ملیساا 5015 اشتراک گذاری ارسال شده در 28 شهریور، ۱۳۸۹ این روزها آیکون ویژوال استادیو را در دسکتاپ خیلی ها می توان دید. اولین فکری که بعد از دیدن این آیکون در دسکتاپ طرف به فکر شما می رسد این است که او به احتمال زیاد برنامه نویس دات نت است. اما باید بدانید که برنامه نویس دات نت بودن فقط داشتن آیکون ویژوال استادیو بر روی دسکتاپ نیست. من یک نفر را می شناسم که ویژوال استادیو را فقط به اسم “سی شارپ” می شناسد و اصلاً نمی داند دات نت فریم ورک چیست و در حال حاضر هم برنامه های بانک اطلاعاتی می نویسد! برای اینکه یک نفر خود را برنامه نویس دات نت بداند، باید حداقل اطلاعاتی در مورد دات نت فریم ورک، کلاس های پایه آن، ابزارهای توسعه آن و زبان های برنامه نویسی آن بداند. هر کسی که در زمینه دات نت برنامه نویسی می کند و خود را توسعه دهنده دات نت می داند، باید حداقل مهارت های زیر را داشته باشد : 1 : دید شیء گرا داشته باشد و با قوانین Objected Oriented Programming به خوبی آشنا باشد. دات نت به صورت پیش فرض برنامه نویس را درگیر مباحث شیء گرایی می کند. به همین دلیل اگر کسی با شیء گرایی آشنایی نداشته باشد نمی تواند برنامه های خوبی بنویسد یا در دات نت پیشرفت کند. یک برنامه نویس دات نت باید بتواند برنامه خود را توسط کلاس ها و با استفاده از مفاهیم کپسوله سازی، ارث بری، چندریختی و اینترفیس ها بنویسد تا توسعه و تغییر آن در دراز مدت ساده و کم هزینه باشد. بر همین اساس او باید : با namespace و scope کلاس ها آشنایی داشته باشد تفاوت یک کلاس Partial و یک کلاس معمولی را بداند مفهوم کلاس های abstract را درک کند و توانایی نوشتن interface را داشته باشد بتواند با استفاده از کلمات کلیدی private، public، protected، internal و internal protected دسترسی به کلاس ها را کنترل کند فرق کلاس و متد استاتیک و غیر استاتیک را بداند با مفاهیم overload و override در تعریف متدها آشنایی داشته باشد 2 : با ویژگی های یکی از زبان های برنامه نویسی دات نت به خوبی آشنا باشد. دانستن ویژگی های یک زبان برنامه نویسی هم در تسریع کدنویسی و هم در استاندارد کد نوشتن به یک برنامه نویس کمک زیادی می کند. بر همین اساس او باید : با تمام data typeهای یک زبان آشنا باشد و به موقع از آن ها استفاده کند بتواند مفاهیم شیء گرایی را با استفاده از ویژگی های زبان پیاده سازی کند با مفاهیم Boxing و Unboxing و Type Casting آشنا باشد با روش های مستند سازی کد در آن زبان آشنا باشد 3 : با معماری دات نت فریم ورک آشنایی داشته باشد. یک برنامه نویس دات نت هر چقدر هم که خوب کد بنویسد، اگر نداند برنامه اش چطور و توسط چه عامل هایی اجرا و کنترل می شود یک جای کارش می لنگد! باید بداند دات نت فریم ورک شامل یک کتابخانه کلاس های پایه است که خود آن شامل رابط کاربری، کلاس های دسترسی به داده و اتصال به دیتابیس، الگوریتم های کدگذاری، ارتباطات شبکه و وب اپلیکیشن است که استفاده به جا از این کلاس ها، سرعت توسعه یک پروژه را افزایش می دهند. باید بداند برنامه های نوشته شده با دات نت در یک محیط زمان اجرا به نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام یا Common Language Runtime اجرا و مدیرت می شوند. باید بداند CLR وظیفه مدیریت حافظه و هندل کردن استثنا ها را نیز بر عهده دارد. بر همین اساس او باید : مفهوم اسمبلی (Assembly) در دات نت را بداند با ساختار فایل های اجرایی دات نت آشنا باشد با کلاس های پایه دات نت آشنایی لازم را داشته باشد با برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و نحوه مدیریت حافظه در دات نت آشنا باشد با قابلیت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در دات نت آشنایی داشته باشد بداند برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چیست و چه کاری انجام می دهد 4 : با ویژگی های محیط توسعه آشنایی لازم را داشته باشد. محیط توسعه برای توسعه دهندگان دات نت به صورت معمول، ویژوال استادیو است. یک برنامه نویس دات نت باید بتواند از ابزارهای موجود در ویژوال استادیو برای بهبود و سرعت بخشیدن به روند توسعه برنامه استفاده کند. بر همین اساس او باید : با پنجره های مختلف ویژوال استادیو و مفاهیم آن ها آشنایی کامل داشته باشد بتواند یک پروژه موجود را کامپایل و اجرا کند بتواند فایل های جدیدی را به پروژه اضافه کند بتواند از Toolbox ویژوال استادیو کنترل های مورد نیاز خود را پیدا کند و کنترل های جدیدی را به آن اضافه کند بتواند با ادیتور کد ویژوال استادیو کار کند و کدهای مورد نظر خود را پیدا کند بتواند یک برنامه را با استفاده از ابزارهای ویژوال استادیو Debug کند (منوی Debug) تفاوت میان اجرا در حالت Debug و اجرا در حالت Release را بداند تفاوت ساختار پروژه های Windows Application، Console Application، Class Library، ASP.NET Web Application و ASP.NET Web Service Application را بداند تفاوت Solution و Project را بداند و بتواند چند پروژه را در یک Solution مدیرت کند توسعه دهندگان برنامه های مبتنی بر دیتابیس باید : بر روی مفاهیم و نحوه پیاده سازی دیتابیس و رابطه های میان جدول های اطلاعاتی و زبان SQL تسلط داشته باشد با معماری برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و کلاس های پایه آن آشنا باشد بداند برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چیست و چه مشکلاتی را حل می کند حداقل با یکی از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام های دات نت مثل برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام یا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام آشنا باشد با DataSet و نحوه استفاده ازکنترل های مربوط به دیتابیس مثل DataGrid آشنا باشد با ساختار فایل های XML آشنایی داشته باشد و بتواند یک فایل XML را پردازش کند توسعه دهندگان برنامه های مبتنی بر وب (ASP.NET) باید : تفاوت های عمومی یک برنامه دسکتاپ و یک برنامه تحت وب را بداند بداند PostBack چیست و چه کاربردهایی دارد بداند متدهای استاندارد POST و GET در ASP.NET چگونه پیاده سازی شده اند با ViewState آشنایی داشته باشد، وظیفه آن را بداند و بداند چه مواقعی کاربرد دارند با ساختار فایل web.config آشنایی لازم را داشته باشد تفاوت میان کنترل های تحت سرور و کنترل های HTML و تحت کلاینت را بداند با زبان جاوا اسکریپت آشنایی لازم را داشته باشد Lifetime یک برنامه ASP.NET را درک کند با کوکی ها آشنا باشد و بتواند از آن ها استفاده کند بتواند با استفاده از Session یک سیستم لاگین طراحی کند بتواند تفاوت یک وب سرویس و یک وب اپلیکیشن را توضیح دهد برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده