رفتن به مطلب

ميليون دلار براي ساخت فيلم «کوروش»!


ارسال های توصیه شده

4828420d-fc94-4fac-8184-3f973c37cd16.jpg«علي معلم»، تهيه‌کننده و منتقد سينما گوي سبقت را از ديگر همکارانش ربود و مرحله‌ نخست كار بر روي پروژه‌ سينمايي «كوروش كبير» را با امضاي توافق‌نامه‌، با «مسعود جعفري جوزاني»،آغاز کرد

 

تازه ترين خبرها از توافقات اوليه براي ساخت فيلم سينمايي کوروش با هزينه‌اي بالغ بر 70 ميليون دلار حکايت مي‌کند. ساخت فيلم کوروش در حالي در آستانه کليد خوردن قرار گرفته است که طرح بحث مکتب ايراني و تجليل‌هايي که از سوي رئيس دفتر رئيس جمهور و همچنين رئيس سازمان ميراث فرهنگي از اين پادشاه ايران باستان به عمل آمده با واکنش‌هايي از سوي برخي فعالان مذهبي و سياسيون مواجه شده است.

 

پس از پرده‌برداري از منشور تاريخي حقوق بشر کورش، توسط دکتر احمدي‌نژاد، در موزه ملي ايران، اهالي هنر هفتم که بطور معمول با مشکل کمبود سوژه‌هاي ناب روبرو هستند را بر آن داشت تا اين فرصت را غنيمت شمرده و اين اتفاق ميمون را به سوژه‌اي براي ساخت انواع پروژه‌هاي سينمايي و تلويزيوني تبديل کنند.

 

اما اين «علي معلم»، تهيه‌کننده و منتقد حرفه‌اي سينما بود که گوي سبقت را از ديگر همکارانش ربود و مرحله‌ نخست كار بر روي اين اثر بين‌المللي (به زعم خودش) را با امضاي توافق‌نامه‌، كارگرداني پروژه‌ سينمايي «كوروش كبير» با «مسعود جعفري جوزاني»، كارگرداني كه در ساليان گذشته از ابتداي دهه60 تا امروز جايگاه ويژه‌اي در آثار متعدد خود از «جاده‌هاي سرد» و «شير سنگي» تا مجموعه‌ عظيم «در چشم باد» را در کارنامه‌اش دارد، آغاز کرد.

 

تهيه‌كننده اين پروژه در آن زمان ، جايگاه شخصيت كوروش از جهت تاريخي و ملي، پايه‌گذاري امپراتوري چندمليتي و بزرگ جهان، بنيانگذاري حقوق بشر و احترام به اديان 600 سال پيش از ميلاد، پذيرش اين شخصيت تاريخي از جانب اديان الهي (بخصوص ذكر اين شخصيت در قرآن كريم با عنوان ذوالقرنين) و همچنين شرايط امروز جهان كه قدرت‌هاي بزرگ و بي‌تاريخ درصدد نفي جايگاه ايران در معادلات جهاني هستند، از دلايل عمده اقدام به ساخت اين پروژه‌ ملي عنوان کرد.

 

1224462722big.jpg

لینک به دیدگاه

اما در همين راستا؛ به تازگي «علي معلم» از هزينه 70ميليون دلاري توليد اين فيلم عظيم تاريخي خبر داده است. اين تهيه‌کننده و منتقد سينما، علاوه بر بيان اين مطلب، افزوده: متاسفانه هميشه دستگاه مسئولي وجود داشته که خيلي بزرگ ديده شده ولي هيچوقت نتوانسته کار خاصي انجام بدهد و آن شوراي عالي انقلاب فرهنگي است؛ به شخصه هيچوقت نفهميدم اين شورا مشخصا چه کار مي‌کند. اين تهيه‌کننده سينما همچنين درباره مراحل تهيه فيلم «کوروش» گفته: اين پروژه، پروژه بلند مدتي است و حداقل مطالعات آن 5/1 سال‌ بطول مي‌انجامد. نکته ديگر اينست که اين پروژه نيازمند سرمايه‌گذاري کلان است و ممکن است به اندازه کل گردش مالي سينماي ايران هزينه ببرد. فيلم «کوروش» ممکن است 70 ميليون دلار هزينه ببرد و پروژه‌اي نيست که بشود به همين سادگي آن را انجام داد اگر هم در سطح پائين انجام شود. مي‌شود مثل يکي از همين فيلم‌هايي که امروز ساخته مي‌شود و تا رامهرمز و کرج هم برد ندارد!

 

«معلم» همچنين خاطر نشان ساخته: تاکنون و در مسير اين پروژه نزديک به 6 هزار ايميل از افراد مختلف دريافت کرده‌ام که آمادگي خود را براي کمک به اين پروژه از يک تا 100 هزار دلار اعلام کرده‌اند. نکته عجيب اينست که هيچکدام از مسئولان فرهنگي ما تا به حال يک کلمه درباره اين پروژه اظهارنظر نکرده‌اند و اگر هم حرفي زده‌اند اين بوده که خودمان داريم چنين پروژه‌اي مي‌سازيم. من نمي‌دانم پروژه آنها در چه حدي است.

 

وي همچنين درباره پيش‌بيني‌اش از کسب موفقيت توسط فيلم «بدرود بغداد» نماينده ايران در اسکار نيز به مهر گفته: تصور نمي‌کنم موفقيتي حاصل شود چون اين قضيه نه تنها از راه منطقي‌اش پيش نرفت و کارشناسي نشد بلکه فيلم هم قرباني شد. «بدرود بغداد» فيلم خوبي است ولي شکل اسکاري ندارد. «معلم» همچنين در پايان تصريح کرده: جالب است پارسال فيلم «بدرود بغداد» را در بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر راه ندادند و گفتند دليل اين کار اينست که «بدرود بغداد» يک فيلم تجربي است. اين فيلم تجربي امروز نماينده سينماي حرفه‌اي ايران در اسکار شده است.

 

منبع:راسخون

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...