رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ماشین های افزار

lathe.gif

وظیفه هر ماشین افـزار بـراده برداری از فلز است و هر ماشین ابزاری به روش خاصی از فلز براده برداری می کند. برای مثال در یک نوع (ماشین تراش) یک رنده، از قطعه در حال دوران براده برداری می کند. در حالیکه در نوع دیگری (ماشین فرز) ابزار می چرخد و براده از روی کار برداشته می شود. هر ماشین ابزار برای کار به خصوصی استفاده می شود که بستگی به نوع ماشین کاری مورد نیاز دارد. بعضی از این ماشین ها را می توان در عملیات مختلف ماشین کاری استفاده نمود. د ر ادامه فهرست ماشین های مختلف آورده شده، اما باید توجه داشت که این ماشین ها صرفا برای عملیات ماشین کاری مطرح شده استفاده نمی شوند. این ماشین ها عبارتند از :

1- ماشین تراش برای عملیات روتراشی، داخل تراشی، پیچ تراشی و غیره.

2- ماشین سنگ گردساب برای تولید قطعه های استوانه ای دقیق.

۳- ماشین صفحه تراش برای براده برداری از بلوک ها و صفحه های فولادی برای کاهش ضخامت و گونیا کاری

صفحه ها .

4- ماشین سنگ تخت ساب برای تولید قطعه های تخت دقیق.

۵- ماشین فرز برای براده برداری سریع، ماشین کاری شیارها و تورفتگی ها، سوراخکاری، ماشین کاری

جاخارها و غیره.

6- ماشین فرز کپی برای تولید دقیق حفره ها و ماهیچه ها با شکل های پیچیده.

علاوه بر ماشین های اصلی بالا، تجهیزات فرعی دیگری وجود داردکه بدون آنها هیچ کارگاهی کامل نیست. این تجهیزات عبارتند از :

اره لنگ، ماشین های سوراخکاری، سنگ ابزار تیز کن، تجهیزات سخت کاری، تجهیزات پولیش کاری و غیره.

:: ماشین تراش

اولین کاربد ماشین تراش، تراش کاری قطعه های دوار است. شکل قطعه با دوران قطعه کار نسبت به یک ابزار برش تک لبه به وجود می آید. برای ماشین کاری محیط خارجی، ابزار برش به موازات محور دوران حرکت می کند که به آن عملیات روتراشی می گویند.تراشکاری را می توان در داخل قطعات نیز انجام داد که به آن عملیات داخل تراشی گویند. زمانی که ابزار پیشانی قطعه ها را ماشین کاری کند به آن عملیات کف تراشی گویند.

:: ماشین سنگ گردساب

از این ماشین ابزار برای سنگ زنی قطعه های مدور و دقیق قالب استفاده می شود. براده به وسیله یک قرص سنگ دوار که در تماس با قطعه کار در حال دوران است از قطعه کار جدا می شود.در عملیات ماشین کاری معمولی محور سنگ با محور قطعه کار موازی است. از نکات مهم و قابل ذکر تواناییهای سنگ گردساب امکان براده برداری از قطعه های سخت کاری شده است. علاوه بر توانایی فوق، تلرانس کاری دقیق و کیفیت سطح بالایی به وسیله این ماشین به دست می آید.

:: ماشین صفحه تراش

یک قالب معمولا از تعدادی صفحه فولادی تشکیل شده که به یکدیگر وابسته شده اند. هر یک از این صفحه ها باید دارای سطح های موازی باشند و چهار طرف صفحه ها باید گونیا کاری شود. عمده ترین کار ماشین صفحه تراش تولید صفحه های تخت است. از این ماشین ابزار برای آماده سازی بلوک های اولیه قالب استفاده می شود.

