رفتن به مطلب

نظريه پردازان مرمت شهري/لوکا بلترامی


ارسال های توصیه شده

لوکا بلترامی يکی از پايه گذاران تفکر مرمتی است.نظريات او را شايد بتوان ترکيبی از نظريات راسکين و لودوک دانست. بازگشت به گذشته و برگرداندن شکل بنا به صورت اوليه اش هدفی است که می توان لودوک را در کنار آن گذارد و اشاره به منظر و توجه به پيرامون بنا همان اصلی است که او را به راسکين نزديک می کند. وی سه نظريه عمده را مطرح می کند, نظريه اول او در مورد تعلق بنا به محيط شهری است, او با ترکيب با اصل مرمت "موبه مو"ی لودوک و اصل منظر و اندازه گيری راسکين, اعتقاد دارد بنا به تنهايی مطرح نمی شود و با توجه به محيط پيرامون خود اوست که معنا و ارزش می يابد, و در اين زمينه به اهميت وجود گفتگوی بين محيط و بنا اشاره دارد.

نظريه دوم او مربوط به روش مرمت شهری است که او بنا می نهد. روش مرمتی پيشنهاد شده از سوی بلترامی تحت نام " مرمت تاريخی" روشی است که به استناد مدارک و شواهد تاريخی, به منظور برگشت دادن شکل بنا به صورت اوليه آن , خواه بعد از خراب شدن و فرو ريختن بناها در اثر جنگ يا زلزله خواه پس از گذشت زمان و تاثيرهای ناشی از فرسودگی بنا يا بافت , مبدا بررسی و شرط اتخاذ هر تصميم به شمار می آيد و شکل گيری مجدد بنا نيز , دقيقا با پيروی از نقشه های بدست آمده , يعنی برابر با شکل و ترکيب اوليه بنا خواهد بود.

نظريه سوم او پيرامون جمع آوری اسناد و مدارک تاريخی و بايگانی آنهاست.او نحوه ی مداخله را با استناد بر اين مدارک می داند تا اين نحوه مداخله منجر به از دست دادن آنچه که بوده نگردد, لذا بايگانی اين اسناد را امری واجب و ضروری می داند.بر اساس اين نظريه , بلترامی سه اصل مرمتی خود را مبنی بر روش منظر و محيط پيرامون , دخالت موثر و تشکيل مراکز اسناد و بايگانی , اعلام می دارد.

بر اين اساس , او پايه گذار روش مرمت تاريخی بوده و عموما به بهسازی و بازسازی با هدف بهبود محتاطانه کاربری اشاره دارد.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

نظریه لوکا بلترامی(1933-1854م)ایتالیا:

مرمت تاريخي عنوان روش پيشنهاد شده بلترامي است كه استناد به مدارك و شواهد تاريخي به منظور برگشت دادن شكل بنا به صورت اوليه ان خواه بعد از خراب شدن و فرو ريختن بنا ها در اثر جنگ و يا زلزله و خواه پس از گذشت زمان و تاثير هاي ناشي از فر سودگي يا افت بنا و ... مبدا بررسي و شرط اتخاذ هر تصميم به شمار ميايد و شكل گيري مجدد بنا نيز با پيروي از نقشه هاي بدست امده يعني برابر با شكل و تركيب اوليه بنا خواهد بود.

نظريه كاميلو سيت(1903-1843م)اتريش:

افكار كاميلو سيت به دليل توجه و علاقه خاص به مجموعه هاي معماري متعلق به زمان هاي گذشته داراي انعكاس و تداوم محسوسي در فرهنگ و مرمت معماري – شهري است.

- ارزش هر بنا به محيط اطراف ان بستگي دارد موضوع اصلي در اين نظريه روابط فضايي موجود بين بنا و محيط ان مي باشد نه روابط كاربردي بنا ها و فضاهاي تهي مجاورشان

- جدا كردن بناهاي مهم تاريخي از بناهاي اطراف (اعم از بناهايي كه همزمان با بناي مهمتر يا بعد از ان يا در زمان بسيار نزديك به ما ساخته شده است )بجاي كمك به معرفي بنا از انعكاس هويت ان خواهد كاست.

- ميدان ها و فضاهاي باز عمومي شهر هاي قديمي پس از انكه به صورت لازم مورد مطالعه قرار گرفتند ميتوانند ويژگي هايي را عرضه كنند كه رهنمون طراحان معماري شهر هاي تازه باشد.

كاميلو بويي تو(1914-1836م)ايتاليا:

به عنوان شخصيتي فرهنگي و اجتماعي در نوشته هايش علاقه فراواني به بناهاي كهن به منزله يك سند تاريخي ديده ميشود و حيات بخشيدن روح دوباره دادن و باز گرداندن فعاليت به بناي تاريخي هسته اصلي سخن اوست.

گنگره 1931 اتن درباره مرمت منعكس كننده بسياري از افكار بويي تو است(افكار وي):

1- فرق گذاشتن بين سبك قديم و(موجود و بكار رفته در بنا)و سبك تازه اي كه در لحظه باززنده سازي يك بنا بكار ميرود

2- فرق گذاشتن بين مصالح ساختماني جديد ومصالح ساختماني كه در گذشته بكار ميرود.

3- بكار نبردن كنج ها زاويه ها و سطوح تزييني –در بخشهاي تازه ساز-بناهاي موضوع مرمت

4- ايجاد نمايشگاه يا موزه اي از عناصر يا تكه هاي بناي قديمي كه حين بازسازي هاي يك بخش دوباره بكار گرفته نشده اند در داخل يا نزديك بناي مرمت شده.

5- حك تاريخ كار مرمتي در نقطه اي از بنا با بكار بردن علامتي قرار دادي روي بخش ها و عناصر باز سازي شده

6- نصب كتيبه روي بناي مرمت شده

7- توصيف و توجيه مراحل مختلف كار مرمتي همراه با عكس و نقشه و قرار دادن ان در بنا يا در نزديكي ان و اقدام به شناساندن كارها توسط وسايل ارتباط جمعي.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...