armin.eleman 5393 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 شهریور، ۱۳۸۹ چنانچه از عنوان این نوشتار برمیآید، بتن یك ماده متناقض است: بتن با اینكه تداعیكننده مفهوم سختی میباشد، لیكن در ابتدای فرایند اختلاط مواد تشكیلدهندهاش، نرم و روان است؛ اگرچه بتن، بر اساس تعریفی كه از آن سراغ داریم، یك ماده پیوندی و چندرگه است كه از اختلاط سیمان، آب، ماسه و مصالح دانهای معدنی از قبیل شن یا سنگریزه بدست میآید، اما معمولاً به عنوان یك ماده یكپارچه و دارای شخصیت مستقل در نظر گرفته میشود. بتن شكل ذاتی و طبیعی بخصوصی ندارد و از اینرو باید با استفاده از قالببندی به شكل معینی درآورده شود؛ یعنی شكل و بافت نهایی بتن را قالبی كه بتن به درون آن ریخته میشود، تعیین میكند. بتن میتواند هر رنگ، بافت و طرحی را به خود بگیرد، از این رو شاید بتوان آن را به یك آفتابپرست تشبیه نمود. رنگ بتن اغلب خاكستری است، اما از طریق انتخاب سیمان و مصالح دانهای مناسب یا با استفاده از رنگدانههای شیمیایی میتوان به آسانی آن را در رنگهای سفید، قهوهای یا حتی قرمز روشن تولید كرد. بتن بسته به قالب مورد استفاده در تولید آن، میتواند صاف و ساده یا دارای طرحهای دقیق و پیچیده باشد؛ بتن میتواند همچون شیشه صاف باشد یا همچون صخره زمخت و ناصاف. بتن ممكن است بدون پرداخت رها شود یا همچون یك تندیس بدقت روی آن كار شود. در واقع، بتن، با توجه به ویژگیهای خاص سطح آن، یك فرآورده واحد نیست، بلكه طیف گستردهای از مصالح را دربرمیگیرد كه از نظر بافت، رنگ و بیان معمارانه از قابلیتهای بیشماری برخوردار هستند. سنگ روان در خدمت معماری نوین ـ 2 NewArchitecture in Liquid Stone - 2 تركیب مقاومت فشاری سنگ و مقاومت كششی فولاد در بتن مسلح، سازههای بتنی را قادر به تحمل وزن بسیار زیاد و پوشش دهانههای بزرگ میسازد. از آنجایی كه عناصر تشكیلدهنده سازه بتن مسلح میتوانند بصورت یك شبكه پیوسته و یكپارچه، به هم بافته شوند، استفاده از بتن مسلح در طراحی سازه، آن را از قابلیت انعطافپذیری بینظیری برخوردار میكند. معماران و مهندسان از این ویژگی برای خلق عناصر ساختمانی مختلف، از صفحات بتنی یكپارچه گرفته تا قابهای سازهای سهبعدی و كنسولهای عظیم و مهیب، بهره میگیرند. بررسی تاریخی كاربرد بتن در معماری نشان میدهد كه بتن توسط معماران رومی و صدر مسیحیت مورد استفاده قرار میگرفت، اما در قرون وسطی و رنسانس اغلب بیاستفاده ماند، تا آنكه در نیمه دوم قرن نوزدهم بار دیگر، عمدتاً برای مصارف معمولی، مورد توجه قرار گرفت، به ویژه در مواردی كه ساخت ارزان، قابلیت ایجاد دهانههای عریض و نسوز بودن، ضرورت بكارگیری آن را ایجاب میكرد. مسلح كردن بتون نیز كه برای این كار میلگردهای فولادی را به منظور استحكام بیشتر در میان بتن قرار میدادند، به دهه 1870 باز میگردد. معماران قرن نوزدهم بعضاً به قابلیتهای بتن مسلح خیلی اطمینان نداشتند و نسبت به آن بدگمان بودند. بتن در آن زمان یك ماده خیلی جدید به شمار میرفت و ویژگیهای آن برای معماران به خوبی قابل درك نبود، زیرا فاقد یك فرم ذاتی و پایدار بود. جالب آنكه این دقیقاً همان خصوصیتی است كه بتن را برای بسیاری از معماران امروز، به وسیلهای امیدواركننده جهت تحقق ایدههایشان تبدیل میكند. پدیده بتن در چند سال آخر قرن نوزدهم كه معماران سعی كردند سبكی مبتنی بر این مصالح بیابند، آشكارتر گردید. در حالی كه یكی از طراحان احتمالاً چنین استدلال میكرد كه ویژگی انعطافپذیری بتن آن را به مادهای مناسب برای بیانگرایی هنری در معماری تبدیل میكند، دیگری ممكن بود بر نقش روش قاب و قاببندی تكیه نماید و مدعی ارزشگذاری بر نمونههای پیشین گوتیك و یا حتی شیوههای معماری فولاد و شیشه شود. نظریات مشابه مختلفی نیز با توجه به جنبه بیرونی بتن ابراز میشد، بدین معنا كه یك معمار بتن را مادهای معمولی و پیش پاافتاده و نیازمند پوشانیده شدن با كاشیها و روكارهای آجری میدانست و دیگری از زیبایی ذاتی آن دم میزد كه به همین دلیل باید نمایان میماند. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده