Bahram Sh مهمان اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مهر، ۱۳۸۹ سلام به تمام دوستان گل خودم متاسفانه به دلایلی این آموزش به تاخیر افتاد. پوزش بابت تاخیر در روند آموزش. ادامه روند آموزش فصل دوم : پیمایش مدل eraser .7: این دستور برای پاک کردن قسمتی از طرح مورد استفاده قرار می گیرد. برای اجرای این دستور شما ابتدا بر روی آیکون که در نوار ابزار بالای صفحه قرار دارد کلیک می کنید (جایگاه دقیق این آیکون در شکل زیر مشخص شده است). سپس بر روی قسمتی که تمایل دارید پاک شود کلیک می کنید. تذکر: کلید میانبر این دستور e می باشد. لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مهر، ۱۳۸۹ فصل دوم : پیمایش مدل pull/push .8: از اين ابزار براي افزايش يا كاهش ارتفاع استفاده ميشود، همچنین این دستور برای تبدیل کردن یک سطح دو بعدی به سه بعدی( از طریق کشیدن این صفحه به بالا یا پایین) مورد استفاده قرار می گیرد . برای اجرای این فرمان ابتدا آیکونرا از نوار ابزار بالای صفحه انتخاب می کنید.(جایگاه دقیق آن در شکل پایین نشان داده شده است.) سپس نشانه گر موس را به سمت سطح دو بعدی که می خواهید این دستور بر روی آن اعمال شود می برید( در این زملن سطح دو بعدی ما نقطه نقطه ای می شود).آنگاه کلید سمت چپ را بر روی جسم گرفته و موس را به سمت بالا یا پایین می بریم. و در آخر کلید سمت چپ را رها می کنید. نکته : برای این که ارتفاع این جسم سه بعدی را تعیین کنید 3 راه وجود دارد: 1. می توانید ارتفاع آن را با توجه به ارتفاع یک جسم سه بعدی دیگر تعیین کنید. یعنی ایتدا مانند مراحل بالا عمل کرده و بر روی جسم دو بعدی کلیک سمت چپ را اعمال می کنید. سپس در هنگام بالا آوردن سطح دو بعدی ، بر رو سطح دو بعدی که می خواهیم ارتفاع جسم دوبعدی ما به اندازه ی آن شود می رویم تا مانند شکل1 شود .سپس کلید سمت چپ را رها می کنیم. 2. می توانید ارتفاع آن را با اعمال عدد تعیین کنید: در واقع هنگامی که شما بر روی جسم دو بعدی کلیک سمت چپ می کنید، می توانید کلیک را رها کرده و ارتفاع مورد نظر خود را نوشته و کلید enter را فشار دهید . در این صورت ارتفاع جسم شما به اندازه ای که تمایل دارید تبدیل می شود. 3. شما می توانید ارتفاع جسم را دستی و در واقع بر اساس نوعه طرحی که دارید تعیین کنید. لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مهر، ۱۳۸۹ فصل دوم : پیمایش مدل follow me .9: مهمترین فرمان نرم افزارsketch up این دستور می باشد. با استفاده از این ابزار می توان یک شی رو نسبت به شیء دیگر تغییر داد. در واقع عمل ساخت احجام به وسيله خطوط هادي انجام ميشود(این دستور برای ایجاد منحنی بسیار سخت مناسب می باشد) . با این دستور شما حجم و یا جسمی را به کمک عناصر بصری مانند خط، صفحه ، نقطه و... ترسیم می نمایید. نکته: با استفاده از این ابزار می توان اشکال مختلفی که با سایر ابزارها قابل کشیدن نیست مانند یک مخروط یا کره رو بدست آورد. با یک مثال چگونگی انجام این نرم افزار را به شما نشان می دهیم. مثال1: جسم زیر را ترسیم نمایید. برای ترسیم شکل بالا،ابتدا در محیط sketch up شکل زیر را ترسیم نمایید. سپس آیکون را از نوار ابزار سمت چپ انتخاب می کنید (جای دقیق این آیکون در شکل زیر نشان داده شده است). سپس نشانه گر موس را به سمت سطح دو بعدی که می خواهید این دستور بر روی آن اعمال شود می برید( در این زمان سطح دو بعدی ما نقطه نقطه ای می شود).آنگاه کلید سمت چپ را بر روی جسم گرفته و موس را در امتداد منحنی را تکان می دهیم و در آخر کلید سمت چپ را رها می کنید. همچنین بعد از ترسیم کلی جسم قسمت های اضاافی را پاک نمایید. لینک به دیدگاه
b2009 57 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آبان، ۱۳۸۹ سلام به تمام دوستان عزیز معمار و شهر ساز تالار نواندیشان.با توجه به راحتی و قابلیت های جالبی که این نرم افزار دارد تصمیم به آموزش آن را گرفتیم . این آموزش را محمد عزیز(مدیر کل سایت) میلاد(مدیر تالار شهرسازی) و بنده قرار هست انجام بدهیم . در ابتدا روند آموزش را در این تاپیک قرار می دهیم تا با روند کلی کار آشنا شوید همچنین چند نمونه از کارهایی که با skech up انجام شدند را در پست بعدی قرار می دهیم تا با قابلیت های این نرم افزار تا حدودی آشنا شوید.:icon_gol: روند آموزش نرم افزار skech up:( در آموزش این نرم افزار معمولا هر فصلی 6 روز طول می کشد . دو روز برای آموزش، دو روز تمرین آن آموزش و دو روز کرکسیون تمرین ها) -فصل اول:مقدمه 1. توانایی های نرم افزار skech up 2. معرفی نرم افزار skech up 3. فعال سازی و نصب skech up 4. آشنایی با محیط برنامه 5. نوار ابزار های skech up 6. آشنایی با تنظیمات برنامه 7. کار با منوهای راست کلیک - فصل دوم: پیمایش مدل 1. کاربرد لغزنده ماوس برای پیمایش مدل 2. انتخاب اشیا 3. zoom 4. copy, rotate, sc, move, ofset 5. hide/unhide 6.view 7. camera 8. erase 9. select 10. push/pull 11. follow me 12. dimention 13. tape measure 14. preotractor 15. section plan فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه 1. مکعب(مربع) 2. کره (دایره) 3. رسم استوانه 4. مخروط 5. خط 6. هرم 7. arc 8. freehand 9. plygon فصل چهارم: ایجاد اجسام مرکب 1. چند جسم را بصورت چند جسم در آوردن 2. یک جسم را به چند تکه تبدیل کردن 3. خطوط حذف شده در اجسام مرکب را بار دیگر ایجاد کردن فصل پنجم: کار با مواد و حصالح 1. اعمال مواد به اشیا 2. ایجاد آینه 3. ایجاد سطوح براق و انعکاس دهنده در طراحی داخلی 4. اعمال چراغ و روشنایی 5. ایجاد آب 6. ایجاد شیشه پنجره 7. مصالح جدید ایجاد کردن 8. ایجاد فضای طبیعی پشت پنجره های داخلی ساختمان 9. componenets فصل ششم: مه، آفتاب و سایه 1. fog 2. shadow فصل هفتم: irender فصل هشتم:vray ( برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ) لطف کن و همه فصلها رو pdf کن و آپلود کن چون خدایی آموزش هات عالی هستن 1 لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۸۹ فصل دوم : پیمایش مدل 10. sc: این دستور برای تغییر اندازه ی موضوعات به کار می رود . این موضوعات می توانند کل حجم یا قسمتی از حجم را شامل شود. در وقاع شما می توانید اندازه قسمتی از حجم را تغییر دهید بطوریکه قسمت های دیگر بدون تغییر باقی بمانند. برای اجرای این دستور شما ابتدا جسم مورد نظر را انتخاب می کنید، سپس بر روی آیکونکلیک می کنید( جایگاه دقیق این آیکون در شکل زیر آمده است). آنگاه مانند شکل زیر دو مربع های سبز جسم را احاطه می کنند. شما بوسیله هر مربعی که مشاهده می کنید می توانید جسم را بزرگ و کوچک نمایید ولی تفاوت این مربع ها در این هست که شما می توانید جسم را در راستایی که هر مربع قرار دارد بزرگ یا کوچک نمایید. - یک تجربه شخصی : من برای اولین که داشتم با نرم افزار Sketch up کار می کردم مقیاس ها را کمی اشتباه در نظر گرفتم که این باعث شد ارتفاع دیوار هایم نصف شود و نمی دانستم که باید چکار انجام دهیم ولی بعد ها که با جزئیات این نرم افزارآشنا تر شدم متوجه شدم اگر کل جسم را انتخاب می کردم سپس آیکون فرمان sc را انتخاب می کردم می توانستم با مربعی که در شکل زیر نشان دادم می توانستم ارتفاع دیوارهای خود را دو برابر کنم. لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۸۹ فصل دوم : پیمایش مدل 11. protravtor: این فرمان به زاویه سنج یا نقاله معروف هست. از این دستور برای تعیین راستای نامعلوم از یک نقطه با کمک یک راستای معلوم از همان نقطه استفاده می شود . برای اجرای این فرمان ابتدا آیکونرا از نوار ابزار سمت چپ نرم افزار انتخاب کنید. (جایگاه دقیق این آیکون در شکل زیر نشان داده شده است). سپس بر روی نقطه مورد نظر کلید می کنید . آنگاه مشاهده می کنید نقاله به رنگ های مختلفی در می اید؛ هر یک از این رنگ ها( قرمز، سبز و آبی) یکی از محورهای مختصاتی را نشان می دهد . شما می توانید راستا را در جهت هر یک از محور مختصاتی تعیین کنید. آنگاه که راستا را تعیین کردید می توانید زاویه ای که راستا ی نامعلوم می تواند با راستای معلوم ایجاد کند را انتخاب کرده. آنگاه راستای نامعلوم ترسیم می شود(البته به صورت خط چین). لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۸۹ فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه 1 : مکعب(مربع) برای رسم مربع از ابزار rectangle استفاده می شود. بعد از انتخاب ابزار، با کلیک موس، نقطه شروع رسم مربع را انتخاب می کنیم و با حرکت موس یا وارد کردن اندازه هریک از اعضا به صورت x,y مربع یا مستطیل مورد نظر را رسم می کنیم. برای رسم مکعب، بعد از کشیدن مربع یا مستطیل مورد نظر، از ابزار push/pull استفاده می شود. با استفاده از این ابزار، سطح مورد نظر را می توان به هر ارتفاع یا عمقی بالا یا پایین برد و به سطح مورد نظر حجم داد. برای اینکار بعد از انتخاب ابزار push/pull روی سطح مورد نظر کلیک کنید و با حرکت موس یا وارد کردن اندازه، مکعب مورد نظر را رسم کنید. 10 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 2 دی، ۱۳۸۹ فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه 2 : کره (دایره) برای رسم دایره از ابزار Circle استفاده می شود. بعد از انتخاب ابزار، با کلیک موس، مرکز دایره را در صفحه مشخص می کنیم و با حرکت موس یا وارد کردن اندازه شعاع، دایره مورد نظر را رسم می کنیم. برای رسم کره دو روش هستش. روش اول: بعد از رسم دایره، یک نیم دایره به صورت عمود بر آن و مطابق شکل زیر رسم می کنیم: سپس با استفاده از ابزار Follow Me نیم دایره رو انتخاب کرده و حول دایره مورد نظر می چرخانیم تا کره مورد نظر مطابق شکل زیر رسم شود: سپس روی خطی که وسط کره می باشد، کلیک راست کرده و گزینه Hide را انتخاب می کنیم تا خط مورد نظر مخفی شود: 9 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 2 دی، ۱۳۸۹ فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه 2 : کره (دایره) روش دوم: بعد از رسم دایره، یک کپی از دایره مورد نظر موازی با آن و در ارتفاعی بالاتر رسم می کنیم. که روش کپی و move را در مراحل قبل آموخته اید. سپس با ابزار Rotate دایره مورد نظر رو 90 درجه در جهت عمود می چرخانیم به طوری مطابق شکل زیر به صورت بر دایره اول نمایش داده شود: سپس با استفاده از ابزار follow me دایره بالایی را حول دایره پایینی مطابق شکل زیر می چرخانیم تا کره مورد نظر رسم گردد. مزیت این روش این می باشد که خطی وسط کره باقی نخواهد ماند. 8 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 دی، ۱۳۸۹ فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه 3 : رسم استوانه برای رسم استوانه، ابتدا با استفاده از ابزار Circle دایره یا همون سطح استوانه را رسم می کنیم. سپس با استفاده از ابزار pull/push با حرکت موس یا وارد کردن مقدار، به ارتفاع دلخواه، استوانه مورد نظر را رسم می کنیم. 7 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 دی، ۱۳۸۹ فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه 4 : مخروط برای رسم مخروط ابتدا با استفاده از ابزار Circle دایره ای که سطح مقطع مخروط هست رو رسم می کنیم. سپس مثلثی عمود بر مرکز دایره مطابق شکل زیر رسم می کنیم، به طوری که ارتفاع مثلث برابر با ارتفاع مخروط مورد نظر باشد: سپس با استفاده از ابزار فوق العاده کاربردی Follow me مثلث رو حول دایره مطابق شکل زیر می چرخانیم تا مخروط مورد نظر رسم شود. 8 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۸۹ فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه 5 : خط برای رسم خط از ابزار Line استفاده می شود. پس از انتخاب ابزار با کلیک موس، نقطه شروع خط را انتخاب می کنیم و با حرکت موس یا وارد کردن اندازه، خط مورد نظر را رسم می کنیم. البته زاویه خط رسم به وسیله موس مشخص می شود: 6 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۸۹ فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه 6 : منحنی برای رسم کمان یا خط منحنی از ابزار Arc استفاده می شود. بعد از انتخاب ابزار با کلیک موس نقطه آغاز کمان را انتخاب می کنیم و کلیک دوم موس یا وارد کردن اندازه، نقطه دوم یا انتهایی را نیز انتخاب می کنیم. سپس برای میزان قوس مورد نظر، با حرکت موس یا وارد کردن اندازه آن، منحنی مورد نظر را رسم می کنیم: 10 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 دی، ۱۳۸۹ فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه 7. Freehand برای رسم خطوط در هر جهت از ابزار Freehand استفاده می شود. بعد از انتخاب ابزار، با کلیک موس و نگه داشتن دکمه آن و حرکت موس به هر جهت، خطوط آزاد رسم خواهند شد و در پایان با رها کردن دکمه موس، خط مورد نظر رسم خواهد شد و خمیدگی های ریز و کوچک به صورت خط صاف نمایش داده خواهند شد: با نگه داشتن دکمه Shift قبل از شروع Freehand خمیدگی های ریز و کوچک به همان صورت نمایش داده خواهند شد: 6 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 دی، ۱۳۸۹ فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه 8. چند ضلعی برای رسم چند ضلعی از ابزار Polygon استفاده می شود. بعد از انتخاب ابزار، تعداد اضلاع چند ضلعی را وارد کنید و کلید Enter را بزنید. مثلاً اگر مثلث می خواهید رسم کنید، عدد 3 را وارد کنید، اگر 6 ضعلی می خواهید رسم کنید عدد 6 و .... سپس با کلیک موس، نقطه مرکزی چند ضلعی را انتخاب می کنیم و با حرکت موس یا وارد کردن یک گوشه چند ضلعی تا مرکز آن، چند ضلعی مورد نظر را رسم می کنیم: 7 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 14 دی، ۱۳۸۹ فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه 9. هرم برای رسم هرم ابتدا با استفاده از ابزار Polygon یک مثلث که سطح هرم می باشد را رسم می کنیم. سپس یه خط راست از مرکز مثلث عمود بر آن رسم می کنیم، که ارتفاع این خط همان ارتفاع هرم مورد نظر می باشد: سپس از انتهای خط رسم شده به هر یک از گوشه های مثلث یک خط وصل می کنیم تا هرم مورد نظر رسم شود: به همین طریق می توان منشور، الماس و اجسام زیر را رسم نمود: 7 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 دی، ۱۳۸۹ فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه 10. گنبد خب میرسیم به آخرین بخش از آموزش فصل سوم یعنی رسم گنبد. برای رسم گنبد ابتدا یه چهارضلعی در نمای روبرو مطابق شکل زیر رسم می کنیم: سپس با استفاده از ابزار Arc انحنای گنبد رو رای چهارضلعی، رسم می کنیم. توجه داشته باشید که گنبد یک نیم دایره کامل و یکنواخت نیست و معمولاً برای رسم انحنای آن، با توجه به شکلی که مدنظر هست، دوباره از ابزار Arc استفاده می شود تا انحنای مورد نظر گنبد ایجاد شود: سپس یه دایره با مرکزیت گوشه چهارضعلی و مرکز گنبد رسم می کنیم که شعاع آن برابر با فاصله گوشه چهارضلعی تا انتهای انحنای گنبد می باشد. مطابق شکل زیر: خطوط اضافه چهار ضلعی را حذف می کنیم: سپس با استفاده از ابزار Follow me انحنای رسم شده رو حول دایره می چرخانیم تا گنبد مورد نظر رسم شود. این گنبد با توجه به انحنای طراحی شده، می تواند اشکال گوناگونی داشته باشد: 6 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده