رفتن به مطلب

شناخت فنی پيل سوختی


spow

ارسال های توصیه شده

شناخت فني پيل سوختي

 

مديريت هوا

بمنظور تامين اکسيژن مصرفي در کاتد پيل سوختي و بعضًا براي انتقال حرارت در سيستم پيل سوختي هوا يا اکسيژن

مورد استفاده قرار م يگيرد. سوخت هاي مورد استفاده در پيل سوختي غالبًا به صورت گاز هستند. براي تغذيه مناسب پيل سوختي و سوخت رساني به تمام سلهاي پيل سوختي، سيستم تامين سوخت و سيستم تامين هوا به گون هاي طراحي مي گردد که عملکرد آن توسط سيستم کنترل متناسب با شرايط کارکرد و نوع پيل سوختي بصورت بهينه کنترل شود.

هواي مورد نياز براي سري پيل سوختي (

S

mole S يا

غالبًا توسط کمپرسور مناسب تامين م يگردد. در اين حالت ( kg غالبًا با افزايش فشار جزئي اکسيژن در کاتد شاهد عملکرد بهتر پيل سوختي خواهيم بود.

در صد بالاي نيتروژن موجود در هوا، از يک طرف سبب کاهش غلظت اکسيژن مي شود لذا لازم است حجم بسيار زيادي از هوا به منظور تغذيه اکسيژن لازم وارد پيل سوختي گردد ولي از طرف ديگر حجم زياد نيتروژن در جريان هواي عبوري از کاتد به خارج ساختن آب از آند پيل سوختي کمک مي کند[ ۶] . غالبًا سيستم مديريت هوا تابع نوع سيستم

بعنوان سوخت (DHFC) سوخت رساني در آند نيست، به عنوان مثال در دو حالت، استفاده مستقيم از حامل هيدروژن با تبديل (IHFC) با استفاده از سيستم مخازن تحت فشار هيدروژن و يا استفاده غير مستقيم از سوخت هيدروژن سوختهاي فسيلي در مبدل سوخت، سيستم مديريت هوا تابع سيستم سوخت رساني نيست. ولي تفاوت اصلي ميان

به يک سيستم ثانويه جهت تهيه هواي لازم مبدل سوخت جهت تبديل سوخت است. اين IHFC نياز IHFC و DHFC نياز نيز توسط يک کمپرسور مجزا تامين مي شود. سيستم مديريت هوا در مديريت حرارت و آب نقش داشته به طور قبل از ورود به پي لسوختي کاملا مرطوب PEM مثال در بعضي موارد لازم است هواي ورودي به پي لسوختي پليمري شود تا رطوبت لازم در غشاء پيل سوختي تامين گردد. مرطوب کردن هواي ورودي سبب کاهش دماي هوا مي شود، پس مي توان آب PEM لازم است هواي ورودي قبل از استفاده در پيل سوختي گرم شود. براي افزايش کارآيي پيل سوختي توليدي در پيل سوختي را که با جريان هواي خروجي از کاتد پيل سوختي خارج مي شود را توسط کندانسور و يا بدون استفاده از کندانسور بازيافت نمود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...