رفتن به مطلب

10 استراتژي براي انتخاب راهكار erp در تجارت متوسط


ارسال های توصیه شده

10 استراتژي براي انتخاب راهكار ERP در تجارت متوسط

 

 

مترجم : همكاران سيستم منبع : focus research

گرچه براي شركت‌هاي متوسط، دستيابي به سيستم درست ERP راه دشواري به‌ نظر مي‌رسد ... اما دست‌يافتني است.

 

در حالي كه فضاي مديريت منابع سرمايه‌اي تجارت متوسط سير نزولي را طي مي‌كند، تأمين‌كنندگان بزرگ نرم‌افزار راهكارهايERP را عرضه مي‌كنند.

در حال حاضر شرکت‏هاي اوراکل، مايکروسافت و تا حدودي SAP بر روي شركت‌هاي كوچك‌تري تمركز كرده‌اند كه در انديشه‌ي انتقال ERP هستند.

 

طبيعي است شرکت‏هايي که زماني طولاني در حوزه‌ي بنگاه‏هاي اقتصادي متوسط فعاليت کرده‏‏اند، نسبت به اين غول‏ها واکنش نشان دهند. با ‏‏اندکي تأمل، شرکت‏هاي متوسط مي‏توانند اين بازار جديد را به محيطي پويا براي کسب منفعت خود تبديل کنند. براي تعديل واقعيت‌هاي جديد بخش ERP تجارت متوسط، مشتريان بايد در هنگام خريد راهکار ERP، 10 استراتژي زير را در ارتباط با روش‏هاي پياده‏سازي سريع آن در نظر بگيرند.)

1. فريب نام‏ها را نخوريد. به فروشندگان کوچکتر ERP نشان دهيد که مراقب تفنگ‏هاي بزرگ هستيد. رابينسون مشاور مديريت گروه مشاوره PA که همواره مشتريان را به خريد و استفاده از ERP و ساير نرم افزارها تشويق مي‏کند، معتقد است که امروز فشار زيادي بر فروشندگان قديمي تجارت متوسط ERP وارد مي‏شود. اين بدان معناست که مشتريان مي‏توانند و بايد دستاورد‏هاي بيشتري را از خدمات ارائه دهندگان ERP طلب كنند. رابينسون گفت Lawson Software ، Software Epicor و Infor فروشندگاني هستند که بايد مراقب تغييرات بازار باشند.

 

2. به نسخه‏‏هاي دوم اعتماد نکنيد. هرگز نسخه‌ي ساده شده‌ي نرم افزار اصلي را تهيه نكنيد چه شرکت شما راهکار ERP خود را از يک تأمين کننده‌ي نرم افزار بزرگ و سرشناس که به تازگي به بازار‏هاي متوسط روي آورده است خريداري کرده باشد، و چه آن را از فروشندگان باسابقه در اين حوزه خريده باشد؛ در واقع احتمالاً انتخاب اين گونه نرم افزار‏ها از اين طرز فکر ناشي مي‌شود که فروشندگان اصلي خطرات خريد راهکار‏هاي ERP را خود بر عهده مي‌گيرند. جيمز نوروود معاون بازاريابي محصولات شرکت Epicor گفت: Epicor نيازي ندارد که نسخه‌ي قالبي يا سطح پايين از (راهکار‏ها) را به بازارهاي متوسط عرضه كند. راهكارهاي ما از نظر هزينه و عملكرد كاملاً براي شركت‏هاي متوسط مناسب‏سازي شده‏‏اند. نوروود تأكيد كرد كه نرم افزار Epicor Information Worker محصولي است که متناسب با شرکت‏هاي متوسط طراحي شده است، چرا که عملکرد CRM و ERP را در راستاي مديريت زنجيره تامين و با حضور تکنولوژي با يکديگر تلفيق مي‏کند و همه اين‏‏ها از طريق Microsoft Outlook ، Excel و يا پکيج‏هاي ديگر قابل دسترسي هستند.

 

3. هوشيارانه عمل کنيد. اسکات سالموت مدير عامل شرکت ERP که براي پياده‏سازي نرم افزار‏هاي ERP شرکت اوراکل و ساير شرکت‏ها با مشتريان در ارتباط است، گفت: صرف‌نظر از اين که نرم‏افزار را از چه کسي خريداري مي‏کنيد، به خدمات پشتيباني که به شرکت‏هاي کوچک تا متوسط ارائه مي‏کند توجه کنيد. وي افزود: بودجه‏هايي که براي بازار شرکت‏هاي کوچک تا متوسط در نظر گرفته شده است براي پياده‏سازي طولاني مدت و خسته کننده طراحي نشده است. در واقع پياده‏سازي و اجراي راهکار ERP و درک و توسعه‌ي آن به عنوان دانش است. شرکت ERP به تازگي به منظور تعويض و جايگزيني سيستم ERP موجودبا E-Business Suites اوراکل همکاري مي‏کند.

 

4. فراتر از چارچوب‏ها بيانديشيد. بسياري از شركت‏هاي كوچك تا متوسط با كشف قدرت SaaS (نرم‏افزار به عنوان خدمات)، از ابزارهاي سنتي خريد و نصب راهكارهاي ERP صرف‌نظر كرده‏اند. به طور مثال شركت

Plexus Systems سيستم‏هاي ERP و ساير سيستم‏ها را اغلب براي مشتريان توليدي و مهندسي طراحي كرده‏اند. Plexus Online اين شركت از مدل SaaS براي تأمين بيش از 350 ماژول عملياتي شامل ERP استفاده مي‏كند. مارك سايموندز مدير عامل اين شركت مي‏گويد: «شركت‏هاي توليدي ماژول‏هاي مورد نياز كسب و كارهاي خود را انتخاب مي‏كنند.» BSCaler شركت ديگري است كه از مزاياي ERP و ساير نرم‏افزارهاي كاربردي كه به صورت خدمات ارائه مي‏شوند، مطلع است. اين شركت به طور خاص به فروش راهكار SaaS plus خود شامل گردش كار و ساير نرم‏افزارهاي پشتيبان مي‏پردازد.

 

5. منافع سيستم را دو برابر كنيد. براي شركت‏هاي كوچك تا متوسط، منطقي است كه همزمان در راهكارهاي CRM و ERP سرمايه‏گذاري كنند. بيل ليونز مدير شركت خدمات Glovia است كه به فروش راهكار App Exchange به عنوان راهكار تلفيق كننده‌ي ERP و CRM در شركت‏هاي كوچك مي‏پردازد. وي در خصوص اين ادغام گفت: «ويژگي كليدي كه بسياري از كسب و كارها به دنبال آن هستند، ادغام صحيح فرايندهاي تجاري بخش پشتيباني با مديريت مشتري و اطلاعات ارائه شده توسط CRM است.» در واقع بسياري از فروشندگان ادعا مي‏كنند كه راهكارهاي ERP آنها مخالف انزواي طولاني مدت نرم‏افزارهاي CRM است، با اين حال Lyons هشدار داد كه «تلفيق صحيح ERP و CRM بسيار مشكل و پياده‏سازي آن هزينه‏بر است.»

 

6. تحقيقات خود را هم از نظر كلامي و هم از جنبه‌ي ارقام و اعداد وسيع‏تر کنيد. بسياري از فروشندگان ERP به شرکت‏هاي متوسط، در حال حاضر توانمندي‏هاي جستجوي بنگاه‏هاي کسب و کار را وارد استانداردهاي ERP مي‏کنند. جورج دي فريتس، مشاور ارشد محصول CRM در شرکت IFS گفت: ما ابزار (EAS) Enterprise Application Search را که عملکرد قدرتمندي شبيه به گوگل را مستقيماً با نرم افزارهاي کاربردي IFS ترکيب مي‏کند، اضافه کرده‏ايم. نرم افزارهاي کاربردي IFS راهکاري براي شرکت‏هاي متوسط است که توانمندي‏هاي CRM را با نرم افزارهاي کاربردي پشتيبان ERP ادغام مي کند.

راهکار صحيح ERP که بتواند محدوده‌ي بيشتري را تحت پوشش قرار دهد آن است که به دنبال ساير عملکردهاي نرم افزار که لزوماً مرتبط با ERP نباشد بگرديم. به طور مثال Exact Software توانمندي‏هاي مديريت پروژه را كه براي مشتري بازار متوسط جذاب است، اضافه کرده است. ماتيو بادر مدير بازاريابي محصول شرکت Exact Sofware America که به توليد نرم‏افزارهاي Exact Macola Es به عنوان ابزار ERP و Exact e-synergy به عنوان مجموعه راهکارهاي CRM مي‏پردازد، گفت: ما دريافته‏ايم که صرف‌نظر از اندازه‌ي شركت، تمايل ذاتي براي ارزيابي عملکرد کسب و کار در داخل واحدهاي کوچک‌تر همه‌ي شرکت‏ها وجود دارد. در نتيجه، نياز به گنجاندن اصول حسابداري پروژه اهميت بيشتري پيدا کرده است.

 

7. ذهني باز داشته باشيد. فروشندگان ERP را که به دنبال مشتري براي راهکارهاي open-source که از سيستم عامل Linux استفاده مي‌کنند مورد توجه قرار دهيد. Compiere Inc نمونه‌اي از اين شرکت‏ها است. بيل فريدمن مدير بازاريابي اين شرکت گفت: «محصولات شما مانند راهکارهاي open-source به صورت رايگان و بدون دريافت هزينه‏هاي نرم‏افزار منتشر مي‏شوند.» وي افزود اگر چه مشتريان بايد براي دريافت برخي عملکردهاي خاص و قراردادهاي خدمات، هزينه پرداخت کنند. لذا مسلماً استفاده از منابع open-source مي‏تواند هزينه راهکار ERP شرکت را کاهش دهد. OpenBlueLab و Apaehe Of Biz سازمان‏هاي ديگري هستند که به توسعه‌ي نرم‏افزارهاي ERP و CRM مي‏پردازند.

 

8. استقلال خود را اعمال کنيد. براي فروشندگان ERP به شرکت‏هاي متوسط، بسيار مهم است که نسبت به نيازهاي خاص و منحصر به فرد شركت‏ها حساس و آگاه باشند. رابينسون از گروه مشاور PA در اين خصوص گفت: بسياري از بسته‏هاي تهيه شده براي شرکت‏هاي متوسط به يک بخش فرايند توليد يا صنعت تمرکز دارند؛ نظير ابزارهاي پزشکي. اين بخشي از پيشينه‌ي آنهاست و بسياري از فروشندگان در اين عرصه قوي عمل مي‏کنند. شرکت Sage Group که فروشنده‌ي ERP به شرکت‏هاي متوسط است، توانمندي خود را در جهت عمودي گسترش داده و در زمينه‌ي خرده فروشي فعاليت مي‏کند. سخنگوي Sage Group گفت: راهکار ERP ما عملکرد حسابداري جامعي دارد. شرکت Sage نرم افزار Sage Accpac ERP را توليد نموده که براي بسياري از شرکت‌هاي کوچک تا متوسط مناسب است.

 

9. اطلاعات را تميز نگه داريد. صرف نظر از اين که شرکت‏هاي کوچک تا متوسط از چه راهکاري استفاده کنند، مديران اجرايي IT تلاش مي‏کنند براي به حداکثر رساندن عملکرد ERP به اتخاذ سياست‏هاي سخت مديريتي روي آورند. کنت کلي مدير شرکت Strativia گفت: مديريت داده ها، لازمه‌ي هر سيستم ERP خوب است، چرا که داده‏هاي بسياري از ERP‏ها به ساير سيستم‌ها ارسال مي‌شوند.

بنابراين لازم است با ممانعت از ورود بسياري از اطلاعات زائد بي‏مصرف، سيستم تميز نگه داشته شود. براي اين منظور بسياري از سيستم‏ها از ورود متن‏هاي آزاد جلوگيري مي‏کنند و در عوض بايد از ميان تعدادي سؤالات از پيش تعريف شده، متن مورد نظر را انتخاب کنيد. Strativia براي توسعه‌ي سيستم‏هاي ERP با استفاده از مجموعه‏اي از راهکارها از جمله Saas و پکيج‏هاي اوراکل و Netsuite به شرکت‏هاي زيادي کمک کرده است.

بيل مان مدير عامل شرکت ComV که يک شرکت مشاوره‌ي آموزشي است گفت: « داده‏ها علاوه بر تميز بودن بايد به روز نگه داشته شوند. »

 

10. وظيفه ي چندگانه: در خاتمه، اين يک قاعده است که در بازارهاي بزرگ، کوچک و متوسط، ERP سکوي پرشي براي ساير نرم‏افزارهاي کاربردي است. ERP در حال حاضر به حوزه‏هاي زير نيز نفوذ کرده است:

• CRM

• نرم افزارهاي فروش و بازاريابي

• مديريت عملکرد

• هوشمندي کسب و کار

• تحليل کسب و کار

• گردش کار

• مديريت اسناد

• مديريت زنجيره ي تأمين

• منابع انساني

• بودجه‏بندي

• مديريت مالي پروژه

به جاي سردرگمي از اين همه ارتباطات ميان نرم‏افزارهاي مختلف، به سرمايه‏گذاري‏تان با ديد اساسي به ترکيب مجموعه‏اي از عملکرد‏ها و بهبود تأثير‏گذاري سيستم‏هاي داخلي و کل شرکت خود بنگريد. به هر حال با توجه به اين كه فروشندگان غول نرم‏افزار چشم به اين بازار دوخته‏اند و فروشندگان قديمي نيز تلاش مي‏کنند سهم بازار خود را حفظ کنند، شما فرصت خوبي را به دست آورده ايد تا نرم‏افزاري مناسب با قيمتي نازل را خريداري نماييد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...