رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

دوربین های داخل دهانی با ظهور فن‌آوري دوربين‌هاي ديجيتال، هنر عكاسي وارد دنياي تازه‌اي شده است. دوربين‌هايي كه در عين سادگي، داراي امكاناتي هستند كه بر خيلي از دوربين‌هاي معمولي و متداول ترجيح داده مي‌شود. راحتي كار با آنها، وزن كم امكان اتصال به كامپيوتر، هزينه اندك و عدم وجود محدوديت در گرفتن تصاوير، از مزيت‌هاي كاربردي اين‌گونه دوربين‌ها است!

لینک به دیدگاه

علم دندان‌پزشكي نيز همگام با فن‌آوري روز عكاسي دنيا، با بهره‌گيري از دوربين‌هاي ديجيتال داخل دهاني (‏Digital Intraoral Cameras‏) پا به عرصه تازه‌اي نهاده كه نتيجه آن چيزي جز تكامل اين رشته نيست.

اين‌گونه دوربين‌ها كه در واقع نمونه‌اي از هندپيس‌هاي دندان‌پزشكي به شمار مي‌آيد، در بسياري از فرآيندهاي جراحي دندان كاربرد داشته و بازگو كننده وضعيت محيط داخل دهاني و به خصوص دندان‌ها در انجام پروسه جراحي است. همانند ساير دوربين‌هاي ديجيتال معمولي كه يك حافظه جانبي (‏Flash Memory‏) دارد، اين دوربين‌ها نيز قابليت ذخيره‌سازي عكس‌هاي گرفته شده با قالب‌هاي متداول را (همانند ‏JPEG‏ و ...) البته با حافظه محدود (بسته به حجم ‏Memory Flash‏) را دارند. بدين ترتيب احتمال استفاده از اين‌گونه تصاوير در انواع نرم‌افزارهاي محيط كار دندان‌پزشكي وجود داشته و قابل پيوست به پرونده الكترونيك بيمار است. دسترسي به اين تصاوير در مراجعات بعدي به رونده بيمار بسيارآسان بوده و امكان‌ هيچ‌گونه عدم ناسازگاري در نمايش مجدد تصاوير وجود ندارد.‏

همانند ساير دوربين‌ها، امكان متمركز شدن بر روي يك محل خاص (‏Focus‏) با دقت بالا وجود دارد. همچنين با قرارگيري لامپ‌هاي نوراني (‏LED‏) بر روي آنها امكان تنظيم نور مناسب براي گرفتن تصاوير مناسب‌تر از محط داخل دهاني وجود دارد.

لینک به دیدگاه

تصاوير گرفته شده عموماً با كيفيت ‏‎480‎‏�‏‎640‎‏ پيكسل و يا حتي بالاتر، امكان نمايش بر روي صفحه مانيتور، تلويزيون و حتي چاپ آنها را امكان‌پذير مي‌سازد‏، ضمن اينكه همانند ساير دستگاه‌هاي ديجيتال، امكان اتصال اينگونه دوربين‌ها به سيستم‌هاي كامپيوتري از طريق پورت ‏USB‏ و به صورت ‏Plug & Play‏ فراهم شده است.‏

در اينگونه دوربين‌ها غالباً از لنزهاي ‏CCD1/4 inch‏ استفاده مي‌شود. كاربرد اصلي اين دوربين‌ها مواقعي است كه امكان ديد مستقيم براي طرح وجود نداشته باشد. بدين ترتيب جراح با گرفتن تصوير و بزرگنمايي ناحيه مورد نظر، هم از دقت و هم از سرعت و اطمينان بالاتري در تشخيص و اقدامات بعدي برخوردار خواهد بود.

در انواع خاصي از اينگونه دوربين‌ها (كه به ‏Camera‏ ‏IO‏ مشهور) امكان عكس گرفتن و تصاوير ويدئويي وجود دارد (دو كاربرد مجزا دارد) با اين تفاوت كه قطعاً مي‌بايست ظرفيت حافظه اين‌گونه دوربين‌ها در مقايسه با دوربين‌هاي معمولي بالاتر باشد. نوع خاصي از ‏Falsh Memoryها با نام ‏SD‏ به طور متداول در اين دوربين‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

خروجي ديجيتال اين‌گونه تجهيزات،‌ سازگار با ‏USB‏ و استاندارد ‏IEEE 1394‎‏ (‏Firewire or iLink‏) بوده كه امكان انتقال تصاوير فيلمبرداري شده بدون نياز به كارت تصوير ويدئويي (‏Video Capture Card‏) را فراهم مي‌آورد(‏S-video output‏).

لینک به دیدگاه

همچنين به علت سازگار بودن آنها با استانداردهاي شبكه امكان ارسال تصاوير از يك نقطه به نقطه‌اي ديگر با استفاده از انواع شبكه‌هاي بي‌سيم موجود در مراكز درماني وجود دارد. بدين ترتيب، اين تصاوير به صورت همزمان (‏online‏) در هر مركز درماني كه از امكانات ارتباطات بي‌سيم برخوردار باشد، امكان‌پذير است.‏

در انواع مختلف اين دوربين‌ها‏، يك تعداد حافظه داخلي (به غير از ‏Flash Memory‏) در نظر گرفته شده كه امكان ذخيره‌سازي تصاوير در موارد خاص نيز بر روي آنها وجود دارد.

كاربري اين‌گونه دوربين‌ها بسيار ساده و نياز به آموزش‌هاي خاص براي كار با آنها وجود ندارد. به عبارت ديگر كليه تنظيمات اساسي جهت گرفتن تصاوير متناسب با شرايط محيطي توسط دوربين صورت گرفته و تنها گرفتن تصوير به عهده كاربر است.‏

پارامترهاي اصلي در تعيين جدول مقايسه‌اي دوربين‌هاي داخل دهاني به شرح زير است:‌

- كيفيت تصاوير،‏

- ابعاد و وزن دوربين،

- رنگ و رزالوشن تصوير،

- كنترل نور LED،

- قدرت لنز،

- پشتيباني از‏ قالب‌هاي متداول تصاوير، ‏

- كنترل لرزش‌هاي احتمالي،

- اتصال به كامپيوتر،

- برقراري ارتباطات بي‌سيم با ساير دستگاه‌هاي جانبي و

- هزينه.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...