رفتن به مطلب

تاثیر زمان و نحوه برداشت بر عمر پس از برداشت گلهای شاخه بریده


ارسال های توصیه شده

گلهایی که در مواقع صبح برداشت میشوند طراوت خود را بخوبی حفظ مینمایند...

 

 

 

.بطور کلی گلهایی که در مراحل پیشرفته تر نمو گل،بریده میشوند دوام کمتری نسبت به انواع جوانتر دارند.مرحله مطلوب نمو گل برای برداشت به گونه گیاهی،رقم،فصل،فاصله محل تولید تا بازار و سلیقه مصرف کننده بستگی دارد.

 

گلهایی که بمنظور فروش مستقیم در بازار های محلی در نظر گرفته مشوند معمولا در مراحل پیشرفته تری از نمو گل نسبت به انواع دیگر که برای حمل و انبار کردن طولانی مدت انتخاب شده اند برداشت میشوند.

 

مراحل بعدی نمو گلها و دوام گلهای بریده پس از برداشت شدیدا به میزان کربوهیدراتها و مواد ساخته شده در بافتهای گیاهی بستگی دارد.

 

بعنوان دلیل ،تعدادی از گونه های گیاهی(میخکها،رزها،داوودی ها و غیره)ممکن است در تابستان در مراحل ابتدایی تری نسبت به زمستان برداشت شوند و میتوان مطمئن بود که آنها بطور مناسب در داخل ظرف نمو خود را کامل خواهند کرد.در اینجا همچنین تغییرات قابل توجهی بین گونه ها و ارقام وجود دارد.رزهایی که زود برداشت میشوند،بدلیل اینکه هنوز خوب مقاوم نشده اند و بافتها بالغ نشده انداغلب دچار عارضه خمیدگی گردن میشوند.چنین حالتی در ژربرا ها هم وجود دارد.این موضوع به عدم تکامل کافی مرکز ساقه برای ایجاد مسیر مناسب برای عبور آب جذب شده مربوط میشود.عموما گلهای زود برداشت شده در آب بطور کامل نمو نکرده و دوام کمتر و کیفیت پایینتری خواهند داشت .میخکهایی که در اواخر بهار و تابستان تولید میشوند عمر انباری بیشتری نسبت به آنها که در زمستان یا اوایل بهار رشد کرده اند دارند.همچنین تولید تابستانی میخک موجب کاهش تعداد کاسبرگهای افتاده در میخک میشود که خود در کیفیت محصول موثر است.

 

در سالهای اخیر روشهای ویژه ای برای جابجایی پس از برداشت گلهای بریده در حالت غنچه توسعه یافته است.چنین غنچه هایی با محلولهای شیمیایی خاص که شامل مواد غذایی و موادی جهت کنترل رشد میکرو ارگانیسم ها هستند،تیمار میشوند که مزایای زیر را دارا میباشند:

 

1) کل محصول بصورت یکجا برداشت میشود(داوودی ها).

 

2) محصول اضافی از یک سطح مشخص برداشت میشود(میخک ها).

 

3) تسریع شروع دوره جدید تولید.

 

4) جلوگیری از خطر سرمای زودرس و همچنین بیماریها و آفات.

 

5) بهبود کیفیت گلهای پرورش یافته در پاییز و زمستان تحت شرایط نامناسب طول روز و تشعشع خورشیدی.

 

6) محدود کردن ضایعات در طول حمل و انبارداری گلها بدلیل حساسیت کم غنچه ها به اثرات اتیلن و صدمات مکانیکی.

 

7) استفاده بهتر از فضا در حمل و انبار،چرا که غنچه ها نسبت به گلهای شکفته فشرده تر هست.

 

زمان برداشت:

 

زمان مطلوب برداشت به عوامل گوناگون زیادی بستگی دارد.برداشت در صبح با توجه به تردی ساقه مزایایی را دارد،اما چون هنوز گلها مرطوب هستند به آلودگی های قارچی حساسترند.برداشت در غروب هم بدلیل غلظت بالاتر کربوهیدراتها در ساقه گلها مزایایی دارد.البته اگر گلهای بریده شده در محلول محافظ محتوی قند قرار داده شوند زمان برداشت چندان مهم نخواهد بود.برداشت در صبح برای گلهایی که پس از بریده شدن سریعا آب خود را از دست میدهند مانند رزها توصیه میشود.گلها در صبح کاملا ترد هستند و آنها را پس از برداشت به محلول محافظ منتقل نموده و در محلی سرد انبار میکنند که از کاهش آب جلوگیری نموده و به حفظ کیفیت آنها کمک خواهد کرد.ازبرداشت در دمای بالا و شدت نور زیاد هنگامی که گلها تردی کمی دارند،باید خودداری شود.

 

باید در داشت که گلهایی نظیر داوودی کوکب نمیتوانندپس از برداشت در آب توسعه پیدا کنند،در حالی که گلهایی نظیر رز،گلایول،و زنبق که در آب توانایی توسعه دارند در زمان غنچه برداشت میشوند.

 

همچنین بدلیل اینکه گلهای مرطوب برای حمله کپک خاکستری و سایر عوامل بیماریزای قارچی آمادگی دارند بایستی برد

 

روش برداشت:

 

برای جدا کردن گلها از گیاهان مادر بایستی ابزار تیزی بکار رود.بطور کلی اگر گلها بعد از چیدن در آب یا محلول محافظ گل قرار بگیرند روش چیدن اثر چندان مهمی در طول عمر گلها ندارد.زاویه برش بایستی بصورت اریب باشد و بایستی سطح برش بصورت صاف باشد.مخصوصا در گلهای با ساقه های چوبی که جذب آب فقط از طریق سطح بریده شده انجام میگیرد.در ساقه های علفی که بغیراز آن جذب آب از طریق بافت اپیدرم خارجی نیز صورت میگیرد حالت برش چندان مهم نیست .بایستی از له شدن ساقه در محل برش اجتناب شود چرا که این عمل باعث ترشح شیره حاوی قند میشود و این شیره رشد میکروارگانیسم ها را تقویت میکند که ممکن است آنها باعث انسداد ساقه شوند.

 

برای بدست آوردن ساقه گل بلند،معمولا ساقه های گل از نزدیکی سطح زمین بریده میشود این موضوع اغلب منجر به کاهش جذب آب بوسیله بخش سفت شده پائین ساقه و در نتیجه کوتاهتر شدن عمر گل میشود.

 

برداشت گل از نزدیکی سطح زمین برای گلهایی که بخش های پائینی آنها کمتر سفت شده مناسبتر است.بایستی برای گونه های ویژه ای که از سطح برش داده شده آنها لاتکس ترشح میشود مراقبت های ویژه ای اعمال شود.

 

انعقاد شیره لاتکس روی سطح برش مانع جذب آب میشود.بمنظور رفع این مشکل انتهای ساقه بوسیله آب گرم ( 90-85 )بمدت چند ثانیه بعد از هر بار بریدن تیمار میشود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...