رفتن به مطلب

آموزش عکاسی


panoram

ارسال های توصیه شده

نكاتي در عكاسي (قسمت اول)

عكاسان خوب هم بخاطر رعايت تكنيكهاي عكاسي و هم براي رعايت نكات ظريف است كه عكاسان خوبي هستند. عكس هاي با ارزش زيادي به خاطر تكنيك ضعيف ضايع مي شوند در اينجا چند نكته ياد آوري مي شود كه در زمان گرفتن عكس بهتر است مورد توجه قرار گيرند.

1ـ نزديكتر شويد:

بيشتر آماتورها در زمان عكاسي از موضوع خود خيلي دور مي شوند از داخل لنز نگاه كنيد! اين واقعآ مهم است مخصوصاً زماني كه از مردم عكس مي گيريد. عكاسان حرفه اي از لنزهاي 85 تا 105 ميليمتري براي عكاسي چهره استفاده مي كنند. بيشتر دوربينهاي غير حرفه اي لنزهاي 35mm دارند.

pt1.jpg

2ـ گنجاندن افراد در عكسها:

افزودن افراد به عكسها مفهوم و فضا مي دهد. اين كار رابطه بر قرار كردن با عكس را آسان مي كند و بعضي مواقع به ما يك مفهوم از بزرگي و كوچكي يا مقياس مي دهد.

pt2.jpg

3ـ حركتها را شكار كنيد:

بگذاريد افراد در حال حركت باشند و از لحظه ها عكس بگيريد.

pt3.jpg

4ــ ساختار را ساده نگه داريد:

تركيب ساده فهم و درك را ساده تر مي كند. يك زمينه ( back ground ) ساده كمتر بيننده را گيج مي كند و به آنها اجازه تمركز روي موضوع را مي دهد.

pt4.jpg

لینک به دیدگاه

نكاتي در عكاسي ( قسمت دوم )

  • سوژه را در مركز قرار ندهيد


سعي كنيد موضوع اصلي را در مركز تصوير قرار ندهيد عكاسان حرفه اي از قانون يك سوم استفاده مي كنند يعني سوژه يا موضوع اصلي را حدوداً به فاصله يك سوم از گوشه فريم قرار مي دهند اگر به اين روش عمل كنيد در نتيجه كار شما تاثيري مي گذارد كه حتي فكر آن را هم نمي كنيد.

 

 

1.jpg

  • زاويه را تغيير دهيد.


اين عمل مي تواند عكس را خيال انگيز و دراماتيك كند. تقريباً همه آماتور ها از روبرو عكس مي گيرند ولي زواياي فراوان ديگري وجود دارند كه مي توانند نتايج شگفت انگيزي بوجود آورند.

2.jpg

  • پيش نما ( منظره جلوي عكس ) را در چشم انداز قرار دهيد.


پيش نما جزئيات را به عكس اضافه مي كند و مي توان از آن به عنوان يك قاب طبيعي براي عكس استفاده كرد.

 

3.jpg

  • به نور پردازي و و روشنايي توجه كنيد.


نور مستفيم خورشيد باعث سايه روشن شدن بيش از اندازه عكس مي شود، اما نور ناكافي منجر به يك عكس تار مي شود. هميشه به اين شعار توجه داشته باشيد كه نور عكس را مي سازد.

 

4.jpg

  • از فلاش استفاده كنيد.


فلاش مي تواند وضعيت روشنايي را بهتر كند. ( حتي در يك روز آفتابي )

  • روش نگه داشتن دوربين


تكان هاي دوربين مي تواند يك عكس عالي را ضايع كند. دوربين بايد نسبت به موضوع ثابت نگه داشته شود رعايت اين نكته مخصوصاً در هنگام Zoom كردن بسيار مهم است.

لینک به دیدگاه

عكاسي با دوربين ديجيتال (قسمت اول)

احتمالاً در مورد دوربين هاي ديجيتالي كه همه كار مي كنند، بسيار شنيده ايد. فقط كافيست دكمه اي را فشار دهيد و به طور اعجاب آوري عكس هاي زيبايي خلق كنيد. آياهر چه دوربين بهتري داشته باشيد عكسهاي بهتري نيز خواهيد داشت.؟ شايد اين گونه نباشد!

حقيقت اين است كه شما مي توانيد با يك دوربين ساده و ارزان قيمت، عكسهاي زيبايي بگيريد و يا با يك دوربين گران قيمت، عكسهاي ضعيفي بگيريد. اين دوربين نيست كه عكسهاي زيبايي مي گيرد بلكه عكاس است. با كمي آگاهي و تمايل به انجام تنظيم هاي لازم در موقعيتهاي مختلف مي توانيد از ساده ترين دوربين ها عكسهاي با ارزشي بيرون بكشيد.

اين مقاله به شما كمك خواهد تا عكسهاي زيبايي بگيريد و در عكاسي ديجيتال مانند يك فرد حرفه اي عمل كنيد.

1ــ رنگ ها را گرمتر كنيد

آيا تا بحال توجه كرده ايد كه رنگ عكس هايتان سرد و بي روح است؟ مشكل اينجاست كه در قسمت تنظيمات دوربين گزينه (default) براي White Balance يا ( W B ) در حالت Auto مي باشد كه براي اكثر تصويرها مناسب است اما در حالت Auto تصاوير تمايل به رنگ هاي سرد دارند.

زماني كه از يك منظر در هواي آفتابي عكس مي گيريد White Balance را از Auto به Cloudy تغيير دهيد. بله در هواي آفتابي دوربين را روي هواي ابري تنظيم كنيد. اين تنظيم مانند اين است كه يك ***** گرم مناسب استفاده كنيد. اين عمل باعث مي شود كه رنگ هاي زرد و قرمز غليظتر به نظر برسند و به اصطلاح عكس شما گرمتر شود. در زير دو عكس را ملاحظه مي كنيد شكل 1a در حالت auto و شكل 1b در حالت Cloudy گرفته شده است. دو تصوير را مقايسه كنيد انتخاب با شماست.

fig-1a-cool.jpg

عكس 1a

fig-1b-warm.jpg

عكس 1b

 

 

 

حتماً اين عمل را امتحان كنيد و چند عكس در فضاي آزاد بگيريد ابتدا در حالت Auto سپس Cloudy و عكسها را در كامپيوتر مقايسه كنيد. من حدس مي زنم عكسهاي گرمتر را ترجيح خواهيد داد.

2ــ ***** پلارايزر (Polarizer)

اگر مي خواهيد عكس هايتان واقعاً قوي باشند،از يك ***** پلارايزر استفاده كنيد. يك پلارايزر *****ي است كه هر عكاسي براي عكاسي در فضاي آزاد بايد در اختيار داشته باشد. با كاهش تشعشع ها و انعكاسهاي ناخواسته، عكسهايي كه از ***** پلارايزر استفاده مي كنند باارزش و داراي رنگهاي سيرتري هستند به خصوص تصاوير آسمان.

اگر دوربين شما قابليت نصب ***** را ندارد نااميد نشويد چون حقه اي هست كه بنده سالهاست از آن با دوربين معمولي خودم استفاده مي كنم، اگر يك عينك دودي با كيفيت خوب داريد شيشه هاي آنها را بيرون بياوريد و آنها را تا حد امكان نزديك لنز دوربين قرار دهيد سپس در LCD دوربين خود دقت كنيد كه لبه هاي شيشه اي عينك در عكس نيفتد. عكس 2a بدون ***** گرفته شده است و عكس 2b با ***** پلارايزر خود مقايسه كنيد و قضاوت كنيد.

fig-2a-nopola.jpgعكس 2afig-2b-pola.jpgعكس 2b

 

براي اينكه بهترين نتيجه را بگيريد طوري پشت دوربين قرار بگيريد كه آفتاب از شانه سمت راست يا چپ شما بتابد. ***** پلارايزر زماني بهترين نتيجه را خواهد داشت كه منبع نور با زاويه 90 درجه بتابد .

لینک به دیدگاه

عكاسي با دوربين ديجيتال (قسمت دوم)

3ــ درخشش در تصاوير گرفته شده در فضاي آزاد

يكي ديگر از قابليتهاي باارزش دوربين ديجيتال كه مورد توجه قرار نگرفته است، قابليت انتخاب فلاش دوربين است. يعني شما به عنوان عكاس حتي در هواي آفتابي و در نور زياد مي توانيد با فلاش عكس بگيريد. اين ويژگي در دوربين هاي ديجيتال معمولاً با flash on يا fill flash فعال مي شود. و شما اين قدرت را خواهيد داشت كه عكسهاي زيبايي در فضاي آزاد بگيريد.

در مورد flash on دوربين ابتدا از پشت زمينه تصويري تهيه مي كند و فلاش دوم نور كافي براي موضوع عكاسي شما فراهم مي كند. و نتيجه يك عكس حرفه اي است كه در ساختار عكس شما هر چيزي به اندازه كافي خوب به نظر مي رسد.

fig-3.jpg

با قرار دادن موضوع در سايه يك درخت و قرار دادن دوربين در وضعيت fill flash پسر ها و پشت زمينه جلوه لازم را دارند.

حال سعي كنيد در فضاي آزاد با و بدون فلاش عكس بگيريد بخصوص زمانيكه آفتاب از پشت يا از بغل به موهاي مشخصي كه عكس مي گيريد بتابد حال به درخشش لبه ها توجه كنيد.

يك تكنيك جالب ديگر اين است كه شخصي را كه از او عكس مي گيريد در زير سايه مثلاً يك درخت قرار دهيد و با فلاش عكس بگيريد تا مدل شما مجبور به اخم كردن و جمع كردن چشمها در برابر نور آفتاب نباشد.

اين را بخاطر داشته باشيد كه اكثر دوربين هايي كه فلاش از ابتدا در آنها تعبيه شده است داراي دامنه 3 متري (يا حتي كمتر) هستند. بنابراين مطمئن شويد كه زمانيكه از فلاش استفاده مي كنيد خيلي دور نمي ايستيد.

4ــ macro mode يا close up

زماني را به خاطر آوريد كه كودكي كوچك بوديد و بر روي چمنها بازي مي كرديد؟! وقتي كه بقدر كافي به زمين نزديك شويد تعداد زيادي از مخلوقات را مي بينيد كه قبل از آن حتي فكر نمي كرديد آنها وجود خارجي داشته اند. امروز شايد نخواهيد در حياط منزلتان بروي شكم دراز بكشيد و لباسهايتان را كثيف كنيد. اما اگر close up دوربين خود را فعال كنيد و سعي در كشف دنياي خود با جزئيات بيشتر (ابعاد كوچكتر) داشته باشيد، عكسهاي تر و تازه اي جايزه شما خواهد شد كه قبلاً هيچگاه آنها را تجربه نكرده بوديد.

fig-4.jpg

فقط در دوربين خود به دنبال آيكون close up يا macro mode بگرديد كه معمولاً اين آيكون با سمبل يك گل نشان داده مي شود، آن را فعال كنيد و به اندازه اي كه دوربين شما اجازه مي دهد به سوژه خود نزديك شويد. بعد از اينكه سوژه را پيدا كرديد، دكمه شاتر را تا نصفه پايين نگه داريد تا اين فرصت را به دوربين بدهيد كه روي تصوير زوم كند سپس دكمه را تا انتها فشار دهيد تا عكس گرفته شود.

زمانيكه از مود close up استفاده مي كنيد دامنه تصوير شما بسيار كم عمق خواهد بود، بنابراين روي قسمتي از تصوير زوم كنيد كه براي شما مهمتر است و اجازه دهيد بقيه قسمتهاي تصوير تار بيفتد.

5ــ‌ كارت حافظه حجيم

زمانيكه در حال جمع آوري پول براي خريد يك دوربين ديجيتال هستيد حتماً براي كارت حافظه اضافي پول كنار بگذاريد چرا؟! چون حافظه اي كه دوربين هاي ديجيتال دارند معمولاً خيلي پايين است و مانند اين است كه شما براي يك مسافرت طولاني به جاي غذا كمي تنقلات به عنوان آذوقه برداريد.

اگر يك دوربين 3 مگا پيكسلي داريد حداقل 256 مگا بايت حافظه نياز داريد، 512 مگا بايت براي 4 مگا پيكسل و 1 گيگا بايت براي دوربين هاي با روزلوشن 6 مگا پيكسل و بالاتر مناسب است.

6_ رزولوشن بالا

يكي از دلايل مهمي كه بايد يك كارت حافظه با ظرفيت بالا بخريد اين است كه بتوانيد از حداكثر رزولوشن دوربين خود استفاده كنيد. در غير اينصورت پول خود را هدر داده ايد. چون دوربيني خريده ايد كه از قابليتهاي آن استفاده نكرده ايد.

چرا نبايد عكسهاي با كيفيت پايين بگيريد؟ چون نمي دانيد كه عكس بعدي كه مي گيريد ممكن است بهترين عكس قرن 21 باشد. و اگر يك عكس زيبا با كيفيت 640x480 بگيريد به اين معناست كه از اين عكس مي توانيد يك پرينت با اندازه يك كارت اعتباري بگيريد.

به عبارت ديگر اگر عكس به رزولوشن 4 مگاپيكسل يا 2272x1704 يا بزرگتر بگيريد مي توانيد آن را با ابعاد 20x25 سانتي متر چاپ كنيد و با اين كيفيت عكس شما حتي براي چاپ در يك مجله كافي است. در ضمن سعي كنيد تا جاييكه امكان دارد به سوژه نزديك شويد. اين كار به شما اين آزادي را مي دهد تا در صورت نياز قسمتي از عكس را با استفاده از نرم افزار هاي گرافيكي جدا كنيد. و هنوز عكس شما كيفيت قابل توجهي داشته باشد، تا بتوانيد از آن يك پريتت خوب بگيريد.

نكته اينجاست كه شما بايد مقدار كافي حافظه در اختيار داشته باشيد.

لینک به دیدگاه

عكاسي با دوربين ديجيتال (قسمت سوم)

سه پايه مناسب

اگر فردي كه براي عكاسي از سه پايه استفاده مي كند، در حاليكه مي تواند اين عكس را بدون سه پايه بگيرد، بدانيد كه او يك عكاس حرفه اي است. براي موضوع هاي عكاسي ثابت و مشخص سه پايه بسيار مفيد است.

مشكلي كه در استفاده از سه پايه وجود دارد، بزرگ و حجيم بودن آن است و حمل آن باعث دردسر مي شود.

براي عكاسان ديجيتال يك خبر خوب وجود دارد و آن اينست كه سه پايه هاي جديدي كه به بازار آمده است، كوچك و كم حجم و سبك است و مي توانيد آن را در جيب خود بگذاريد.

fig-6-ultrapod.jpg

سرگرمي با عكسهاي تأخيري

با داشتن سه پايه مي توانيد از يك خاصيت ديگر دوربين خود استفاده كنيد و آن گرفتن عكس بعد يك تأخير زماني است كه آنرا در دوربين هاي ديجيتال با «Self timer» نشان مي دهند. اين تأخير زماني 10 ثانيه فرصت مي دهد تا يك مشكل قديمي حل شود و آن حضور عكاس در كادر است.

يك خاصيت ديگر اين روش عدم لرزش دوربين در زمان عكس گرفتن است، چون زمانيكه شما دكمه دوربين را فشار مي هيد دوربين تكان مي خورد.

عكاسي از حركت آب

اين عكسها با يك تركيب مناسب از حركت آب و تنظيم دوربين به طوريكه شاتر آن براي يك يا دو ثانيه باز بماند، خلق مي شود و يك جريان نرم از حركت آب بوجود مي آيد كه همانند يك تابلوي نقاشي به نظر مي رسد. در حاليكه ساير اجزاي موجود در عكس عادي و با جزئيات كامل ديده مي شوند.

fig-7a-water.jpg

fig-7b-water.jpg

شما به يك سه پايه احتياج خواهيد داشت تا دوربين را در طول مدتي كه شاتر باز مي ماند ثابت نگه داشته و عكس مات نشود و به همين دليل بهتر است از خاصيت Self timer استفاده كنيد.

راه ديگر، استفاده از يك عينك آفتابي در برابر لنز دوربين است كه به دوربين اين فرصت را مي دهد تا شاتر، مدت بيشتري باز بماند.

نتيجه نهايي

بيشتر دوربين هاي ديجيتال حتي دوربين هايي كه براي استفاده افراد مبتدي و به قيمت ارزان در بازار يافت مي شوند تعداد زيادي توابع قابل استفاده دارند. با خرج كمي ابتكار مي توانيد عكسهايي بگيريد كه براي بيننده ها اين سؤال را مطرح مي كند كه:« اين عكس با چه دوربيني گرفته شده است؟ »

مي توان هر پاسخي به اين سؤال داد ولي اكنون شما مي دانيد كه دوربين مسئول عكسهايي كه گرفته شده، نيست.

لینک به دیدگاه

براي مراقبت از دوربين ديجيتال چه بكنيم و چه نكنيم؟

  1. به طور منظم دوربين را تميز كنيد.


  2. دوربين خود را در برابر ضربه، لرزش، ميدان مغناطيسي، دود، آب، بخار، شن يا مواد شيميايي محافظت كنيد.


  3. كليه قطعات متحرك دوربين ديجيتال را بادقت حركت دهيد.


  4. هميشه قبل از اينكه كابل برق يا رابط را قطع كنيد يا وصل كنيد يا حافظه يا باتري را جا بزنيد يا در بياوريد دوربين را خاموش كنيد.


  5. دوربين را در جاهاي مرطوب، پرگرد و غبار و كثيف استفاده نكنيد.


  6. دوربين را در دماي خيلي بالا يا خيلي پايين قرار ندهيد.


  7. دوربين را در برابر نور مستقيم آفتاب براي مدت طولاني قرار ندهيد بخصوص در داخل ماشين وقتي پشت شيشه قرار دارد.


  8. دوربين خود را در محيط خشك نگهداري كنيد.


لینک به دیدگاه

Aperture چيست؟ قسمت اول

وقتي كه به مشخصات فني يك دوربين ديجيتال نگاه مي كنيد يكي از اولين ويژگيهايي مي بينيد عبارت است از aperture range يا maximum aperture.

در اين مقاله ما aperture را گشادي يا گشادي لنز مي ناميم و اما وظيفه اصلي لنز يك دوربين جمع آوري نور است و گشادي لنز عبارت است از شعاعي از لنز كه باز مي شود و معمولاً اين گشادي بوسيله يك عنبيه كنترل مي شود. هر چه شعاع باز شدن لنز يا گشادي لنز بيشتر باشد نور بيشتري به فيلم يا سنسور (اگر دوربين ديجيتال باشد) مي رسد.

گشادي (aperture) با F و يك عدد همراه آن مشخص مي شود مثلاً F2.8 يا F/2.8 .

هر چه اين عدد كوچكتر باشد شعاع باز شدن لنز يا گشادي آن بيشتر است.

امروزه در دفترچه راهنماي بعضي از دوربين ها به جاي مثلاً F2.8 آن را به صورت aperture2.8 بيان مي كنند. به هر حال در اصل مطلب فرقي نمي كند.

در عمل بسياري از دوربين هاي معمولي داراي گشادي لنز ثابت هستند ولي در دوربين هاي حرفه اي تر گشادي لنز داراي يك محدوده است بنابراين زمانيكه مشخصات دوربين را مشاهده مي كنيد ممكن است به يكي از چند روش زير با آن روبرو شود.

Maximum Aperture*

F2.8

Maximum Aperture

يعني به سادگي بيان مي كند كه بيشترين گشادي لنز F2.8 است.

aperture Range*

F2.8 - F8.0

Aperture Range

 

يعني بيشتر و كمترين مقدار گشادي لنز را به شما داده است و مقدار گشادي آن بين اين دو عدد با مقادير استاندارد وجود دارد.

Maximum Wide - Angle،Telephoto Aperture*

F2.8 - 3.5 or F2.8(w)- F3.5(T

Aperture

 

يك لنز سريع داراي بالاترين ميزان گشادي لنز است براي دوربين هاي ديجيتال امروزي F2.4 و F2.0 و براي دوربين هاي داراي فيلم 35 ميليمتري F1.2 و F1.4 سرعت لنز بالايي خواهد بود.

يك محدوده Aperture خوب

تجربه شخصي بنده براي يك محدوده Apertureمناسب عبارتست از F1.8 - F16 كه شامل مقادير زير خواهد بود.

F16

F11

F8

F5.6

F4

F2.8

F1.8

 

بين مقادير ماكزيمم و مينيمم 5 مقدار وجود دارد.

لینک به دیدگاه

Aperture چيست؟ قسمت دوم

 

 

 

گشادي لنز و عمق تصوير

ما در اين باره صحبت كرديم اما احساس بوجود آمده در تصوير حاصل آن چيزي است كه اهميت دارد.

عمق تصوير فاصله اي است كه روي آن زوم (تمركز) مي شود.

زماني هست كه مي خواهيد از يك منظره عكس بگيريد در اين حالت مي خواهيد همه چيز چه دور و چه نزديك در تصوير شما باشد ولي زماني هست كه مي خواهيد يك موضوع را از پشت زمينه جدا كنيد يا روي قسمتي از تصوير زوم شود و قسمت ديگر (كه مثلاً در پشت آن است) خارج از دامنه زوم باشد و يك قسمت خاص از تصوير داراي وضوح و بقيه آن تار به نظر برسد.

يكي از راههاي تأثير بر عمق تصوير انتخاب Aperture مناسب است.

يك قانون تخميني اين است:

*يك Aperture بزرگ (يا F با مقدار كوچك) مثلاً F/2.8 براي بدست آوردن عمق كم تصوير (وضوح تصوير در فاصله كم) استفاده كنيد.

*يك Aperture كوچك (يا F با مقدار بزرگ) مثلاً F/8.0 براي بدست آوردن عمق تصوير بالا (وضوح تصوير تا فاصله دور) استفاده كنيد.