:: ماشین سنگ تخت ساب

ماشین سنگ تخت ساب عملیات مشابه ای مانند ماشین سنگ گردساب، روی سطح های تخت انجام می دهد. عملیات سنگ زنی تخت معمولا مانند عملیات سنگ تراشی است. کیفیت سطح نهایی و دقت ابعادی خوبی بر روی فولاد سخت کاری شده یا فولاد نرم با این ماشین به دست می آید.

:: ماشین سنگ فـرز

به عمل براده برداری از قطعه کار به وسیله ی یک تیغه فرز دوار عملیات فـرزکاری گویند. قطعه کار نسبت به ابزار برش می تواند در سه راستای پی در پی و عمود بر هم حرکت کند. این سه راستا عبارتند از : طولی، عرضی و ارتفاعی. به طور کلی دو نوع ماشین فرز وجود دارد. در نوع اول محور ابزار برش عمد بر سطح قطعه کار است. به این نوع، ماشین فرز عمودی گویند. در نوع دیگر محور ابزار موازی با سطح قطعه کار است. به این نوع، ماشین فرز افقی گویند.

:: فـرزکاری کپی

اصول عملکرد این ماشین افزار مشابه با ماشین فرز عمودی است. در این ماشین با یک تیغه فرز انگشتی عمل براده برداری به شکل یک سری خطوط برش انجام می شود. در فرزکاری کپی، شکل مورد نیاز را با کپی مستقیم و توسط یک میله لمس کننده که با کله گی ابزار برش تنظیم شده است از روی نمونه یا الگو تولید می کنند. این الگو بایستی با دقت ساخته شود.

لینک به دیدگاه

ممنون میلاد جان

هرسوالی درمورد ماشین افزار داشته باشید مهندس فیلابی میتونن کمکتون باشن

زمینه خوبیه برای تعامل بیشتر دوتالار مکانیک وصنایع:icon_gol:

لینک به دیدگاه
ممنون میلاد جان

هرسوالی درمورد ماشین افزار داشته باشید مهندس فیلابی میتونن کمکتون باشن

زمینه خوبیه برای تعامل بیشتر دوتالار مکانیک وصنایع:icon_gol:

ممنون از راهنماییت سجاد جان:icon_gol:

لینک به دیدگاه

هر کاری بتونم انجام می دم .

برای اشنایی بیشتر می تونین به لینک زیر در بخش ساخت وتولید مراجعه کنید .

مرجع:همه چیز در مورد ماشین ابزار و ماشین کاری

می تونید سوال هر رو هم اینجا هم توی اون تاپیک مطرح کنید . :icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

ماشین تراش از ابتدایی ترین انواع ماشینهای ابزار به شمار می رود.از زمانهای بسیار دور ، بشر برای تراشیدن چوب و تهیه ابزار از نوعی ماشین استفاده می-کرده است.او برای تراشیدن قطعات ابتدا دو سر یک چوب را میان دو درخت می گذاشت سپس با استفاده از طناب و یک شاخه درخت ، چوب را حول محور خود به حرکت در می¬آورد در پایان با ابزار نوک تیزی چوب را فرم می داد.گفته می شود که مصریها در دو هزار سال قبل از میلاد مسیح از این نوع وسیله استفاده می کرده اند.

برای دانلود مقاله کلیک کنید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

23397347404131435376.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

cl-500-trash-machine.gif

 

ماشين صفحه تراش يكي از ماشين هاي ابزار مي نامند. اين نوع ماشين بر خلاف ماشين تراش داراي حركت اصلي رفت و برگشت خطي است. با حركت رفت و برگشت متوالي كه رنده را حمل مي كند قطعه كار تراشيده مي شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

ماشین های فرز CNC

CNC مخففcomputer numerical control می باشد . یک دستگاه CNC عملاّ همان دستگاه دستی ساده (NC) می باشد که به یک کامپیوتر مجهز شده ، که قابلیت فرمان پذیری از طریق کد ها و منطق ریاضیاتی را دارد. ماشین های فرز cnc

 

 

 

 

60484021291957023648.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...