hodaa 5488 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 مهر، ۱۳۸۹ اوژن هنارد : اوژن هنارد (1923-1849) معمار و شهرساز فرانسوی است. هنارد بی شک بزرگترین « شهرساز پیشگو » بوده است و پیشنهادهای وی (بدون آنکه تقریباً هیچ نامی از آنها برده شود) تأثیر عملی و نظری قابل ملاحظه ای بر دیگران داشته است.شهر ماشینی هنارد هم دوره با شهر صنعتی گارنیه و شهر خطی سوریا ای ماتاست . • زندگی هنارد با دگرگونی های بزرگ در ساخت خودرو و کاربری آن هم هنگام بود.او با پیش بینی آینده ای که صنعت خودروسازی برای فرانسه آن روزگار ترسیم مینمود-تأمین اتومبیل های ارزان قیمت برای همه ، ایجاد وسایل حمل و نقل همگانی موتوری به جای واگن اسبی و ...- می کوشید تا برنامه ای چند مرحله ای برای حل ترافیک پایتخت بیابد. • دلمشغولی و دغدغه ی ذهنی اصلی هنارد در رویارویی با شهر،حل مسائل فنی بود نه مسائل اجتماعی آن. وی ضمن تشریح راهکارهایی که خود بنیانگذار آن بود ، تحلیلی کامل از مسائل گوناگون درباره ی گسترش شهرهای بزرگ به همراه روش تهیه نقشه ی شهری ارائه داد.آمیزه ای از نظریات او در پروژه ی «نقشه ی گسترش و دگرگونی پاریس» که آن را همراه با آلفرد آگاشه و هنری پروست در 1912 تهیه کرده بود ، دیده می شود. این نخستین نقشه ی گسترش پاریس بود که از مرزهای اداری پایتخت فرانسه پا فراتر نهاد. • وی با جانبداری از بازسازی کامل شبکه خیابانهای پاریس ، بر نقش بزرگ مترو در حمل و نقل شهری پای می فشرد. هنارد بر این باور بود که چشم اندازی از آینده ی پاریس ، ضرورتی محتوم است و باید برنامه ای چند مرحله ای ارائه نمود تا پاسخگوی نیازهای امروزی باشد و هم آینده. از ابعاد تازه ی نظریات وی می توان به چارچوب یک نظریه عام و کلی یا مبانی بررسی علمی نیازهای ترافیکی اشاره کرد. انواع ترافیک از نظر هنارد : - ترافیک مربوط به سکونت - امور حرفه ای - امور اقتصادی یا تجاری - امور اجتماعی یا تفریحی - امور جشنها و اعیاد - رفت و آمدهای استثنایی او همچنین بر پایه کیفیت یا ویژگی هر یک از این رفت و آمدها، آنها را به دسته هایی تقسیم نمود ؛ رفت و آمدهای موقتی یا همیشگی ، رفت وامدهایی که یکنواخت پخش می شوند رفت و آمد های همگرا یا واگرا • او با بهره گیری از دانسته ها و آمار گردآوری شده «نقشه ی فشردگی ترافیک در مسیر و تقاطعهای عمومی پاریس سال 1904» را به همراه نمودار شبکه ی خیابان ها کشید . پس از انجام این مقدمات بود که او نمودار نظری تصیح شده و نقشه ی شبکه ی پیشنهادی برای خیابانها را پیش نهاد . در این روش ، خیابان ها همچون یک کل که دارای بخشهای تفکیک شده ای بر پایه کارکردهایشان هستند، بررسی شدند . این روش از همه روشهایی که در آغاز قرن بیستم پذیرفته شده بود پیشی گرفت . • او تنها به طراحی شبکه خیابانها بسنده نکرد ، زیرا به خوبی آگاه بود که کارایی شبکه پیشنهادی وی متأثر از چگونگی طراحی تقاطعهاست . پیشنهادات هنارد برای حل مشکل تقاطع ها : - نخستین راهکار وی ، ساختن تقاطعهای غیر همسطح بود که شکلی جنینی و ابتدایی از سیر دگرگونی تقاطعهایی است که امروزه به صورت روگذرها و زیرگذرهای چند طبقه در هر نقشه ای برای شهرهای بزرگ در نظر گرفته می شوند . هنارد می گوید : از آنجایی که تمام دردسرها و آشفتگی ها از برخورد دو مسیر عمده ی ترافیکی بر می خیزد ، بگذارید تا با عبور یکی از مسیرها از روی