 

بزرگترين Aperture چيز بدرد بخوري است چون به شما اجازه مي دهد نور بيشتري از لنز عبور كرده و به سنسورها برسد و بنابراين كمك مي كند تا شاتر سريعتر عمل كند و سرعت بالاي شاتر با عمق كم تصوير را مي دهد. تا تصاويري بگيريد با يك موضوع واضح و پشت زمينه تار. كمترين Aperture هم چيز خوبي است. چون به شما اين امكان را مي دهد تا در يك روز آفتابي از شاتر با سرعت پايين استفاده كنيد و بدين وسيله حركتها را به نمايش بگذاريد. مانند حركت آب در يك رودخانه يا حركت چرخهاي اتومبيل در حال حركت. يك مزيت ديگر Aperture كوچك افزايش عمق تصوير است و مي توانيد با آن عكسهاي زيبايي از مناظر بگيريد، به گونه اي كه قسمتهاي دور تصوير واضح و شفاف همانند قسمتهاي نزديك آن به نظر مي رسند.

لینک به دیدگاه

چگونه عكاس خوبي باشيم؟

 

  • يك عكاس خوب در هواي بد شناخته مي شود.
  • بهترين دوربين آن است كه در پشت آن بهترين عكاس قرار دارد.
  • يك عكاس خوب مانند يك مهندس اندازه گيري مي كند، مانند يك فيلسوف فكر مي كند و دنيا را مانند يك شاعر مي بيند.
  • بهترين عكس آن است كه هنوز آنرا نگرفته ايد.
  • عكاسي و صداقت دست در دست يكديگر كار مي كنند.
  • عكاسي از آنجايي كه هنر و تكنولوژي با هم تقاطع دارند آغاز مي شوند.
  • با عكاسي كسي چيزي نمي گويد بلكه شخصي آنچه را بايد گفته شود به نمايش مي دهد.
  • اگر شما عكاس ماهري باشيد حتي از گرد و غباري كه روي لنز نشسته است براي گرفتن عكس بهتر كمك مي گيريد.
  • از اساتيد عكاسي پيروي كنيد تا زمانيكه خودتان يكي از آن اساتيد شويد.
  • ابتدا يك گل را بشناسيد سپس از آن عكس بگيريد.
  • دوربين را براي مدت طولاني كنار نگذاريد اين براي هر دوي شما (عكاس و دوربين) مضر است.
  • يك دوربين پيشرفته لزوماً عكسهاي عالي نمي گيرد.
  • بسياري از عكاسان بيشتر نگران وضوح ظاهري عكس هستند تا مفهوم آن.
  • درباره عكاس با دوربينش قضاوت نكنيد بلكه با عكسهايش در مورد او قضاوت كنيد.
  • شما عكاس خوبي مي شويد اگر بدانيد كه چه چيزي سبب مي شود شما عكاس بدي باشيد.
  • خوب است كه نسبت به فيلمي كه استفاده مي كنيد حساس باشيد.
  • يك عكاس خوب سوژه عكاسي را حتي از پشت يك مه غليظ توصيف مي كند.
  • دوربين هاي اتوماتيك لزوماً عكسهاي زيبايي نمي گيرند آنها فقط متخصص فني خوبي هستند نه يك هنرمند خوب.

لینک به دیدگاه

آشنايي با زوم دوربينها

 

زوم يا بزرگنمايي يك ويژگي براي دوربين هاست كه با فاصله كانوني مشخص مي شود. فاصله كانوني به فاصله بين لنز و سنسور يا فيلم دوربين گفته مي شود. هر چه فاصله كانوني بيشتر باشد توانايي آن در گرفتن يك عكس واضح و بزرگ از فاصله دور بيشتر است.دوربين هاي قديمي كه از فيلم عكاسي استفاده مي كردند فقط زوم اپتيكال داشتند ولي امروزه دوربينهاي ديجيتال ممكن است هم زوم اپتيكال و هم زوم ديجيتال داشته باشند.

زوم اپتيكال بسيار برتر از زوم ديجيتال است. با استفاده از زوم اپتيكال همانند دوربين هاي سنتي دوربين داراي يك لنز است كه مانند تلسكوپ مي تواند قسمتي از تصوير را كه مورد نظر شماست براي شما بزرگنمايي كند و سوژه عكاسي را براي شما بزرگتر مي كند. دوربين هاي ديجيتال با توانايي زوم متفاوتي در بازار يافت مي شوند. اگر شما مشتاق عكاسي هستيد تمايل به گرفتن عكسهاي با كيفيت بالا از دور داريد. قبل از انتخاب دوربين به قدرت زوم اپتيكال آن به اندازه كافي دقت كنيد تا مطمئن شويد نياز شما را برآورده مي كند.

زوم ديجيتال خيلي مؤثر نيست. بعلاوه استفاده از اين نوع زوم بدون دانستن چگونگي عملكرد آن مي تواند منجر به عكسهاي مأيوس كننده اي شود. زوم ديجيتال مانند اين است كه قسمتي از عكس را در يك برنامه ويرايش عكس مانند فتوشاپ از آن جدا كنيد(يا از دستور corp استفاده كنيد.) كه اين عمل سبب كاهش كيفيت و رزولوشن تصوير مي شود و عكس شما دانه دانه يا مات مي شود.

شايد فكر كنيد پس چرا كمپاني هاي ساخت دوربين هاي ديجيتال اين قدر بر روي زوم ديجيتال و قدرت آن تبليغ مي كنند و اين قابليت را به دوربين اضافه مي كنند؟ پاسخ ساده است براي اينكه در بازار رقابت محصول خود را بهتر از محصول رقيب نشان دهند و تجربه نشان داده كه موفق هم شده اند.

لینک به دیدگاه

***** هاي عكاسي

مدتهاست كه عكاسان حرفه اي از ***** هاي عكاسي استفاده مي كنند. آنها براي ايجاد چلوه هاي ويژه و يا افزودن كنتراست بعضي از رنگها اين ***** ها را به كار مي برند. از ***** ها براي تنظيم كردن white balance هم استفاده مي شود.

براي مثال فرض كنيد يك فيلم براي دماي رنگ متناسب با نور يك روز آفتابي ساخته شده است. وقتي در داخل اتاق با اين فيلم ها عكس مي گيريد، رنگ تصوير تمايل به زردي دارد. كه اين اثر نور لامپ است. و براي جبران آن بايد از يك ***** مناسب استفاده كنيد. تا نور مناسب داشته باشيد.

برتري بزرگ دوربين هاي ديجيتال اين است كه شما مي توانيد white balance را بدون استفاده از ***** تنظيم كنيد.

حتي پس از انتقال عكس به كامپيوتر شخصي خود مي توانيد با استفاده از نرم افزار هاي مختلف ويرايش تصوير جلوه هاي مختلفي به عكس خود بيفزاييد. در گذشته اين كار با ***** هاي عكاسي انجام مي گرفت. با استفاده از كمي خلاقيت و نرم افزار هاي موجود مي توانيد جلوه هايي كه مي خواهيد خلق كنيد.

تنها *****ي كه يك دوربين ديجيتال لازم دارد ***** پلارايز است.

***** هاي پلارايز دو نوع هستند:

  • ***** پلارايز خطي
  • ***** پلارايز حلقوي ( دايره اي )

هر دو نوع ***** يك اثر را دارند ولي *****هاي حلقوي گرانتر هستند. براي دوربين هاي ديجيتال مي توان از هر دو نوع آن استفاده كرد.

***** پلارايز رنگ آسمان را آبي ژرف نشان ميدهد، انعكاس نور را از شيشه ها و آب به حداقل مي رساند و درخشندگي زياد اجسام غير فلزي را كاهش مي دهد. و مي تواند براي صحنه هاي عكاسي با درخشندگي زياد براي كاهش نور ورودي به داخل لنز موثر باشد.

لینک به دیدگاه

ساخت يك استوديوي عكاسي در خانه

آيا استوديو رويايي شما براي عكاسي يك ساختمان لوكس با نورهاي طبيعي كه از پنجره داخل مي شود و پرده هاي پشت زمينه اي با رنگ ها و طرح هاي مختلف و تعداد زيادي تجهيزات نوري است؟ اگر سرمايه زيادي داشته باشيد مي توانيد اين كار را انجام دهيد اما احتياجي به اين كارها براي ساخت يك استوديوي عكاسي نيست. شما مي توانيد به راحتي يك استوديوي خانگي براي خانواده و دوستان و حتي براي مشتريان خود بسازيد. براي شروع اين مقاله را بخوانيد.

پشت زمينه

پشت زمينه مي تواند يك ديوار سفيد يا يك صفحه نقاشي شده براي پشت زمينه باشد پارچه هاي بزرگ كه بتوان روي آنها با spray نقاشي كرد (بهتر است رنگ را از خود عبور ندهند) براي اين كار مناسب هستند به اين روش مي تولانيد پشت زمينه هايي با رنگهاي مختلف بوجود بياورديد و پول كمي خرج كنيد.

پايه براي پشت زمينه

براي اين منظور مي توانيد از پايه ثابت يا متحرك استفاده كنيد. شما مي توانيد با استفاده از ميخ پشت زمينه را به ديوار ثابت نگه داريد يا از كاغذهايي كه قابليت پيچيدن دارند استفاده كنيدتا به راحتي يك پشت زمينه را جمع و ديگري را سوار كنيد.

پايه هاي عمودي با نگه دارنده هاي افقي مي توانند به شما كمك كنند تا دامنه حركت خود را به خوبي اضافه كنيد. شما مي توانيد روي آنها چراغهاي اضافي نصب كنيد حتي مي توانيد اين پايه ها را با لوله هاي PVC با قطر 1 تا 1/2 اينچ بسازيد فقط چند زانو و چند سه راهي لازم داريد.

نور

نور هيجان انگيزترين قسمت و مؤثرترين قسمت از ساخت يك استوديو خانگي است. هدف از نورپردازي كنترل نور است. نه توليد نور هاي زياد و درخشنده. يك راه كنترل نورهاي ناخواسته است. هر پنجره اي نزديكي ناحيه عكاسي شما مي تواند سبب ايجاد درخشندگي هاي ناخواسته شود و يا ممكن است نور شما را تكميل نمايد. در صورتيكه نور پنجره ها مزاحم باشد مي توانيد با استفاده از پرده هاي تيره رنگ پنجره ها را مسدود نماييد. به طوريكه هيچ نوري از پنجره ها داخل اتاق نشود.

سعي كنيد تمام چراغهاي پرنور كه روي سقف اتاق وجود دارند خاموش كنيد. و از يك صفحه پخش نور استفاده كنيد اين صفحات به شما كمك مي كنند كه از شدت نور در يك ناحيه خاص كم كنيد و نور رادر ناحيه بزرگتر بگسترانيد و همينطور به اصطلاح از حرارت نور بكاهيد.

تنظيمات استوديو

وقتي استوديو شما حاضر شد به فضايي در حدود 2 متر بين موضوع عكاسي و پشت زمينه احتياج داريد تا از سايه هاي ناخواسته جلوگيري كنيد. اگر چنين فضايي در اختيار نداريد سعي كنيد نور خود را در ارتفاع بيشتري قرار دهيد.

اكنون تقريباً همه چيز حاضر است شروع به عكاسي كنيد اما از خلاقيت خود استفاده كنيد و تجارب جديد را به امتحان كنيد و نتايج آنها را بررسي كنيد. هر روز به تجربه شما افزوده خواهد شد و عكس هاي زيبا تري خلق خواهيد كرد.

لینک به دیدگاه

ثابت نگه داشتن دوربين براي عكاسي در نور كم

همانطور كه مي دانيد وقتيكه نور كافي نيست و فلاش جوابگو نيست، نويز تصوير ديجيتالي كه با يك دوربين ديجيتال گرفته مي شود، زياد شود. در اين حالت چون لنز دوربين مدت بيشتري باز مي ماند لرزشهاي دست شما مي تواند باعث تار شدن و كاهش كيفيت عكس شما شود. در اين شرايط با رعايت نكات ساده اي مي توانيد عكسهاي بهتري بگيريد.

ــ ياد بگيريد دوربين را ثابت تر از گذشته در دست بگيريد و سعي كنيد از لنز براي زوم اپتيكال استفاده نكنيد.

ــ براي اينكه دوربين را بدون حركت نگه داريد. ته دوربين را بر روي كف دست چپ خود نگه داريد و انگشتان خود را در جلوي دوربين و دور لنز قرار دهيد. كف دست شما به عنوان سكو و پايه دوربين است و هيچ فاصله اي نبايد بين ته دوربين و كف دست شما قرار داشته باشد.

ممكن است مشكل به نظر بيايد ولي با كمي تمرين متوجه مي شويد كه بهترين روش است.

ــ يك نفس عميق بكشيد و اجازه دهيد نصف هواي دم خارج شود.

ــ پاهاي شما بايد به اندازه عرض شانه باز شوند.

ــ اگر به اندازه كافي وقت داريد دوربين را بر روي سه پايه قرار داده و از حالت تأخيري آن استفاده كنيد.

اطااعات بيشتر براي اينكه در نور كم عكس بگيريد.

دست راست شما كه سمت راست دوربين را مي گيرد، جهت دوربين را مشخص مي كند و كنترل حركت بدنه دوربين را در دست دارد.

دوربين را در برابر چشمانتان قرار دهيد. آرنجتان را بوسيله پهلوي خود ثابت نگه داريد. دوربين را به سمت عقب بكشيد به گونه اي كه پيشاني شما دوربين را لمس كند.

زمانيكه آماده ايد عكس بگيريد يك نفس بكشيد نصف هوا را بيرون دهيد و بقيه را در سينه حبس كنيد. در اين لحظه بدن بيشترين تكاني كه مي خورد به سمت جلو و عقب است سعي كنيد آنرا كنترل كنيد.

اكنون شما آماده هستيد. از همه انگشتان دست را استفاده كنيد و به دوربين و دكمه آن فشار وارد كنيد البته به آرامي. با چند بار تمرين مهارت شما زياد مي شود. پس در روشنايي روز سعي كنيد اين تمرينات را انجام دهيد تا در نور كم بدرد شما بخورد.

لینک به دیدگاه

حداكثر استفاده از باتري دوربين ديجيتال

به خاطر داشته باشيد كه چه باتري هاي قابل شارژ و چه باتريهاي معمولي، عمر محدود دارند. هيچ چيز بدتر از اين نيست كه يك عكس يا يك صحنه خوب را به خاطر تمام شدن باتري از دست بدهيد.

خصوصيات باتريهاي مختلف با يكديگر متفاوت است و همينطور خصوصيات دوربين هاي ديجيتال با يكديگر متفاوت است و مصرف باتري آنها هم يكسان نيست. و همينطور قسمتهاي مختلف دوربين ديجيتال مصرف گوناگون دارند و بعضي از اين قسمتها انرژي بيشتري مصرف مي كنند.

قسمتهايي از دوربين كه انرژي بيشتري مصرف مي كنند عبارتند از: صفحه lcd، فلاش و موتوري كه اجزاي مكانيكي دوربين مانند مكانيزم زوم را به حركت در مي آورد. دوربين هاي ديجيتال به شما اجازه مي دهند تا عكس گرفته شده را روي صفحه lcd ببينيد يا مي توانيد به جاي اينكه صفحه را از طريق چشمي ببينيد آنرا از صفحه lcd ببينيد و از آن صفحه عكس بگيريد. يك صفحه lcd نسبتاً انرژي زيادي مصرف مي كند. به اين دليل است كه اگر مدتي دورين ديجيتال را بدون استفاده نگه داريد به صورت خودكار lcd آن خاموش مي شود، تا در مصرف باتري صرفه جويي كند. زمانيكه مشغول انجام تنظيمات دوربين ديجيتال خود هستيد زمان خاموش شدن صفحه lcd را روي كمترين زمان قرار دهيد.

در اين جا چند نكته براي افزايش كارايي باتري ذكر مي شود، بلكه كمكي باشد تا حداكثر استفاده را از قدرت باتري دوربين خود ببريد.

ــ lcd را خاموش كنيد و از چشمي استفاده كنيد، فقط زماني از lcd استفاده كنيد كه نمي توانيد از چشمي استفاده كنيد. بنابراين هنگام خريد دوربين بايد توجه كنيد كه دوربين مرد نظر شما داراي چشمي هست يا خير؟

ــ سعي كنيد تا جاييكه امكان دارد از نگاه كردن به عكسها از صفحه lcd خودداري كنيد.

ــ از زوم كردن مداوم وقتي لزومي ندارد خودداري كنيد هر بار كه عمل زوم را انجام مي دهيد در ححال مصرف انرژي هستيد. دوربين هايي كه داراي ززوم اپتيكال هستند انرژي زيادي در حين زوم كردن مصرف مي كنند. البته نيمي توان اصلاً از زوم استفاده نكرد ولي مي توان از زوم بي مورد جلوگيري كرد. در اكثر دوربين هاي ديجيتال دكمه اي كه براي گرفتن عكس وجود دارد دو مرحله اي است با فشار اول و نگه داشتن آن (مرحله اول) دوربين بر روي صحنه عكاسي زوم مي كند و در اين وضعيت باقي مي ماند تا فشار بيشتري بر روي دكمه وارد شود و عكس گرفته شود. با نگه داشتن زياد دكمه در مرحله اول انرژي زيادي تلف مي شود.

ــ هر از چند گاهي باتري را شارژ كنيد. باتريها به مرور انرژي خود را از دست مي دهند. حتي زمانيكه استفاده نمي شوند حال اگر حرفه شما عكاسي است پس بهتر است كه باتري باتريهاي شما هميشه شارژ باشند پيشنهاد بنده روزي يكبار اگر هر روز عكاسي مي كنيد است.

ــ مصرف باتري را حدس بزنيد. اگر قرار است از يك صحنه فقط چند عكس در نور روز بگيري احتياج به باتري زيادي نداريد ولي اگر قرار است در طول روز عكاسي كنيد و به فلاش هم احتياج داريد بهتر است از قبل فكري براي باتريهاي خود كرده باشيد.

ــ زمانيكه از فلاش دوربين ديجيتال را خاموش مي كنيد كمي iso دوربين را بالاتر ببريد يا حساسيت آن را به نور بيشتر كنيد. توجه داشته باشيد كه هر چه iso بيشتري داشته باشيد فايل ديجيتال مناسبتري خواهيد داشت.

مواظب باتري هاي قليايي (معمولي) يا باتريهاي nicad يا nimh باشيد. اين باتريها كاملاً سمي هستند بنابراين يك برنامه صحيح براي دور ريخت آنها داشته باشيد.

لینک به دیدگاه

عكاسي ديجيتال از نور تا رم

فرآيندعكاسي ديجيتال عبارتست از ثبت اثر نور بوسيله دوربين عكاسي تا تصوير مورد نظرحاصل شود. حال اين عكس بايد به گونه اي در دوربين نگهداري شود تا بتوان در آينده از آن استفاده كرد. اين عمل بوسيله سنسورهاي تصويري دوربين، كامپيوتر پروسس تصوير و رم انجام مي گيرد.

در دوربين هاي آنالوگ قديمي يك فيلم شيميايي وجود داشت كه در هنگام عكاسي نسبت به انرژي نور واكنش نشان مي داد. تا تصوير نهايي را باظاهر كردن فيلم بدست آورد. ولي در دوربين هاي ديجيتال امروزي اينگونه نيست.

در دوربين هاي ديجيتال نورها بر روي يك تكه فيلم جمع آوري نمي شوند، بلكه آنچه از لنز مي گذرد به سنسورهاي حساس به نور برخورد مي كند اين سنسورها انرژي نور را به انرژي الكتريكي تبديل مي كنند.

1.png

 

سنسور تصوير

سنسور تصوير در حقيقت يك چيپ الكترونيكي است كه بر روي يك برد در داخل دوربين نصب شده است. سطح اين چيپ از ميليونها چشم كوچك پوشانده شده است، هر كدام از آنها مقدار معيني نور را ثبت مي كنند. و يك پيكسل را مي سازند. به كمك علم نوين الكترونيك اطلاعات مربوط به اين ميليونها نقطه به يك تصوير ديجيتال تبديل مي شود.

اطلاعات حاصل از هر باز و بست لنز در پروسسور تصوير پردازش مي شوند. اين همان جايي است كه تصاوير به فايلهاي ديجيتال تبديل مي شوند. و در نهايت اين فايلها در حافظه دوربين ذخيره مي شوند.

اكنون تصاوير شما ديجيتال هستند يعني مي توانيد آنها را بارها و بارها كپي كنيد از جايي به جاي ديگر و از حافظه به كامپيوتر انتقال دهيد بدون اينكه كيفيت خود را از دست بدهد.

3.png

شكل 12 داخل يك دوربين نيكون cool pin را نشان مي دهد، كه سنسور كوچك تصوير بر روي برد نصب شده است و لنز در مقابل آن قرار دارد.

براي ذخيره فايلها از كارت حافظه استفاده مي شود امروزه كارتهاي xD به بازار آمده اند كه كوچكترين كارتها هستند و انرژي باتري را كمتر هدر مي دهند وبراي دوربين هاي كوچك بسيار مناسب هستند. بيرون كشيدن و جازدن اين كارتها كمي ازكارتهاي قديمي مشكلتر است. بنابراين انتقال فايل با كابل USB به مراتب ساده تر است.

لینک به دیدگاه

آشنايي با ISO و حساسيت بالا

عكاسي با ISO بالا به شما كمك مي كند در نور كم تا حد ممكن از تار شدن تصوير جلوگيري كنيد. اين خاصيت معمولاً به شما اجازه مي دهد بدون فلاش عكس هايي بگيريد كه طبيعي تر به نظر مي رسند.

اگرچه در دوربين ههاي ديجيتال معمولي كه سنسورهاي كوچكي دارند. با افزايش ISO از 100 كيفيت تصوير هم افت مي كند. حقيقت اين است كه هر چه ISO بيشتر باشد نويز تصوير هم بيشتر است.

همانطور كه ذكر شد با چند استثنا فقط دوربين هايDigital Single Reflex) DSR) با ISO بالا مي توانند عكس هاي واضحي بگيرند.

بهينه سازي سنسورها

كارخانه هاي سازنده در حال انجام بهينه سازي هايي بر روي سنسورها هستند. يكي از اين كمپاني ها Fojifilm است كه با توليد سنسورهاي Super CCD به موفقيت هايي در اين زمينه دست پيدا كرده است. البته همه دوربينهاي ساخت كمپاني Fojifilm داراي اين تكنولوژي نيستند. سنسورهاي Super CCD نور بيشتري را با نويز الكتريكي كمتر مي بينند. به طوريكه عكس هاي با ISO 400 شفافتر مي شوند. و حتي عكس هايي كه با 800ــ ISO با اين دوربين ها گرفته شده اند قابل قبول و قابل استفاده هستند. و عكس هايي كه 1600ــISO گرفته شده اند داراي نويز هستند ولي جزئيات كمي از تصوير از بين مي رود.

مشكلات استفاده از مود حساسيت بالا

بعضي از دوربينهاي يك مود براي حساسيت بالا دارند كه در نور كم فعال مي شود. اين مود يا وضعيت با توجه به نور به طور اتومات ISO بالاتر را انتخاب مي كنند. در بعضي از دوربين هاي ديجيتال زمانيكه ISO بالا را انتخاب مي كنيد به طور اتومات رزولوشن عكس را كاهش مي دهد. مثلاً اگر دوربين شما 6 مگاپيكسل باشد با ISO بالا ممكن است رزولوشن عكس 3 مگاپيكسل شود.

كاهش نويز و ISO بالا

دوربين هاي ديجيتال براي اصلاح نويز از يك نرم افزار كاهش نويز يا Noise Reduction استفاده مي كنند. ولي اين خاصيت مي تواند كمي تصوير را تار كند. به اين ترتيب شما جزئيات ريز عكس را از دست مي دهيد و لكه هاي رنگي در تصوير شما ظاهر مي شود. هر چه ISO را بالاتر ببريد سيستم كاهش نويز فعالتر مي شود و در نتيجه لكه هاي بيشتر و جزئيات كمتر در عكس خواهيد داشت.

حال چگونه از ISO بالا استفاده كنم.

اگر دوربين ديجيتالي داريد كه به راحتي مي توان آنرا ثابت نگه داشت تا حد امكان از ISO بالا استفاده نكنيد. براي يك عكس مهم كه بايد در نور كم گرفته شود از ISO پايين و سه پايه براي دوربين خود استفاده كنيد.

زمانيكه در نور كم عكاسي مي كنيد بهتر است ISO را خود انتخاب كنيد تا اينكه اجازه دهيد دوربين مقدار ISO را براي شما انتخاب كند. دوربين خود را با بالاترين ISO ها امتحان كنيد، تا بيشترين ISO موررد قبول شما مشخص شود.

لینک به دیدگاه

حداقل ويژگيهاي يك دوربين ديجيتال

حتي اگر شما يك عكاس حرفه اي نباشيد، براي عكاسي آماتور احتياج به دوربيني داريد كه داراي حداقل ويژگيهايي باشد. با توجه به اينكه در بازار دوربين هاي مختلفي با قابليت هاي گوناگون يافت مي شود انتخاب يك دوربين متناسب با نياز كار بدون داشتن يك سري اطلاعات در مورد دوربين هاي ديجيتال كار ساده اي نيست. در اينجا سعي شده است. كمترين امكاناتي كه براي عكاسي ديجيتال لازم است را خدمتتان ارائه كنيم. البته شما مي توانيد با توجه به نياز خود در هر مورد از قابليت هاي بالاتري استفاده كنيد.

ــ مگا پيكسل: كه به رزولوشن يا كيفيت عكس شما از نظر جزئيات بستگي دارد و بايد به اندازه اي باشد كه براي پرينت عكس كافي باشد. اگر به اين عامل توجه نشود نمي توانيد از عكسهاي با ابعاد بزرگ پرينت بگيريد يا قسمتي از عكس را پرينت بگيريد. حداقل مگاپيكسل براي هر پرينت با كيفيت و ابعاد بزرگ 6 مگاپيكسل است كه البته اين ويژگي در دوربينهاي امروزي به سرعت در حال پيشرفت است.

ــ ويژگيهاي خودكار (اتومات): از قبيل auto white balance, auto exposure, auto focus

ــ زوم اپتيكال 3xــ 4x: دوربيني كه فقط زوم ديجيتال دارد نخريد امروزه اكثر دوربينها زوم اپتيكال دارند. توجه داشته باشيد كه زوم ديجيتال كاربرد چنداني ندارد.

ــ مانيتور LCD: مانيتور LCD يكي از ملزومات دوربين هاي ديجيتال امروزي است و اين مانيتورها مرتباً در حال بهينه سازي بوده اند ولي هنوز دوربينهايي هستند كه تصوير مانيتور آنها در نور روز قابل رويت نيست. و البته هر چه ابعاد مانيتور LCD بيشتر باشد بهتر مي توانيد عكس هاي خود را بررسي كنيد و در صورت لزوم عكس مجدد بگيريد.

ــ فشرده سازي (compression): فشرده سازي روشي براي كاهش حجم فايل يك عكس ديجيتال است. دوربين شما بايد قابليت تنظيم كيفيت و فشرده سازي عكسها را داشته باشد.

ــ مودماكرو: براي عكاسي از فاصله كم به اين ويژگي احتياج داريد. از جمله استفاده هاي آن مي توان به عكاسي از گل ها و حشرات و ... اشاره كرد.

ــ فلاش اتومات: در اين حالت زمانيكه نور كافي نيست به طور اتومات فلاش روشن مي شود. اگر به عكاسي با فلاش زياد احتياج پيدا مي كنيد بهتر است دوربيني بخريد كه فلاش خارجي بر روي آن قابل نصب باشد. يا حداقل بتوان زاويه فلاش را تنظيم كرد. اين ويژگي براي عكاسي از فاصله كم بسيار مفيد خواهد بود.

ــ لامپ كمكي زوم: عبارت است از يك نور infrared يا قابل ديدن كه به دوربين كمك مي كند فاصله تا موضوع را تشخيص داده و از تار شدن سوژه در نور كم جلوگيري كند.

ــ حافظه قابل تعويض: دوربين شما بايد از حافظه حداقل 1 گيگابايت پشتيباني كند و حافظه آن در بازار يافت شود.

لینک به دیدگاه

تشخيص چهره در دوربين هاي ديجيتال

امروزه بيشتر دوربين هاي ديجيتال داراي قابليتي هستند به نام تشخيص چهره يا Face recognition. اين ويژگي به دوربين كمك مي كند تا چهره افراد را در تصوير شناسايي كند و به طور اتومات بر روي چهره فرد زوم كند، قدرت فلاش را تنظيم كند و حتي ميزان نور ورودي به دوربين را تنظيم كند تا از تار شدن، درخشندگي زيادي و تيره شدن چهره افراد در تصوير جلوگيري كند. به عبارت ديگر با اين تكنولوژي كليه پارامتر هاي دوربين به گونه اي تنظيم مي شود تا تصوير افراد واضح و شفاف در عكس ظاهر شود.

face_detect.jpg

اين تكنولوژي زمانيكه در صحنه عكاسي تعداد زيادي اشياء مختلف يا افراد زيادي وجود دارد يا زمانيكه فرد دور از دوربين قرار دارد يا زمانيكه شخص در حال حركت به سمت دوربين است بسيار مفيد است. حتي اگر فرد در حال حركت باشد دوربين بر روي او زوم مي كند و ميزان نور ورودي را به صورت خودكار تنظيم مي كند.

