رفتن به مطلب

آموزش متدولوژی و تکنولوژی طراحی وب ciw (بخش 8-7-6-5)


ارسال های توصیه شده

آموزش متدولوژی و تکنولوژی طراحی وب CIW (بخش 5)

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

نگاهي به مرورگر :

مرورگرها بصورت محدودشده اي از Navigation حمايت مي کنند . بنابراين براي کمک به کاربران در راه و غلبه بر محدوديتهاي نرم افزاري با ايجاد Navigation هاي گسترده صفحه خود را طراحي کنيد .

● دادن هويت به سايت در تمامي صفحات به منظور اينکه کاربران بدانند در کجا قرار دارند اجازه به کاربران براي آنکه بدانند در کجا قرار دارند، ايجاد يک لوگوي پيوسته که اغلب در گوشه سمت چپ صفحه نمايش قرار دارد .

● نشانه اختصاصي براي صفحه را به راحتي بسازيد . هر صفحه بايد بوسيله ابر اتصالات و جستجوگر به سايتهاي ديگر متصل شود.

● از تگ و کدهاي Script براي جلوگيري از دسترسي به تاريخچه مرورگر استفاده نکنيد.

● بعضي از سايتها از تگ Meta براي تجديد کردن يک صفحه به منظور جلوگيري از بازگشت کاربران به صفحه اي که قبلا بازديد شده است استفاده مي کنند .

 

تاکيد بر ساختارو معماري اطلاعات شما :

هر صفحه را به گونه اي درست کنيد که ساختار و المانهاي صفحه را نشان دهد و شامل اتصالات ديگري براي مرورکردن صفحات يا صفحات اصلي که در بالاترين نقطه ساختار قرار دارند باشد . اين اتصالات نمي تواند نامهاي عمومي مثل ( Go Top ) را داشته باشد اما بايد نامي براي اشاره داشته باشند .

● تا آنجا که ممکن است رنگ لينکهاي پيش فرض را عوض نکنيد . با اتصال به صفحات بازديد نشده سايه آبي رنگ ايجاد مي شود . استفاده از رنگهاي پيش فرض به کاربران کمک مي کند که بدانند کدام صفحه را بازديد کردند .

● نقشه سايت که شامل ساختار و اطلاعات مهم مي باشد .

 

ساختار سايت ، URL و نام فايلها

مانند شاخه هاي ديگر ، وب سايت نيز در فرمهاي شاحه اي و مرتبه اي بنا شده است . اين شاخه ها قالب اطلاعاتي که مرورگرها براي پيدا کردن (URL) به آنها نياز دارند ايجاد مي کند . نام فايل نقش مهمي را در قسمت آدرس وب بازي مي کند . نام فايل بهمراه URL به کمک يکديگر، براي درک بهتر کاربر از ساختار وب سايت کمک مي کنند .

 

ساختار سايت :

 

ساختار يک سايت دقيقا بيان مي کند که چگونه يک سايت در وب سرور ذخيره مي شود . مي توانيد به فايلهايي که بر روي سرور وجود دارند فکر کنيد . آنها همان عملي را که وقتي در روي PC ها قرار دارند انجام مي دهند . بر روي يک PC درايو اوليه C:\ مي باشد ، ساختار را با زير ساختارهاي ديگر مانند زير ادامه دهيد. Program Files يا My Document Windows و ... هر شاخه شما را به زير شاخه هاي بيشتري هدايت مي کند . اين نوع نظامبندي ساختاري را که به مديريت سيستم شما کمک مي کند ايجاد ميکند ، وقتي کاربر آدرس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را در قسمت نوار آدرس مرورگر وارد مي کند ، مرورگر به آن شاخه ها دسترسي پيدا مي کند که اين مسير مي تواند با مسير C:\drive سيستم خود قابل مقايسه باشد و در طرف ديگر آن نامگذاري فايلها و طريقه گذاشتن آن در سرور تعيين مي شود .

وب سرور همچنين فايلها و تصاوير را در شاخه هايي که شما ايجاد کرديد ذخيره مي کنند . ساختار فايلها بر روي سرور به شاخه و زير شاخه هايي تقسيم مي شود که پيشنهاد مي شود محلي براي مديريت در خواستهاي شما باشد . تمامي فايلهايي که بر روي شاخه PC شما قرار دارند را در نظر بگيريد مديريت اين فايلها مشکل به نظر مي رسند.

وقتي ساختاري توسعه مي يابد توجه کنيد که هر فولدر در زير شاخه اي وجود دارد وشما ميتوانيد در هر زير شاخه تصاويري را قرار دهيد . بهتر است تمريني براي نگهداري فايلها در زير شاخه ها و نظم بندي ساختار داشته باشيد . اين ساختار مي تواند توسعه پيدا کند و فايلهاي جديدي در زير شاخه ها قرار گيرد. از اين جهت شما بايد از روش هاي قابل فهم و معني داري براي ساختار سايت استفاده کنيد. .

 

URLS :

 

URL براي محاسبه موقعيت و عمق يک وب سايت استفاده مي شود . براي مثال اگر کاربران بخواهند اطلاع پيدا کنند که در کدام قسمت سايت قرار دارند مي توانند با نگاه کردن به URL آدرس بار اين کار را انجام دهند تا بتوانند موقعيت خود را تشخيص دهند . با مثال فوق در نظر بگيريد که يک URL چگونه بر موقعيت جاري اشاره مي کند .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اين روش فقط موقعي کار مي کند که شاخه ها نام هاي معني دار داشته باشند . دوباره تاکيد مي کنيم که نام فايلها بسيار مهم است وبه پيمايش و ساختار سايت کمک مي کند .

 

نام فايلها :

 

نام فايلها مي تواند به همان اندازه نام شاخه مفيد باشد . اگر نام فايل HTML تائيدي بر اين نکته باشد که کدام صفحه توسط کاربر بازديد شده است مي تواند به فرآيند سايت پيمايي کمک کند . براي مثال URL فوق و نام فايل به کاربر دقيقا مي گويد که کدام صفحه را بازديد مي کند .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

قرار داد معمول :

Navigation هايي که براي سايت خود انتخاب مي کنيد نبايد در سايت منحصر به فرد باشد . اين امر مي تواند براي سايتهاي ديگر نيز مفيد باشد . خيلي از المانهاي عادي که در وب از آنها استفاده مي کنيد براي کاربران مانوس مي شوند و بنابراين معاني از پيش تعريف شده خواهند داشت . بيشتر اين المانها بر چسب دارند . براي مثال وقتي کاربر دگمه و کليد بر چسب دار Home Page را مي بيند مي داند که آن لينک وي را به کجا خواهد برد براي اتصال به صفحه خانگي از Lable هايي مثل نقطه ورود استفاده نکنيد. به ياد داشته باشيد که کاربران مانند يک گردشگر هستند و شما بايد کاري کنيد که آنها را راضي نگه داريد و آنها همواره با شما باشند . در ادامه بحث خيلي از Logo ها يا تصاوير نشانه دار بايد به صفحات خانگي متصل شوند . بقيه بر چسب هاي عادي مثل Search يا Find کاربران را براي جستجو به سايتهاي ديگر هدايت مي کند . (FAQs, Downloads , News, Sitemap , About Us, Contact Us) همگي از بر چسب هاي معمول در سايت ها هستند . سعي نکنيد که از برچسب هاي منحصر به فرد استفاده کنيد،چراکه بهتر ان است که کاربران بتوانند برچسب ها را تشخيص دهند تا بتوانند به راحتي در سايت گردش کنند.

 

Guided Navigation (راهنمايي Navigation ) :

 

از تکنيکهاي معمول ديگر براي کمک به کاربران در حين سايت پيمايي راهنمايي آنها است . باايجاد يک اتصال به نقاط ديگر در واقع براي کاربرا ن خوددر وب ورودي براي حرکت به نقاط ديگر ايجاد مي کنيد.اين اتصالات بايد براي اطلاعات ضروري ايجاد شود و نيز به کاربران اجازه خروج بدهند.به عنوان مثال با خريد بروي اينترنت (بصورت (onlineکاربران براي خريد از ميان اطلاعات عبور مي کنند و سپس براي دريافت اطلاعات بهايي پرداخت مي کنند.اگر از تصاوير گرافيکي استفاده مي کنيد بايد به نحوي باشند که قابل درک باشند و مخاطبين قادر باشند به راحتي با تشخيص المانهايي که قابليت کليک شدن را دارند در سايت گردش کنند.

 

 

نقشه فعاليت Navigation

Navigation چون بطور محسوسي به نوع تفکر و سليقه شخصي طراح بر مي گردد گاهي اوقات مي تواند مشکلاتي ايجاد کند و از ديدگاه طراحان کارايي navigation ها متفاوت هستند.

اگر Navigation يک سايت کاربردي نباشد کاربران از سايت شما خواهند رفت وبالعکس آن اگر Navigation خوب عمل کند کاربران به راحتي از مکاني به مکان ديگر گردش مي کنند . Navigation سايت بايد آزمايش شودو اين مرحله نياز به برنامه دقيق و حساب شده اي دارد.

 

موارد زير را در نظر بگيريد :

 

- محاسبه اهداف و نيازهاي کاربران.

- ياد گيري از Navigation هايي که کارآيي خوبي دارند .

- رفتن به عمق سايت

- ايجاد اتصالات سريع

- پيش بيني اين مسئله که کاربران سلايق و پيش زمينه هاي متفاوتي دارند.

 

پيش بيني مقاصد و نيازها :

طراحي Navigation براي پيش بيني فعاليتهاي کاربران سايت و ساختن يک سايت براي حمايت از کاربران مي باشد و براي انجام آن بايد بدانيد که کاربران سايت چه مقاصد و نيازهايي دارند .

براي محاسبه اهداف و نيازهاي کاربران نياز به مصاحبه با مردمي که از سايت شما ديدن مي کنند خواهيد داشت . بايد زماني را براي مصاحبه با کاربران و آگاهي از فعاليت روزانه آنها قرار دهيد . براي ايجاد يک سايت تجاري با کار بران زيادو بااستعداد بايددرباره اولويت هايي که مي خواهند در سايت داشته باشند پرسش کنيد و کوشش کنيد که مقاصدي که در پشت درخواستهايشان دارند را نيز درک کنيد . راه حل اصلي آن است که براي مشکلات و معماهابايد راه حل مطلوبي بدست آيد و اين مهم فقط با مصاحبه با کاربران سايت بدست مي آيد.

 

آموزش از Navigation هايي که کارآئي خوب دارند :

 

اين مورد بيشتر از سايتهايي بايد آموخته شود که پيمايش درآنها آسان است . المانهاي معمولي که در پيمودن يک سايت موفق هستند را در نظر بگيريد . صرفنظر از ديدگاههاي که تا بحال استفاده کرديد يک Navigation خوب داراي خصوصيات زير است :

- داشتن ظاهري آسان و ساده

- پايداري و بقاء

- ايجاد اتصالاتي براي بازگشت

- نمايش در زمينه

- حق انتخاب براي کاربر

- ايجاد پيامهاي روشن و گيرا

- ايجاد برچسب هاي قابل درک و تشخيص

- حفظ اهداف اختصاصي سايت

- تامين اهداف کاربران و مراقبت از آنها

 

تمامي اين موارد مهم هستند اما ايجاد اتصال احتمالا بيشترين اثر را براي کاربر دارد . Navigation ها بايد به به مردم بگويد که آنها کجا هستند و اگر ممکن باشد بگويد که کجا بايد بمانند . کاربران بايد قادر باشند که به راحتي اتصالات و موارد با قابليت کليک را شناسائي کنند . آنها نياز دارند که بدانند که آيا خريدي که کردند و جستجويي که انجام دادند و وظايف ديگر با موفقيت انجام شده است ؟ با ايجاد بازگشت مي توانيد احتياجات اصلي را براي Navigation تامين کنيد .

 

رفتن به صفحات عميق تر از صفحه خانگي

حتي در سايتهايي که Navigation هاي ضعيفي دارند گردش از صفحه خانگي به صفحات ديگر دروني سايت بدون مشکل زيادي آسان است . ولي در هر صورت برنامه ريزي صفحه خانگي شما يک بخش کوچکي از وظيفه شما در قبال Navigation مي باشد .

به هر جهت برنامه ريزي خوب براي Home Page يکي از کوچکترين کارهايي است که براي ايجاد Navigaton خوب و موفق بايد رعايت کنيد. هر چقدر در فازهاي اوليه طراحي جزئيات را بيشتر رعايت کنيد کاربران شما با مشکلات کمتري مواجه خواهند شد .

بيشتر مشکلات Navigation اين است که پارامتري براي رفتن از صفحه خانگي به صفحات ديگر وجود ندارد . اين مشکلات منجر به گرفتار کردن و به گل نشستن کاربران در سايت مي شود . معمولا اين اتفاقات به دليل توجه بيش از اندازه به طراحي Navigation در يک جهت خاص روي مي دهد . در طراحي Navigation تمامي اين جزئيات و نيز مواردي که دور از شما مي باشند و ممکن است براي سايت پيش آيند در نظر گرفته شوند.

 

ايجاد اتصالات سريع :

 

ساختار صفحه را به طور کلي در نظر بگيريد و ر کمي وقت را براي ساختن ميانبر در سايت صرف بگذاريد . بعضي از اين ميانبرهاي معمولي شامل جستجو ، نفشه سايت و جداول( Table, Site Map , Search) هستند . هدف از هر ميانبر کمک به کاربران براي پيدا کردن سريع اطلاعات مي باشد وشما بايد راه ميانبر را با اين هدف در ذهن خود طراحي کنيد. خيلي از المانهاي صفحات کاربردي نيستند زيرا يک سري از موارد گمراه کننده را ارائه مي دهند . مثلا نقشه سايت زمان زيادي را براي بارگذاري نياز دارد و يا جداول نياز به Scroll کردن دارند . راههاي ميانبر بايد ساده ، سريع و قابل درک باشند و نيز بايد بدانيد که کاربران استعدادهاو تواناييهاي متفاوتي دارند .

به عنوان مثال نحوه تاثير علايق شخصي درايجاد يک Navigation کاربردي رامي توان در جستجوکردن و عملکردافراد در سايتها دانست . بعضي از کاربران دوست دارند تا جايي که ممکن است از پرسه زدن در سايتها خودداري کنند و اطلاعات دقيق خود را در زمان کمي بدست آورند. اما بالعکس کودکان در هنگام جستجوي اطلاعات معمولا تمايل به گردش در سايت را دارند و وقت بيشتري را صرف مي کنند.

طراحي Navigation مشکل است اما در عين حال کمک به کاربران براي رسيدن به مقاصدشان مي باشد .همواره به خاطر داشته باشيد که Navigation ها بايد به کاربراني که مي خواهند در سايت شما به مقاصد خود دست يابند کمک کرده و آنها را هدايت مي کنند. براي اطلاعات بيشتر مربوط به Navigation ها به آدرس زير مراجعه کنيد

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

منبع فناوري اطلاعات ايران

لینک به دیدگاه

آموزش متدولوژی و تکنولوژی طراحی وب CIW (بخش 6)

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

گرافيک هاي وب

 

اهداف :

 

1- تشريح عملکرد گرافيک در سايت شما

2- تعريف عمق رنگ و قدرت تفکيک پذيري

3- ابزارهاي ايجاد گرافيک

4- انتخاب قالبهايي براي فايلهاي گرافيکي

 

سئوالات قبل از شروع فصل :

 

1- وقتي يک صفحه وب در مرورگر بارگذاري مي شود 2 عامل مهم که کاهش زمان بارگذاري تاثير زيادي دارد چيست؟

2- شرايط کاهش سايز فايل چيست ؟

3- شرايط برنامه هاي نرم افزاري که از طرف طراحان وب براي کاربران ايجاد و در دسترس قرار مي گيرد، چيست ؟

4- سلسله مراتب درکاهش يا افزايش يک فايل گرافيک چيست ؟

 

مقدمه :

 

گرافيکها در عين حال که باعث ايجادجذابيتهايي در صفحات مي شوند به همان ميزان مي توانند و دامهاي پنهاني بر ضد توسعه در وب ايجاد کنند . تنها تعدادمحدودي از قالبهاي گرافيکي تصاوير بوسيله مرورگرها حمايت مي شوند که خود آنها نيز مزايا و زيان هاي خاص خود را دارند يعني حتي بعضي از قالبهاي مفيد و مقرون به صرفه نيز،با محدوديت هاي جدي مواجه هستند . اين امر طراحان وب را به رقابت و مبارزه براي ايجاد تصاويري که بطور سريع بارگذاري مي شوند وادار مي کند. در اين رقابت ابتدا بايد معاني عميق از وظايف تصاوير در وب سايت و نيز بهتر جلوه دادن تصاوير درک شود.

 

 

تصاوير

 

در طراحي سايت تصاوير ارکان اصلي هستند . کاربران انتظار دارند که اين عکسها بتوانند مشاهدات خوبي برايشان به ارمغان آورند . همچنين از عکسها براي Navigation و نقشه هاي تصويري و دگمه هاي تصويري، ( که باعث اتصال به صفحات و يا منابع ديگر مي شوند )، استفاده مي شود . روي يک سايت يکدست و يکپارچه ساختار Logo و نماد هاي تجاري براي شناسائي بسيار مهم هستند . تصاوير خوب در طراحي بايد داراي جذابيت و کارآيي و مهمتر از همه سايز کوچک باشند .

 

اندازه فايل به طور مستقيم بر زمان بارگذاري تاثير دارد و ملاحظات اصولي براي توسعه و انتشار وب در اين مورد بايد رعايت شود . طراحان بايد پهناي باندي که براي تصاوير بکار برده شده در صفحه مورد نياز است را ، در نظر داشته باشند .

 

معمولاً کاربران براي ديدن عکس بي صبر و حوصله مي شوند . مندرجات صفحات وب با بکارگيري غلط عکسها و ايجاد زمان بارگذاري طولاني نابود مي شوند .

مودم با سرعت 56 kbps در Dial Up استاندارد به کار برده مي شود ولي هنوزهم خيلي از مودم هاوجود دارند که با سرعت کمتر از آن، مورد استفاده قرار مي گيرند . اگر سايت به منظور استفاده در اينترانت بر روي شبکه ايجاد شود خيلي ازاين موانع بر طرف خواهد شد . به ياد داشته باشيد که سرور اينترانت هدف متفاوت تري نسبت به برنامه هاي کاربردي دراينترنت دارد . نمايش اينترنت براي استفاده عمومي باشد و مي تواند نماي سازمان را براي دنياي بيرون ترسيم کند ولي اينترانت براي مصارف تجاري و به مقصود دسترسي سريع و آسان به منابع و اطلاعات بنا شده است.ايجاد زرق و برق در اينترانت باعث کاهش بهروري مي گردد. شما مي توانيد اينترانت را در جهت به عمل و اينترنت را مکاني جهت نمايش و عرضه بحساب آوريد.

گرافيک ها تشريح و توضيحي بر موارد و فعاليتهاي سايت و نيز ارائه معاني Navigation در يک سايت وب مي باشند.

 

داده هاي متصور رقمي :

 

همه تصاوير ديجيتالي ويژگيهاي خاص و مهمي را دارند که مي توانند در اندازه سايز آن موثر باشند که مقدار کمي از اين ويژگيها در اين بخش بيان مي شود .

 

پيکسل : ( Pixel)

 

نقطه کوچکي در تصوير مي باشد و در يک جمله شبکه اي از بلوکهاي ساختماني براي گرافيکها و تصاويري است که مي تواند بر روي کامپيوتر نمايش داده شود . پيکسل کوچکترين واحد نمايشي کامپيوتر است .

 

عمق رنگ :

 

پيکسل به مقدار زيادي اطلاعات رنگي ايجاد مي کند . اين اطلاعات با بيت اندازه گيري مي شوند .حساب کنيد که چگونه هر پيکسل تمامي اين رنگها را مي تواند نشان دهد . براي مثال اطلاعات پيکسل 4 مي تواند بيتي در مد Gray Scale تا 16 سايه خاکستري را نشان دهد . هر 8 بيت از اطلاعات رنگ در هر پيکسل تا 256 بيت از اطلاعات رنگ را توليد مي کند و به اين ترتيب بديهي است که در درجات بالاتر بيت ( که عمق بيت نيز ناميده مي شوند ) واقع بيني رنگي بيشتري را به ارمغان مي آورد .

ضرورت تفکيک پذيري استاندارد صفحه نمايش 640*480 يا 72 نقطه در اينچ (dpi) مي باشد . شما بايد المانهاي وب را با آهنگ خاص براي کاربران جلو برده و توسعه دهيد .

 

جدول رنگ و الگو :

 

( مجموعه اي از رنگهاي قابل دسترسي در يک سيستم گرافيکي کامپيوتر ) :

اگر چه 8 بيت رنگ مي تواند ميلونها رنگ را نمايش دهد ولي فقط در يک زمان 256 رنگ حمايت مي شوند . سيستم فقط اين 256 رنگ را در سيستم گرافيکي خود ذخيره ميکند .

تذکر : تفاوت کمي مابين جعبه رنگ ويندوز ميکروسافت و جعبه رنگ مرورگر Netscape Navigator وجود دارد . Navigator از 256 رنگ حمايت مي شوند ولي ويندوز از216 رنگ استفاده مي کند . هنگامي که يک عکس 8 بيتي ايجاد مي کنيد از يک بردار و يا يک نرم افزار نمايشي استفاده مي کنيد ،خود برنامه يک جعبه ايجاد مي کند که رنگهايي که در عکس موجود مي باشند در آن جعبه رنگ نيز وجود دارد . هنگامي که تصوير اصلي نمايش داده مي شود جعبه رنگ براي نمايش رنگ اصلي تنظيم مي شود . وقتي که تصاوير متعددي بطور مرتب و يکجا به نمايش مي گذاريد دچار عدم هماهنگي در تلالو رنگها مي شويد که اين امردرخشش الگو يا عوض شدن جعبه رنگ ناميده مي شود .

درخشش الگو، زماني اتفاق مي افتد که تفاوت معني دار زيادي بين تراکم ( چگالي ) تصوير يا جعبه رنگ آن و تراکم ( چگالي ) سيستم يا جعبه رنگ آن وجود دارد . براي غلبه بر اين محدوديت مرورگر به طور اتوماتيک تکنيکي را بنام افزايش نور تصوير ايجاد مي کند .

 

افزايش شدت نور نمايش

 

افزايش شدت نور نمايش تخمين تقريبي يا تطبيق رنگهامابين يک جعبه تصوير و جعبه رنگ سيستم است ورنگهاي روي تصاوير با رنگهاي سيستم جايگزين مي شوند . متاسفانه افزايش شدت نور باعث ميشود که نمايش عکس را بصورتي که شما نمي خواهيد عوض کند . تصاوير بايد قبل از آنکه در صفحات وب انتشار داده شوند پرنور شوند .

 

 

عکسهاي با فورمات Bitmap و برداري (Vector)

 

عکسهاي گرافيکي وب به 2 قالب دسته بندي مي شوند Bitmap و Vector که هر قالب خود زير شاخه هايي نيز دارد .

 

Bitmap:

 

بيشترين قالب گرافيکي معمول Bitmap مي باشد .

عکسهاي Bitmap از تاثير هر رنگ نمايش به طور جداگانه ساخته شده اند . هر چقدر که رنگهاي ايجاد شده توسط يک عکس بيشتر باشد، سايز فايل مربوطه به آن عکس بيشتر مي شود . وقتي که فايل Bitmap با بزرگنمايي ديده مي شود ، فايل Bitmap شبيه به يک سري مربع کوچک مي شود که هر يک درجه رنگي دارند که در کل عکس سهم دارد .

Bitmap هنگامي که از نزديک ديده مي شود ظاهري ناصاف دارد اما هنگامي که با فاصله به آنها نگاه مي کنيد بصورت نقطه ، نقطه و شبيه به شکل واقعي و يا بصورت بلوکهاي مجزا مي باشد.

براي ساختن فايل Bitmap مرورگر موجود به طور هماهنگي در بارگذاري يک عکس با يکديگر کار مي کنند .

اطلاعات هر پيکسل ذخيره مي شود و سپس دوباره در مرورگر براي ايجاد تصوير برگردانده مي شود.چون فايلهاي فايلهاي Bitmap از تعداد ديسکهاي بيشتري براي نمايش استفاده مي کنند سايز بزرگتري دارند،فايلهاي bitmap براي عکسها اثر هاي سايه دار و لبه هاي هموار يا تيره ايجاد مي کنند.

 

بردار :

تصاوير برداري در تفسير و ترجمه متفاوت تر از فايلهاي Bitmap ميباشند. تصاوير برداري اطلاعات عکس را در دستورالعمل هاي رياضي خود ذخيره مي کنند که در هنگام نمايش معني مي دهند.

براي مثال براي ايجاد يک دايره لازم است که مختصات مرکز و شعاع و درجه رنگ را بدانيم . از اين اطلاعات و دستورالعملهاي رياضي براي افزايش سايز فايل نيز استفاده مي شود .چون مقادير قابليت عوض شدن دارند بنابراين افزايش سايز بردار اندازه فايل را زياد نمي کند .

امتياز ديگر تصاوير برداري توانائيهاي آنها در به مقياس گذاشتن راندمان ابزار استفاده شده مي باشدو تصاوير برداري مستقل از قدرت تفکيک پذيري مي باشند.

 

برنامه هاي گرافيکي :

 

شما مي توانيد با برنامه هاي گرافيکي تصاوير ديجيتالي ايجاد کنيد . اخيراً پيشرفت هاي زيادي در نرم افزارها براي ويرايشي کردن عکسها ، رتوش کردن و ارسال آن براي وب ايجاد شده است .

اين برنامه ها به 2 گروه زير تقسيم مي شوند :

ترسيم بردار ، فايلهاي از نوع نقاشي

 

برنامه هاي ترسيم اشکال گرافيکي برداري :

 

نرم افزارهاي ترسيم بردار مبنا مانند XRes و AdobeIllustrator توصيف کننده نقشه شکل مي باشد و مي توان در آن خطوط نامرئي ايجاد کرد .

اطلاعات عکس در مجموعه اي از دستورالعمل هاي رياضي ذخيره مي شود . در قبل بحث کرديم که تصاوير برداري مستقل از مانيتور هستند به اين معنا که تنظيمات مانيتور کامپيوتر بر روي سايز و اندازه تاثير گذار است و نيز اين تصاوير کوچکتر از فايلهاي مشابه خود از نوع Paint هستند . تصاوير برداري گرافيکي معمولا در ابعاد سه بعدي و در محيط هاي زبانهاي نمونه سازي فرضي VRLM- Virtual Reality Modeling Language مورد استفاده قرار مي گيرند و معمولا نمي توانند به درستي و به طور واقعي گرايانه جزئيات تصاوير را انتقال دهند و نمايش آنها در صفحه نمايش تا اندازه اي آهسته تر است ونيز براي ديدن آنها در وب نياز به plug-ins مي باشد. به هر جهت تصاوير برداري در صنعت و مصارف علمي کاربرد خيلي خوبي دارند . بعدا به معرفي برنامه هايي که از تصاوير برداري حمايت مي کنند خواهيم پرداخت.

 

برنامه هاي نقاشي :

 

برنامه هاي نقاشي از Scan از عکس تا ضبط فريم هاي ويدئويي فايلهاي Bitmap ايجاد مي کند و يا براي ايجاد کارهاي هنري از آنها استفاده مي شود .

فايلهاي Bitmap با جزئيات بيشتري نشان داده مي شوند . در قبل بحث کرديم که فايل Bitmap با نقطه هاي کوچکي که هر نقطه مطابق با يک پيکسل در صفحه نمايش مي باشد طراحي شده است .

فايلهاي Bitmap در هنگام ضرورت پيکسل به پيکسل ويرايش مي شوند .

مضرت فايلهاي Bitmap در اين است که سايز فايلهاي اصلي بزرگ هستند . ظاهر فايلهاي Bitmap به طور زيادي بر صفحه مانيتور اثر مي گذارد . هر دو قالب Jpg ، Gif از نوع Bitmap هستند .

براي ايجاد تصاوير گرافيکي خوب معمولا از نرم افزارهاي زير استفاده مي شود:

• Adobe Photoshop

• Microsoft Image Computer

• JASC Paint Shop Pro

 

قالبهاي فايل تصوير

 

تصاوير گرافيکي در قالبهاي زير ظاهر مي شوند : Bitmap (BMP) قالب TIFF (Tagged Image File Format) (Gif) Graphic Interchange Format , (WMF) Windows Meta File (JPEG) Joint Photo Graphic Express Group فقط قالبهاي Gif و JPG بطور معمول و ذاتي با مرورگرها حمايت مي شوند و فورمتهاي ديگر با کمک Plug in مشاهده مي شوند . حمايت ذاتي به اين معنا است که مرورگر نيازي به نرم افزار خاص براي نمايش عکس ندارد . هنگام ايجاد يک تصوير وب يک طراح بايد يکي از فايلهاي jpg يا gif را بر مبناي نوع عکسي که در فرمت دارد انتخاب کند . جدول زير قالبهاي گوناگوني از فايلهاي عکس و پسوندهاي آن را نشان مي دهد .

 

File Name Extension File Format Origin

Jpg,jpeg Joint photoGraphic Experts Group Joint Photographic Experts Group

Gif Graphic InterImage Format Compuserver.Inc

Tif Tag Image File Format Aldus Corporation

Bmp Bitmap(BMP) Microsoft Corporation

Wpg Word Perfect Graphic Word perfect Corporation

Png Protable Network Graphics Codelable INC

PCX Bitmap(BMP) Soft corporation

Graphic Interchange Format- Gif

 

Gif يک قالب فايل مستقل است که محدود به نمايش 256 رنگ مي باشد که بطور طبيعي بوسيله Compuserver براي سرويسهاي روي خط انتشار داده شده است . Gif براي اکثر طراحان حرفه اي وب قالب خوبي مي باشد زيرا سايز آنها کوچک هستند.

بهم تابيدگي فايلهايGif بي نظير است و بهتر است که براي فايلهاي بزرگ از اين نوع قالب استفاده شود . Gif به عنوان يک قالب کم ضرر در نظر گرفته مي شود به اين معني که تصوير فشرده مي شود در حالي که هيچ اطلاعاتي از دست نمي رود . در نتيجه يک فايل Gif نمي تواند به اندازه يک فايل Jpg فشرده شود و نيز طراح نمي تواند ميزان فشردگي را محاسبه کند .

Animated -Gif

در سال 1989 ورژني از نرم افزار مربوط به فايلهاي Gif اين امکان راداد که رشته توالي از عکسها ذخيره شده يک فايل متحرک نمايش دهد. فايلهاي Gif مي توانند انيميشن هاي کامل و افکتهاي ويدئوئي بدون نياز به Plugins را ايجاد کنند .

فايلهاي Gif ممکن است شامل يک عکس ساکن باشد ، توابع متحرک Gif مانند کارتون و ...

فايلهاي Gif ممکن است شامل فرمهاي متوالي است که تقريباً از Cach مرورگر بارگذاري ميشوند و بطور نا محدود تکرار ميشوند و يا حلقه مجبور به حرکت تقليدي ميشود. يکي از اختيارات Gif هاي متحرک اين است که آنها در درجه بالاي تصاوير متحرک قرار دارند آنها وابسته به Client - Pull و Server – Pushنيستند. هم Client – Pull و هم Server Push نياز به فايلي دارند که بتوانند بطوري در پي در پي با تعداد زيادي تغييرات بين کامپيوتر کاربر و کامپيوتر سرور بارگذاري شود .

 

( Server Push _Client Pull )

( Server Push _ Pull ) ترکيبي از فنون سرويس دهنده / سرويس گيرنده وب که بصورت انفرادي شامل فشردن سرويس دهنده يا کشيدن سرويس گيرنده است. در فشردن سرويس دهنده ، داده ها را در سرويس گيرنده بار گذاري ميکند . اما ارتباط داده اي همچنان باز ميماند . اين ترکيب به سرويس دهنده امکان ميدهد که در صورت که در صورت لزوم انتقال داده ها را به مرورگر ادامه دهد . در کشيدن سرويس گيرنده ، سرويس دهنده داده ها را براي سرويس گيرنده بار گذاري ميکند. اما ارتباط داده اي باز باقي نميماند. سرويس دهنده رهنمود HTML را براي مرورگر ارسال ميکند و به آن اعلام ميکند که اين ارتباط را پس از يک فاصله زماني مجدداً باز کند. تا داده هاي بيشتري را دريافت کرده يا احتمالاً URL جديدي را باز کند.

 

Gif شفاف

 

امتيازي که فايلهاي Gif نسبت به تصاوير JPG دارند اين است که طراح مي تواند يک رنگ از تصاوير Gif طراحي کند که شفاف باشد و اين ويژگي باعث رفع محدوديت ها در اشکالي مثل مربع يا مثلث مي شود . براي مثال يک طراح مي تواند يک Logo دايره اي با يک زمينه رنگ شفاف ايجاد کند . بنابراين عکس با اطلاعات شفاف و بصورت دايره ظاهر مي شود .

 

تمرين 5-1 ايجاد سايت عکسهاي متحرک :

 

در اين تمرين شما از يک سرويس دهنده بر روي اينترنت براي ايجاد يک تصوير متني و متن متحرک استفاده مي کنيد .

1- وارد سايت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شويد .

2- اتصال 3D Text Maker را که در طرف چپ صفحه قرار دارد انتخاب کنيد.

3- در مرحله اول فونتي دلخواه را براي متن خود انتخاب کنيد .

4- در مرحله 2 رنگي براي فونت خود در نظر بگيريد .

5- مي توانيد ابعاد متن خود را تنظيم کنيد .

6- در اينجا شما مي توانيد افکت هاي رنگي نيز براي متن خود اعمال کنيد .

7- در ميدان متني ، متن مورد نظر خود را وارد کنيد . مي توانيد براي مثال متن My 3D Text را وارد کنيد و سپس روي Make 3D Text کليک کنيد صفحه ديگر با فايل گرافيکي کامل شده بارگذاري مي شود . شما مي توانيد تغييرات ديگري را نيز وارد کنيد و همچنين مي توانيد فايل خود را با ابزار ديگري بنام Gif Works ويرايش کنيد و آنرا بر روي هارد محلي خود ذخيره کنيد .

8- به صفحه خانگي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بازگرديد و اين بار ابزار Animated Banner Maker را انتخاب کنيد .

9- دستورالعمل استفاده از اين ابزار را بخوانيد .

10- براي اين تمرين سبک Around the world را انتخاب کنيد .

11- اگر نياز باشد با اسکرول به پائين برويد و وارد اولين ميدان متني شويد .

12- بر روي دگمه Make Banner کليک کنيد Banner در صفحه اي جديد ظاهر مي شود .

13- مراحل ذخيره فايل را به هارد بخوانيد .

 

Joint Photographic Experts Groop -JPEG :

 

عکسها در قالب JPEG از رنگهاي بيشتري نسبت به فايلهاي Gif برخوردار هستند . اما معمولا به زمان بارگذاري بيشتري نيز نياز دارند .

فايلهاي JPG شامل اطلاعات 24 بيت رنگي ( 16.7 ميليون رنگ ) مي باشند و به خوبي در تصاوير يکپارچه گرافيکي و عکسبرداري ها ظاهر مي شوند . بايد به خاطر آوريد که خيلي از کاربران فقط توانايي نمايش 8 بيت رنگ را براي خود دارند و در نتيجه در نمايش عکس براي آنها به مقدار قابل ملاحظه اي افزايش نور ايجاد مي شود . ( پديده اي که قبلاً راجع به آن بحث شد)

فايلهاي JPG به طور اتوماتيک فشرده مي شوند و در هنگام ورود به صفحات وب از حالت فشردگي خارج مي شوند . اثرات فشرده سازي متفاوت هستند . فشردگي بيشتر تنزل درجه بيشتري در عکس نهايي دارد . JPG را به عنوان يک فايل زيان آور و پر اتلاف در نظر مي گيرند . به اين معني که فشردگي عکس را افزايش مي دهد . رنگها با قطره چکان از جعبه رنگ عکس برداشته مي شود و نتيجه آن تنزل در کيفيت عکس است . براي مثال يک فايل 100 kb مي تواند 10 kb فشرده شود و به هر جهت اين فشردگي کيفيت عکس را کم مي کند . يکي از مضرات استفاده از اين قالب اين است که طراح کنترلي بر چگونگي تبديل 24 bit به 256 رنگ استفاده شده با صفحه نمايش کاربر را ندارد .

همچنين تفاوت بارزي در نحوه نمايش اين قالب در 2 مرورگر IE و NetScape وجود دارد بعلاوه نحوه نمايش در PC ها نيز متفاوت تر از مکينتاش مي باشد . طراح بايد قبل از آنکه صفحه خود را به اتمام رسانيد بداند که کدام قالب منظور وي را بهتر تامين ميکند و کار خود را در دو مرورگر با سيستم عامل هاي مختلف آزمايش کند .

 

JPEG2000:

 

قالب جديد JPEG به منظور توسعه ويژگي هاي فشردگي فايلهاي JPEG استاندارد مي باشد همانطور که قبلا بحث شد قالب اخير JPEG که اطلاعاتي راجع به تصويري که فشرده شده است در بردار سودمند نسيت و اين قضيه در نتيجه روزنه هايي را در تصوير ايجاد مي کند و باعث ايجاد تصوير خالدار مي گردد . در JPEG 2000 فشرده سازي در اثر يک تکنولوژي مواج بوجود مي آيد که اطلاعات را به گونه اي متفاوت ذخيره مي کند که تعداد زيادي از تکه هايي که در تصاوير فشرده شدهاي که از طريق JPEG بوجود آمدند را از بين مي برد .

 

Portable Network Graphics -PNG:

 

قالب PNG به عنوان يک قالب جديد براي گرافيکهاي وب ظاهر شده است . براي تصاوير وب PNG بهترين ترکيب از ويژگيهاي JPG و GIF را تحت يک قالب واحد دارا مي باشد . فايلهاي PNG زيادتر هستند و همچمين از شفافيت فايلهاي GIF و از عمق رنگي JPGحمايت مي کنند . فشردگي در فايلهاي PNG با استفاده از *****هاي فشردگي که تا عمق 48 bit حمايت مي شوند توسعه پيدا کرده است . حمايت مرورگرها از قالب PNG هنوز معمول نشده است . Netscape 4.7 و IE5 با درجات مختلفي از PNG حمايت مي کنند . به هر جهت کميته www در 1996 فرمت PNG را پيشنهاد داد ولي فرمت استاندارد شده نيست .

 

تصاوير برداري مقياس پذير SVG

 

قالب تصاوير برداري مقياس پذير (SVG) در فاز نقشه هاي کاري W3C مي باشد . SVG در XML در تشريح اشکال اصلي کاربرد دارد . مشابه بردارهاي گرافيکي ديگر SVG هنگامي که با هنرهاي خطي و اشکال کار مي کند بهينه مي شود .

 

 

SVG به کمپانيهاي نرم افزارهايي که از SVG حمايت مي کنند را مي توانيد در سايت زير پيدا کنيد :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

منبع فناوري اطلاعات ايران

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

موزش متدولوژی و تکنولوژی طراحی وب CIW (بخش 7)

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ايجاد تصاوير

ايجاد تصاوير با کيفيت در وب نياز به داشتن علم و کاربرد نرم افزارهاي گرافيکي دارد و از اين جهت طراحي وب براي استادان آن مي تواند مشکل باشد . يک هنرمند گرافيک کار بايد بتواند بخوبي تصاوير خوبي را ايجاد کند. اگر شما ذاتا استعداد اين کار را نداريد خيلي از منابع در روي وب استفاده از اين عکسها را به طور مجاني براي شما ايجاد کردند . عکسهاي با کيفيت خوب معمولا مجاني نيستند ولي به هر جهت مي توانيد براي بدست آوردن کيفيت مطلوب از گرافيک ها در سايتهاي مختلف ثبت نام کنيد . اين حق اشتراک مي تواند در محدوده حق اشتراک ماهيانه تا حق اشتراک ساليانه باشد .

تذکر : ابتدا مطمئن شويد که تصاويري که در سايت خود از آنها استفاده مي کنيد حق کپي برداري از آن مجاني است . متون بکار برده شده در وب سايت يا بايد توسط شما ايجاد شود و يا براي دسترسي به آنها بايد اجازه داشته باشيد . هميشه جملات خود را از لحاظ قانوني بررسي کنيد .

 

ويژگي ALT :

ويژگي ALT متون اختياري در مکانهايي از تصاوير بر روي صفحات HTML ايجاد مي کند . گرامر استفاده از ويژگي ALT به شکل زير دنبال مي شود :

 

ويژگي ALT براي مکان هاي زير مهم است :

 

ويژگي ALT براي مکان هاي زير مهم است : ● کاربراني که گزينه نمايش عکس را در مرورگرهاي خود غير فعال کردند از اين طريق مي توانند آنرا بخوانند.

● هنگامي که صفحه در حال بارگذاري است کاربر مي تواند توصيف آنرا بخواند .

● اين گزينه براي کاربراني که قدرت بينايي يا شنوايي کمي دارند امکانات خوبي ايجاد ميکند.

 

بهينه سازي تصاوير :

 

يک طراح وب اگر نتواند تصاوير خود را بهينه سازي کند هيچ يک از توانمنديهاي Gif و jpg و Png تشخيص داده نمي شود. اين اشتباه غلط ازآنجا ناشي ميشود که بگويم هيچ يک از اين قالبها از ديگري بهتر نيست. در صورتيکه در قبل گفتيم که هر قالب تصوير داراي توانمندي مي باشد که آن را منحصر به فرد مي کند . به عنوان يک طراح وب بايد بياموزيد که چه نوع قالبي را براي ايجاد يک تصوير خوب و جذاب و بدون مشکل به کار بريد استفاده از قالبهاي Gif يا Jpg شما را به استفاده از تصاوير بهينه مطمئن نمي سازد .

موارد زير راهنمايي است که شما را در بهينه سازي تصاوير کمک مي کند :

● استفاده از رنگهايي که در وب امنيت دارند .

● ايجاد يک ليست از رنگهاي ممکن

● استفاده از رنگ هاي يکدست در هر جايي که ممکن باشد .

● اجتناب از اثرات بصري نامطلوب تا جايي که مقدور است .

● استفاده از امکانات بهينه سازي .

 

منابع بهينه سازي :

 

در حال حاضر خيلي از منابع وجود دارند که براي کمک به طرح بهينه سازي تصاوير در دسترس مي باشند . روش اصلي براي بهينه سازي, محاسبه کوچکترين مقدار رنگ ممکن و انتخاب قالب فايلي است که مي تواند کيفيت رنگ درخواستي شما را ايجاد کند . بيشترين استفاده معمول در بهينه سازي استفاده از نرم افزارهاي Photo Shop ، Fire Works ، Image Ready و ... مي باشد .

2 روش بهينه ساز معمول ديگر که در حال حاضر مورد استفاده قرار مي گيرند Online Version ، Desktop Version مي باشند .

بهينه سازي تصاوير بر روي اينترنت به نوعي نياز به حق اشتراک ساليانه دارد که اين مقدار به طور زيادي بسته به تعداد صفحات و يا عکسهايي مي باشد که شما مي خواهيد آنها را بهينه کنيد . بعضي از سرويسهاي ديگر مجاني هستند . يک طراح وب بطور ساده يک URL براي تصاوير وارد مي کند ، يعني بر روي سايتي ميرود که امکان بهينه سازي براي تصاوير را به ما ميدهد. برنامه اي روي سايت براي بارگذاري و بهينه سازي تصاوير آماده مي شود .

سپس طراح براي دسترسي به بهينه سازي تصاوير صاحب امتياز مي شود . سرويسهاي زير تصاوير بهينه OnLine ايجاد مي کند .

● Gifbot -

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
● Gifwizard -
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
Desktop Image نيز به همان روش ، تصاوير شما را بهينه مي کند .

 

تمرين 2-5 بهينه سازي تصاوير :

 

در اين تمرين از سرويسهاي بهينه سازي تصاوير در روي اينترنت استفاده مي کنيد . اين تصاوير و اتصالات يک صفحه را بطور آشکار را ارزيابي مي کند و خلاصه اي از سايتهاي گرافيکي ايجاد مي کند و سپس ورژنهاي مختلفي از بهينه سازي تصاوير براي انتخاب و بارگذاري و نگهداري ، براي شما ارائه مي دهد . 1- وارد سايت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شويد .

2- بر روي اتصال Gifbot کليک کنيد .

3- از اين صفحه بر روي Try it کليک کنيد .

4- URL که عگس مورد نظرتان در آنجا قرار دارد را بر روي فيلد مخصوص وارد کنيد.

5- شما همچنين مي توانيد فايل را از کامپيوتر خود به کامپيوتر راه دور بفرستيد ، با استفاده از کليد Brows و آدرس Email خود را وارد کنيد و هر دو قالب Gif و Jpeg را از منوي خروجي انتخاب کنيد و Testnow را کليک کنيد .

6- حال اين سرويس شروع به بارگذاري عکس و ارزيابي آن مي کند .

7- وقتي بارگذاري کامل شد ليستي ايجاد مي شود .

8- وقتي ارزيابي تمام شد گزارش کاملي ظاهر مي شود .

9- براي ديدن کامل نتايج ، صفحه خود را اسکرول کنيد . بر روي سايز فايلي که در اتصالات سايت قرار دارد کليک کنيد تصوير بزرگتر ظاهر خواهيد شد .

10- اگر شما تا پايين صفحه اسکرول کنيد تکرار همان عکسها را خواهيد ديد . توجه داشته باشيد که هر عکسي اطلاعاتي راجع به عکس شامل نوع ، عمق رنگ ، سايز و زمان بارگذاري و نيز درصد ذخيره را به شما انتقال مي دهد و در صد سايز فايل را به شما مي دهد و مي توانيد تصوير بهينه شده را با تصوير اصلي با جابه جا کردن اشاره گر ماوس بالاي هر عکس مقايسه کنيد . اگر اينکار را انجام داديد تصوير اصلي ظاهر خواهد شد و يک مقايسه دقيق انجام مي دهيد . قبل از آنکه بخواهيد به تغييرات دقت کنيد بايد با اسکرول کردن تمامي عکسها را ديدن کنيد .

11- حال شما تصويري که بهينه شده و کيفيت خوبي در حد درخواست شما را دارد انتخاب کنيد .

12- بر روي عکس مورد نظر کليک راست کرده و آن را Save کنيد.

با بهينه سازي ، تمامي عکسهاي صفحه ( و سايت ) به طرز چشمگيري مي توانيد زبان بارگذاري را کاهش دهيد و براي کاربران يک مشاهده سريع را ايجاد کنيد .

 

 

تکه تکه کردن عکس و بهم اتصال دادن

 

روش ديگري که براي کمک به بارگذاري عکسهاي بزرگ در زمان کم وجود دارد برش دادن عکس مي باشد . برش تکه هاي متعددي از عکس را در بر دارد . با استفاده از جداول HTML يک عکس مي تواند تجديد بنا شده و در پنجره مرورگر بهم پيوند داده مي شود . برش ها نمي توانند تغييري در سايز عکس بوجود آورند اما بارگذاري عکس را سريعتر ميکنند زيرا کاربر قبل از بارگذاري عکس قسمت هايي از عکس را مي بيند . نتيجه : در اين فصل شما در مورد نکات مهم در تصاوير وب آموختيد و با بيشتر قالبهاي معمولي و امتيازات آنها آشنا شديد و نيز تفاوت بين تصاوير BMP و برداري را آموختيذ و در پايان درباره ابزارها و تکنيک هاي بهينه سازي عکسها آموختيد .

 

سئوالات بعد از اتمام فصل :

1- چرا در هنگام انتخاب يک عکس براي سايت سايز عکس بايد مهم تلقي شود ؟

2- دو طريقه معمول استفاده فايلهاي گرافيکي در وب سايت را نام ببريد؟

3- پيکسل چيست ؟

4- حداقل 3 قالب گرافيکي نام ببريد ؟

5- 2 روش براي بهينه کردن عکسها نام ببريد.

 

چند رسانه اي

 

اهداف فصل :

 

● تعريف تکنولوژي هاي چند رسانه اي که وب ميتواند آنها را نمايش دهد.

● بکار گيري اصول طراحي چند رسانه اي.

● انتخاب بهترين چند رسانه اي براي سايت خود.

 

سئوالات قبل از شروع فصل :

 

1- چند نمونه چند رسانه اي مثال بزنيد.

2- مدت زمان لازم براي اجراء دائمي و بارگذاري در مرورگر فايلهاي صوتي يا ويدئويي چقدر است ؟

3- موانع استفاده از آخرين قالبهاي چند رسانه اي در سايت چيست؟

4- شرايط يک آگهي براي جايگيري آن در قسمت بالا يا پائين صفحه چيست؟

 

مقدمه :

 

تقويت غير قابل انکار تمامي سرگرميهايي که بوسيله چند رسانه ايها ايجاد شده است وجه عمومي وب را براي ما محبوب تر کرده است . ويدئو ، انيميشن و صدا تاثير گذار است، و همه اينها زماني آغاز شد که چند رسانه ايها به عنوان بستر بزرگي از فن آوري اطلاعات توسعه پيدا کرد و سرگرميهاي جذاب زيادي به رسانه اي که بطور نسبي يک رسانه بر پايه اطلاعات مي باشد اضافه شد .

متاسفانه استفاده نادرست از چند رسانه اي ها براي کاربران و توسعه دهندگان وب ايجاد ياس و نا اميدي ميکند . رشد سريع تکنولوژيهاي جديد باعث مي شود که يک چند رسانه اي چيزي بيشتر از يک پيامد اخلاقي براي توسعه دهندگان وب به محسوب شود . شما نه فقط بايد تکنولوژي امروزي در دسترس را بدانيد بلکه نياز داريد که آنچه را که بعدها در اختيارتان قرار مي گيرد را احساس کنيد . وقتي به اين مهم دست يافتيد بايد تصميم بگيريد و بياموزيد که تاثيرات کدام تکنولوژي در آينده بهتر و موفق تر است . بعلاوه بايد در نظر بگيريد که کدام تکنولوژي چند رسانه اي براي نيازهاي کاربرانتان بهتر عمل مي کند و مناسب تر است.

 

چند رسانه ا ي و وب سايتها

برنامه ريزي کليد موفقيت در ايجاد چند رسانه اي براي وب سايت مي باشد . هر چند که زماني بيش نيست که چند رسانه اي ها ايجاد شده اند اما به کاربردن آن در وب بصورت يک علم کامل نيست .

بکار بردن چند رسانه اي ها بر روي وب با ابزارهاي گوناگون و با تکنولوژيهايي امکان پذير است که هميشه در دسترس نيستند . در اين بخش شما مي آموزيد که چگونه يک چند رسانه اي مفيد و کارا را ايجاد کنيد . چند رسانه اي محبوبيت زيادي بر روي وب بدست آورده است زيرا پيشرفت آن در تکنولوژي اينترنت به شما اين اجازه را مي دهد که چند رسانه اي هاي مختلف را بر روي صفحات وب با هم ترکيب کنيد .

اين تکنولوژيها توسعه دهندگان وب را به يک رقابت فرا مي خواند . پيش بيني کنيد که چگونه توسعه دهندگان با نمايش عکس العمل تکنولوژي هايي را بر روي سيستم هاي گوناگون و مرورگرهاي متفاوت به نمايش در مي آورند که اين امر نياز به برنامه ريزي و صبر و حوصله و مقدار زيادي آزمايش دارد .

 

امکانات جاري :

امکانات جاري چند رسانه اي ها بر روي وب مشکل به نظر ميرسند و يک طراح وب براي کاربرد اين ابزارها و تکنولوژيها کوشش مي کند . در آينده تکنولوژيهاي جديدي در گامهايي بلند و پر قدرت ظاهر خواهد شد به هر جهت طراحان امروزي با 2 عامل بزرگ رو برو هستند که عبارتند از پهناي باند و حمايت مرورگر از تکنولوژي مورد نظر . براي استفاده و لذت از اين تکنولوژي جديد به يک پهناي باند بالا و حمايت مرورگر از Plugins و تعداد خاصي از نرم افزارها نياز داريم . بنابراين طراحان وب بايد انديشه کنند و فريب استفاده از تکنولوژيهاي پر زرق و برق در صفحات خود را نخورند، زيرا کاربران استاندارد بر روي ارتباط Dialup هستند و مرورگرهاي معمولي از هر نوع تکنولوژي نمي توانند حمايت کنند . اين امر به آن معني نيست که شما نتوانيد از تکنولوژي جديد در صفحات خود استفاده کنيد ولي بايد مراقب باشيد که در صورت استفاده خيلي از کاربران خود را محروم مي کنيد . اگر شما کاربران خود را تعريف کنيدو بدانيد که کدام گروهها هستند که براي حمايت از تکنولوژي شما آماده ميباشد، ديگر لازم نيست نگران ارتباط با بقيه کاربران خود باشيد . بنابراين مي توانيد از تکنولوژي استفاده کنيد که باعث توسعه و پيشرفت سايت شما باشد.

بيشتر تصميمات درباره استفاده از چند رسانه اي ها که ما بعداً در مورد آنها بحث خواهيم کرد در طي برنامه ريزي در حين طراحي سايت آماده مي شوند .

 

عامل زمان :

براي بقيه افکار و انتخاب منابع بدون هيچ گونه محدوديتي براي کاربر يک الگوي جديد ايجاد ميکند . براي مثال وقتي يک کاربر براي خريد يک کتاب يا مجله ثبت نام مي کند يا مشترک ميشود خود را درگير کرده است چون شخص براي آن کتاب زمان و هزينه گذاشته است بنابراين ترجيح مي دهد که به جاي خريد کتاب ديگر همان کتاب را بخواند .

ولي در مقابل آن کاربران وب ترجيح مي دهند که افکار خود را سريعاً تغيير دهند و به سايت ديگري مراجعه کنند .

به هر حال کاربران وب براي وقتشان سرمايه گذاري مي کنند . تعيين مقدار زمان ميانگيني که کاربران از وب استفاده مي کنند مشکل است اما از نقطه نظر يک طراح زمان کاربران بسيار با اهميت است و اين زمان مشخص تا جايي بايد محاسبه شود که بتوانيد کاربران خود را نگهداريد . انتخاب صحيح چند رسانه اي به حفظ زمان بازديدکنندگان کمک خواهد کرد و شانس بازديدهاي طولاني و عوامل بالقوه سايت را نيز افزايش مي دهد.

 

چند رسانه ا ي و وب سايتها

برنامه ريزي کليد موفقيت در ايجاد چند رسانه اي براي وب سايت مي باشد . هر چند که زماني بيش نيست که چند رسانه اي ها ايجاد شده اند اما به کاربردن آن در وب بصورت يک علم کامل نيست .

بکار بردن چند رسانه اي ها بر روي وب با ابزارهاي گوناگون و با تکنولوژيهايي امکان پذير است که هميشه در دسترس نيستند . در اين بخش شما مي آموزيد که چگونه يک چند رسانه اي مفيد و کارا را ايجاد کنيد . چند رسانه اي محبوبيت زيادي بر روي وب بدست آورده است زيرا پيشرفت آن در تکنولوژي اينترنت به شما اين اجازه را مي دهد که چند رسانه اي هاي مختلف را بر روي صفحات وب با هم ترکيب کنيد .

اين تکنولوژيها توسعه دهندگان وب را به يک رقابت فرا مي خواند . پيش بيني کنيد که چگونه توسعه دهندگان با نمايش عکس العمل تکنولوژي هايي را بر روي سيستم هاي گوناگون و مرورگرهاي متفاوت به نمايش در مي آورند که اين امر نياز به برنامه ريزي و صبر و حوصله و مقدار زيادي آزمايش دارد .

 

امکانات جاري :

 

امکانات جاري چند رسانه اي ها بر روي وب مشکل به نظر ميرسند و يک طراح وب براي کاربرد اين ابزارها و تکنولوژيها کوشش مي کند . در آينده تکنولوژيهاي جديدي در گامهايي بلند و پر قدرت ظاهر خواهد شد به هر جهت طراحان امروزي با 2 عامل بزرگ رو برو هستند که عبارتند از پهناي باند و حمايت مرورگر از تکنولوژي مورد نظر . براي استفاده و لذت از اين تکنولوژي جديد به يک پهناي باند بالا و حمايت مرورگر از Plugins و تعداد خاصي از نرم افزارها نياز داريم . بنابراين طراحان وب بايد انديشه کنند و فريب استفاده از تکنولوژيهاي پر زرق و برق در صفحات خود را نخورند، زيرا کاربران استاندارد بر روي ارتباط Dialup هستند و مرورگرهاي معمولي از هر نوع تکنولوژي نمي توانند حمايت کنند . اين امر به آن معني نيست که شما نتوانيد از تکنولوژي جديد در صفحات خود استفاده کنيد ولي بايد مراقب باشيد که در صورت استفاده خيلي از کاربران خود را محروم مي کنيد . اگر شما کاربران خود را تعريف کنيدو بدانيد که کدام گروهها هستند که براي حمايت از تکنولوژي شما آماده ميباشد، ديگر لازم نيست نگران ارتباط با بقيه کاربران خود باشيد . بنابراين مي توانيد از تکنولوژي استفاده کنيد که باعث توسعه و پيشرفت سايت شما باشد.

بيشتر تصميمات درباره استفاده از چند رسانه اي ها که ما بعداً در مورد آنها بحث خواهيم کرد در طي برنامه ريزي در حين طراحي سايت آماده مي شوند .

 

عامل زمان :

 

براي بقيه افکار و انتخاب منابع بدون هيچ گونه محدوديتي براي کاربر يک الگوي جديد ايجاد ميکند . براي مثال وقتي يک کاربر براي خريد يک کتاب يا مجله ثبت نام مي کند يا مشترک ميشود خود را درگير کرده است چون شخص براي آن کتاب زمان و هزينه گذاشته است بنابراين ترجيح مي دهد که به جاي خريد کتاب ديگر همان کتاب را بخواند .

ولي در مقابل آن کاربران وب ترجيح مي دهند که افکار خود را سريعاً تغيير دهند و به سايت ديگري مراجعه کنند .

به هر حال کاربران وب براي وقتشان سرمايه گذاري مي کنند . تعيين مقدار زمان ميانگيني که کاربران از وب استفاده مي کنند مشکل است اما از نقطه نظر يک طراح زمان کاربران بسيار با اهميت است و اين زمان مشخص تا جايي بايد محاسبه شود که بتوانيد کاربران خود را نگهداريد . انتخاب صحيح چند رسانه اي به حفظ زمان بازديدکنندگان کمک خواهد کرد و شانس بازديدهاي طولاني و عوامل بالقوه سايت را نيز افزايش مي دهد.

 

 

منبع فناوري اطلاعات ايران

لینک به دیدگاه

آموزش متدولوژی و تکنولوژی طراحی وب CIW (بخش 8)

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

انيميشن

انيميشن يکي از مهمترين مولفه هايي است که وب را از بقيه رسانه ها مشهور تر کرده است . درجات مختلف انيميشن از تصاوير Gif انيميشن ساده تا عناصر تعبيه شده سه بعدي و محيط هاي مجازي مي توانند دسته بندي شوند و به محسوس شدن حس حرکت و درگير کردن تعدادي از کاربران کمک ميکند.

بعضي اوقات از اين انيميشن ها براي جلب توجه و در مواقع ديگر براي شرح و تفصيل مفاهيم استفاده مي شود . طرح و ابزار هدفمند نه تنها فوايد انيميشن را از مسير خود منحرف نميکند بلکه به ارزش آن نيز ميافزايد.بيشتر انواع انيميشن هاي پايه Gif Animated و فايلهاي Macromedia Flash مي باشند .

 

Animated Gif فايلهاي (Gif Animator ) :

 

در قبل گفتيم که يک فايل انيميشن از جمع آوري عکسهاي ساکن و حرکت آنها در توالي رشته با سرعت و تکرار طراحي شده است . خيلي از لوگوها با Gif Animated طراحي شده است . اغلب آگهي ها فايلهاي Gif هستند که خود با حرکتشان براي آگهي چرخش ايجاد ميکنند . فايلهاي Gif Animator براي نمايش اطلاعات اضافي در مکاني مانند صفحه نمايش مي توانند خيلي مفيد باشند و توانايي جلب نظر کاربران را نيز دارند و حرکت را در فرم قالب عادي به صفحات ساکن اضافه مي کند .

 

رويدادهاي ماوسي Rollovers :

 

رويدادهاي ماوسي حرکتي است که با رد شدن مکان نماي ماوس بر روي مکانهاي معين صفحه ايجاد حرکت ميکند. به طور معمول رويدادهاي ماوسي همراه با المانهاي Navigation کاربرد دارند و آنها با نشان دادن عکس العمل نسبت به عمليات کاربر ، کاربر را درگير مي کنند و با کاربر بصورت متقابل عمل مي کنند و نيز بعضي از عناصر را بصورت ابر اتصال نشان مي دهند . در حالت عادي ابر متن هايي که در صفحه بصورت پيش فرض قرار دارند به رنگ آبي هستند و زير آنها خط کشيده شده است و اين روش ظاهر صفحه را کمي متفاوت ميکند.

 

فايلهاي Flash :

 

Macromedia Flash بطور چشمگيري مورد قبول همگان قرار گرفته است. Flash يک فرم جديدي از انيميشن را که در قبل ايجاد آن آسان نبود , معرفي مي کند و در حالي که پهناي باند را حفظ مي کند رسانه اي غني عرضه مي کند .

 

اجتناب از Animation :

 

اسکرول کردن متن ها يکي از انواع انيميشن هايي است که کاربران مايل به استفاده از آن نيستند . براي دادن اطلاعات خيلي مهم نبايد اسکرول ايجاد شود زيرا احتمالا کاربران توجه کمي به آنها خواهند کرد .

 

 

صوت

صوت متفاوت از بقيه مندرجات است و کاربران براي دريافت آن رسانه به نوع نمايش استناد نمي کنند و محدوديت هاي سايز مانيتور ، سيستم عامل و عمق و بيت رنگي نيز در آن وجود ندارد .

اصوات مي توانند به دو روش جداگانه انتشار داده شوند . کاربر بايد صوت را بارگذاري کند و سپس مراحل اجرا آن سيستم شروع مي شود و يا فايل صوتي مي تواند در قالب رشته اي توزيع شود . کيفيت اجراي هر فايل ضبط شده وابسته به مراحل و قالبهاي استفاده شده و کيفيت دستگاه خروجي سيستم کاربر براي فايل ديجيتالي مي باشد .

 

بارگذاري صوت :

 

اولين صورت Audio در وب بارگذاري آن فايل مي باشد . يک فايل مي تواند در يک صفحه وب تعبيه شود و همراه با ساير فايلها مانند عکسها بارگذاري شود . بايد در نظر داشته باشيد که زمان بارگذاري فايلهاي صوتي بزرگ زياد است و بر خلاف فايلهاي متني نياز به حافظه بيشتري براي ذخيره و اجرا دارند .

زمان بارگذاري يک فايل صوتي در مقايسه با زماني که آن فايل اجرا مي شود زيادتر است و اين مورد براي کاربران خيلي مناسب نيست . فايلهاي صوتي تعبيه شده از بقيه قالبهايي که به کاربر براي بارگذاري اجازه نمي دهد متفاوت است . آنها جزء مولفه هاي ضروري سايت هستند و غير قابل تفکيک مي باشند .

توصيه ميشود فايلهاي صوتي را تعبيه نکنيد و به جاي آن به کاربر اجازه دهيد که خود آنها را بارگذاري کند و گوش دهد . در حال حاضر يک فايل تعبيه شده صوتي همراه با متن در وب استفاده مي شود فايل Flash مي باشد . فايلهاي Flash فايلهاي صوتي را بي اندازه در سايز کوچک مي کنند و بصورت جرياني براي کاربر تبديل مي کنند و زمان بارگذاري آن را براي کاربر کاهش مي دهند .

جدول زير فايلهاي صوتي و پسوندهاي آن را نشان مي دهد :

File Name Extention File Type

aiff Macintosh Native Format

.au Unix Native Format

.mid Midi Format,Produces Smal Files Size by Creating Music algorithms

.mov Quick time format , support both audio and video

.wav Windows native format

.swf Shock Wave / Flash Format

 

 

انتشار صوت :

 

مزيتي که در روش انتشار صدا با فايلهاي صوتي بارگذاري شده است اين ميباشد که کاربر مجبور نيست که به فايل گوش دهد. به مجرد آنکه اتصال با سرور منتشر کننده صدا برقرار مي شود يک حافظه موقت ايجاد مي شود . فايل صوتي اجرا ميگردد . يک فايل صوتي 10 MB را در نظر بگيريد ، بارگذاري آن با يک ارتباط با خط تلفن غير ممکن است . در اين نوع قالبها فايل زماني که بارگذاري مي شود مي تواند اجراء شود و زمان انتظار براي تحويل آن به کاربر کاهش مي يابد . نمايش زنده قالبهاي صوت براي انتشار تکنولوژي مفيد مي باشد . گوش دادن به يک فايل صوتي بصورت Online که در همان زمان کاربر منتشر مي شود مي تواند با گوش دادن به راديو قابل مقايسه باشد . وقتي انتقال جريان صورت مي گيرد بارگذاري کامل ميشود و سپس در حافظه ذخيره مي شود . شبکه جريان صوت را به صحنه هدايت مي کند . Real Palayer اين توانايي را دارد که جرياني از فايلهاي صوتي ويدوئويي را از ميان ارتباط آهسته 28.8 kb با کيفيت قابل قبولي اجرا کند.

 

ويدئو :

 

ويدئو در گسترش تکنولوژي Multimedia مي باشد که در وب مورد استفاده قرار مي گيرد تاثير بسزايي دارد . در حال حاضر ويدئو براي کاربراني که از Dialup استفاده مي کنند از کيفيک خوبي برخوردار نيست . ديدار هر سايت هاي جديد و بزرگ مثالهايي از فايلهاي ويدئويي جاري که با استفاده از Real Player و Media Player و ... ساير برنامه ها اجرا مي شود را ارائه مي کند .

در اينتکنولوژي از( ويدئو) بطور معمول قدر تفکيک کمي دارد . حرکت قاب آنها کند و داراي عدم تعادل است و در ابعاد نيز کوچک هستند ولي اکثر اوقات به طور معمول قابل مشاهده و فهم هستند .

مانند صوت فايلهاي ويدئو نيز مي تواند بارگذاري و اجرا شود و بصورت جرياني به سمت کاربر جاري شود و پس از قطع جريان با نرم افزارهاي اجرا کننده اجرا شود .

انتخاب ويدئو و استفاده از آن با زياد شدن پهناي باند افزايش يافته است .

ويدئو کنفرانس ، تبديل کنندگان داده در وب ، دوربين هاي وب به عنوان وسايل حمل و نقل در وب مورد استفاده قرار مي گيرد .

ويدئو بر روي وب نبايد براي اشخاصي که در خارج از شبکه مثل LAN يا اينترانت هستند اجباري باشد . شما بايد اتصالاتي ايجاد کنيد و با ايجاد آنها به کار اختيار دهيد که خود را انتخاب کند . براي کليپ هاي ويدئويي بايد زمان اختياري رادر حدود چند دقيقه براي انتشار صوت براي کمک به حفظ پهناي باند و بارگذاري، زمان ايجاد کنيد .

 

Internet TV :

 

Internet TV هنوز به عنوان يک جزء محکم و ثابت توسعه پيدا نکرده است و عموما هنوز به عنوان وسيله اي براي ارتباط مردم با اينترنت نيست ولي بيشتر کارشناسان بر اين باورند که اين کار به زودي انجام خواهد شد . به طور معمول ميکروسافت اين تکنولوژي را داراست که نام آن Web TV مي باشد و قسمتي از استراتژي آن افزايش سود براي مصرف کننده مي باشد . کنترل اين وسيله شبيه به جعبه کابل و ارتباط با اينترنت با يک سرعت خط بالا مي باشد . براي استفاده از Web TV کاربران نياز به يک خط تلفن براي ارتباط با تلويزيون بر روي اينترنت دارند . به محض ارتباط کاربران مي توانند تمام اعمال خود را مانند موج سواري در دريا بر روي اينترنت انجام دهد .

کاربران مي توانند از يک سايت ديدن کنند و تمامي عکسهاي آن را مشاهده کنند و عکس العملهايي نيز براي کاربران در نظر گرفته شده که کاربران ميتوانند محصولات در دسترس داخل سايت بازديد کنند . شرکتهايي مثل سوني و فيليپس در اين تکنولوژي با Web Tv -

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
متحد هستند .

 

اهداف يک سايت چند رسانه اي

چند رسانه اي ها مندرجاتي پر محتوا ايجاد مي کنند و روشهايي را براي شرح اطلاعاتي که مقصود آن واضح نيست بيان مي دارند . در اوايل پيدايش چند رسانه اي وب متخصصان خبره وب آنقدر از اين رسانه شگفت زده شده بودند که رسالت بزرگتر پيام آن را از ياد برده بودند .

روشن کردن اهداف چند رسانه اي وب سايت قبل از ايجاد اولين صفحه يا ايجاد توالي انيميشن سيار مهم است . در ابتداي کار با چند رسانه اي ها هميشه سئوالات زير را از خود داشته باشيد .

1- کاربران شما چه کساني هستند، پيام شما براي آنها چيست ؟

2- تنظيمات يا بر هم کنش يا رابطه تقابل بايد چگونه باشد ؟

3- کدام يک از المانهاي چند رسانه اي براي بر هم کنش و تکميل پيام شما لازم هستند ؟

4- کدام نوع از ابزارو چه نوع مهارتي جهت ايجاد المانهاي چند رسانه اي و ايجاد مطالب وب سايت نياز داريد ؟

 

به عبارت ديگر هنگامي که کاربران سايت شما مي بينيد مي خواهيد چه عملي انجام دهند ؟ آيا مي خواهيد جسته گريخته مندرجات را بخوانند ؟ خريد کنند ؟ پژوهش کنند ؟ يا در سيستمهاي بروز شده ثبت نام کنند؟

 

سرانجام در نظر داشته باشيد که :

- کاربران بعد از ورود در يک وب سايت و قبل از خروج از آن مايل به پر کردن يک فرم خواهند بود و يا به ثبت نام در صفحه مهمان ترغيب خواهند شد . کاربران براي اطلاعات مربوط به محصولات فهرست شده از طريق Email ها يا تلفن هاي بدون صرف هزينه يا پر کردن فرم هاي اختياري در خواست خريد مي دهند . - ممکن است کاربران در جملاتي که در مورد کارتها ميباشد ثبت نام کنند.

 

اساس طراحي يک سايت چند رسانه اي :

 

طراحان يک وب سايت چند رسانه اي بايد المانهاي خود را در صفحه ارائه دهند . بنابراين بايد انتظارات کاربران را تأمين کنند . هماهنگي اين انتظارات وظايف ساده اي نيست و بايد براي پيشبرد آن با يک سيستم توسعه يافته برنامه ريزي شود .

 

مسائل مطرح شده به شرح ذيل است :

 

● آيا ساختار Navigation وب سايت چيست ؟

● از فرم ها استفاده مي شود ؟

● هدف شما از مشاهده استعدادهاي کاربران شما چيست؟

● کاربران با چه سرعتي در اينترنت ارتباط پيدا کنند و از چه سيستم عاملي بايد استفاده کنند ؟

● آيا فقط بايد سايتهايي با متن تنها و عکسهاي با کيفيت پائين ايجاد شود ؟

● آيا Plug ins آسان و ضروري در دسترس مي باشد ؟

● در کدام قسمت صفحه اتصالي براي Plug ins در نظر مي گيريد ؟

● آيا در سايت خود Plug ins که با اتصال آن کاربران به صفحه ديگر هدايت شوند ايجاد کرديد؟

● چگونه کاربران به سايت شما باز مي گردند ؟

چشم انداز و تنظيمات :

در طراحي سايت هاي داراي چند رسانه اي ها , مکانهاي عکس و تصاويرخود و چند رسانه اي ها بصورت تصادفي مي باشند .

برگزيده هاي زير را از کتاب David Siegel's در نظر بگيريد .

 

ايجاد يک وب سايت کشنده :

 

طراحان وب بايد بطور دقيق موقعيت و ارتباط بين تمامي المانها را بر روي صفحه مشخص کنند و تمرکز و کنترل خوبي روي ساختار صفحه داشته باشند . سايتها از مجازها و موضوعات بصري براي راهنمايي و دادن آگهي استفاده مي کنند و تجربه خوبي مانند موج سواري از ديدن اولين صفحه به آخرين صفحه ايجاد مي کنند . به عبارتي طراحان سايتهاي چند رسانه اي توليدات خود را در جهت تمرکز و ايجاد بر مدلهاي ذهني روشن کاربراني که بتوانند نقل کنند و واکنش نشان دهند به انجام مي رسانند .

نظر به اينکه مندرجات سايت در حال تغيير است، بايد ساختار و عمل آنها به شکل ثابتي باقي بماند، مخصوصا اگر شما انتظار داشته باشيد که کاربران دوباره به سايت شما باز گردند . بر خلاف خيلي از باورها بيشتر مردم نمي خواهند که در هر بار بازديد مندرجات سايت شما را باز آموزي کنند .

 

فعل و انفعالات کاربران :

وب کاران حرفه اي مي توانند مندرجات سايت را از ميان تعدادي مدلهاي قابل قبول انتشار دهند که بيشترين موفقيت از آن مدل مارپيچي است و سه جزء اصلي دارد : علايق Farorites، فعاليتها Activities، تجزيه و تحليل Analys . هر کدام از اين المانها به صورت پي در پي و تا جايي که تجربيات کاربران کامل شود يا کانالهاي مسير يابي سايت جستجو شود. چگونه يک وب سايت مي تواند با زمينه سازي تصاوير اصلي و ايجاد منوها و هدايت کاربران به اهداف در خواستي کاربران را جذب کند؟

به خاطر داشته باشيد که بيشترين تمرکز کاربران در مطالب وب سايت شما است . اگر کاربران از مطالب سايت لذت ببرند در اينصورت احتمال آنکه دوباره به سايت شما بازگردند بيشتر مي شود .

براي مثال کاربراني که بر روي سايت هاي با کيفيت بالا در حال بازديد و بررسي هستند ، اغلب از گذر زمان غافل مي شوند.

اين نوع تفکر براي مشتريهاي بعدي شما مخصوصا براي کساني که قصد خريد نير دارند مطلوب است .

يکي از اهداف وب کاران حرفه اي ايجاد تجربياتي است که پتانسيل طبيعي مشتريان را کشف و توسعه مي بخشد . تحقيقات روانشناسي در مورد کساني است که به اين مراحل رسيدند.

 

● تمرکز

● مبارزه طلبي

● از دست رفتن هوشياري

● از دست رفتن زمان

● گيج شدن

بنابراين براي کمک به کاربران در رسيدن به اين موارد کلي بايد سايتي ايجاد کنيد که تمامي اين موارد را حمايت کنند . يک مثال ديگر در مورد سايت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مي باشد که کاربران را بطور ناگهاني به پيشروي در اين سايت تشويق مي کند . تصاوير و مندرجات آنقدر پيش زمينه خوبي دارند که کاربران را براي جستجو بيشتر تشويق مي کنند ، بعد به يکباره فعل و انفعالات شروع مي شود و کاربران به مراحل و درجات بالا هدايت مي شوند . عکسهاي گرافيکي پيچيدگي دارند و صدا و ويدئو نيز ميتوانند به يک پيش زمينه اضافه شوند . با هر بار کليک روي کليدهاي Navigation کاربران براي موارد جديد جايزه مي گيرند اين نوع مندرجات براي سايتهاي تجاري خيلي مهم است ( تجارت ، خريد ، بازاريابي )

اغلب سايتهاي تجاري سعي ميکنند براي جلوگيري از کاهش سرعت, از تحريکات کمتري براي جذب مشتري استفاده کنند. آنها براي ايجاد جذابيت و تحريک و تشويق کاربران بيشتر تمايل به ايجاد متون جذاب ميکنند.

 

 

انتخاب المانهاي چند رسانه اي

 

دقيق ترين اعمالي که بايد صفحات چند رسانه اي انجام دهند اداره کردن فضاي صفحات و انتخاب قالبهاي مناسب براي المانهاي رسانه هاست. همانطور که تعداد Plug ins هاي قابل استفاده براي هر دو مرورگر IE و Netscape افزايش مي يابد . تعداد قالبهاي فايلي قابل انتخاب نيز بصورت هايي براي هر 2 مرورگر افزايش مييابد.

طراحان بايد کوشش خود را براي جستجوي بيشتر Plugins هاي مورد استفاده مخاطبين انجام دهند . طراحان وب بايد براي کاربراني که Plugins هاي لازم را ندارند برنامه ريزي کنند . اتصالات يا دستورالعمل هايي را در جاهايي براي راهنمايي نصب Plugins ايجاد کنيد . ميکروسافت اغلب اين مشکلات را شناسايي کرده و با نصب اتوماتيک بيشتر Plugins هاي معمول زودتر از آنکه مرورگر فايلهاي مورد نياز را بخواند نصب مي شوند . Netsape از منوي Help خود اتصالي را براي بارگذاري صفحات به منظور Plugins ايجاد مي کنند . چنانچه در مورد قالبهاي مورد استفاده فکر مي کنيد برخي از المان چند رسانه اي را در نظر آوريد, براي مثال از خود بپرسيد که آيا Java Script براي سايت شما مهم است يا فقط به صرف اينکه مي توانيد مي خواهيد آن را اضافه کنيد ؟

بطور مشابه دلايل خوبي براي استفاده از اپلتهاي جاوا يا جاوا اسکريپت و يا جايگيري جاوا در نوار وضعيت نيز وجود دارد.

يک طرح خوب از مندرجات و طراحي گرافيکي براي خشنودي انتظارات کاربران مي تواند کافي باشد . افکت هاي Mouseover و Rollovers يا واکنشها و عمل هاي تقابلي ايجاد مي کنند .

نمودار زير نشان ميدهد که کدام قالب بهترين قالب براي چند رسانه اي ميباشند و اين نتيجه گيري با بکاربردن قالبهاي متفاوت حاصل ميشود.

بهترين طراحان وب برنامه هايي دارند و مي دانند که چگونه از ابزارها و المانهاي چند رسانه اي استفاده کنند . شايد هيچ يک از طراحان وب ندانند که بايد در ابتدا به عنوان آسيستان يک طراح شروع به کار کنند تا بتوانند با منابع و ابزار هاي مورد نياز براي يک سايت آشنا شوند.

همچنين بايد سعي کنند که محاسبه کنند که چند درصد از کاربران مورد نظر مرورگرهايي با قابليت Java دارند و يا فايل به بارگذاري Plugin هستند .

 

ايجاد کننده چند رسانه اي :

 

هر برنامه چند رسانه اي مي تواند محرکي جهت استفاده از ابزارهاي جديدي که به شما براي بنا کردن المانهاي قوي چند رسانه اي کمک ميکند ، باشد .

چرا که هر نرم افزار ويژگيهاي خاص خود را دارد و هر يک ميتواند براي بهينه سازي عوامل نمايش انتخاب شود بعلاوه وسعت تيم طراحي شما ميگويد که در فاز طراحي چه نقشي را خود ما ايجاد ميکنيم و چه عوامل ديگري بايد در کار درگير شوند . در فازهاي طراحي بايد فرصتهايي را براي محاسبه نقاط قوت و ضعف سايت خود داشته باشيد. همچنين شما به عنوان يک طراح وب بايد وقوف کامل به زمان داشته باشيد و آن را به عنوان يک بار اضافي براي کابراني که در حال حاضر حتي اضافه بازديد دارند تلقي کنيد. تکنيکهاي تجارت الکترونيک و قابليت هاي همکاري بين سيستم عامل هاي مختلف و سخت افزارهايي که مي توانند براي سيستم هاي مختلف به کار گرفته ميشوند همه و همه بايد به دقت در نظر گرفته شوند, وب کاران حرفه اي بايد همه اين موارد را در نظر بگيريد .

برنامه هاي جديد دائما چند رسانه اي هاي بزرگتر و بمقبول تري را بر روي وب مطرح مي کنند . در مراحل توسعه امروزي هيچ رسانه اي استانداردي نيست که بتواند بگويد که کدام نرم افزار بر روي اينترنت بهتر کار مي کند. براي ايجاد چند رسانه اي خوب بايد کليه منابع و امکانات در قالب براي ايجاد بهترين تکنولوژي به کار گرفته شوند.

با رشد و ازدياد مصرف کنندگان علاقمند ، فعاليت خريد و تجارت سئوالات شما پيرامون محورهاي زير قرار خواهد گرفت .

چگونه شرکت ما بهترين بهره را از دانش برنامه هاي تقابلي وب و مندرجات چند رسانه اي براي موفقيت در ايجاد توانايي براي مشتريان ( قبل از رقابت ) انجام مي دهد ؟ اين سئوالات تجاري از تصاوير سنتي که در مورد تاکيد در تکنولوژي وب مي باشد متفاوت است ؟ يک صفحه وب فقط در چند ثانيه خواننده را ملزم و علاقمند به محتويات داخل سايت ميکند.

حس و نگاه صفحه ابزار مهمي براي اين فعاليتها مي باشد . گرافيک ها قسمت مهمي از مشاهدات کاربران شما هستند ، به اين دليل نمايش گرافيک ها قسمت مهمي از توسعه وب مي باشد و اولين صفحه از سايت شما بايد گذرگاهي نمايش دقيق اجزاء براي کاربران به منظور جمع آوري اطلاعات باشد . اين نوع قالب پيمايش به در راه مشخص به کاربران کمک مي کند .

 

 

منبع فناوري اطلاعات ايران

لینک به دیدگاه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...