XMEHRDADX 7514 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 شهریور، ۱۳۸۹ ویژگیهای یک رئیس خوب روسا از جمله عوامل اصلی هستند که باعث می شوند کارکنان شغل خود را دوست داشته باشند ویا آن را ترک کنند.همان گونه که ژوان لوید (Joan Lioyd ) می نویسد.،یک رئیس مثل بند نافی است که کارکنان را به سازمان پیوند می دهد.اگر این بند صدمه دیده باشد ،فرد نهایتا سازمان را ترک خواهد کرد.اگر شما از جمله کارکنان خوش شانسی هستید که رئیس خوبی دارید این موضوع را کم اهمیت قلمداد نکنید. در زیر ویژگیهای یک رئیس خوب را ملاحظه میکنید 1- بیان انتظارات به صورت شفاف یک رئیس خوب از همان ابتدا با یک کارمند جدید در خصوص اولویتها و انتظارات خود صحبت می کند.او در باره بازنگری عملکرد بحث وبیان می کند که از نظر او یک عملکرد عالی چگونه عملکردی است . او از ابتدا جلسات و مباحثات منظمی را در خصوص تبیین انتظارات برگزار میکند. یک رئیس موثر به کارکنان خود نمیگوید که کارها را چگونه باید انجام دهند. او بیشتر در خصوص نتایج ودستاوردها صحبت می کندو کارکنان را درباره جزئیات کار و انجام آن به روش مناسب ،آزاد می گذارد. انتظارات میتواند به روشهای مختلفی از قبیل طرح در جلسات رسمی بازنگری (مرور عملکرد)و یا در خلال یک گفتگوی غیر رسمی (گپ دوستانه)در خصوص یک موضوع خاص مطرح شود. 2-مربیگری یک رئیس خوب به پست خود از دو دیدگاه مربی و رهبر* می نگرد. وی مانند فردی است که علاوه بر آموزش بازیکنان تیم را از طریق یک الگو هدایت و رهبری مینماید. یک رئیس موثر فرض نمیکند که کارکنان می دانند که چه کاری و چگونه باید آن را انجام دهند. وی مثل یک مربی خوب بازیکنان خود را از کنار زمین صدا میزند و گاهی اوقات که بازیکنان،تکنیکی را بخوبی فرا نمی گیرند ،وسوسه میشود که خود وارد زمین شود و بازی کند.یک رئیس عالی در می یابد که موفقیت در مربیگری در توانایی ایجاد تعادل مطلوب بین کنترل بیش از اندازه یا کمتر از اندازه نهفته است.حضور وی یک منبع کمک است،اما نه تا اندازه ای که عملکرد بازیکنان را تحت تاثیر قرار دهد. 3-ارائه بازخورد بسیاری از روسا تا زمان جلسه رسمی بازنگری عملکرد منتظر می مانند تا پس از آن بازخوردهای منفی به کارکنان خود بدهند.هنگامی که این موضوع اتفاق می افتد ،کارکنان مدام از خود می پرسند که چرا رئیس این موضوع را زود تر به من نگفت؟من تلاش میکردم که تغییر کنم و یا کار را به روش متفاوتی انجام دهم . ارائه بازخورد در طی انجام کار رابطه ای مانند رابطه مربی- بازیکن را در کارکنان ایجاد می کند .در این حالت یک احساس گفتگو ،رهبری و همکاری وجود دارد . در حالی که انتظار تا جلسه بازنگری عملکرد حس محاکمه کننده-محاکمه شونده یا دادگاه- حکم را داردو بازخور منفی مثل تنبیه عمل می کند. 4-قدر دانی از تلاشها کارکنان نیاز دارند که مورد تقدیر واقع شوند.تحقیقات نشان می دهد که انسانها تلاش می کنند که مورد قدر دانی واقع شوندو هرگز از ان دلزده نمی شوند.هیچ چیز موثر تر از تقویت (باز خورد )مثبت نیست.یک رئیس موثر از این موضوع آگاه است و کارهای را که دوست دارد کارکنان انجام دهند به ایشان یاد اوری می کند.و این جای تعجب ندارد که متعاقبا آن رفتارها را در کارکنان خود بیشتر مشاهده کند. اگر فردی یک روز شلوار آبی بپوشد و کلی تعریف و تمجید در باره آن از دوستان بشنود ،آن فرد آن شلوار را دوباره خواهد پوشید.بدین ترتیب مشاهده می شود که رفتار انسانی یقینا خیلی پیچیده نیست. 5-استثنا قائل نشدن برای کارکنان مهم است که احساس برابری کنند و مشارکت یکسانی را به عنوان عضو تیم داشته باشند.یک رئیس موثر ،محیطی مملو از انسجام ،اعتماد،احترام ایجاد می کند که مشوق نو آوری و خلاقیت است . در چنین محیطی استعدادهای کارکنان شکوفا می شود. 6-شناخت کارکنان یک رئیس خوب برای کارکنان خود وقت کافی می گذارد.مهم نیست که او در حال انجام کاری است .وقتی کارکنان با او صحبت می کنند او با تمام وجود به انها توجه می کند.یک رئیس خوب علاقه فردی ویژه ای به زندگی کارکنان خود دارد . او کنجکاوی نمی کند ،بلکه سعی می کند بیشتر ضمیر درون کارکنان را بشناسد.رئیسی که زندگی کارکنانش را درک می کند ، به احتمال زیاد با آنها همدلی می کند.برای مثال در موقع نیاز با ساعت کاری منعطف موافقت می کند. کارکنانی که احساس می کنند رئیس آنها علاقه مند است بداند که آنها چه کسانی هستند ،به کارشان بیشتر متعد خواهند شد. 7-هر فرد را به عنوان یک استعداد منحصر به فرد دیدن یک رئیس عالی ،کارکنان را زیر نظر می گیردتا بداند آنها چه کاری را به بهترین نحو انجام می دهند.او در باره این امر که آنهااز انجام دادن چه بخشی از شغل خود بیشتر لذت می برند با آنها صحبت می کند.رئیس موفق ،برای ارتقائ مهارتها و توانائیهای کارکنان تلاش می کند.او برای موفقیت کارکنان خود سرمایه گذاری می کند .او با آنها در خصوص اهدافشان صحبت می کند و هر آنچه در توان دارد ،برای کمک به کارکنان به منظور دستیابی به اهداف انجام می دهد. منبع:ماهنامه تدبیر،شماره 193،خرداد 87 *مدیریت با قدرت نفوذ در کارکنان رهبری است. 3 لینک به دیدگاه
soudabe 804 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 شهریور، ۱۳۸۹ آقا مهرداد لینک مطالبتونو بزارین واسه مدیرا این مطالب به دردشون می خوره 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده