رفتن به مطلب

نرم افزار اکسل Excel 2003


ارسال های توصیه شده

به نام خدا

نرم افزار اکسل Excel 2003

نرم افزار صفحه گسترده اکسل یکی از بسته های Office شرکت Microsoft می باشد.

نرم افزار صفحه گسترده: این برنامه ها شامل مجموعه ای از جداول بوده که می توان در آنها انواع داده های عددی ،متنی، تاریخ و ... را ذخیره نمود و بر روی آنها انواع تجزیه تحلیل های آماری و ریاضی رسم نمودار و غیره را انجام داد.

روش اجرای برنامه اکسل:

1- در كادر Run بنویسید excel و بر روی Ok کلیک نمایید یا Enter را بزنید.

2- Start\All Programs\Microsoft Office \Microsoft Office Excel 2003

آشنایی با چند اصطلاح در اکسل

ستون ‍Column : به هر ردیف عمودی كه با حروف الفبای انگلیسی نام گذاری می شود. تعداد ستون ها 256 عدد می باشد. و بصورت زیر نام گذاری می شوند:

A, B … Z, AA, AB … AZ, BA, BB … BZ … IV

سطر Row : به هر یك از ردیف های افقی كه از 1 شماره گذاری شده تا 65536 سطر داریم.

خانه سلول Cell : تقاطع هر سطر و هر ستون فضایی است كه می تواند داده ها را در خود نگه داری كند. قانون نام گذاری خانه ها به این صورت می باشد که ابتدا نام ستون سپس شماره سطر را می نویسیم . اولین خانه A1 خانه سمت راست آن B1 خانه پایین آن A2 و ....

در هر خانه ای كه كلیك كنید نام آن در اول نوار فرمول نوشته خواهد شد. و محتوای آن در سمت راست نوار دیده می شود.

انواع داده های اكسل

1- برچسب ها Labels : هر نوع داده متنی كه به عنوان راهنمایی یا توضیحی در جدول تایپ شود.

2- ثابت ها Constants : مقادیر عددی، از نوع كسری، اعشاری، صحیح، تاریخ، زمان و ... كه می توان بر روی آنها عملیاتهای ریاضی را انجام داد.

3- فرمول ها Formulas : خانه هایی كه با = شروع شوند و عبارت ریاضی برای محاسبه یك مقدار خاص باشند.

پس از نوشتن یك عبارت درون خانه فشردن Enter یك خانه به پایین و فشردن TAB یك خانه به راست حركت می كند. در ضمن با استفاده از كلیدهای جهتی به چهار طرف می توان رفت.

كاربرگ Worksheet:

هر برنامه Excel به صورت پیش فرض دارای سه جدول به نام های Sheet1 و Sheet2 و Sheet3 می باشد كه به هر كدام از این جدول ها یك كار برگ Worksheet گوییم. تعداد كاربرگ ها می تواند تا 256 عدد اضافه شود.

كارپوشه Workbook:

به مجموعه تمام كاربرگ ها كه بر روی حافظه تحت یك نام ذخیره می شود یك كار پوشه Workbook می گوییم. پسوند كارپوشه ها در Excel كلمه xls می باشد. نام پیش فرض برای ذخیره كارپوشه، Book می باشد.

ذخیره كارپوشه

1- از منوی File گزینه Save یا Save As؛

2- فشردن Ctrl+S؛

در كادر ظاهر شده محل ذخیره شدن را انتخاب نموده نام دلخواه را برای كارپوشه در قسمت File Name تایپ كنید. نام پیش فرض Book1 می باشد. بر روی دكمه Save كلیك كنید.

فرق Save و Save As

اگر كارپوشه برای یك بار ذخیره شده باشد. هر تغییری كه در آن بدهیم با عمل Save تغییرات در همان كارپوشه ذخیره می شود. اما انتخاب گزینه Save As ، در هر لحظه می توان كارپوشه را با نامی دیگر ذخیره نمود.

تعیین نوع ذخیره كارپوشه:

در كادر Save As با كلیك بر روی فلش رو به پایین در قسمت Save As Type می توانید نوع ذخیره سازی را مشخص كنید. به عنوان مثال گزینه Text ذخیره سازی به شكل متنی است. Web Page و Single Web Page ذخیره سازی به شكل اینترنتی است.

بستن كارپوشه ذخیره شده بدون خروج از اکسل :

1- از منوی File گزینه Close ؛

2- فشردن Ctrl+W ؛

باز كردن كارپوشه ای كه قبلا ذخیره شده باشد:

1- از منوی File گزینه Open ؛

2- فشردن Ctrl+O ؛

در كادر ظاهر شده مسیر كارپوشه مورد نظر را پیدا نموده بر روی آن دابل كلیك نمایید یا پس از كلیك بر روی آن، دكمه Open را كلیك كنید.

ایجاد كارپوشه جدید

1- از منوی File گزینه New ، در كادر اضافه شده در سمت راست بر روی گزینه Blank workbook كلیك نمایید؛

2- فشردن Ctrl+N ؛

خروج از Excel :

1- از منوی File‌ گزینه Exit ؛

2- Alt+F4 ؛

3- زدن ضربدر قرمز سمت راست نوار عنوان؛

جدید File

ذخیره File

باز كردن File

بستن File

خروج File

ادامه دارد....

  • Like 1
لینک به دیدگاه

بزرگ نمایی صفحه:

1- از منوی View گزینه Zoom را كلیك كرده یكی از درصد ها را انتخاب كنید. چنانچه درصد مورد نظر در بین گزینه ها نبود، بر روی Custom كلیك كنید و درصد مورد نظر را تایپ كرده Ok را بزنید؛

2- در نوار ابزار استاندارد بر روی فلش رو به پایین Zoom كلیك كرده در صد مورد نظر را تایپ نموده یا از بین گزینه ها یكی را انتخاب كنید؛

3- دکمه Ctrl را پائین نگه داشته غلطک موس را بچرخانید؛

 

اجزای مختلف پنجره برنامه:

 

1- نوار عنوان Title Bar : به نوار آبی رنگ بالای پنجره که نام کارپوشه در سمت چپ و سه دکمه بستن به حداقل و حداکثر رساندن در سمت راست آن وجود دارد، نوار عنوان گوییم؛

2- نوار منو Menu Bar : نوار دوم در زیر نوار عنوان که شامل گزینه هایی است که هر کدام نیز شامل زیر منو می باشند و در واقع تمام دستورات و فرامینی هستند که بر روی اجزای برنامه اعمال می شوند؛

3- نوار های ابزار استاندارد Standard Toolbar و قالب بندی Formatting Toolbar : در واقع همان فرامین نوار منو هستند که کاربرد بیشتری داشته و به منظور سهولت دسترسی کاربر به شکل دکمه در آمده اند.

4- نوار فرمول Formula Bar : نوار فرمول که در سمت چپ آن نام سلول و در سمت راست آن محتویات و فرمول سلول قرار دارد؛

حذف و اضافه نوارها:

1- از منوی View گزینه Toolbars و در منوی باز شده هر نواری را كه می خواهید به بالای پنجره اضافه شود، تیك دار كنید؛

2- بر روی نوار منو راست كلیك كرده مانند قبل؛

بهتر است دو نوار Standard و Formatting در بالای پنجره باشند و بهتر است در دو ردیف جداگانه قرار گیرند.

در اكسل از :

نقطه . برای ممیز اعشار استفاده می شود، مانند 12.5

اسلش / برای تاریخ مانند 2000/02/20

كولن : برای زمان، مانند 12:25:30

اما برای عملیات های محاسباتی باید در خانه فرمول كه حتماً باید با مساوی = شروع شود از: + جمع؛ - علامت منفی و تفریق ؛ * ضرب ؛ / تقسیم و ^ توان (Shitf+6)

روش های انتخاب خانه های جدول

1- برای انتخاب خانه های مجاور:

الف) در حالتی كه اشاره گر موس به شكل صلیب است بر روی هر تعداد خانه كه می خواهید انتخاب شوند درگ كنید.

ب ) بر روی اولین خانه كلیك نموده سپس دكمه Shift را پایین نگه داشته با كلیدهای جهتی به هر طرف كه می خواهید حركت كنید.

2- برای انتخاب خانه های غیر مجاور:

بر روی اولین خانه كلیك نموده، سپس دكمه Ctrl را پایین نگه داشته بر روی هر تعداد خانه كه می خواهید انتخاب شوند، كلیك یا درگ كنید.

. انتخاب ستون:

برای انتخاب فقط یك ستون، بر روی نام ستون كلیك كنید. برای انتخاب چند ستون مجاور، در حالتی كه اشاره گر موس بر روی نام ستون است درگ كنید. برای انتخاب ستون های غیر مجاور Ctrl را پایین نگه داشته كلیك یا درگ كنید.

انتخاب سطر:

برای انتخاب فقط یك سطر، بر روی شماره سطر كلیك كنید. برای انتخاب چند سطر مجاور، در حالتی كه اشاره گر موس بر روی شماره سطر است درگ كنید. برای غیر مجاورها Ctrl را پایین نگه داشته كلیك یا درگ كنید.

انتخاب تمام خانه ها:

Ctrl+A یا بر روی دكمه مابین سطر و ستون اول، بالای شماره 1، سمت چپ ستون A كلیك كنید.

برای رفتن به خانه A1 دكمه های Ctrl+Home را بزنید.

اضافه كردن ستون بین ستون ها:

بر روی نام ستونی كه می خواهید ستون جدید سمت چپ آن اضافه شود، راست كلیك كرده Insert را انتخاب كنید.

اضافه كردن سطر بین سطر ها:

روش اول: بر روی شماره سطری كه می خواهید سطر جدید بالای آن اضافه شود، راست كلیك كرده Insert را انتخاب كنید.

روش دوم: در خانه ای كه می خواهید سطر جدید را بالای آن و ستون جدید را سمت چپ آن اضافه كنید، كلیك كرده از منوی Insert گزینه Row سطر و گزینه Column ستون جدید را اضافه می كند.

حذف كردن ستون:

بر روی نام ستونی كه می خواهید حذف شود، راست كلیك كرده Delete را انتخاب كنید.

حذف كردن سطر:

روش اول: بر روی شماره سطری كه می خواهید حذف شود ، راست كلیك كرده Delete را انتخاب كنید.

روش دوم: ابتدا سطر یا ستون را انتخاب نموده، از منوی Edit گزینه Delete را انتخاب كنید.

تغییر عرض ستون ها:

1- اشاره گر موس را حد فاصل بین نام دو ستون متوالی قرار داده تا شكل آن عوض شود. درگ كنید.

2- بر روی نام ستونی كه می خواهید عرض آنرا تغییر دهید راست كلیك كرده گزینه Column Width را انتخاب كرده مقدار جدید را تایپ كرده Ok‌ را بزنید.

تغییر خودكار عرض ستون ها:

ستون مورد نظر را انتخاب نموده از منوی Format گزینه Column سپس AutoFit Selection را انتخاب كنید.

تعیین مقدار پیش فرض عرض ستون:

ستون مورد نظر را انتخاب نموده از منوی Format گزینه Column سپس Standard Width را انتخاب كنید. مقدار مورد نظر را تایپ نموده Ok را بزنید.

تغییر ارتفاع سطر ها:

3- اشاره گر موس را حد فاصل بین شماره دو سطر متوالی قرار داده تا شكل آن عوض شود. درگ كنید.

4- بر روی شماره سطر كه می خواهید عرض آنرا تغییر دهید راست كلیك كرده گزینه Row Height را انتخاب كرده مقدار جدید را تایپ كرده Ok‌ را بزنید.

تغییر خودكار ارتفاع سطر ها:

سطر مورد نظر را انتخاب نموده از منوی Format گزینه Row سپس AutoFit را انتخاب كنید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

ویرایش محتویات خانه ها:

بر روی خانه مورد نظر دابل كلیك كنید. یا پس از كلیك در نوار فرمول محتویات آنرا ویرایش نمایید. برای جایگزین نمودن مقدار جدید در یک خانه کافیست پس از کلیک بر روی خانه مورد نظر، مستقیماً شروع به تایپ نمایید.

لغو آخرین فرمان:

از منوی Edit‌ گزینه Undo یا Ctrl+Z

باز گرداندن آخرین فرمان:

از منوی Edit‌ گزینه Redo یا Ctrl+Y

كپی:

1- انتخاب خانه ها و فشردن Ctrl+C یا راست کلیک Copy

2- در محل مورد نظر فشردن Ctrl+V یا راست کلیک Paste

انتقال:

3- انتخاب خانه ها و فشردن Ctrl+X یا راست کلیک Cut

4- در محل مورد نظر فشردن Ctrl+V یا راست کلیک Paste

در ضمن از منوی Edit نیز گزینه های Copy, Cut و Paste قابل دسترسی می باشد.

حذف محتویات خانه ها:

ابتدا خانه های مورد نظر را انتخاب نموده سپس دكمه Delete را از صفحه كلید می زنیم.

حذف سلول:

پس از انتخاب خانه مورد نظر بر روی آن راست کلیک نموده Delete را انتخاب نمایید. در کادر ظاهر شده یکی از دو گزینه

Shift cells left انتقال سلولها به چپ یا

Shift cells right انتقال سلولها به راست را انتخاب نموده Ok را بزنید.

ایجاد دنباله ای از اعداد با خاصیت Auto fill:

دو عدد اول دنباله را پشت سرهم در دو خانه جداگانه می نویسیم. سپس هر دو خانه را با هم انتخاب نموده، اشاره گر موس را پایین و سمت راست خانه دوم بر روی مربع سیاه كوچك قرار داده تا بشكل + درآید. سپس دكمه چپ موس را پایین نگه داشته می كشیم.

سوال: دنباله 2,6,10,… را در خانه های B4 تا B15 ایجاد نمایید؟

ایجاد لیست جدید برای استفاده بصورت Auto fill :

از منوی Tools گزینه Options را انتخاب نمایید. بر روی سربرگ Custom List كلیك نمایید. گزینه New List در سمت چپ انتخاب شده باشد و در سمت راست در كادر خالی، دنباله ای از كلمات دلخواه را تایپ نموده هر بار بر روی Enter كلیك نمایید. در پایان بر روی Add كلیك نموده Ok را بزنید.

تمرین: چهار فصل سال در به لیست Auto fill اضافه نمایید؟

جستجوی متن در جدول:

مكان نما را در خانه A1 قرار دهید. (Ctrl+Home). از منوی Edit گزینه Find یا Ctrl+F را می زنیم. در كادر ظاهر شده عبارت مورد جستجو را تایپ نموده بر روی دكمه Find Next كلیك می كنیم.

جایگزینی متنی با متن دیگر در جدول:

مكان نما را در خانه A1 قرار دهید. (Ctrl+Home). از منوی Edit گزینه Replace یا Ctrl+H را می زنیم. در كادر ظاهر شده در كلمه موجود در جدول را در بالا و كلمه جدید را در پایین تایپ نموده بر روی Replace All كلیك می كنیم.

مرتب كردن داده ها بصورت صعودی یا نزولی:

ابتدا از وجود نوار ابزار استاندارد Standard)) در بالا اطمینان حاصل شود. اكنون ستون داده های عددی یا متنی را كه می خواهید مرتب شود انتخاب می نماییم. سپس برای مرتب كردن به صورت صعودی بر روی دكمه،

Sort Ascending

و برای نزولی،

Sort Descending

كلیك می كنیم.

در کادر ظاهر شده اگر گزینه Expand The Selection انتخاب باشد با كلیك بر Sort همراه با مرتب شده آن ستون، سطر های متناظر نیز جابجا می شوند. اما اگر Continue with selection انتخاب باشد، فقط همان ستون مرتب می شود.

كاربرگ Sheet : به هر یك از جداول موجود در اكسل یك كاربرگ گویند. اسامی پیش فرض برای كاربرگ ها Sheet1 تا Sheet3 می باشد. هر كارپوشه حاوی 3 كاربرگ می باشد كه تا 256 عدد قابل افزایش است.

اضافه كردن كاربرگ جدید:

روش اول: از منوی Insert گزینه Worksheet؛

روش دوم: بر روی نام كاربرگی كه می خواهید در سمت چپ آن كاربرگ جدید اضافه شود راست كلیك كرده گزینه Insert را انتخاب نموده در كادر ظاهر شده Ok را بزنید؛

تغییر نام كاربرگ:

روش1: ابتدا بر روی نام كاربرگ كلیك كنید تا فعال شود. از منوی Format گزینه Sheet و سپس گزینه Rename را کلیک کنید. پس از تایپ نام جدید Enter را بزنید؛

روش2: بر روی نام كاربرگ دابل كلیك كنید؛

روش3: راست كلیك بر روی نام كاربرگ و انتخاب Rename؛

حذف كردن كاربرگ:

روش1: ابتدا بر روی نام كاربرگ كلیك كنید. سپس از منوی Edit گزینه Delete Sheet را انتخاب نمایید؛

روش2: بر روی نام كاربرگ راست كلیك كرده Delete را انتخاب كنید؛

كپی یا انتقال كاربرگ ها:

بر روی نام كاربرگی كه می خواهید آنرا كپی یا جابجا كنید راست كلیك كرده گزینه Move or Copy را انتخاب نمایید. در كادر ظاهر شده در قسمت To Book نام كارپوشه ای را كه می خواهید عمل كپی یا انتقال در آن صورت گیرد انتخاب می كنیم در قسمت Before sheet بر روی نام كاربرگی كه می خواهید این کاربرگ قبل از آن قرار گیرد كلیك نموده، اگر تیك Create a copy را بزنید عمل كپی برداری در غیر این صورت عمل جابجایی با زدن Ok انجام می شود.

نکته: اگر همزمان با درگ کردن نام کاربرگ دکمه Ctrl را پایین نگه دارید عمل کپی، در غیر اینصورت عمل جابجایی انجام می شود.

فرمول نویسی با استفاده از توابع:

ابتدا بر روی خانه ای كه می خواهید یك تابع در آن تعریف كنید كلیك نموده، از منوی Insert گزینه Function را انتخاب نمایید. در كادر ظاهر شده بر روی نام تابعی كه می خواهید از آن استفاده نمایید كلیك می كنیم. بعضی از توابع مهم عبارتند از:

SUM برای جمع كردن داده ها؛

AVERAGE گرفتن میانگین؛

MAX یافتن بزرگترین مقدار از بین چند داده؛

MIN یافتن كوچكترین مقدار از بین چند داده؛

COUNT شمارش تعداد خانه های انتخاب شده؛

STDEV محاسبه انحراف معیار؛

SQRT گرفتن جذر؛

پس از انتخاب تابع مورد نظر بر روی ok كلیك كنید. در كادر بعدی در لیست مقابل Number1 دامنة خانه هایی را كه می خواهید تابع بر روی آنها عمل كند، می نویسیم. به عنوان مثال برای تعیین 10 خانة اول ستون B به شكل B1:B10 عمل می كنیم. همچنین می توانید با درگ كردن بر روی خانه های جدول دامنه مورد نظرتان را تعیین نمایید. اكنون بر روی ok كلیك می كنیم.

نوشتن تابع بصورت دستی:

در خانه ای كه می خواهید تابع را بنویسید كلیك نموده علامت مساوی = را بنویسید. نام تابع را تایپ نموده پرانتز باز را تایپ كرده، دامنه خانه ها را مشخص كنید و پرانتز بسته را نوشته Enter می زنیم.

در فرمول نویسی از عملگرهای زیر استفاده می كنیم:

جمع + ضرب * تقسیم / توان ^ ممیز .

ادامه دارد...

  • Like 1
لینک به دیدگاه

استفاده از تابع منطقی IF :

بر روی خانه ای كه می خواهید تابع را درج كنید كلیك نموده از منوی Insert گزینه Function را انتخاب نمایید. در كادر ظاهر شده بر روی IF‌ كلیك نموده Ok را بزنید. در مقابل Logical_test به انگلیسی عبارت شرطی مورد نظرتان را تایپ نمایید. در مقابل Value_if_true مقدار یا متنی را كه می خواهید در صورت درست بودن ارزش شرط، درج شود می نویسیم. و در مقابل Value_if_false مقدار یا متنی را كه می خواهید در صورت اشتباه بودن ارزش شرط، درج شود می نویسیم. بر روی ok كلیك كنید. سپس با استفاده از خاصیت Autofill این فرمول را برای سایر خانه ها درگ كنید.

برای تبدیل خانه های عددی به پولی: ابتدا خانه های حاوی مقادیر پولی را انتخاب نموده از منوی Format گزینه Cells را انتخاب می كنیم. بر روی سربرگ Number كلیك نموده گزینه Currency (ارز) را انتخاب نموده در قسمت Symbol ریال را انتخاب كرده در قسمت Decimal Place صفر را تعیین می كنیم.

قالب بندی اعداد:

ابتدا خانه های حاوی مقادیر عددی را انتخاب نمایید. سپس از منوی Format گزینه Cells را انتخاب نمایید، یا Ctrl+1 را بزنید. در سربرگ اول Number می توانید هر یك از قالب ها زیر را انتخاب نمایید.

General عمومی؛ Number اعداد اعشاری؛ Currency و Accounting قالب پولی و ارز رایج؛ Date تاریخ؛ Time ساعت؛ Percentage درصد؛ Fraction كسری؛ scientific علمی؛ Text متنی؛ Special حالت های خاص

میانبر Ctrl+1 را بجای منوی Format‌ گزینه Cells می توان بكار برد.

برای اینكه قالب پولی را برای خانه های حاوی مقادیر پولی تعیین كنیم. ابتدا آن خانه ها را انتخاب نمایید سپس از منوی Format گزینه Cells را انتخاب كنید. بر روی Currency كلیك نموده در قسمت Symbol ریال را انتخاب كرده در قسمت Decimal Place مقدار صفر را تعیین نموده Ok را بزنید.

تغییر اندازه و قلم متن خانه های جدول

ابتدا خانه های مورد نظر را با درگ كردن انتخاب نموده از نوار ابزار قالب بندی اندازه و فونت مورد نظر را انتخاب می كنید. یا پس از انتخاب خانه ها از منوی Format گزینه Cells را انتخاب نموده بر روی سربرگ Font كلیك كنید.

Font قلم؛ Font Style الگوی قلم (Bold،Italic ،Underline) ؛ Size اندازه؛ UnderLine زیر خط دار بودن؛ Color رنگ متن؛

Ctrl+1 معادل منوی Format گزینه ‍Cells است.

تغییر نوع نمایش متن خانه های جدول

ابتدا خانه های مورد نظر را با درگ كردن انتخاب می كنیم.

برای پررنگ كردن متن: Bold

Ctrl+B یا فشردن B در نوار قالب بندی

برای كج كردن متن:Italic

Ctrl+I یا فشردن I در نوار قالب بندی

برای زیرخط دار كردن متن:UnderLine

Ctrl+U یا فشردن U در نوار قالب بندی

تغییر رنگ متن درون خانه ها:

ابتدا خانه های مورد نظر را انتخاب نموده از منوی Format گزینه Cells را انتخاب نموده بر روی سربرگ Font كلیك نموده در قسمت Color رنگ مورد نظر را انتخاب كرده Ok را می زنیم.

تغییر رنگ پشت زمینه خانه ها:

ابتدا خانه های مورد نظر را انتخاب نموده از منوی Format گزینه Cells را انتخاب نموده بر روی سربرگ Patterns كلیك نموده رنگ مورد نظرتان را انتخاب كرده Ok‌ را بزنید.

رنگ درون سلول B3 را زرد Yellow درآورید؟

قالب بندی Wrapping: بزرگ شدن خانه تا متن را بپوشاند.

بر روی خانه مورد نظر كلیك نموده از منوی Format‌ گزینه Cells سربرگ Alignment تیك Wrap Text را بزنید و بر روی ok كلیك كنید. اكنون خانه آنقدر بزرگ می شود تا متن كاملاً درون آن قرار گیرد.

قالب بندی Shrink: كوچك شدن متن تا در خانه جا بگیرد.

بر روی خانه مورد نظر كلیك نموده از منوی Format‌ گزینه Cells را انتخاب نموده در سربرگ Alignment تیك Shrink to fit را بزنید و بر روی ok كلیك كنید.

ترازبندی خانه ها

روش اول: پس از انتخاب خانه ها از نوار قالب بندی بر روی دكمه های راست چین وسط چین یا چپ چین كلیك كنید.

روش دوم: خانه های مورد نظر را انتخاب نموده از منوی Format‌ گزینه Cells سربرگ Alignment در قسمت Horizontal (افقی) یكی از حالت ها را انتخاب نمایید: Left چپ؛ Center وسط؛ Right راست. در قسمت Vertical امكان ترازبندی عمودی نیز وجود دارد. Top بالا؛ Center مركز؛ Bottom پایین؛

ادغام چند خانه با هم

خانه های مورد نظر را انتخاب نموده از منوی Format‌ گزینه Cells در سربرگ Alignment تیك Merge Cells را بزنید. یا

در نوار قالب بندی بر روی دكمه Merge and Center كلیك نمایید.

چرخش متن درون خانه ها:

خانه های مورد نظر را انتخاب نموده از منوی Format‌ گزینه Cells و در سربرگ Alignment سمت چپِ Degrees ، درجه چرخش را تایپ نموده Ok‌ را بزنید. یا نقطه قرمز رنگ را تا درجه مورد نظر درگ كنید.

رسم حاشیه برای خانه های جدول

ابتدا خانه های مورد نظر را انتخاب نموده از منوی Format گزینه Cells در سربرگ Border از سمت چپ در قسمت Style الگوی خط در قسمت Color‌ رنگ خط را انتخاب نمایید. سپس بر روی دكمه Outline یا Inside‌ یا سایر دكمه های پیرامون، كلیك كنید. در پایان Ok را بزنید.

حفاظت خانه های جدول در برابر تغییرات:

در هر كاربرگی كه فعال است از منوی Tools گزینه Protection سپس گزینه Protect Sheet را انتخاب كنید. در كادر ظاهر شده در قسمت Password…. می توانید رمزی را تعیین نموده سپس بر روی Ok كلیك كنید.

خارج ساختن از قفل تغییرات:

Tools→Protection→Unprotect Sheet

س: در جدول زیر مقدار رضا را جانشین باقری كنید. ( ابتدا جدول را از حالت محافظت Protection خارج سازید.)

رسم نمودار در اكسل

ابتدا خانه هایی را كه می خواهید در نمودار ظاهر شوند انتخاب نمایید. سپس از منوی Insert گزینه Chart را انتخاب كنید. در كادر ظاهر شده نوع نمودار و الگوی آنرا تعیین نموده بر روی Next كلیك كنید. در كادر بعدی، سطری یا ستونی رسم شدنِ داده ها را مشخص نموده، Next را كلیك كنید. در كادر بعد، در قسمت Chart title‌ می توان عنوانی برای نمودار تایپ نمود. همچنین در دو لیست پایین عنوان محور افقی و عمودی را نیز می توان تایپ نمود. بر روی Next‌ كلیك كنید. در آخرین كادر اگر As new sheet‌ انتخاب شود، نمودار در یك كاربرگ جداگانه رسم خواهد شد. اما اگر As object in انتخاب باشد، نمودار در همان كاربرگ رسم می شود. بر روی Finish كلیك كنید.

س: برای نمودار جاری عنوان Animation را قرار دهید؟

ایجاد عنوان برای نمودار:

بر روی نمودار كلیك نموده از منوی Chart گزینه Chart Options را انتخاب نمایید. در سربرگ اول Title و در قسمت Chart title عبارت مورد نظر را تایپ نموده Ok را بزنید.