بعضي از دوربين هاي ديجيتال يك قابليت رديابي هم دارند به طوريكه عكاس مي تواند اولويت را به يك چهره خاص بدهد. اين ويژگي براي عكاسي در اماكن پر ازدحام و شلوغ مانند مدارس و ... بسيار كارآمد است.

روبروي دوربين بايستيد.

صورت فرد بايد روبروي دوربين قرار گيرد تا سيستم تشخيص چهره بتواند بهتر كار خود را انجام دهد. اين سيستم در نور مناسب بهترين كارايي را دارد.

اين تكنولوژي پايه سخت افزاري دارد. هر چند از نظر نرم افزاري هم بر روي آن بسيار كار شده است بنابراين معمولاً از زوم دستي و انجام تنظيمات بوسيله عكاس بسيار سريعتر است.

لینک به دیدگاه

عكاسي از كودكان

از نظر آماري كودكان محبوب ترين سوژه عكاسي در تمام دنيا هستند. آنها جذاب هستند. به همين دليل عكاس هنگام عكاسي از كودكان احساس راحتي مي كند و خلاصه سوژه فوق العاده اي براي عكاسي هستند. فقط بايد هنگام عكاسي از كودكان صبور بود و البته بايد مهارت هايي را هم كسب كرد. تا بتوان عكس هاي خوبي گرفت.

baby1.jpg

نكات عكاسي از كودكان

ــ چشم هاي بزرگ كودكان بايد مورد توجه دقيق عكاس باشد و به اندازه كافي در عكس واضح باشد. با خاموش كردن فلاش دوربين خود از قرمزي چشم ها جلوگيري كنيد. سعي كنيد از نور طبيعي براي عكاسي از كودكان استفاده كنيد. البته اگر نور كافي در اختيار نداريد. ولي اگر نور كافي نيست مي توانيد بعداً مشكل قرمزي چشم ها را در كامپيوتر خود با كمك نرم افزارهاي گرافيكي حل كنيد.

ــ كودكان غير قابل پيش بيني اند و تمايل به حركت و جنب و جوش دارند كه اين حركت ها سبب تار شدن سوژه عكاسي كه همان كودك است مي شود از ISO با سرعت بالا و aperture بالا (حداكثر گشادي لنز) استفاده كنيد تا در كمترين زمان ممكن عكس خود را بگيريد. همين طور بايد تعداد زيادي عكس بگيريد تا بهترين را انتخاب كنيد. اين هم به لطف دوربين هاي ديجيتال امكان پذير است چون ديگر با هر عكس يك فيلم حرام نمي كنيد.

ــ پشت زمينه را ساده نگه داريد. چون معمولاً كودكان در محيطي پر از اسباب بازي و اسباب و وسايل هستند معمولاً پشت زمينه بيشتر از خود عكس جلب توجه مي كند. و در اغلب موارد در عكاسي از كودك محيط اطراف اصلاً مهم نيستند و فقط از زيبايي عكس مي كاهند. به كودك خود نزديك شويد و تا حد امكان زوم كنيد. اگر از لنز وايد استفاده مي كنيد فاصله خود را با كودك حفظ كنيد مگر اينكه بخواهيد يك عكس خنده دار يا ... بگيريد. لباسهاي رنگارنگ و پر نقش نگار توجه را از صورت كودك به جاهاي قسمتهاي ديگر عكس جلب مي كنند. براي گرفتن بهترين عكس از نور معمولي و لباسهايي با رنگ محدود استفاده كنيد.

ــ سعي كنيد طيف رنگ هاي موجود در عكس را كاهش دهيد.

ــ بهترين لحظات براي عكاسي در كسري از ثانيه از دست مي روند هميشه دوربين خود را آماده نگه داريد.

ــ شايد عكس هايي كه شما از كودك خود مي گيريد، برايتان جالب باشد ولي براي ديگران اين گونه نباشد. بنابراين سعي كنيد در شرايط غير عادي و غير معمول از كودك عكس بگيريد.

متفاوت باشيد.

در اينجا به چيزهايي كه منجر به يك عكس غير معمول و جالب از كودك مي شود به اختصار اشاره مي شود:

baby3.jpg

ــ كل اندام كودك را در عكس نمايش ندهيد مثلاً يك پا يا يك دست را مي توانيد خارج از كادر عكس بيندازيد. اين سبب مي شود كه بيننده در ناخودآگاه خود بدنبال آن عضو غايب بگردد؟!

ــ به جاي عكس گرفتن از كودك از اسباب بازي هاي رنگ وا رنگ كودك عكس بگيريد.

ــ عكس را از ديد يك بزرگسال نگيريد بلكه از ديد يك خردسال عكس بگيريد.

baby4.jpg

ــ از كودكان در شرايط نامتعارف عكس بگيريد.

baby2.jpg

ــ از كودكان در شرايطي كه به خود قيافه بزرگسالان را مي گيرند عكس بگيريد.

ــ از آينه ها استفاده كنيد، عكاسي از كودك در حاليكه روي يك آينه چهار دست و پا كردن يا خزيدن تجربه جالبي است. البته اگر آنقدر خوش شانس هستيد كه مي توانيد از دو قلوها و چند قلوها عكس بگيريد كمتر به آينه احتياج پيدا مي كنيد.

ــ تار كردن پشت زمينه در مورد كودكان نتيجه خوبي مي دهد. براي اين منظور از لنز بلند و aperture بالا استفاده كنيد تا پشت زمينه را تار كنيد بعد از گرفتن عكس مي توانيد از *****هاي Blur براي مات كردن پشت زمينه استفاده كنيد.

ــ كودكان از قرار گرفتن در جاهاي عجيب و غريب احساس خوبي دارند و رفتارهاي جالبي از خود نشان مي دهند.

ــ لوازم حتي لوازم شخصي معمولي مي توانند نتيجه جالبي در عكس كودك داشته باشند مثلاً كفش ها يا عينك بزرگسال يا لباس بزرگي كه تن كودك مي كنيد در عكس جالب خواهد بود.

ــ سعي كنيد از زواياي مختلف عكس بگيريد.

ــ متضاد عمل كنيد. يك كودك را كوچك نشان ندهيد بكله سعي كنيد آن را مانند يك بزرگسال يا حتي يك غول در عكس خود نشان دهيد.

ــ براي پشت زمينه عكس از ***** motion blur در نرم افزارهاي ويرايش تصوير (مانند فتوشاپ) استفاده كنيد. تا پشت زمينه منحرف كننده افكار بيننده را تار كنيد. ولي صورت و چشمهاي كودك بايد واضح و شفاف باشند. البته اين كار به سادگي و سرعت امكان پذير نيست.

تفاوت ها را نشان دهيد:

ــ نشان دادن ابعاد اجزاي بدن كودكان به نسبت ديگران مي تواند عكس ها جالبي خلق كند.

ــ غذا خوردن كودكان با كثيف كاري هاي آنها هميشه جالب است.

ــ پوست خيلي صاف و نازك كودك را در عكس ها نشان دهيد.

ــ احساسات شديد كودكان را ثبت كنيد. شادي، پريشاني، بداخلاقي، حماقت ها و شيطنت هاي آنها عكس زيبايي مي سازند.

ــ فقط نزديك نشويد تا جائيكه لنز دوربين شما اجازه مي دهد به كودكان نزديك شويد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...