاي اصلي و اوليه انسان محسوب مي شود و داشتن خانه اي مناسب امروزه از جمله حقوق افراد شناخته شده است. همچنان که در اصل سي و يکم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، داشتن مسکن متناسب با نياز، حق هر فرد و خانواده ايراني است و دولت موظف شده زمينه اجرايي اين اصل را فراهم کند.

مسکن به عنوان مهم ترين عنصر شهري، بافت اصلي شهرها را تشکيل مي دهد و کاربري هاي ديگر شهري در تعامل با کاربري مسکوني شکل مي گيرند. در کشور ما در حالي که وزارت مسکن و شهرسازي متولي امر مسکن شناخته شده است، اما از ديدگاه شهروندان شهرداري ها اجرايي ترين و ملموس ترين سازمان مرتبط با امر مسکن در شهرها تلقي مي شوند. اين در حالي است که اين سازمان بايد فقط مجري ضوابط و مقررات مندرج در طرحهاي توسعه شهري باشند و بر اساس کاربري ها و تراکم هاي مشخص شده در اين اسناد، پروانه هاي ساختماني را صادر کنند.

 

تحقيقات نشان مي دهد که در حدود 80 نفر به طور مستقيم و 80 نفر به طور غير مستقيم براي ساخت هر 100 واحد مسکوني جديد مشغول به کار مي شوند. اين نقش مهم مسکن باعث شده تا دولت ها در مواقع رکود، بخش مسکن را فعال سازند و از بحران ها گذر کنند. در حال حاضر کاربري مسکوني بيشترين مساحت را در شهرها به خود اختصاص داده و مي توان گفت که ساير کاربري هاي شهر مانند اداري، تجاري و... در تعامل با بخش مسکوني شهر شکل مي گيرند وايجاد مي شوند. اين مساله نشان از اهميت ساخت و ساز در کلان شهرهاي کشور داشته و بدين خاطر امروزه شاهد احداث مجتمع هاي مسکوني در نقاط مختلف پايتخت و شهرهاي حاشيه تهران هستيم.

 

اما نکته اي که علاوه بر ابعاد اقتصادي موضوع متوجه بخش مسکن است، بعد اجتماعي آن مي باشد. در واقع اولين مقوله در ابعاد اجتماعي مسکن را مي توان در نياز به مسکن به عنوان يکي از نيازهاي اساي انسان دانست. در اين زمينه بايد گفت که مسکن مي بايست داراي اصول پايه مرتبط با نيازهاي اجتماعي انسان باشد که در اينجا سه رکن امنيت، مطلوبيت و انطباق بر توان مالي خانوارها در راس معيارها قرار مي گيرند. اين معيارها بر پايه اولويت ها، تمايلات و ترجيحات مصرف کنندگان مسکن شکل مي گيرند. در مجموع مردم به دنبال سرپناهي هستند که از عهده قيمت آن برآيند، قابل دسترسي باشد و از نظر فيزيکي امن باشد.

 

همچنين بعد فرهنگي مسکن را نيز بايد از جمله موضوعات مهم در نقش مسکن و تدوين برنامه هاي آ ن دانست. هويت مذهبي، اعتقادي، ملي و تاريخي افراد و جامعه و به عبارتي فرهنگ و تمدن ارتباط عميقي با مسکن دارد. ضمن اينکه زيبايي، امنيت، همسايگي، اشراف، ضوابط مربوط به حريم شخصي ، استفاده از فضاهاي باز و روابط همسايگي را نيز بايد در اين مقوله مورد توجه قرار داد.

 

ابعاد کالبدي مسکن را از دو زاويه مي توان بررسي کرد: زاويه اول کالبد مسکن به عنوان يک واحد مسکوني و زاويه دوم رابطه کالبدي مسکن با محيط مسکوني و به عبارتي نقش و جايگاه مسکن در توسعه شهري است. اما شايد بتوان گفت که بعد بيروني کالبد مسکن داراي اهميت ويژه اي است. تاثير عميقي که مسکن بر محيط مسکوني خود و شهر مي گذارد، جاي تامل دارد. نقش مسکن در توسعه کالبدي شهرها در طول تاريخ روندي متغيير داشته است.

 

در واقع مسکن همواره بزرگترين کاربري شهرها به شمار مي آيد و ميزان تامين و توليد مسکن به عنوان يک عامل کمي، تعيين کننده توسعه فيزيکي شهرها مي باشد. ابعاد کالبدي مسکن به ويژه در ايران اهميت خاصي دارد. اين اهميت ناشي از شاخص هايي است که بررسي و تجزيه و تحليل آنها مي تواند رابطه مسکن و توسعه شهري را تبيين کند. براي مثال، کشور ايران در دنيا يکي از بالاترين شاخص هاي متوسط زيربنا، کم ترين تراکم جمعيتي در شهرها، کم ترين درصد آلونک نشيني و کم ترين درصد بي مسکني را داراست.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...