مسیر دیگر علت اصلی آشفتگی را از میان برداریم . - دومین پیشنهاد طرح « فلکه » بود به همراه راهروهای زیرزمینی برای پیاده ها . او می دانست راه حل تقاطع غیر همسطح ، گذشته ازنیازبه فضای زیاد نارسایی هایی هم دارد . یکی از این نارساییها ، پاسخگو نبودن به تقاطعهایی با 5 یا 6 خیابان اصلی بود . از این رو او فلکه را پیشنهاد کرد . هنارد خود اذعان دارد که « فلکه بسیار ساده تر و زیبا تر از طرح پیشین است » . • هنارد به بررسی و تحلیل فضای زیرزمین پرداخت و از بی نظمی و شیوه ی چیدمان خطوط گوناگون مانند : آبگذرها،فاضلاب،گذرگاه کابل تلگراف و تلفن،برق،گازو... سخن گفت.او وضعیت آن روزها را علت اصلی نتایج بسیار تلخ پیش آمده برای خیابان - به معنای واقعی آن – میداند و می گوید : مهمترین زیان این سیستم آن است که هرگونه اقدام فنی- که عنصری تازه برای سلامتی و بهبود ساکنان در بر داشته باشد- را بسیار مشکل و حتی نا ممکن می سازد با این همه از همین امروز می توان بعضی از این عناصر را پیش بینی کرد.هنارد بر ان باور بود که تمام گرفتاریها ناشی از آن است که ما اعتقاد داریم « کف خیابان باید در تراز خاک طبیعی اولیه ساخته شود ». سایر اقدامات شهرسازی هنارد : - پیشنهاد راهکار پلکانی(دندانه ای) برای شکستن یکنواختی ردیف سازی های شهری، که بعدها لوکوربوزیه نیز آن را مطرح ساخت. - ارایه نخستین نظریه «حمل و نقل همگانی شهری» - مبتکر «چهارراه شبدری» و «تقاطع های غیر همسطح». - انتشار مجموعه ای از پیشنهادها به ویژه درباره ی پارک ها و باغ ها که تا کنون تازگی خود را حفظ کرده در «پژوهش هایی درباره ی تغییر شکل پاریس» در خلال سالهای 1903 تا 1909. هنارد به دنبال اشتیاق خاص خود به موضوع « فضاهای بزرگ سبز » کم ایرادترین کار هوسمان را اختصاص دادن « گردشگاههای بزرگ» برای پاریس می دانست . - ارایه نظرات ارزشمند در زمینه ی حفاظت محیط های تاریخی: «هر بنای تاریخی را باید به خاطر ارزشی که دارد و مکانی که در آن جای گرفته ، مورد توجه قرار داد » . یک بنای تاریخی با ابعاد میانه ، احتمال دارد که از تأثیر ارتفاع و حجم بناهایی که در نزدیکی آن ساخته می شوند به شکلهای مختلف آسیب ببیند . - مبدع «شهر نمونه ها » بر روی زمین مصنوعی که حدود چند سالی است که به واقعیت پیوسته اند . - نظریه پرداز شهرسازی زیرزمینی , وی پیشنهاد می کند پیاده روها و سواره روها به طور مصنوعی در ارتفاع ساخته شوند . در ارتفاعی که بتوان از فضاهای زیرین آن برای شبکه ی تأسیسات زیربنایی بهره برداری نمود . او خیابان و طبقه های متعدد را اینگونه تصوار میکند: - نخستین طبقه برای پیاده ها و سواره ها - دومین طبقه برای ترامواها - سومین طبقه برای کانال های مختلف تاسیساتی و تخلیه زباله - چهارمین طبقه برای حمل و نقل کالا جمعبندی : • هر چند هنارد اندیشه های مناسب با سده ی بیست و یکم داشت ، در برخی موارد در بند بسیاری از تصورات رایج سده ی نوزدهم بود . به گفته ی اوستروفسکی می توان گفت که : « اوژن هنارد تصورات جالب خود را از آینده ای دور ، با زبان معماری متعلق به گذشته بیان کرده است » . • هنارد کسی است که می کوشد برای دگرگونی های شهرهای بزرگ چاره اندیشی کند ، اما با محدودیت های بسیاری روبرو می شود که برای حل آنها تلاش نموده است . این در حالیست که کسانی چون هاوارد و... که خود را درگیر شهر موجود نمی نمایند و می کوشند ترسیم هایی از شهرهای جدید ارائه دهند ، از چنین قیدهایی رها هستند ، پس تلاش های واقع گرایانه تر هنارد شایسته ی تقدیر است . منابع : اعتضادی، لادن(1379)، سیر اندیشه ها در شهرسازی معاصر(جزوه ی مطالعات تکمیلی درس)،دانشگاه شهید بهشتی اوستروفسکی، واتسلاف (1371)، شهرسازی معاصر(از نخستین سرچشمه ها تا منشور آتن)، لادن اعتضادی، مرکز نشر دانشگاهی پاکزاد،جهانشاه(1386)، سیر اندیشه ها در شهرسازی از آرمان تا واقعیت،شرکت عمران شهرهای جدید شوای، فرانسواز(1375)، شهرسازی تخیلات و واقعیات، محسن حبیبی، دانشگاه تهران 11 لینک به دیدگاه
anvil 5769 اشتراک گذاری ارسال شده در 22 مرداد، ۱۳۹۰ اوژن هنارد 1910 «خیابان آینده» این طرح نه تنها نمایانگر نقطه نظر های ترافیکی ، بلکه منعکس کننده اصلاحاتی است به کمک فنون جدید در بلوکهای آپارتمانی. بر اساس این طرح عبور و مرورها بر اساس نوع خود در سطوح مختلف انجام می گیرند.سطوح افقی پشت بامها (تراسها) به منظور فرودگاه هواپیمیهای ملخی کوچک در نظر گرفته شده اند که یک آسانسور مخصوص آنها را به سطح همکف که محل پارکشان خواهد بود ، منتقل می کنند. از این آسانسور همچنین جهت گاراژ دو طبقه اتومبیل ها هم استفاده می شود. کف خیابان اصلی که شامل پیاده روها و محل عبور وسایط نقلیه از جمله ترامواست به طور مصنوعی به اندازه یک طبقه از کف زمین بالاتر ساخته شده است.در سطح طبیعی که زیر این خیابان واقع می شود ، رفت و آمدهای مرتبط با حمل کالا و انتقال زباله و... انجام می گیرد.در سقف این قسمت انواع تاسیسات و لوله کشی ها از جمله لوله های نظافت منازل به کمک فشار هوا تعبیه شده اند که در صورت لزوم قابلیت افزایش نیز دارند. سایر لوله کشی ها و تاسیسات شهری در طبقه زیر زمین جای دارند که در آنجا فضایی نیز برای عبور راه آهن زیر زمین-در صورت لزوم- پیش بینی شده است. ساختمان های اطراف این خیابان به خوبی از نور خورشید بهره مند می شوند. پشت بامها ، هر جا که به عنوان فرودگاه مورد استفاده نباشد ، برای باغچه بندی و گلخانه بکار می رود. در کف مصنوعی پشت ساختمان ها نیز باغچه هایی احداث می شود. در زمان انتشار این طرح ، احتمالا آن را یک تخیل محض به شمار می آوردند.بعد ها نیز در 1945 که گاستون بارده بار دیگر آن را در کتابش بنام سنگ روی سنگ مطرح نمود ، باز هم توجه چندانی بدان نشد ، تا اینکه در سال 1963 توسط ر.آزل و در سال 1967 به وسیله پیتر ولف چنین طرحی عنوان گردید و مورد استقبال قرار گرفت ودر مجلات مختبف معماری به چاپ رسید. در واقع بیش از نیم قرن سپری گشت تا ویژگی های مترقی کار هنارد توسط پیتر ولف تماما برای عموم روشن گردید. اوژن هنارد 1903 «طرح منظومه ای از باغ ها و پارک ها در پاریس» در این طرح تقریبا نوعی توزیع یکنواخت فضای سبز در نظر گرفته شده است که حتی در حال حاضر هم بسیاری از بخشهای مجتمع شهری پاریس فاقد آن هستند. در پیرامون شهر و در محلی که از تخریب برج وباروی قدیمی به جای مانده بود 9پارک طرح شدند و در داخل بافت قدیمی پاریس هم به منظور تراکم زدایی در بخشهای مختلف شهر ، 9 پارک دیگر در نظر گرفته شدند. این مجموعه قرار بود که با احداث باغهای متعدد کوچکتری در داخل محلات که هر کدام حداقل یک هکتار وسعت داشته باشند تکمیل شود. در چنان موقعیتی هر یک از اهالی شهر قادر است که حداکثر در فاصله پانصد متری از یک پارک