رفتن به مطلب

معضل جدید پیش روی صنعت نساجی:واردات پنبه؛آری یا خیر


ارسال های توصیه شده

تصميمات خلق الساعه بلاي جان نساجي

دکتر حسن کاردان- یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی، اخذ تصمیمات خلق الساعه و بدون مطالعات کارشناسی را در مور یک صنعت بزرگ همچون نساجی، نادرست دانست و گفت : مسئولان وزارت کشاورزی با چه دلیل و منطقی، واردات پنبه را مترادف با واردات زردآلو ، گوجه فرنگی و سایر محصولات غیر ضروری ، تلقی کرده اند؟!

این تولیدکننده میزان تولید پنبه در ایران را حدود 40 هزار تن عنوان کرد که از این میزان تنها حدود 10-15 هزار تن قابل استفاده واحدهای نساجی می باشد. در حالی که نیاز صنایع نساجی به پنبه بالغ بر 150 هزار تن می باشد که باید از طریق واردات تأمین شود. در شرایطی که واردات ممنوع اعلام شده باید نیاز خود را چگونه رفع کنیم؟!

دکتر کاردان ادامه داد: نکته جالب توجه این است که نمی دانیم 40 هزار تن پنبه داخلی در اختیار چه کسانی قرار دارد!

لازم به یادآوری است که مدتی پیش وزارت کشاورزی،پنبه را به عنوان یک كالاهاي غير ضروری عنوان کرده بود و واردات آن را منتفي دانست.

31/06/1389

ماهنامه نساجی امروز

لینک به دیدگاه

مهندس جمشید بصیری- عضو هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی نیز در واکنش به این اقدام وزارت کشاورزی، خبر از تعطیلی قریب الوقوع سیستم پنبه ای کشور داد و ابراز داشت: پنبه مورد نیاز را از منابع داخلی نمی توان تهیه کرد زیرا پنبه داخلی در انحصار واسطه ها و دلالانی قرار دارد که از فروش این ماده حیاتی خودداری می کنند و تصمیم دارند پنبه را در انبار نگه دارند و با قیمت بالا به فروش برسانند. بنابراین مشخص نیست که واحدهای ریسندگی چگونه باید پنبه مورد نیاز خود را خریداری کنند

31/6/1389

لینک به دیدگاه

مهندس علیرضا حائری دبیر انجمن صنایع نساجی ایران- ضمن اشاره به این مطلب خاطر نشان ساخت: در این جلسه از مسئولان ذیربط وزارت صنایع و معادن و همچنین دفتر صنایع نساجی و پوشاک این وزارتخانه دعوت به عمل آمده تا در زمینه ممنوع اعلام شدن واردات پنبه از سوی جهاد کشاورزی و هم چنین غیر ضروری تشخیص دادن پنبه! مذاکراتی صورت گیرد.

وی ادامه داد: متأسفانه علاوه بر تحریم ها و مشکلات بین المللی در زمینه حمل و نقل ، بیمه و ... ، مشکلات داخلی متعددی را نیز ایجاد می کنیم که در این میان غیرضروری دانستن پنبه و ممنوعیت واردات این محصول حیاتی و استراتژیک غیرمنطقی به نظر می رسد.

دبیر انجمن صنایع نساجی با اعلام این مطلب که پنبه به عنوان ماده اولیه یک صنعت بزرگ با حدود 300 هزار نفر شاغل مستقیم و حدود 3-2 میلیون نفر شاغل غیر مستقیم؛ هم ردیف محصولاتی مانند چیپس و پفک قرار گرفته است! تصریح کرد: اگر واردات پنبه ممنوع است و به طور کلی این محصول غیر ضروری تلقی می شود، مسئولان وزارت کشاورزی به ما بگویند که صنایع ریسندگی کشور از کدام منبع و مرجع باید مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین نمایند؟!

31.6.89

لینک به دیدگاه

دکتر محمدعلی عامری- عضو هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ضمن بیان مطلب فوق ادامه داد: طبق آمار موجود، تولید پنبه داخل نسبت به سال گذشته کاهش یافته است به طوری که امسال موجودی پنبه کشور به 50 هزار تن خواهد رسید. وزارت جهاد وی یادآور شد: وزارت کشاورزی موضوع ارائه مجوز واردات پنبه را به تازگی اعلام کرده است و البته اگر هم واردات مانند سال های گذشته انجام می شد، ازبکستان تا 20 مهرماه پنبه ای برای فروش ندارد.

این کارشناس پنبه، به برگزاری جلسه هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی روز شنبه اشاره کرد که مسائلی مانند واردات پنبه و مجوز مورد نظر وزارت کشاورزی موضوع اصلی آن خواهد بود.

وی در زمینه ممنوعیت واردات پنبه از سوی وزارت کشاورزی به مطلب خاصی اشاره نکرد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...