س: نوع نمودار جاری را به Pie دایره ای تغییر دهید؟

تغییر نوع نمودار:

بر روی نمودار كلیك كرده از منوی Chart گزینه Chart Type را انتخاب نموده بر روی نوع مورد نظر كلیك كرده ok را می زنیم.

تغییر رنگ نمودار:

بر روی نمودار كلیك نموده ، بر روی یكی از قسمت های آن دابل كلیك كنید. سپس رنگ مورد نظر را انتخاب نمایید.

حذف عنوان نمودار:

بر روی عنوان نمودار كلیك كرده دكمه Delete را از صفحه كلید بزنید.

س: نمودار موجود را به Sheet2 کپی کنید؟

كپی و انتقال نمودار مشابه قبل

ادامه دارد....

  • Like 1
لینک به دیدگاه

مشاهده پیش نمایشی از كاربرگ قبل از چاپ:

از منوی File گزینه Print Preview

برای خروج دكمه Esc را فشار دهید.

تنظیم حاشیه های كاربرگ:

از منوی File گزینه Page Setup در سربرگ Margins حاشیه های مورد نظر را تعیین نمایید: Top بالا؛ Header سربرگ؛ Left چپ؛ Right راست ؛ Bottom پایین؛ Footer ته برگ؛

س: مقدار حاشیه Top کاربرگ جاری را برابر با 3.5 قرار دهید.

چاپ كاربرگ:

اگر چاپگر به درستی بر روی كامپیوترتان نصب شده باشد:

1- از منوی File گزینه Print یا

2- فشردن Ctrl+P ؛

برای چاپ دو صفحه در یك كاغذ از منوی File گزینه Page Setup در سربرگ Page در قسمت Fit to عدد 2 را انتخاب می كنیم.

تغییر جهت كار برگ در هنگام چاپ

از منوی File گزینه Page Setup در سربرگ Page اگر Portrait‌ انتخاب باشد كاربرگ ایستاده، و اگر Landscape انتخاب باشد خوابیده چاپ خواهد شد.

ایجاد سربرگ و ته برگ: Header and Footer

روش اول : از منوی File گزینه Page Setup سربرگ سوم Header / Footer ؛

روش دوم : از منوی View گزینه Header and Footer

برای ایجاد سربرگ بر روی دكمه Custom Header و برای ایجاد ته برگ بر روی دكمه Custom Footer كلیك كنید. در كادر جدید می توان در سه قسمت چپ مركز و راست متن دلخواه را نوشت.

تذكر سربرگ و ته برگ فقط در هنگام چاپ دیده می شوند. لذا برای مشاهده آنها، از منوی File گزینه Print Preview انتخاب شود.

رسم خطوط بین سلول ها در هنگام چاپ:

از منوی File گزینه Page Setup در سربرگ Sheet تیك Gridlines را می زنیم. بر روی Ok كلیك كنید.

چاپ عنوان ستون ها و سطرها:

از منوی File گزینه Page Setup در سربرگ Sheet تیك Row and Column Headings را بزنید.

چاپ نمودار

ابتدا بر روی نمودار كلیك نموده از منوی File گزینه Print در كادر ظاهر شده گزینه Selected Chart انتخاب باشد بر روی دكمه Preview كلیك كنید تا پیش نمایشی از چاپ نمودار را ببینید.

چاپ محدوده ای از خانه ها:

ابتدا خانه های مورد نظر برای چاپ را انتخاب نموده از منوی File گزینه Print را كلیك می كنیم. در كادر ظاهر شده گزینه Selection را انتخاب نموده برای دیدن پیش نمایش چاپ، دكمه Preview را كلیك

می نماییم.

برای چاپ تمام خانه های كاربرگ فعال گزینه Active Sheet رانتخاب می كنیم . و برای چاپ تمام كاربرگ های كارپوشه گزینه Entire workbook را انتخاب می نماییم.

اگر بیش از یكبار بخواهیم صفحات چاپ شوند، در قسمت Number of copies عدد مورد نظر را تعیین

می كنیم.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...