یا باغ زندگی کند. محوطه های وسیع جهت مقاصد تفریحی و گذران اوقات فراغت ، زمینهای بازی و همه نوع تجهیزات ورزشی برای اینگونه فضاها ، پیش بینی شده بود. هنارد همچنین تدارک زمین در خارج شهر ، در دو نقطه شمال و جنوب را نیز پیشنهاد کرد تا دو پارک عظیم هم در تعادل با دو پارک جنگلی شرقی و غربی شهر یعنی «بوادوبولونی» و «بوادوونسن» که در آن زمان موجود بودند ، احداث شوند. بدینسان وی یک مجموعه کاملا متعادل شامل چهار نوع فضای سبز را برای پاریس طراحی کرد: 1. باغچه های بین ساختمان های با نقشه دنده ای 2. باغهای کوچک بین محلات با فاصله حداکثر 500 متری از منازل مسکونی 3. پارکهای با شعاع عمل حدود 1 کیلو متر 4. چهار پارک جنگلی وسیع در محدوده خارج از شهر. اوژن هنارد 1903 «طرح یک بولوار با نقشه دندانه ای» دو نوار ساختمانی کنار بولوار با فرو رفتگیهایش ، موجب از بین بردن یکنواختی کسالت آور نماهای ممتد ساختمانی و صف طویل درختان در طول خیابان ها ، گردیده اند. این روش به خیابانهای پاریس منظری متنوع تر از آنچه قبلا بودند داده است. ساختمان های با نقشه دندانه ای که در کنار این بولوار واقع شده اند ، امکان احداث باغچه هایی را در داخل فرو رفتگیهایشان برای آپارتمان های مسکونی داخل خود فراهم می آوردند که موجب تلطیف هوای مسیرهای عمومی و آپارتمان های مجاور این مسیرها می شود. امکان بکارگیری این فضاهای سبز کوچک برای مقاصد مختلف وجود دارد ، مثلا می توان برای آنها را برای استراحت و گردش ساکنان ، یا به نمایش و فروش گذاشتن اشیای هنری در مغازه های کناری این فضاها یا تاسیس کافه و رستوران و... در نظر گرفت. در این نقشه ، تراکم ساختمان ها به همان شیوه است که در نظام سنتی موجود بود و مجموعا این نقشه نسبت به پیشنهدهای گارنیه «یعنی شهر صنعتی» که در همان زمان عنوان شده بود ، دارای جنبه های انقلابی کمتری است. چگونگی قرار گیری ساختمان ها در این طرح ، نقشه های آنها و نماها طوری است که مجموعا معماری آن را متعلق به قرون گذشته می نماید. ولی در عین حال باید متوجه باشیم ، پیشنهادهای هنارد با در نظر گرفتن واقعیت های موجود و برای بازسازی و اصلاح یک شهر موجود و واقعی عنوان شده بودند. وی به هیچ وجه مدعی اصلاح و پیشبرد امور اجتماعی ، چنانکه گارنیه درخیا می پروراند ، نبود. اندیشه بکارگیری ساختمان ها با نقشه شکسته بعد ها نه تنها در کارهای پیشگامان شهر سازی معاصر مانند گارنیه و لوکوربوزیه بکار گرفته شد ، بلکه حتی در طرحهای بسیار متاخر تر نیز بکار رفت. 8 لینک به دیدگاه
Moment 15228 اشتراک گذاری ارسال شده در 22 مرداد، ۱۳۹۰ من عاشق هناردم اینم مختصری از زندگینامش 9 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 شهریور، ۱۳۹۱ فایل زیر هم ارائه دانشجوهای شهرسازی دانشگاه تهرانه واسه درس سیراندیشه های شهرسازی دکتر حبیبی که درباره اوژن هنارد و اقداماتش هستش. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 6 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 شهریور، ۱۳۹۳ اینم یه پاورپوینت دیگه درباره اوژن هنارد و کارهایی که انجام داده از جمله: طرح یک تقاطع با روگذر طرح فلکه در بولوارهای بزرگ طرح خیابان آینده طرح منظومه ای از باغ ها و پارک ها در پاریس طرح یک بولوار با نقشه دندانه ای 4 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده